Schijf uit mirror in andere PC zetten zonder dataverlies?

Pagina: 1
Acties:

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Topicstarter
Na het doorspitten op Google, de RAID FAQ (en ook nog op de BalusC server, maar daarop staat zo goed als hetzelfde als de FAQ) heb ik een simpel raid vraagje wat niet in zijn volledigheid beantwoord wordt in deze FAQ (of andere plekken).

Stel ik neem raid en zet deze in 01 (of te wel mirror -> raid 1). Dan staat op elke HD hetzelfde. Kan ik dan een van deze HD's eruit halen en in een non-raid systeem hangen? Werkt dat dan?

Kijk, dat alle mogelijkheden met stripping alleen werken in een raid systeem staat er duidelijk in. Dat je dan naar alle waarschijnlijkheid dezelfde controller moet hebben ook. Maar moet dat bij mirroring ook? Of stuurt dan de controller de HD's als een normaal HD aan, maar doet dat met 2 tegelijk. Want als dat het geval is, zou hij toch ook in een non-raid gewoon aan de ata controller moeten kunnen?

[ Voor 13% gewijzigd door Cyberpope op 11-03-2004 10:31 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

RAID 01 = Mirrored stripe ;) Je bedoelt hier gewoon RAID 1.

Het antwoord op je vraag moet ik je helaas schuldig blijven, ik heb daarmee nog niet geëxperimenteerd. Maar als je zelf over een mirror beschikt, dan kun je het wel gewoon proberen zonder dataverlies. Hell, als je op een of andere manier toch dataverlies krijgt, dan heb je nog altijd die andere schijf uit de mirror als backup :Y)

Oh, ik heb de topictitel maar ook even verduidelijkt, dit zegt wat meer over het inhoud B)

[ Voor 17% gewijzigd door BalusC op 11-03-2004 10:11 ]

• DeadPool
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-03 14:58
Hij stuurt hem niet het zelfde aan, hij schrijft dan wel dubbel weg, maar hij leest uit beide schijven voor meer performance.

Een mirror is trouwens gewoon RAID 1. Je typte 01, als die 0 geen typo is heb je dus 4 schijven waarmee je striping en mirroring combineert; RAID 0+1.

edit: damn net 1 minuut eerder balusc ;)

[ Voor 9% gewijzigd door DeadPool op 11-03-2004 10:13 ]

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
probleem is dat ik het niet kan proberen. Of ik moet eerst een zooi kopen. En dat was nu net niet de bedoeling :). Zeker als het niet werkt. Ik van die nummers bij de die raid duizeld het me aardig.

Zal er eens nog over nadenken..

(de bedoeling was dus om 1 van die mirrord HD'er eruit te halen om die als backup ergens anders neer te leggen, wat dus geen zin heeft als daarna de data niet kan worden terug gelezen).

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-03 16:45

John2B

I Love RAID5..!!

Cyberpope schreef op 11 maart 2004 @ 10:05:

Stel ik neem raid en zet deze in 01 (of te wel mirror). Dan staat op elke HD hetzelfde. Kan ik dan een van deze HD's eruit halen en in een non-raid systeem hangen? Werkt dat dan?
Ik ga er dus even vanuit dat je RAID1 bedoelt Mirror.

In het geval van b.v. een 3Ware controller kan dat dus zeker niet, maar andere controllers misschien wel al denk ik eigenlijk van niet, aangezien de gegevens over de RAIDset op iedere disk wordt weggeschreven en dus ook alleen door diezelfde typecontroller kunen worden uitgelezen.

[ Voor 3% gewijzigd door John2B op 11-03-2004 10:51 . Reden: Typo ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
(de bedoeling was dus om 1 van die mirrord HD'er eruit te halen om die als backup ergens anders neer te leggen, wat dus geen zin heeft als daarna de data niet kan worden terug gelezen).
Dit is sowieso geen goede oplossing. Raid1 is nooit bedoeld voor dit soort toepassingen. Raid1 is ontworpen om meerdere disks continu naast elkaar te laten functioneren, niet om met één disk te werken en een mirror in de kluis te leggen. Als je een systeem zoekt dat wél die functionaliteit heeft, oriënteer je dan eens op backupsystemen met tapes of eventueel optical drivers.

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Ik heb wel een gehoord dat men ergens back-ups maakten van hun systeem door
a) de database netjes te shutdownen
b) mirror disk af te splitsen
c) database up
d) back-up maken van de mirror (bevat een netjes afgesloten db)
e) de afgesplitste disk terug als mirror hangen.

Risico is dat je maar op 1 schijf draait tijdelijk. Echter, door met 3 disks in mirror te werken is dat dat probleem natuurlijk weer verholpen.

Dit alles vond plaats op een HP 9000 systeem onder UX10.01.
Het kan wel, maar dit soort grappen heeft zijn prijs natuurlijk

If you choose to criticise you choose your enemies

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
koraks schreef op 11 maart 2004 @ 13:09:
[...]

Dit is sowieso geen goede oplossing. Raid1 is nooit bedoeld voor dit soort toepassingen. Raid1 is ontworpen om meerdere disks continu naast elkaar te laten functioneren, niet om met één disk te werken en een mirror in de kluis te leggen. Als je een systeem zoekt dat wél die functionaliteit heeft, oriënteer je dan eens op backupsystemen met tapes of eventueel optical drivers.
Was ook niet de bedoeling om de disk in de kluis te leggen wanneer het systeem draait! Maar wel als het systeem niet draait.

Ergo
-> zekerheid tegen uitvallen van 1 disk tijdens het werken.
-> Backup van de drive (door hem mee te nemen) als het systeem niet werkt. (dit is waarschijnlijk als ik op vakantie ben of weekendjes weg)

Oke als mijn huis in de hens gaat, terwijl ik thuis ben en aan het werk heb ik pech gehad. 100% zeker gaat niet lukken.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Was ook niet de bedoeling om de disk in de kluis te leggen wanneer het systeem draait! Maar wel als het systeem niet draait.

Ergo
-> zekerheid tegen uitvallen van 1 disk tijdens het werken.
-> Backup van de drive (door hem mee te nemen) als het systeem niet werkt. (dit is waarschijnlijk als ik op vakantie ben of weekendjes weg)
Ok, dan is het nog niet eens zo'n gek idee. Maar, houd er rekening mee dat je de overlevingskansen van je disk(s) drastisch verkleind door er mee te gaan sjouwen. HDD's kunnen nu eenmaal niet zo heel goed tegen mechanische schokken. Tien keer overleven ze misschien nog, twintig keer ook, maar als je echt systematisch met die schijven aan het rondsjouwen gaat betwijfel ik of dit een betrouwbare manier is. Zelf zou ik het zo in ieder geval nooit doen, simpelweg vanwege het risico op een mechanisch defect.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Topicstarter
Zo vaak zou het niet zijn. Voornamelijk tijdens vakanties en weekendjes weg. Da is niet elke keer en elke dag.

Enne hoe zit het dan met die externe HD's die nu zo populair beginnen te worden. Ik lag dat een gewoon HD als hij uitstaat 300g moet kunnen hebben?

offtopic:
Nu heeft mijn bios (van mijn server) de 128gb limit... Geldt die ook als ik een HD via USB aansluit. Niet toch?

[ Voor 22% gewijzigd door Cyberpope op 11-03-2004 14:41 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Cyberpope schreef op 11 maart 2004 @ 14:39:
offtopic:
Nu heeft mijn bios (van mijn server) de 128gb limit... Geldt die ook als ik een HD via USB aansluit. Niet toch?
De limiet zit in de IDE controller en inderdaad niet in de USB controller. Dan geldt de limiet van het OS en die zit wel ver boven de 128GB heen :)
Pagina: 1