Toon posts:

[java] Spring framework

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is er iemand die ervaring heeft met het Spring framework? En dus duidelijk de pros en cons kan aangeven voor het gebruik ervan? En dan vooral ten opzichte van EJB's...?

Dezelfde vraag geldt dan ook direct logischerwijs voor Hibernate. Wie heeft daar ervaring mee en kan de pros en cons opsommen. En dan vooral met het gebruik van het spring framework erbij...

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Ik heb wel ervaring met Hibernate maar niet in combinatie met het Spring framework.

Versie 2 van Hibernate is een erg bruikbaar principe. Zeker met lazy initialisatie van sets kan je makkelijk relaties verwerken, voorheen kon dat nog wel eens vertragend werken omdat je dan telkens de hele set ging vullen terwijl je die niet altijd nodig hebt. ;)
Daarnaast zitten er leuke features bij als caching en een eigen datasourcepoolgeval.
Als je eenmaal de syntax door hebt en alle data objecten in elkaar hebt geklust is het snel ontwikkele. :)

Verwijderd

Topicstarter
Merci, ik ben ook erg benieuwd naar de performance verschillen tussen hibernate en CMP, dus dan puur op het mapping gebied. Ik ben namelijk op het internet geen enkele objectieve mening tegen gekomen. Het lijkt wat dat betreft allemaal weer heel erg op een of ander linux vs windows verhaal :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 maart 2004 @ 10:15:
Is er iemand die ervaring heeft met het Spring framework? En dus duidelijk de pros en cons kan aangeven voor het gebruik ervan? En dan vooral ten opzichte van EJB's...?

Dezelfde vraag geldt dan ook direct logischerwijs voor Hibernate. Wie heeft daar ervaring mee en kan de pros en cons opsommen. En dan vooral met het gebruik van het spring framework erbij...
Wij maken van beiden veel gebruik, dat wil zeggen, de meeste van onze applicaties zijn op deze technologien gebaseerd. Ikzelf ben sterk betrokken bij de otnwikkeling van het Spring framework. Spring zorgt ervoor dat de ontwikkeling van J2EE applicaties sneller gaat zonder kwaliteitsverlies. Sterker nog, het wordt gemakkelijk je code te testen, performance-wise is het sneller dan J2EE met EJBs en je kunt gewoon weer lekker gebruik maken van alle design patterns die er zijn in tegenstelling tot wanneer je EJBs gebruikt. De laatste technologie moedigt nou niet echt aan tot het maken van fantastische code.

Hibernate is helemaal te gek. In combinatie met Spring wordt het nog gemakkelijk Hibernate te gebruiken. Kijk eens naar de voorbeeldne die er zijn en de documentatie. Het word je dan waarschijnlijk vanzelf duidelijk.

Wat betreft het gebruik van Hibernate zelf. Naast een aantal goede JDO implementaties (waaronder KODO) is dit de beste Java ORM oplossing die ik ken. CMP (entity beans) zijn echt not-done anymore en als je datamodel wat complexer is, is hibernate de oplossing. Voor wat simpelere datamodellen kun je kijken naar iBatis (ibatis.com) or bijvoorbeeld de Sprign JDBC abstractie laag.

Performance benchmarks voor Spring icm JDBC/Hibernate/iBatis zitten in de pipeline, volgende maand (mei) waarschijnlijk klaar.

groet,

Alef Arendsen

• -FoX-
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Ikzelf ben de afgelopen weken fel bezig geweest om struts ism hibernate onder de knie te krijgen.. Ik ben ook zeer nieuwsgierig naar die eventuele benchmarks.. moesten deze reeds beschikbaar zijn?

Wat zijn eigenlijk de grootste pro/cons als je struts naast spring legt?

Hibernate zit echtwel prachtig in elkaar.. nooit gedacht dat het zo simpel kon!!

• Cuball
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:05
ik heb eventjes dit Hibrenate framework vlug bekeken, lijkt me wel handig. Maar heb toch een bemerking, is het niet zo als gebruik maakt van dit framework dat je snel de verschillende lagen van je applicatie doorheen gooit ? Er is niet echt meer een grote scheiding vind ik

"Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever"

Verwijderd

Cuball schreef op 21 april 2004 @ 17:05:
ik heb eventjes dit Hibrenate framework vlug bekeken, lijkt me wel handig. Maar heb toch een bemerking, is het niet zo als gebruik maakt van dit framework dat je snel de verschillende lagen van je applicatie doorheen gooit ? Er is niet echt meer een grote scheiding vind ik
Volgens mij toch niet, met Hibernate heb je in 1..2..3 je applicatie omgezet naar een andere database. SQL dialect en driver aanpassen in een propertiesfile en gaan met die banaan...

En om het spul nog beter te scheiden van je business laag kun je Spring gebruiken om een DAO pattern te implementeren (HibernateDAOSupport), daar een transactionmanager in 'injecteren' in je spring configuratiebestand. Spring zorgt voor uitermate loosely coupling.

Verder kan je er Struts, Webwork, en de eigen MVC implementatie van Struts bij gebruiken (die gebaseerd is op interfaces, wat je toch iets meer vrijheid geeft, je interface als adapter implementeren is een snelle omzetting lijkt me)
Pagina: 1