100Hz TV's nog steeds veegeffect ??

Pagina: 1
Acties:
  • 288 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-12 21:40
Bij het kijken naar het breedbeeld tv-toestel "Sony KV-32FQ85 of 80" zie ik bij het zien naar tv-zenders nog steeds
het naijlen (veegeffect) hebben van het beeld :(
Bij het kijken naar een digitale bron, zoals DVD is het probleem niet waar te nemen :)
Is het probleem van het naijlen van het beeld bij de nieuwe 100Hz tv-toestellen nog steeds aanwezig, bij de andere tv-merken, zoals Philips, JVC, Panasonic, enz..

Indien ja, ben ik dan beter af met een goede 50Hz breedbeeld televisie??

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb nergens last van, heb je niet misschien een optie aanstaan die dit veroorzaakt..

Natural Motion bijvoorbeeld, weet niet psies hoe het heet van Sony

• ds75
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
K'heb zelf de Sony FQ80 gehad en heb die snel weer om kunnen ruilen voor een Philips 9528.

Ik ben blij dat het nog kon want de kwaaltjes die ik bij de FQ80 van sony zag heb ik gelukkig niet meer met de Philips en buiten dat vindt ik het beeld ook beter
maar ja dat is persoonlijk.

Verwijderd

wij hebben een philips 100 mhz breedbeeld, en die heeft het heel erg. vooral bij voetbalwedstrijden is het goed te zien. tv is wel bijna 10 jaar oud, dus misschien dat je ook een oude tv te pakken hebt?

• Moris
Deze tv is de laatste nieuwe uit de cataloog van Sony.
Blijkbaar hebben veel 100Hz TV's dit probleem en is het niet altijd merkgebonden.

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Een vriend van me heeft een dure JVC van net een jaar oud, maar die heeft het ook heel erg. Terwijl de goedkopere JVC van m'n ouders het helemaal niet heeft en dat is volgens mij toch ook een 100hz.

Oftewel ga het testen in de winkel :)

Veegeffect zoals ik het zie bij die dure JVC: als de camera snel over het veld beweegt (uitgezoomt) dan schokt het beeld een beetje en er is een soort van ghosting te zien, een beetje alsof je met photoshop een .. tja veegeffect aan het beeld geeft :) En echt op andere tv's heb ik het nog niet gezien, het is zeer zeker niet mooi om naar te kijken. Lijkt wel alsof een digitale bewerking het niet kan bijbenen. Ik zal het typenummer eens opzoeken, misschien is er wel een oplossing voor.

(euh het veld = bij een voetbalwedstrijd, dan heb je nl. het meeste hiervan last)

[ Voor 59% gewijzigd door Quantor op 11-03-2004 14:55 . Reden: mijn uitleg van veegeffect toegevoegd ]

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-12 19:40
Tsja ik heb mijn tv pas 6 dagen amar tot nu toe totaal geen last van gehad.. (Philips 8608 Breedbeeld 100Hz)

57696520646974206c65657374206973206e657264

Verwijderd

Ik heb zelf een grundig 100hz (3 jaar oud) breedbeeld,

me pa heeft een loewe 100 hz breedbeeld (2 jaar oud)

en me broer heeft een samsung 100hz breedbeeld (3 jaar oud)

Ik heb nog nooit van het veeg-effect gehoord en ik heb het ook nog nooit gezien. Zit het misschien niet een beetje tussen de oren, je bent bang om het te zien dus bij de kleinste afwijking zie je het?

:P Ik kom namelijk ook in de zomer nooit in slaap omdat ik denk op me kamer een mug te horen als ik vervolgens 1,5 uur ga zoeken kom ik nix tegen, terwijl ik hem wel nog denk te horen :P

• Devilsown
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-08 08:48
Wat bedoel je precies met het veegeffect?

Ik geef toe dat ik op de mijne (Philips) ook last heb van een soort vage verticale lijnen, met name tijdens voetbalwedstrijden. Maar mijn model is ook al wel wat ouder.

Verwijderd

Het ligt er gewoon heel erg aan wat voor beelden je bekijkt. Je kunt dus alleen toestellen met elkaar vergelijken als jullie allemaal dezelfde beelden bekijken.... anders heb je helemaal niets aan al deze replies.

• Buzz-01
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-12 11:30
Bijna alle 100Hz tv's hebben nog iets of wat van na-ijl effecten. Persoonlijk vind ik de Pixel Plus tv's van Philips het mooist om te zien (de 9528 serie en vergelijkbaren), maar als je dat digitale effect helemaal niet wil, moet je inderdaad een 50Hz breedbeeld tv zoeken. Deze zijn echter vaak niet zo mooi van kleur en contrast ten opzichte van een 100Hz tv. Het is persoonlijk, en als je mij een jaar geleden gevraagd had wat IK zou willen, zou ik 50Hz roepen, maar sinds de komst van de Pixel Plus tv's ben ik omgeslagen. Als ik nu zou moeten kiezen (met een redelijk groot budget, ca. 1500 Euro), zou ik voor Pixel Plus kiezen. Handig weetje is dat Pixel Plus niet op 100Hz techniek werkt, maar op iets tussen 50 en 100Hz in, ik dacht iets van 66 of 75... Je moet trouwens wel op normale kijk-afstand gaan vergelijken, van dichtbij (20cm tot 1 meter) zijn veel tv's niet om aan te zien. Vergelijk dus op de kijkafstand zoals die ook bij jou thuis zou zijn...

Flickr

• Termi
  • Laatst online: 20-12 08:24
Heb hier een 32PW8504 van Philips, maar heb nergens last van :). Ook niet bij voetbal-wedstrijden. De tv is wel 100 hz. Maar heb je toevallig niet een of ander effect aanstaan, waardoor alles een beetje versloomd of zo :?

• TheLemon
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Nee, het is een bekend probleem bij 100Hz TV's inderdaad, het ligt niet aan de ts of aan settings ofzo.
Het probleem is dat bij een snel pannende camera, de achtergrond wordt uitgeveegd, dus onscherp. Het is goed te zien als je in een winkel een 100Hz naast een 50Hz ziet tegelijk en als er dan bijv. een luipaard in sprint ofzo wordt getoond. Dan zie je de achtergrond op de 100Hz stukken vager dan op de 50Hz.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:21
Het is erg type gebonden. De 3 jaar oude SOny van mijn ouders is prima, mijn Loewe Aventos ook, maar de PP toestellen van Philips (oud en nieuw) en een paar van de nieuwere (dure!) Sony's hebben het ook. Zelf heb ik een JVC HV32D25 gehad die het ook had.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Het ligt waarschijnlijk gewoon aan je kabelprovider, bij mijn oma op Texel, die bijna exact dezelfde TV heeft als ons is het ook zeer duidelijk te zien, hiero in Emmen nergens last van :)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11 16:19

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Beetje offtopic, maar wat ik me op het moment afvraag:

Als ik bv m'n gamecube of xbox aansluit op een 100hz tv met Pal60, net zoals ik op m'n gewone 50/60hz tv doe, schakelt ie dan naar 60hz of naar 120hz? En als ie naar 60hz zou schakelen, gaat ie dan ook ineens piepen net als een gewone tv op 60hz? (het pieptoontje tussen 50/60hz hoor ik een verschil, 100hz kun je niet horen dat weet ik).

Ik zit ook te denken aan een 100hz tv vooral voor m'n GC, maar ik ben niet van plan de 50hz-setting te gaan draaien (voor 100hz op tv) omdat de spellen dan lang zo lekker niet lopen als op 60hz. 't lijkt me ook frusterend dat als je tv zit te kijken en dan je GC aanzet (op 60hz) dat je ineens (relatief) knipperbeeld krijgt en een piep der doorheen.

Om een lang verhaal kort te maken: zijn er tv's die 60hz kunnen verdubbelen, oftewel: zijn er in Amerika 120hz tv's net als dat we hier 100hz tv's hebben?

[ Voor 4% gewijzigd door Digital-DNA op 11-03-2004 18:17 ]

www.nintendocasemods.com

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11 15:44

RSpliet

*blink*

Moris schreef op 11 maart 2004 @ 08:04:
Bij het kijken naar het breedbeeld tv-toestel "Sony KV-32FQ85 of 80" zie ik bij het zien naar tv-zenders nog steeds
het naijlen (veegeffect) hebben van het beeld :(
Bij het kijken naar een digitale bron, zoals DVD is het probleem niet waar te nemen :)
Is het probleem van het naijlen van het beeld bij de nieuwe 100Hz tv-toestellen nog steeds aanwezig, bij de andere tv-merken, zoals Philips, JVC, Panasonic, enz..

Indien ja, ben ik dan beter af met een goede 50Hz breedbeeld televisie??
Ik weet niet of het voor jou een optie is, maar als een DVD goed afspeelt, zou dat dan ook zo zijn met bijv. Digitenne. Ik weet niet of dit bij jou in de buurt te krijgen is ofzo(als n vriend t heeft is t helemaal mooi om te testen), maar aangezien dat beeld ook digitaal gelevert word, zou t kunnen helpen. Aan de andere kant kan t ook liggen aan dat het AV-kanaal wel gewoon op 50Hz word weergegeven :/... probeer t eens zou ik zeggen, als t kan ;)

Schaadt het niet, dan baat het niet

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Ik heb ook een oude (10 jaar ongeveer) matchline 100 Hz van Philips staan, typenr weet ik ff niet uit m'n hoofd, 63 cm is ie iig. Ik merkte het vroeger al bij voetbal idd (hij was van m opa en oma..)nu heb ik m zelf en heb gemerkt dat het een stuk minder wordt als je de Digital Noise Reduction (DNR) uitzet..

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Verwijderd

Devilsown schreef op 11 maart 2004 @ 10:42:
Wat bedoel je precies met het veegeffect?

Ik geef toe dat ik op de mijne (Philips) ook last heb van een soort vage verticale lijnen, met name tijdens voetbalwedstrijden. Maar mijn model is ook al wel wat ouder.
Dat is de manier waarop het gras gemaaid is :P

Een veegeffect had ik ook op mijn Sony 100Hz. Na uitzetten van digitale ruisonderdrukking niet meer gezien.

• WeAreLegion
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb een Sony KV-28SL65 Hz en die heeft het alleen bij hele hefigte licht verschillen (bliksem bijvoorbeeld) bij voetbal heeft hij nergens last van maar goed mij stoort het verder totaal niet ik heb bveeld vergelijken met anderen en deze had toch echt mooiste beeld

Wat hier boven toruwens ook word gezegd je moet wel bij zulke tv's op een goeie afstand zitten (ik zit er zelf dicht op omdat ik niet zo groot woon nog (ben ook maar een student) maar een afstandje is toch wel verstandig om te nemen.)

[ Voor 31% gewijzigd door WeAreLegion op 11-03-2004 18:47 ]

• Moris
Als ik alles goed begrijp kan ik beter kiezen voor een goed 50Hz tv-toestel
en de beeldbuis niet al te groot te kiezen.

Hierbij moet ik dan wel vrede nemen dat het beeld kan trillen (valt dit op?) of ik moet een 100Hz toestel nemen en de veegeffecten erbij!

Gevoelsmatig zou ik toch willen kiezen voor een goed 50Hz breedbeeldtoestel!
Ik hoop alleen dat ik nog een nieuw breedbeeld toestel vind op 5Hz?
Mijn oudere Philips heeft een beeldbuis 4:3 verhouding van 28inch komt een
nieuwe 16:9 beeldbuis van 28inch ongeveer met mijn oude 28inch?

Verwijderd

gewoon dat toestel inruilen voor een andere 100hz tv.
die 50 hz trillen echt.

ik heb zelf ook sony ook 82 cm alleen dan de fx65 ofzo en ik heb nergens last van. ik denk dat jouw tv gewoon niet goed is.

terug naar de winkel dus.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2004 06:43 ]

• Moris
Zou het kunnen dat het alle extra snufjes zijn die het probleem geven!
Ik hoor het probleem van veegeffecten meer bij de duurdere 100Hz TV's dan bij de goedkopere standaard 1ooHz :(

• WeAreLegion
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb er gister even op zitten letten maar met tv kijken en dergelijken heb ik het niet ook me films niet ben het pas in 1 film ehct duidelijk tegen gekomen en dat was matrix 2. en met een xbox game. Dus me tv zal het verder ook wel niet hebben

• Devilsown
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-08 08:48
Verwijderd schreef op 11 maart 2004 @ 18:40:
[...]

Dat is de manier waarop het gras gemaaid is :P

Een veegeffect had ik ook op mijn Sony 100Hz. Na uitzetten van digitale ruisonderdrukking niet meer gezien.
Ik vrees dat die lijnen meer aan mijn beeldbuis ligt, dan aan de 100hz. Ik zie het voornamelijk bij lichtere kleuren, en bij snel bewegend beeld.
Het ligt inderdaad aan de manier van gras maaien, want die lijnen kruisen dan mijn vage lijnen, waardoor het extra opvalt.
Het debiele is, toen ik bij mijn ma's 15 jaar oude kleine Philips KTV eens goed ging kijken zag ik dezelfde lijnen (daarvoor nooit opgevallen)! Verticaal, en beide op gelijke afstand (5 cm ofzo) van de rand.
Bij correct zeiden ze dat het misschien op te lossen was dmv het servicemenu. Welllicht open ik er binnenkort een draadje eens over.

Ik ga DNR iig eens uitzetten en kijken in hoeverre dat helpt.

Verwijderd

Ik heb het na-ijl effect ook en het is soms mega iritant. Uitzetten van de ruisonderdrukking helpt wel een beetje heb ik zo het idee.

(Sony KV29LS60)

• Moris
Ik heb na lang twijfelen tussen Philips en Sony mijn keuze gemaakt.
Persoonlijke bevindingen staan hieronder en zijn geen stelregel voor anderen ;) .

Een paar dagen geleden heb ik een Philips Pixel+ aangekocht na een uitvoerig vergelijk met een Sony uit de Q reeks.

Het viel me meteen op dat je bij Philips alles veel beter kan instellen via het menu en hierdoor alles beter naar je hand kan zetten dan de Sony TV's.

Ook het aanpassen van de verschillende uitzendingen naar de automatische breedbeeldstand gaat veel beter, sneller en met minder vervorming dan de Sony's uit de Q-reeks.
Het zappen gaat vlugger, de teletekst is uitmuntend, de menustructuur uitgebreid en overzichtelijk t.o.v Sony.

Het veegeffect bestaat nog steeds bij alle 100Hz toestellen, maar bij Philips kan ik het beter onderdrukken t.o.v. Sony.

De Philips PW9528 geeft een plaatje van een beeld na het aanpassen van
geometrie, contrast, helderheid, enz....

Iedereen bedankt voor de tips :)
Pagina: 1