Redhat dual cpu

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Guider
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-02 16:03
Al een hele tijd draait een linux pc hier en ik heb laatst een tweede cpu er bij gekocht. Dit is exact de zelfde al die er in zit.

Nou was mijn idee dat ik de dummie die er nu in zit er uit haal en dan gewoon de tweede er in moet zetten en dat dan alles gewoon weer draait. Maar nou zat ik te lezen dat er een kernel moet worden geupdate.

Is dit waar of niet, of kan ik zonder problemen mijn tweede cpu er in zetten en ondersteunt redhat 9.0 hem vanzelf..

Kan het nog niet tesen hem er gewoon in te zetten want de server kan pas over een uur uit.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:54

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Je systeem start wel op met een tweede processor erin, maar hij wordt waarschijnlijk niet gebruikt - aangenomen dat je huidige kernel geen SMP ondersteunt. Om te zorgen dat beide processors gebruikt worden, moet je je kernel opnieuw compileren met SMP-ondersteuning (of een binary van Red Hat gebruiken, die hebben vast wel SMP-enabled kernels online staan) :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Zwerver
  • Niet online
Als je hem er "gewoon" inzet zonder kernel recompile dan heb je geen SMP enabled kernel. Dus dan is het nut (afaik) minimaal. Kernel even recompilen met de SMP optie aan.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-02 16:54

EXX

EXtended eXchange

Het kan overigens zijn dat er al een SMP kernel opstaat. Ik heb onlangs Linux (wel geen RH maar SuSE) geinstalleerd op een IBM server. Die was ook dual, met maar 1 CPU (Xeon 2.4 GHz) on board. Ondanks dat er maar 1 CPU instak, herkende de setup de mogelijkheid tot SMP en installeerde de SMP kernel.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Guider
Zal het zo gaan proberen. Dus er is een mogelijkheid dat hij hem gewoon kan opnemen. Maar hij moet dus altijd booten met of zonder SMP???

Als dat niet werkt zal ik toch maar eens moeten gaan uizoeken hoe dat moet zo'n kernel recompile

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:18

voodooless

Sound is no voodoo!

Yep, booten zal die altijd moeten doen, alleen doen in niet SMP mode de twee CPU's gewoon precies hetzelfde ;)

Je kunt ff checken of je SMP hebt met "cat /proc/version"

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-02 15:50

Equator

Crew Council

#whisky #barista

EXX schreef op 11 maart 2004 @ 10:43:
Het kan overigens zijn dat er al een SMP kernel opstaat. Ik heb onlangs Linux (wel geen RH maar SuSE) geinstalleerd op een IBM server. Die was ook dual, met maar 1 CPU (Xeon 2.4 GHz) on board. Ondanks dat er maar 1 CPU instak, herkende de setup de mogelijkheid tot SMP en installeerde de SMP kernel.
Die Xeon heet HTT aanstaan. Een truckje om de software het idee te geven dat er meerdere CPU's in het systeeem aanwezig zijn. Daarmee kan het OS m.b.v. verschillende thread's de CPU beter benutten.
Overigens gaat de 2.6.x kernel beter om met HTT (Hyper Threading Technology)

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-02 16:54

EXX

EXtended eXchange

CyberJ schreef op 11 maart 2004 @ 11:35:
[...]

Die Xeon heet HTT aanstaan. Een truckje om de software het idee te geven dat er meerdere CPU's in het systeeem aanwezig zijn. Daarmee kan het OS m.b.v. verschillende thread's de CPU beter benutten.
Overigens gaat de 2.6.x kernel beter om met HTT (Hyper Threading Technology)
Nope, dit is nog een Xeon zonder HTT. Overigens heb ik hetzelfde ook gehad bij het installeren van (hetzelfde) Linux op een oude IBM server met een dual P2 board, met daarop maar 1 P2-233. Ook toen werd de SMP kernel geinstalleerd.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
deepspace schreef op 11 maart 2004 @ 11:22:
Yep, booten zal die altijd moeten doen, alleen doen in niet SMP mode de twee CPU's gewoon precies hetzelfde ;)
Nee hoor, de 2de CPU doet helemaal niets in niet-SMP mode.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• Guider
deepspace schreef op 11 maart 2004 @ 11:22:

Je kunt ff checken of je SMP hebt met "cat /proc/version"
code:
1
2
3
[root@bulkserver root]# cat /proc/version
Linux version 2.4.20-8 (bhcompile@porky.devel.redhat.com) (gcc version 3.2.2
20030222 (Red Hat Linux 3.2.2-5)) #1 Thu Mar 13 17:54:28 EST 2003

Ga hem er nu in zetten, kijken wat hij doet

[ Voor 7% gewijzigd door Guider op 11-03-2004 12:07 ]

• Guider
hoe kan ik nu zien dat de tweede processor wel herkent wordt. Hij zit er namelijk al wel in en het booten gaat ook goed.

Dat kon toch met het volgende commando?
dmesg | less

Verwijderd

• Guider
top geeft maar 1 cpu weer en gaat ook maar tot 100%

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:03
Ja, dat kan dus zo zijn als er geen SMP support in je kernel zit. Meestal geeft je BIOS wel een bericht hoeveel CPU's er zijn. En als je een SMP-enabled kernel geinstalleerd hebt zegt die het ook bij het booten. En je kunt dan in /proc/cpuinfo zien dat er 2 staan :)

• Jesse
  • Laatst online: 10-02 21:06
cat /proc/cpuinfo
voorbeeld (Mijn geval)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
jesse@delta:/proc$ cat cpuinfo
processor       : 0
vendor_id       : GenuineIntel
cpu family      : 6
model           : 1
model name      : Pentium Pro
stepping        : 9
cpu MHz         : 199.544
cache size      : 256 KB
fdiv_bug        : no
hlt_bug         : no
f00f_bug        : no
coma_bug        : no
fpu             : yes
fpu_exception   : yes
cpuid level     : 2
wp              : yes
flags           : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic mtrr pge mca cmov
bogomips        : 391.16

processor       : 1
model           : 1
model name      : Pentium Pro
stepping        : 9
cpu MHz         : 199.544
flags           : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic mtrr pge mca cmov
bogomips        : 397.31

Ik zie als ik top doe niet specifiek staan dat ik twee cpu's heb. :?

Edit: Uit dmesg is idd ook gewoon op te maken of bijde cpu's het doen.

[ Voor 97% gewijzigd door Jesse op 11-03-2004 13:21 ]

Verwijderd

Het is heel simpel, je kernel verdeeld de toegang tot je hardware resources zoals je geheugen en de cpu tijd. Als je kernel zonder SMP opties is gebouwd weet je kernel niet dat er een tweede cpu inzit en kan die dus ook geen gebruik maken van die tweede cpu.

Zodra je kernel gemaakt is met de SMP opties aan, zal je kernel ook die cpu tijd kunnen doorgeven aan de applicaties die om cpu tijd vragen.
Omdat je kernel wel gewoon gebruikt maakt van 1 cpu, (Waar die voor gemaakt is)
zal je PC gewoon werken ook met de nieuwe cpu erin.

(Zie het als een driver voor je extra hardware. Als je geen "driver" voor SMP installeerd weet je kernel gewoon niet hoe die gebruik moet maken van dat nieuwe stuk hardware.)

Ik begrijp dat je ook niet echt op de hoogte bent al van hoe je een nieuwe kernel bouwt, dus ik raad je aan om van www.kernel.org de complete broncode te downloaden, en eens op http://www.digitalhermit.com/~kwan/kernel.html voor een uitgebreidere howto om uit te vinden hoe je verder moet.

Let in ieder geval op twee punten, namelijk dat je je oude kernel laat staan! zodat je weer iets hebt om op terug te vallen als een kernel build niet wil werken omdat je wat vergeten bent.
En denk aan de help functie in menuconfig die maakt veel duidelijk over wat welke optie nou allemaal doet.

Als dit je allemaal ls veel te eng overkomt moet je eens op de site van red hat kijken of je een rpm kan vinden met een smp enabled kernel. Die zal minder netjes op jou systeem afgesteld zijn, maar wel een stukje makkelijker.

Veel succes alvast

• Jesse
  • Laatst online: 10-02 21:06
Een kernel zelf compilen is in principe nergens voor nodig, hij kan toch gewoon een voorgebakken van Redhat gebruiken. :? (Dat doe ik ook in Debian, dat is gewoon een kwestie van kernel installeren en rebooten.)

offtopic:
Voor heel veel harde kern Linux figuren is zelf je kernel compileren iets heel normaals. Met dat Linux meer gebruikt wordt komen er mensen bij voor wie kernel compilen iets heel moeilijks en verwegs is. Nou is het misschien niet zo moeilijk (in de ogen van diegenen die het vaak doen), maar feit is dat als je een beetje distro gebruikt er van de distro uit hele goede pre-gecompilde kernels worden meegeleverd. Helemaal als je Redhat of SuSE gebruikt. En terecht. M.I. is zelf een kernel compileren niet iets voor de gewone thuisgebruiker, maar iets voor mensen die mogelijk als bijvoorbeeld 'tweakers' ;) aan te duiden zijn.
Ik weet verder niets van de achtergrond van de TS, maar misschien is het iets om aan te denken als iemand hier een probleem post.

[ Voor 70% gewijzigd door Jesse op 11-03-2004 22:46 ]

• Guider
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
[root@wpserver root]# cat /proc/cpuinfo
processor       : 0
model           : 8
model name      : Pentium III (Coppermine)
stepping        : 3
cpu MHz         : 803.611
flags           : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 mmx fxsr sse
bogomips        : 1602.35

Er wordt dus maar 1 cpu gezien.

Ik wilde net gaan kijken naar een goede howto om mijn kernel te updaten. Maar nou zie ik dat er een goede howto staat die Krewl heeft aan gedragen.

Nog even een vraagje. Welke kernel kan ik dan het beste pakken. Het liefst wil ik een kernel met ACL support. Hieronder nog even de gegevens van mijn linux pc

code:
1
Linux wpserver.guider.local 2.4.20-8 #1 Thu Mar 13 17:54:28 EST 2003 i686 i686 i386 GNU/Linux

Verwijderd

Juist!

Download en installeer de volgende package:

kernel-smp-2.4.20-30.9.i686.rpm (meest recente SMP kernel voor een i686 systeem).

• Guider
Maar heeft deze kernel ook acl support en kan ik deze gewoon installeren met het volgende commando

rpm -ivh *kernel*

Of heb ik dan geen server meer over als ik het op die manier doe

[ Voor 67% gewijzigd door Guider op 11-03-2004 14:14 ]

• Guider
Ik krijg de volgende melding
apm: disabled - APM is not SMP safe

Maar waar kan ik dan amp aanzetten??

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
APM werkt niet op SMP systemen, je moet ACPI aanzetten voor vergelijkbare resultaten.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• Guider
Ga het toch maar proberen om met een 2.6.4 kernel alles er zelf in te zetten. Kijken of dat allemaal wel leukt want jier wordt ik ook niet veel wijzer van
Pagina: 1