Toon posts:

Harde schijf word niet herkent Cd-rom wel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Pentium III zelf bouw machine met een asus moederbord (p2b)

een tijdje terug is mijn hardeschijf (12gb) gecrashed (bij het opstarten gaf het systeem aan dat er geen harddisk aanwezig was). Deze heb ik in verschillende systemen met verschillende tooltjes getest maar was echt stuk.

Nu heb ik voor deze computer een 40Gb Maxtor hardeschijf aangeschaft. Deze werd ook niet herkent. Omdat ik twijfelde of mijn standaard IDE kabel dit wel ondersteunde heb ik er een Ultra DMA 100 IDE kabel op aangesloten. Dit werkte ook niet. Omdat ik toen ging twijfelen aan de BIOS heb ik deze ook geupdate. Dit had ook geen nut.
Ik heb deze pc met verschillende jumper settings, hardeschijven met de grote wisselend van 1,2 GB tot 40GB op verschillende controllers en IDE kabels getest. Nogsteeds word alleen de cd-rom drive wel herkent maar de hardeschijf niet.

Weet iemand wat hiermee aan de hand kan zijn?? Ik kom er zelf echt niet uit....

_/-\o_ Alvast bedankt _/-\o_

Verwijderd

Al op een andere PC geprobeerd? Of op een losse IDE-controller (PCI)?

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb de harde schijven al op verschillende andere pc's getest... Hier werden ze zowel als master en als slave herkent...

Verwijderd

En heb je al eens geprobeerd om je BIOS settings op default te zetten?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, nadat ik de bios heb geupdate heb ik deze op default gezet... Ook heb ik al eens de specificaties van de hardeschijf in de bios in gevoerd dit had ook geen nut....

Verwijderd

Heb je niet nog ergens een losse IDE controller liggen? Dan kan je die misschien even proberen...

Verwijderd

Topicstarter
Ik ook al verschillende IDE kabels geprobeert. Dit werkt ook niet. Wanneer ik de hardeschijf op IDE 2 hang op de zelfde plaats als de cdrom drive, op de zelfde aansluiting op de voeding word deze nogsteeds niet herkent.....

Verwijderd

Ben je er wel zeker van dat je moederbord een harde schijf van 40GB ondersteunt? Wat is het merk en model van je moederbord?

Verwijderd

niks aan de hand volgens mij, schijfje partitioneren/formatteren
ga bij maxtor powermax progje halen
of kijk in windows beheer, disk management

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Asus P2B moederbord en heb deze gister geupdate. maar ik vind het ook heel vreemd dat een 1,2 Gb hardeschijf ook niet word herkent..

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 maart 2004 @ 10:17:
niks aan de hand volgens mij, schijfje partitioneren/formatteren
ga bij maxtor powermax progje halen
of kijk in windows beheer, disk management
Ehm, als hij al niet in het BIOS wordt herkend, dan ook niet in Windows...
Verwijderd schreef op 11 maart 2004 @ 10:25:
Ik heb een Asus P2B moederbord en heb deze gister geupdate. maar ik vind het ook heel vreemd dat een 1,2 Gb hardeschijf ook niet word herkent..
Ik denk dat ik het probleem al weet. Je moederbord ondersteund UDMA33. Die schijf van jou is UDMA66 of UDMA100. Ik denk gewoon dat de schijf niet werkt en niet zal werken op je moederbord. Misschien biedt een losse IDE-controller de oplossing, welke wel ondersteuning biedt voor minstens UDMA66.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10-03 16:57

psy

Verwijderd schreef op 11 maart 2004 @ 10:52:

Ik denk dat ik het probleem al weet. Je moederbord ondersteund UDMA33. Die schijf van jou is UDMA66 of UDMA100. Ik denk gewoon dat de schijf niet werkt en niet zal werken op je moederbord. Misschien biedt een losse IDE-controller de oplossing, welke wel ondersteuning biedt voor minstens UDMA66.
Zij alle IDE schijven niet backwards compatible? Volgens mij zou dat toch wel moeten kunnen.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Verwijderd

psy schreef op 11 maart 2004 @ 11:01:
[...]

Zij alle IDE schijven niet backwards compatible? Volgens mij zou dat toch wel moeten kunnen.
Iets zegt mij van niet, maar dat weet ik niet 100% zeker.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10-03 16:57

psy

Ik verdenk toch wel ernstig dat moerderbord, eerlijk gezegd.

Als je oude schijf kapot is gegaan (werd niet meer herkend)...tja kan gebeuren.
Maar:

Nieuwe schijf in andere pc -> werkt wel.
Nieuwe schijf op plaats cdrom -> werkt niet
Nieuwe schijf met andere IDE kabel -> werkt niet
Nieuwe schijf met nieuw bios -> werkt niet
1,2 Gig -> werkt niet

Dus als zelfs een andere schijf niet meer werkt, dat betekent toch vrij zeker dat het moederbord een probleem heeft denk ik.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Verwijderd

Maar het is wel vaag dat de CDROM wel werkt op de IDE-kanalen. :?

Verwijderd

Topicstarter
Deze hardeschijf heb ik ervoor gekocht.. http://www.maxtor.com/en/...max_plus_8_data_sheet.pdf
maar als zelfs een 1,2GB schijf niet word herkend...
Zelf denk k ook dat het moederbord niet goed is. Maar ik vind het zo vreemd dat die cd-rom speler dan wel werkt...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 maart 2004 @ 11:29:
Deze hardeschijf heb ik ervoor gekocht.. http://www.maxtor.com/en/...max_plus_8_data_sheet.pdf
maar als zelfs een 1,2GB schijf niet word herkend...
Zelf denk k ook dat het moederbord niet goed is. Maar ik vind het zo vreemd dat die cd-rom speler dan wel werkt...
Da's inderdaad erg vreemd. Probeer een PCI IDE-controller, dan weet je het zeker waaraan het ligt. Anders heb ik er wel een liggen, mail me dan maar even.
Pagina: 1