Toon posts:

Probleem ASUS 9800 XT

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Al een tijdje ben ik in het bezit van een ASUS radeon 9800 XT.
Onlangs kwam ik er achter dat de frequenties van het geheugen en core niet gelijk draaien aan de frequenties zoals ASUS ze op hun site heeft staan.

Als je gaat kijken met smartdoctor staat het zo :

Engine : 411 MHZ ( moet officieel 412 zijn)
Memory : 728 MHZ ( moet officeel 730 zijn)

Minimale verschillen dus. Als ik deze op fabrieksinstellingen zet met behulp van de smartdoctor krijg ik al snel rare strepen enzo in het beeld. Het lijkt wel of de kaart de originele frequenties niet aan kan. Ik snap er niks van. Nou denken jullie wat zit ie te zeiken over een aantal mhz-jes maar ik kan het gewoon niet velen dat dat ding langzamer draait.

Ik hoop dat jullie hiervoor een verklaring/oplossing hebben

Specs :

ASUS A7N8X-E Deluxe
ASUS radeon 9800 xt
XP 2800+
1 GB Ram (kingston)
Antec truepower 330 w voeding
audigy 2
winxp pro sp1

• Hican
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07-2022

Hican

hican.net

Misschien heb je hier iets aan?

The memory installed on the card comes from Hynix. The chips have 2.5ns access time and work at 365MHz (730MHz DDR), although their nominal frequency equals 400MHz (800MHz). The total amount of graphics memory is 256MB. The VPU works at 412MHz. There is one peculiarity, though. The dynamic overclocking function, OVERDRIVE, doesn’t work with this card, just like ASUS Smart Doctor II refuses to run on graphics cards that follow ATI Technologies’ reference design. Choosing between the two, I would say the owner of the ASUS card shouldn’t be disappointed. OVERDRIVE is of little use, as it provides a small performance gain, and the VPU frequency goes down after the critical temperature is reached. In my opinion, the hardware monitoring system, ASUS Smart Doctor II, is much more useful.

Voor het volledige artikel zie hieronder:

http://www.xbitlabs.com/a...eo/display/aquamark3.html

Op http://www.google.nl is trouwens veel te vinden ;)

Hican.net | IT Blog about all that is interesting.

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Probeer eens over te klokken met een fatsoenlijke progje, zoals rivatuner ofzo.
Over die paar mhz'en, ik heb nu al verschillende grafische kaarten gehad en geen enkele draaide op de vooropgesteld snelheid, altijd 1 mhz of 2 trager... Je merkt het toch niet.

Verwijderd

Topicstarter
Kijk aan dut soort reacties heb ik weer wat aan. Het komt er eigenlijk op neer dat hij gewoon netjes op de fabrieksinstellingen draait zoals het hoort.

overigens had ik zelf ook al op google gezocht :) niet goed waarschijnlijk of te snel overheen gelezen 8)7

alvast bedankt , ik ga zo proberen hem een beetje te overclocken

• Jovas
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:15
Ik kan je ten strengste aanbevelen deze kaart NIET over te clocken!!!
Ik heb deze kaart ook sinds twee maanden, heb hem niet overgeclockt, en krijg toch artifacts, baggerbeeld dus.

Ik heb de leverancier dus opgebeld die een oplossing probeert te zoeken. Ik heb zelf Asus al geprobeerd te bellen, maar voor VGA kaarten kun je in Nederland NIET terecht. Bel maar naar Duitsland zeggen ze in Emmen. Nou das lekker dan...

Verwijderd

Als jij artifacts krijgt Macros4 dan betekent dat niet dat andere dat ook krijgen, niet als flame bedoeld maar het kan ook liggen aan de rest van je hardware ;)
Er zijn immers mensen die hun 9800XT tot op de laatste MHZ hebben overgeklokt bij wijze van spreke. Heb laatst nog iets gelezen over een gast met een 9800XT die 10.000 punten haalde in 3dMark 03.
Maar nu ff ontopic. B Vaneijk als ik jouw was zou ik goed nadenken over het overklokken van je kaart. Heb je hier ervaring mee want het zou klote zijn om een dure videokaart op te fokken om een MHZ verschil, je verliest immers direct je garantie 8)

• Jovas
Verwijderd schreef op 11 maart 2004 @ 11:47:
Als jij artifacts krijgt Macros4 dan betekent dat niet dat andere dat ook krijgen, niet als flame bedoeld maar het kan ook liggen aan de rest van je hardware ;)
Er zijn immers mensen die hun 9800XT tot op de laatste MHZ hebben overgeklokt bij wijze van spreke. Heb laatst nog iets gelezen over een gast met een 9800XT die 10.000 punten haalde in 3dMark 03.
Maar nu ff ontopic. B Vaneijk als ik jouw was zou ik goed nadenken over het overklokken van je kaart. Heb je hier ervaring mee want het zou klote zijn om een dure videokaart op te fokken om een MHZ verschil, je verliest immers direct je garantie 8)
Ja, dat kan wel zijn, maar het is wel typerend dat als ik met die Smartdoctor mijn gpu TERUG clock, dat de artifacts verdwenen zijn... Je gaat mij niet vertellen dat het dan aan de overige hardware ligt....

Verwijderd

Het kan zijn dat ie te warm wordt op de normale MHZ freq. Daar lijkt het immers wel op, heb je wel een goede airflow, kan de koeling van de 9800XT zijn hitte wel kwijt ( zit eronder een PCI kaartje aangesloten?)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook weleens toen mijn systeem net geinstalled was artifacts gehad. Na een tijdje ging dat weer weg. Ik snap er echt nix van. Wat moet ik nou doen. Moet ik er nou van uit gaan dat die kaart gewoon een beetje gaar is ?

Mijn 3dmarks zijn wel lekker , rond de 6100. Ik heb gewoon veel fratsen met dat ding. En aangezien mijn pc dag en nacht aanstaat moet ik gewoon hardware hebben die 100 % te vertrouwen is.

De airflow in mijn kast is ook wel goed.

CPU temp : 48 - 55 graden
Case : 22 graden
Radeon : 50 - 60

Deze temps zijn ook wel goed denk ik.
Moet ik hiervoor nou contact opnemen met de leverancier van mijn kaart of is het gewoon een software probleem ? ik weet niet goed wat ik er mee aan moet :?

• Jovas
Ik heb drie extra case fans ingebouwd, dus de airflow zal het niet aan liggen. Al vind ik wel vreemd dat die A-open kast de enige twee openingen voor lucht rechtsvoor tegen de ZIJKANT :S geplaatst heeft, onder dus. Daar heb ik twee anzuigertjes geplaatst, achter boven zitten twee blazers die de hete boel naar buiten blazen.

Voor de rest heb ik de 9800XT ik het bovenste slot zitten(de enige optie), daar onder zit de eerste PCI vrij, en daaronder zit mn SB audigy kaartje... Ik moet zeggen dat die XT er weg behoorlik tegenaan hijgt... Maarja volgens mij kan de Audigy niet lager, want dan kom ik in de klem te zitten met de bodem IVM connectors etc. Lijkt me trouwens ok stug dat als het me wel lukt dat de problems weg zijn, de case fans brachten de temp immers ook omlaag, maar nog steeds artifacts. De temps zijn trouwens onbelast Core 51, en mem 45, belast tussen de 58 en 60 graden core, en iets van 55 mem...

Maar die dat PCI verhaal had ik nog niet aan gedacht, ga ik van het weekend zeker proberen! Thnx!

Verwijderd

Geen dank Macros, die extra casefans die je hebt ingebouwd zitten die ongeveer even hoog als de videokaart? blaast er genoeg lucht langs de kaart?
Is het met je kast mogelijk om bv een aanzuiger boven te plaatsen, en eentje boven die wegblaast. En dan ergens in het midden/ onderin dezelfde opstelling dus eentje die wegblaast en eentje die aanzuigt? Of kan je een fan richten op de videokaart?
BTW eigenlijk vind ik die temps van je 9800XT niet eens zo hoog, zijn dit de temps die je hebt na het terugklokken? Zet m anders weer even op de fabrieksinstellingen en dan kijk je wat dan de temps zijn, hij geeft tenslotte dan artifacts. ;)

En over je twijfel of met het verplaatsen van je Audigy je problemen wegzijn; ga er eigenlijk maar vanuit dat het best weleens het probleem kan zijn. Een audigy wordt namelijk zelf ook nogal heet :Y)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2004 13:23 ]

Verwijderd

En B vaneijk die temps die je aangeeft zijn dat de idle of stressed temps?
Waarvoor staat je pc dag en nacht aan? Als server zou dit systeem nogal overkill zijn namelijk :+

Verwijderd

Topicstarter
pc staat voornamelijk aan om oude films te downen met emule ....
en die temps staan express met "-" er tussen omdat het nog al eens varieerd. Dit zijn de temps na het draaien van 3dmark 2k3. Niet verkeerd dacht ik zelf

Verwijderd

Oude films ja ;) Je temps zijn inderdaad helemaal niet verkeerd.
BTW voor jou zie ik helemaal geen reden tot overklokken. Een 9800XT is op dit moment de beste kaart die er is en spelletjes kan hij nog zeker een jaar of 2 probleemloos aan. Overklokken betekent vervallen van je garantie en het lijkt me zonde voor een kaart van €500. Beter idee: als je garantie over een jaartje is vervallen en de kaart achterhaald raakt, overklok m dan >:)
Heb je geen andere pc om te downloaden? Deze moet je gebruiken voor spelletjes jongen! })

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt helemaal gelijk. Ik ga er niks meer aan doen.
En ik moet inderdaad een tweede pc erbij hebben voor het downloaden.
Maar ik ben nogal een big spender op pc gebied dus ...... voorlopig ff geen poen voor een 2e pc.

Op die ASUS kaart zit BTW 5 jaar garantie :P
Tegen die tijd dat ie te langzaam word verpats ik hem gewoon en koop dan een " ASUS RADEON 10000 XP" ofzo :P

• Jovas
Verwijderd schreef op 11 maart 2004 @ 13:16:
Geen dank Macros, die extra casefans die je hebt ingebouwd zitten die ongeveer even hoog als de videokaart? blaast er genoeg lucht langs de kaart?
Is het met je kast mogelijk om bv een aanzuiger boven te plaatsen, en eentje boven die wegblaast. En dan ergens in het midden/ onderin dezelfde opstelling dus eentje die wegblaast en eentje die aanzuigt? Of kan je een fan richten op de videokaart?
BTW eigenlijk vind ik die temps van je 9800XT niet eens zo hoog, zijn dit de temps die je hebt na het terugklokken? Zet m anders weer even op de fabrieksinstellingen en dan kijk je wat dan de temps zijn, hij geeft tenslotte dan artifacts. ;)

En over je twijfel of met het verplaatsen van je Audigy je problemen wegzijn; ga er eigenlijk maar vanuit dat het best weleens het probleem kan zijn. Een audigy wordt namelijk zelf ook nogal heet :Y)
http://club.aopen.com.tw/...cNo=3607&Language=English

Dit is dus de kast die ik heb, en heb de koeling precies zo aangebracht draaien..

Als je deze link goed bestudeert zie je dus dat er in totaal 4 fans in kunnen, zonder de boel extreem te moeten verbouwen. Voor onder zitten er aan het zijpaneel(helemaal voor onder dus) eentje onder gebouwd en eentje terhoogte van mijn harde schijf en videokaart. Deze zuigen koude lucht aan. Voor de rest zitten er zoals je op de afbeelding op de link ziet twee tegen de achterkant gebouwd, eentje iets boven de hoogte van de videokaart, en eentje daarboven. Koud onder naar binnen, wordt warm en gaat naar boven, dus dit moet goed zijn. Nu moet ik wel zeggen dat er geen fan recht direct langs de 9800Xt blaast omdat ze tegen de rechterzijkant gebouwd zitten ivm de aanwezige bevestigingsgaten, maar dit kan ook gewoon niet ivm het design van de kast, ja of ik moet echt gaan knutselen...

Ik ga dus proberen die geluidskaart verder naar onderen te plaatsen, maar denk zelf dat het weinog uitmaakt. Ik denk dat de GPU van de videokaart gewoon slecht is, en dat ik Asus toch een boze brief zal moeten schrijven...

Maargoed, ik ga vandaag of morgen die geluidskaart wel eens proberen naar onderen te gooien en dan zien we wel weer verder. :)

Verwijderd

Haha ja B vaneijk moet je doen haha ik zie inderdaad dat je een big spender bent maarja dan heb je ook wat he?

Verwijderd

macros je link doet het niet :/ kan je m even opnieuw zetten?
En inderdaad is het eigenlijk belachelijk dat je artifacts hebt op de gewone MHZ freq. Airflow etc is eigenlijk vooral voor wanneer je overklokt en een kaart van dit kaliber ( en prijs :o ) zou het ook gewoon, zonder airflow luxe, moeten doen.
Van ASUS verwacht je dit eigenlijk niet natuurlijk. Maar wat ik me afvraag is of je garantie niet is vervallen door het terugklokken, ik hoop t niet voor je maar het zou best kunnen.
Misschien nog een laatste oplossing: meuktracker: Asus 9800 XT AS30
de nieuwe BIOS van Asus, ookal betwijfel ik of dit je probleem zal oplossen. :?

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2004 14:19 ]

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:01

Deathchant

Don't intend. Do!

Verwijderd schreef op 11 maart 2004 @ 00:55:
Beste tweakers,

Al een tijdje ben ik in het bezit van een ASUS radeon 9800 XT.
Onlangs kwam ik er achter dat de frequenties van het geheugen en core niet gelijk draaien aan de frequenties zoals ASUS ze op hun site heeft staan.

Als je gaat kijken met smartdoctor staat het zo :

Engine : 411 MHZ ( moet officieel 412 zijn)
Memory : 728 MHZ ( moet officeel 730 zijn)

Minimale verschillen dus.
alle asus kaarten draaien standaard op 1 of 2 mhz lager. Voor zover ik weet of heb gehoord doet asus dit uit veiligheidsoverwegingen (moet ik nog uitzoeken).
Mijn Asus V9950U draaide iig standaard op 450/851 (je zou denken 448/848 ofzo), maar nu ik heb geflashed heb naar een V9980Ultra draait ie niet op 475/950, maar op 473/947. Ik ga neit verder oc'en en laat het gewoon staan zo.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Verwijderd

Waarom zou Asus dit uit veiligheidsoverwegingen doen? :?
Die 1 of 2 MHZ maken echt geen verschil in veiligheid hoor, ik denk dat het gewoon normaal is als een core of mem niet precies loopt op de opgegeven frequenties.
Dat komt denk ik dan door Ati en niet door Asus. Ati geeft een kloksnelheid op die veilig is daarom mogen de fabrikanten zoals Hercules en Asus hun kaarten ook niet overklokken remember :Y) niet als flame bedoeld he maar;
Je zegt :"Mijn Asus V9950U draaide iig standaard op 450/851 (je zou denken 448/848 ofzo)"
dat is dus hoger als wat je zou denken dat zeg je zelf.
Daarna zeg je: " ik heb geflashed heb naar een V9980Ultra draait ie niet op 475/950, maar op 473/947".
Flashen van kaarten wordt nou niet echt ondersteund door fabrikanten dus het lijkt me sterk dat Asus ervoor heeft gezorgd dat ie niet op te kloks loopt na het flashen ;)

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

hehe, you got a point here. Ik heb gehoord dat Asus dit zou doen........rumour dus. Ik snapte het ook niet, alsof 1 mhz iets uitmaakt.

Trouwens, bijna elke fabrikant heeft zijn 5950U bios op het internet gezet. OF ik snap niet waarom ze het doen, OF ik snap niet waarom dat sommige fabrikanten (zoals Asus) dit NIET doen.........

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Verwijderd

Die BIOS is dan zeer waarschijnlijk bedoeld voor mensen met een 5950 U videokaart ;) en niet bedoeld om een 5900 te flashen ookal raakt de verleiding hierdoor wel erg groot >:)

• Jovas
Ok, ik heb de boel aangepast maar nog steeds die artifacts... Ben bang dat ik gewoon genaaid wordt door Asus :( Die kaart moet het gewoon goed doen op fabrieksinstellingen, en hij is niet overgeclockt. Erg raar ook dat ze Smartdoctor bijleveren waarmee je hem kunt OVERCLOCKEN :S .

Ik denk dat ik hem terug ga brengen naar de leverancier, en dan zal die naar Asus gestuurd worden waar ze hem dan gaan ``repareren``. en dan ben je alweer een maandje of twee verder voordat je hem een keer terug hebt... Om zeer waarschijnlijk tot de conclusie te komen dat je kaart nog steeds hetzelfde probleem heeft, aangezien ze naar alle waarschijnlijkheid uitsluiten dat ze een gare GPU geleverd hebben, en dus weigeren een nieuwe onder garantie uit te geven....

Je zou bijna zeggen, dan maar gamen met artifacts, beter een kutkaart dan geen kaart....

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Verwijderd schreef op 11 maart 2004 @ 15:43:
Die BIOS is dan zeer waarschijnlijk bedoeld voor mensen met een 5950 U videokaart ;) en niet bedoeld om een 5900 te flashen ookal raakt de verleiding hierdoor wel erg groot >:)
ja ik snap het wel, maar de kaarten 5900U en 5950U verschillen bijna niets! En zover ik weet is tv-out toch alleen een programmering in de BIOS ? Dan zou de programmering ook op de 5900U moeten werken (mijn kaart dus). Weet jij misschien hoe dat tvout gedoe werkt? In de driverinstellingen van mijn 5900U zegt ie gewoon TV DECODER: INTEGRATED (MV) bla bla......
maar met die 5950U niet en doet de tv out het gewoon niet
Macros4 schreef op 11 maart 2004@16:43:
Ok, ik heb de boel aangepast maar nog steeds die artifacts... Ben bang dat ik gewoon genaaid wordt door Asus Die kaart moet het gewoon goed doen op fabrieksinstellingen, en hij is niet overgeclockt. Erg raar ook dat ze Smartdoctor bijleveren waarmee je hem kunt OVERCLOCKEN :S .

Ik denk dat ik hem terug ga brengen naar de leverancier, en dan zal die naar Asus gestuurd worden waar ze hem dan gaan ``repareren``. en dan ben je alweer een maandje of twee verder voordat je hem een keer terug hebt... Om zeer waarschijnlijk tot de conclusie te komen dat je kaart nog steeds hetzelfde probleem heeft, aangezien ze naar alle waarschijnlijkheid uitsluiten dat ze een gare GPU geleverd hebben, en dus weigeren een nieuwe onder garantie uit te geven....

Je zou bijna zeggen, dan maar gamen met artifacts, beter een kutkaart dan geen kaart....
Heb je hem wel op een ander systeem geprobeerd met die standaard instellingen?Ik kan me zo moeilijk voorstellen dat ie kapot is. Er gaan echt niet veel grafische kaarten zomaar kapot...................iiyama schermen daarentegen wel...........Daarbij levert asus bijna nooit slechte producten....... (naar mijn weten dan)

[ Voor 49% gewijzigd door Deathchant op 11-03-2004 16:59 ]

Verwijderd

Ik heb zelf een ATI radeon AIW 9800 se@pro }) , en als ik daar het tv out draad instop en tv-out inschakel, doet ie het gewoon, maar ik heb verder weinig ervaring met Nvidea kaarten op tv-out gebied. Zit er nergens een progje ofzo waarmee je tv-out inschakelt?

Verwijderd

Macros4, ik weet niet of ik het al heb gevraagd maar wat voor voeding heb je eigenlijk?
Of beter; zou je ff je hele systeem kunnen posten, dus mobo, geheugen etc?
en misschien kan je ook in je BIOS naar de voltages kijken en die erbij posten :)
Pagina: 1