[XP] Herinstallatie partitie problemen

Pagina: 1
Acties:

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Topicstarter
Omdat mijn XP installatie wat brak was na het installeren van sommige zooi wilde ik weer even met een schone lei beginnen.

Uitgangspositie was Win XP geinstalleerd op 1 partitie binnen een RAID0 array. Waarbij de indeling zo was:
C: Windows
D: Software
E: Games
F: Temp

Totaal dus 4 partities.

Na de nieuwe installatie loopt Windows te klooien met de drive-letters. Momenteel is het zo (maar heb gisteren al 3x install gedaan) dat Windows geinstalleerd is op E: (maar dat was eerder dus gewoon C) die krijgt bij Disk Management de flag 'System' en is niet te wijzigen qua letter. Daarnaast gooit hij op wat eerder E: was de boot-zwik. Die krijgt dus de flag ' Boot' in Disk Management. Die schijf heeft ie nu C genoemd en is ook niet te wijzigen qua letter.

Bij een eerdere poging stond Windows gewoon op C: wat ook nog gewoon C: heette en had hij het boot gedeelte op D: gezet en die naam ook gehouden.

Kan iemand me uitleggen wat ik er aan kan doen zodat zowel Boot als System weer gewoon op 1 partitie heb en die ook gewoon C: heet zoals normaal? Ik word er nogal lijp van na 3 installs.

Normaal gesproken zou ik de de hele HD leeg kunnen gooien en beginnen met gewoon 1 partitie. Dan moet Windows wel. Maar gezien de hoeveelheid data die er nu nog op staat red ik dat niet.

[ Voor 5% gewijzigd door OzBoz op 11-03-2004 09:39 ]

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 20:30

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Ik had min of meer hetzelfde probleem bij mijn herinstall laatst.
Windows had het gepresteerd om XP te installeren op de E-partitie en ook nog om een losse SCSI-schijf als active in te stellen.

Ik kreeg het niet voor mekaar om XP weer op C: te krijgen. Dus heb ik tijdens een (wederom :() herinstall zowel de C als de E-partitie opnieuw aangemaakt. Dat hielp (al blijft de SCSI-schijf active), maar waardeloos is het wel.

(geen antwoord op je vraag, maar misschien voel je je nu niet meer zo alleen :+)

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• Hican
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07-2022

Hican

hican.net

Misschien kan je proberen om je C: leeg te gooien. Dus een formatje doen (zoals je al een keer of 3 hebt gedaan :P) maar dan ook een nieuwe boot record aanmaken. Je moet dan geloof ik eerst dit doen: fdisk /mbr en dan gewoon format c:

probeer dan nog eens opnieuw te installen... werkt dit niet probeer het dan ook met de partitie waar het conflict mee is en anders zit je toch met een complete herinstall/format denk ik :S

Hican.net | IT Blog about all that is interesting.

• OzBoz

OzBoz

Topicstarter
Dank je Oscar :)

Ik heb nu met partitionmagic wat geprobeerd te fixen. En daarna frisse reinstall. Toch jammer dat ie nu bij het booten zegt "A disk Read Error occurred" Zit nu dus een beetje met klotsende okseltjes omdat het me niet grappig lijkt als ik ineens zo'n 170GB mis. Niet dat het allemaal even zinnig is maar ok.

Ik heb al geprobeerd met fixboot en fixmbr um weer wakker te schoppen. Maar het blijft ruk. Toch knap dat ie wel kan installeren naar die HD maar dat ie bij een reboot begint te mutsen over dat ie er niet bij kan. Ben al blij met Suse op mijn tweede bak.. kan ik nog wat posten ter afleiding.

Denk dat ik nog maar een keer van CD boot. Partitie weg gooi en weer nieuwe aanmaak. Tis allemaal behoorlijk frustrerend..

• Hican
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07-2022

Hican

hican.net

Denk dat ik nog maar een keer van CD boot. Partitie weg gooi en weer nieuwe aanmaak. Tis allemaal behoorlijk frustrerend..
offtopic:
het is leuk zolang ze werken :P

khoop dat ut lukt, laat nog even weten als het is gelukt en wat je precies hebt gedaan, is altijd nuttig om te weten :)

Hican.net | IT Blog about all that is interesting.

• OzBoz

OzBoz

Topicstarter
Hican schreef op 11 maart 2004 @ 11:10:
[...]
khoop dat ut lukt, laat nog even weten als het is gelukt en wat je precies hebt gedaan, is altijd nuttig om te weten :)
Om de 1 of andere manier wilde de setup ook geen nieuwe partitie meer aanmaken omdat deze liep te zeuren dat er maximale aantal partities waren. Erg maf. Toen nog geprobeerd het via recovery te doen, ook geen succes.

De laatste stand is dat ik twee partities verwijderd heb (gelukkig had ik er nog 1 die vrijwel leeg was) en draait de setup weer. Ik kan tot nu toe in elk geval aanraden een setje resque disks te maken als partition magic dat adviseert. Trouwens maf, de setup van windows kan ook niets met die partities schijnt, geeft ze weer als OS/2 Man boot oid. Terwijl ik in DOS of Recovery Console wel gewoon de inhoud kan bekijken.

Pagina: 1