A7V8X-X Dood?

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik weet dat dit een vrij bekend probleem is, maar toch wil ik het even zeker weten voordat hij terug gaat. Situatie :

A7V8X-X + AMD 2600+ en een hoop nieuwe hardware

Bij bootup draait het fannetje een sec en slaat daarna weer uit.

Geprobeerd en gecontroleerd :

- Geheugen aangedrukt, andere sloten
- Fan header nagelopen
- CMOS Reset (met stekkers er uit)
- Moederboard op testbank gehad, zonder enige hardware of kortsluiting mogelijkheden (helemaal kaal geboot dus)
- Andere voeding

Is dit moederboard nou echt dood, of ben ik wat vergeten? Voor de duidelijkheid, ik heb zo'n 10 systemen met dezelfde hardware als hierboven geinstaleerd. Ze werken allemaal perfect, dit is het eerste probleem.

Mijn V&A

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-07 11:19
Als ie nieuw is lijkt het me echt een DOA.
Dan niet teveel rommelen.
Lekker terug sturen.

Is het geheugen wel oke?

[ Voor 14% gewijzigd door marquis op 11-03-2004 08:33 . Reden: toch nog ff controleren ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• Workaholic
  • Niet online
marquis schreef op 11 maart 2004 @ 08:32:
Als ie nieuw is lijkt het me echt een DOA.
Dan niet teveel rommelen.
Lekker terug sturen.

Is het geheugen wel oke?
Ja, maar zelfs zonder mem zou het mobo moeten booten toch?

Mijn V&A

• sunstream
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-12-2018
OC-Addict schreef op 11 maart 2004 @ 08:36:
[...]

Ja, maar zelfs zonder mem zou het mobo moeten booten toch?
Nee, dit bordje boot niet zonder mem, je hoort alleen piepjes.

MBP 5,1

Verwijderd

Heb je het eigenlijk ook met een andere fan geprobeerd?? Als een fan het niet doet boot de pc niet op ter beveiliging van processor en mobo volgens mij
Probeer het dus eens met een andere fan

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:23
sunstream schreef op 11 maart 2004 @ 08:44:
Nee, dit bordje boot niet zonder mem, je hoort alleen piepjes.
Wat dan nog altijd meer is dan wat dit exemplaar doet ;)

Toevallig net dit bordje opgezocht voor een ander topic, hij beschikt voor zover ik weet ook over een CPU overheating protection, waardoor'ie zichzelf dus zou moeten uitschakelen. Wellicht zou dit icm een kapotte CPU voor dezelfde effecten kunnen zorgen, even vervangen dus.

Maar vrees eerlijk gezegd het ergste voor je mobo :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Ik ben nieuw op dit forum en weet nog niet te quoten maar FragFrog je zegt:
" Toevallig net dit bordje opgezocht voor een ander topic, hij beschikt voor zover ik weet ook over een CPU overheating protection, waardoor'ie zichzelf dus zou moeten uitschakelen."
Daarom denk ik dat de fan misschien stuk is, probeer eerst ff een andere fan dus.

• FragFrog
Verwijderd schreef op 11 maart 2004 @ 15:12:
Ik ben nieuw op dit forum en weet nog niet te quoten maar FragFrog je zegt:
" Toevallig net dit bordje opgezocht voor een ander topic, hij beschikt voor zover ik weet ook over een CPU overheating protection, waardoor'ie zichzelf dus zou moeten uitschakelen."
Daarom denk ik dat de fan misschien stuk is, probeer eerst ff een andere fan dus.
Wat ik van de Asus site haal:
Power Loss Restart
Q-Fan Technology
STR (Suspend-to-RAM)
C.O.P. (CPU Overheating Protection)
CPU Throttle
Overheating protection slaat alleen aan bij te hoge CPU temp, en Q-fan technology is slechts een tooltje om de fanspeed terug te draaien bij weinig load. Lijkt me niet dus :)

Verwijderd

Alsnog lijkt het me een kleine moeite om ff de fan te verwisselen. Maar ontopic als je de pc start, zie je ergens op het mobo lampjes branden of hoor je de harde schijf werken? Zit er wel een goede BIOS op?
Het feit dat de fan wel aanslaat voor een seconde en de cpu dus ook duidt volgens mij wel op een sprankje van leven :+
Oja heb je jezelf voor het inelkaar schroeven van de pc wel ontladen?

• Workaholic
  • Niet online
Verwijderd schreef op 11 maart 2004 @ 15:34:
Alsnog lijkt het me een kleine moeite om ff de fan te verwisselen. Maar ontopic als je de pc start, zie je ergens op het mobo lampjes branden of hoor je de harde schijf werken? Zit er wel een goede BIOS op?
Het feit dat de fan wel aanslaat voor een seconde en de cpu dus ook duidt volgens mij wel op een sprankje van leven :+
Oja heb je jezelf voor het inelkaar schroeven van de pc wel ontladen?
Fan heb ik verwisseld, een 8x8 cm fan er boven op "gehangen". Zelfde verhaal, fan draait een sec en slaat uit.
FragFrog schreef op 11 maart 2004 @ 14:59:
[...]
Wat dan nog altijd meer is dan wat dit exemplaar doet ;)

Toevallig net dit bordje opgezocht voor een ander topic, hij beschikt voor zover ik weet ook over een CPU overheating protection, waardoor'ie zichzelf dus zou moeten uitschakelen. Wellicht zou dit icm een kapotte CPU voor dezelfde effecten kunnen zorgen, even vervangen dus.

Maar vrees eerlijk gezegd het ergste voor je mobo :)
Daar had ik ook aan gedacht, maar dan duurt het vaak iets langer. Tenminste bij het testen bij een draaiend systeem duurt het langer dan een enkele seconden voordat ie uitslaat.

Voor de duidelijkheid, mobo lampje brand. Of de hdisks aan gaan weet ik niet, heb alles kaal voor de zekerheid. Het fannetje schuift een cm op en houd er vervolgens mee op. Mijn leverancier zegt dat het een voeding probleem is, ik ga voor de zekerheid nog is een andere voeding vanavond proberen. Wellicht bied het alsnog uitkomst.

Mijn V&A

Verwijderd

Ik weet niet of het aan je voeding ligt, immers het lampje van het mobo brandt wel ;) .

• The Third Man
  • Laatst online: 17:32

The Third Man

The Third Jellyfish

Aan en gelijk weer uit is de COP inderdaad, wil dus zeggen dat je waarschijnlijk de koeler niet goed gemonteerd hebt. Check ff of hij niet verkeerd om zit (als dat kan) én of je niet te weinig of juist teveel pasta tussen de processor en koeler hebt gedaan, tenzij er natuurlijk al zo'n plat stukje kauwgom zat. Kortom: vertel hoe je de boel hebt gemonteerd

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:00
misschien de voeding, bij n vriend van mij gaat de pc aan, maar gelijk daarna weer uit, het lijkt wel alsof er kortsluiting was. Andere voeding had het probleem opgelost

Verwijderd

Ik heb precies hetzelfde gehad, ik drukte op de powerknop, 1 á 2 seconden draaiden de fannetjes en branden de lampjes en dan finito. En het lag aan de voeding, nieuwe voeding en het probleem was opgelost.

Verwijderd

Heb je de +12v 4pin ATX power ook aangesloten? (als die op de A7V8X zit, weet et niet ckr)

btw:
" Ja, maar zelfs zonder mem zou het mobo moeten booten toch? "

Geen enkel mobo boot zonder memory. Het BIOS zal enkel zoals eerder gezegd een beep-code laten horen om aan te geven dat er geen RAM gedetecteerd is.
Voor zowat elke "handeling" die uitgevoerd wordt is er namelijk geheugen nodig. Verder zal de POST ook niet uitgevoerd worden omdat het BIOS image wordt gedecompressed naar het RAM voor snellere execution en er nu dus geen RAM is.

Minimaal nodig om te booten is:
Mainboard
CPU + heatsink, fan
RAM
VGA card
PSU

Verwijderd

Ik heb net ergens gelezen dat je Mobo moet gaan piepen als er geen geheugen in zit, is dit bij jou het geval?
Als hij niet piept zou hij weleens dood kunnen zijn

• FragFrog
Verwijderd schreef op 12 maart 2004 @ 16:27:
Mainboard
CPU + heatsink, fan
RAM
VGA card
PSU
Als je even de moeite had genomen de specs te zoeken wist je dat er helemaal geen 12V 4 pins connector op het mobo zit. Zowiezo ken ik ook geen enkel (single) Athlon systeem dat niet wil booten zonder deze stekker.
Ik heb net ergens gelezen dat je Mobo moet gaan piepen als er geen geheugen in zit, is dit bij jou het geval?
Als hij niet piept zou hij weleens dood kunnen zijn
Ts geeft al aan dat het mobo gelijk weer uit springt, wat denk je zelf? ;)

En dat'ie wel eens dood zou kunnen zijn waren we al achter...

Voeding zou je kunnen proberen, alhoewel de standby power kennelijk wel goed zit. Probeer toch ook even als het kan de CPU te vervangen of in ieder geval opnieuw te monteren. Mocht dit allemaal niet werken kun je er rustig vanuit gaan dat je mobo dood is.

Verwijderd

Mainboard
CPU + heatsink, fan X
RAM
VGA card X
PSU

Als je even de moeite had genomen de specs te zoeken wist je dat er helemaal geen 12V 4 pins connector op het mobo zit. Zowiezo ken ik ook geen enkel (single) Athlon systeem dat niet wil booten zonder deze stekker.
Voorbeeld Athlon systeem dat niet wil booten zonder 12V 4pin ATX connector: MSI KT6V-LSR

Dat van die fan klopt btw, mja meestal is het toch wel aanbevolen om de fan draaiende te houden...
Ow enneuh probeer jij maar lekker te booten zonder vga output... ;)

• datkanveelbeter
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-05 15:39
Als ik zo je klacht hoor (fan draait 1 cm, daarna niks meer), Zou ik meteen aan je cpu denken, dus niet het mobo (9 van de 10 keer is dan de cpu kapot).
Dit zou ook verklaren waarom je geen piepjes hoort (dat trekt hij meestal niet met een kapotte cpu).

Trek je cpu van je mobo af, en kijk of hij dan wel iets van zich laat horen(speakertje op je mobo aansluiten, en hopen dat hij een paar keer piept)

Verwijderd

Omdat er een processor nodig is om de "beep-instructies" uit te voeren zullen de meeste mobo's ook nix van zich laten horen als er geen CPU aanwezig is...

• datkanveelbeter
Verwijderd schreef op 13 maart 2004 @ 12:15:
Omdat er een processor nodig is om de "beep-instructies" uit te voeren zullen de meeste mobo's ook nix van zich laten horen als er geen CPU aanwezig is...
waar is dit op gebaseerd? (ooit gehoord van een bios?)

Raar dat die van mij dat wel doet dan :?
Bij die van mij (deluxe) komt er zelfs een stemmetje uit mijn normale speaker(line out) die vertelt dat er geen cpu geinstalleerd is.

En dat alles zonder CPU, dus wat jij zegt klopt gewoon niet > ben wel benieuwd hoe je aan deze wijsheid komt dan :X

[ Voor 8% gewijzigd door datkanveelbeter op 13-03-2004 14:30 ]

Verwijderd

datkanveelbeter schreef op 13 maart 2004 @ 14:16:
[...]

waar is dit op gebaseerd?

Raar dat die van mij dat wel doet dan :?
Bij die van mij (deluxe) komt er zelfs een stemmetje uit mijn normale speaker(line out) die vertelt dat er geen cpu geinstalleerd is.

En dat alles zonder CPU, dus wat jij zegt klopt gewoon niet > ben wel benieuwd hoe je aan deze wijsheid komt dan :X
Hij heeft het over de meeste borden, en daar heeft ie gelijk in, er zijn echter uitzonderingen......

• datkanveelbeter
En dat heb je getest? Of weet je dat gewoon?

• Bad_Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-05 17:15
Probeer eens je koeler er af te halen en je processor er opnieuw in te doen. IK heb hetzelfde systeempje (ook een a7v8x-x en een 2600+) en die deed hetzelfde, na de koeler (en direct even de prossor er opniew ingedaan) er opnieuw op te zetten deed hij het opeens weer.

En dat van die stemmetjes uit je luidpspreker gaat niet op voor dit bord dat stemmetje zit op de a7N8x :P

[ Voor 4% gewijzigd door Bad_Boy op 13-03-2004 18:52 ]

PSN-id: karlbani / Steam-id: karlbani

• RedShift
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-05 08:36
Hang gewoon eens een luidsprekerje aan je moederbord en een voeding, en verbind de twee polen van de PWR_ON header. De meeste mobo's hebben tegen woordig LED'jes, en als die blijven branden dan staat je moederbord aan. Zo weet je toch al tenminste dat het moederbord niet kaput is. Of mss heb je gewoon last van je schoonmoederbord ;-)

• FragFrog
Verwijderd schreef op 13 maart 2004 @ 11:33:
Dat van die fan klopt btw, mja meestal is het toch wel aanbevolen om de fan draaiende te houden...
Ow enneuh probeer jij maar lekker te booten zonder vga output... ;)
offtopic:
Kijk voor de grap eens bij bijvoorbeeld het tweakers.net serverpark naar Achelois, genoeg bordjes die geen VGA nodig hebben :Z

En een fan is al helemaal overbodig, zie ook het topic over mijn fanloze dual XP2000+ :Z

Als je me dan toch wilt verbeteren, doe het dan goed ;)

[ Voor 5% gewijzigd door FragFrog op 13-03-2004 19:21 ]

Verwijderd

Kijk voor de grap eens bij bijvoorbeeld het tweakers.net serverpark naar Achelois, genoeg bordjes die geen VGA nodig hebben
Ik denk dat we beide wat anders bedoelen met "booten". Ik bedoel met booten dat je het bord POST runt en dat je de BIOS sign on op het scherm ziet. Nu is het natuurlijk prima mogelijk om een systeem te "booten" zónder VGA... dat wil bij mij ook best, alleen is het jammer dat je dan geen monitor aan kunt sluiten en dus nog niet eens de POST kunt zien...
En een fan is al helemaal overbodig, zie ook het topic over mijn fanloze dual XP2000+
Aha, maar ík zou een CPU fan iig toch nog niet 'helemaal overbodig' beschouwen... ;)

btw: lekker zinloze discussie dit:P:P

Verwijderd

Probeer eens een ander voeding, want als de spaningen niet goed zijn dan wilt d emobo ook wel eens de voeding uitgooien.

• FragFrog
Verwijderd schreef op 13 maart 2004 @ 19:51:
Ik denk dat we beide wat anders bedoelen met "booten". Ik bedoel met booten dat je het bord POST runt en dat je de BIOS sign on op het scherm ziet. Nu is het natuurlijk prima mogelijk om een systeem te "booten" zónder VGA... dat wil bij mij ook best, alleen is het jammer dat je dan geen monitor aan kunt sluiten en dus nog niet eens de POST kunt zien...
offtopic:
Euhm, booten is echt totaal niet het zien van je bios logo, maar gewoon het opstarten en initialiseren van je hardware / systeem. En een beetje server boot zonder problemen, waarna je er gewoon op in kan loggen en alsnog alles kan zien wat je wil. Totaal geen VGA output voor nodig dus.
Aha, maar ík zou een CPU fan iig toch nog niet 'helemaal overbodig' beschouwen... ;)
offtopic:
Klik voor de grap nou eens op die link: CPU fan is, mits je een goed alternatief hebt zoals ik, helemaal overbodig. Punt.
btw: lekker zinloze discussie dit:P:P
offtopic:
Discussie? Je beweert dingen die niet kloppen, weinig discussie element daar :P

Pagina: 1