[PHP] Beheer gedeelte van een wizard

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:43

TwoR

Gekleurde stippen

Topicstarter
Hoi, ik ben bezig een wizard te bouwen waarbij je steets antwoord geeft op een vraag en waar je dan uiteindelijk op een antwoord uitkomt.

De 'voorkant' is al wel gelukt en alle vragen en antwoorden komen op het scherm te staan. Nu is alleen het probleem het toevoegen van de vragen met de antwoorden. Hoe kan je dit nu maken zodat een simpele internet gebruiker makkelijk vragen en antwoorden toe kan voegen?

Kijk als je een vraag toevoegt me bijvoorbeeld 4 antwoorden dan zullen er weer vier vragen gesteld moeten worden tenzij 1 vande antwoorden de laatste is in de reeks vragen dan moet er een product uit komen. Het moet alleen wel mogelijk zijn om onbeperkt aantal vragen te stellen en om maximaal 10 antwoorden per vraag te geven.

Maar als je dus een vraag hebt met 4 antwoorden hoe laat je PHP dan weten dat daar weer een volgende vraag opkomt. En die vraag heeft ook weer antwoorden hoe maak je dat nu zo zodat het overzichtelijk blijft?

Ik hoop dat dit een beetje een duidelijk verhaal gebleven is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 16:28

Bosmonster

*zucht*

Een woord: Hierarchie

of op zn nederlands: boomstructuur. Geef alle vragen een antwoord als parent en alle antwoorden een vraag. Zijn er geen kinderen meer dan is het afgelopen. Is de parent 0 of negatief (whatever :P) Dan is het de eerste vraag.

Boomstructuren gaan hand-in-hand met recursie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:43

TwoR

Gekleurde stippen

Topicstarter
ja ik had met excel ook al wel een boom structuur gemaakt maar blijft dat ook duidelijk voor een simpele internet gebruiker als er heel veel antwoorden en vragen in staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 16:28

Bosmonster

*zucht*

Dan heb je meer een interactie probleem dan een programmeer probleem lijkt me :) Het is hierarchische data en hoe je dat weer wilt geven heeft weinig met programmeren te maken. 2 Mogelijkheden die ik zo bedenk die gebruiksvriendelijk zouden kunnen werken:

1. Gebruik een dhtml treemenu. Hiermee kunnen gebruikers zelf kiezen wat ze willen zien en worden ze niet overdonderd door gegevens.

2. Maak het doorklikbaar per vraag. Dus begin met een opsomming van de vragen en maak deze aanklikbaar. Bij aanklikken krijg je een overzicht van de antwoorden en welke vragen hier weer aan gekoppeld zijn. Zo kun je per vraag beheren en blijft het overzichtelijk. Nadeel is dat je bij grote wizards erg veel kliks nodig hebt om te komen waar je moet zijn en het overzicht dan juist weer ver te zoeken is :)