P4C800-E DLX meldt elke keer 'New CPU installed'

Pagina: 1
Acties:

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ok, d'r is iets missgegaan maar nu weet ik niet wat te doen dus eigenlijk...

Ik heb/had een goed werkend systeem met een P4C (3,0 GHz) en een Asus P4C800E-Dlx.

Nu heb ik ook al een tijdje een cooldrive4 van coolermaster en die kan dus ook mijn CPU temp. meten.
Nou hangt dat sensortje al weken lang zomaar half naast de CPU heatsink, dus kreeg ik het goeie idee om dat ding maar eens wat nauwkeuriger te laten meten en het sensortje aan de zijkant van het koperen gedeelte van een standaard P4 heatsink te monteren.

Alleen had ik er niet op gerekend dat ik ruzie zou krijgen met die vervelende plastic 'bracket' die het hele zaakje op z'n plaats houdt.
Nou hoorde ik dus iets 'knappen', maar ik zie nu verder niks kapot.
Waar ik wel van schrok is dat m'n CPU gewoon mee was gekomen. Dat is volgens mij niet de bedoeling, want je moet eerst een hendeltje omhoog doen om je CPU te ontgrendelen van die witte houder.

Dus ik dacht 'dat wordt een nieuwe CPU halen..' :(
Maar...
Dat viel nog mee, want na de CPU en de heatsink goed 'schoongemaakt' te hebben (coolpasta verwijderd en vernieuwd), starte m'n computer (ogenschijnlijk) weer goed op.

Alleen, nu krijg ik dus elke keer als ik m'n pc reset, uit en aan zet, en ook na een CLR cmos de melding:

"New CPU installed! Please enter Setup to configure your system.
CPU Fan Error!
Press F1 to run SETUP
Press F2 to load default values and continue"

Van die fan kan kloppen, want die wordt door m'n cooldrive gemonitord en niet door het mobo. Heb hem trouwens ook direct op mobo aangesloten. geen resultaat.
Nu kan ik dus pas na zo'n 3x opstarten windows in.
Want eerst ziet ie m'n Raid array niet, dan moet ik opnieuw opstarten (en het bios in dus) om die array in te stellen als boot device.
Dan gaat ie bij windows een schijftest doen, weer opnieuw opstarten weer bios in...
en de derde keer gaat ie meestal wel windows XP in.
En bij elke reboot krijg ik dus die melding waarna hij alleen wanneer ik op F2 druk doorgaat.

Klok loopt wel goed in het bios btw.
Ik kies elke keer voor bios versie 1014
maar uiteindelijk zie ik in windows dat versie 1011 geladen is

Als ik eenmaal in windows zit, kan ik doen wat ik wil en komt er geen enkele fout, zolang ik maar niet iets ga doen wat ook maar een beetje op overclocken lijkt.
Sandra geeft geen enkele fout na een burn in test. Kan een spel als Halo zo lang spelen als ik wil. allemaal geen probleem zolang ik maar niet opnieuw ga booten?

Na een (te) lang verhaal vraag ik me dus af: Wat is er nu aan de hand?
CPU toch kapot? Mobo beschadigd? iets anders...?

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:09

Shunt

Boe

toevallig de bios al eens ge reset ?
controleer eens of er niet een pinnetje is af ge broken.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Bios idd al gereset.
Pinnetje van m'n CPU bedoel je?
Daar zag ik helemaal geen beschadiging op...