[WinME] Wel netwerk, geen internet

Pagina: 1
Acties:

• Tony diNovo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-07 21:17
Ik heb een probleem dat ik wel al eerder ben tegengekomen; maar niet op dezelfde manier kan oplossen. De vorige keer heb ik namelijk een andere Windows versie er overheen gegooid.

Het netwerk hier bestaat uit 2 WinMe PC's, 2 Win Xp Home PC's en 2 Win Xp Pro PC's, allemaal met een routertje die netjes via DHCP de IP's uitdeelt. Dat even ter info.

Het probleem; ik heb uit een van de WinME machines (Pentium 233 MMX) de oude netwerkkaart gehaald (3Com Etherlink 10Mbit...) en een nieuwe in geschroeft (Realtek rtl 8139a). Computer netjes geboot, wordt netjes geïnstalleerd.
De computer zelf krijgt netjes een IP toegewezen, en ook de goede gateway, en de goede DNS servers.

Met die info zou je verwachten dat WinME netjes op internet kan. Maar 'page cannot be displayed.'.

Wat heb ik al gedaan?
- De kaart er via de network properties uitgegooid en opnieuw geïnstalleerd.
- Alle network properties eruit gegooid (Client of Microsoft Networks enz...) en opnieuw geïnstalleerd.
- Nieuwe drivers gehaald van de Realtek homepage.
- Uiteraard gezocht, maar dit probleem lijkt nogal specifiek te zijn...

Probleem is dus dat ik het niet voor elkaar krijg dat de PC netjes internet krijgt. Dat terwijl de rest van het netwerk (thuisnetwerk trouwens) nergens last van heeft, en de PC alle andere computers kan vinden...
De vorige keer dat ik dit had (in Win98SE) hielp het installeren van WinMe, maar dat is nu geen optie (niet mijn PC)...

Iemand een tip? Anders ben ik volgens mij gedoemd toch een nieuwe 'clean' install van Windows te doen...

[ Voor 4% gewijzigd door Tony diNovo op 11-03-2004 00:49 ]

http://specs.tweak.to/9537

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
misschien even de internet verbindings wizard uitvoeren en nogmaals proberen

• Tony diNovo
Altijd het proberen waard natuurlijk... maar ook dat haalt niks uit.

Ik vind het behoorlijk vreemd... Alle juiste IP's toegewezen, toch geen internet. :|

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Kun je wel naar buiten pingen? (op IP)

Vul je wel de goede DNS in?

• Tony diNovo
DNS wordt toegewezen via DHCP, de andere PC's op het netwerk krijgen datzelfde DNS via DHCP. en dat lijkt perfect te werken. (Planet DNS Servers, 195.121.1.34 & 195.121.1.66 als ik me niet vergis)

Vreemde is dat ook als je een IP-adres (zelfs intern IP-adres, draait dan natuurlijk wel een webserver op die PC) in de browser probeert het ook niet werkt. Pingen naar dat IP-adres werkt dan weer wel.

Het naar buiten pingen van die PC heb ik nog niet geprobeert, zal ik eens doen zodra ik thuis ben (zit nu op het werk).

Thanks in ieder geval.

Verwijderd

Heb je misschien in Internet Explorer onder "Internet options" -> "Connections" -> "LAN Settings" een foutieve proxy server ingevuld?

(Of als je een andere browser gebruikt, daar eventjes naar de proxy instellingen kijken).

Voor de rest lijkt het inderdaad zo dat je setup gewoon zou moeten werken. Of heb je misschien een softwarematige firewall draaien die je verkeer blocked...

Wat je altijd kan proberen is eens een andere browser te downloaden dan die je momenteel gebruikt en kijken of het al dan niet werkt, dan weet je zeker of je al dan niet de browser als oorzaak kan uitsluiten.

• Tony diNovo
Een sofware firewall staat hier nergens geinstalleerd, in de router zit nl. een firewall.
Verder maakt de PC geen gebruik van een proxy..

Ik heb even een andere browser geprobeerd, maar helaas hetzelfde effect...

Inmiddels mag ik nu toch Windows eroverheen zetten, zodat alles weer gaat werken. Jammer alleen dat ik nu nog niet weet wat er eigenlijk aan de hand is...

Thanks in ieder geval voor de tips. :)

---- EDIT ----

Ik was te snel met mn conclusies trekken... vorige keer dat ik dit had had ik Win98SE met WinME vervangen...

Ik heb nu Windows opnieuw erover gezet, en nog steeds hetzelfde... :/
Ik reken mezelf toch wel tot iemand die een thuisnetwerkje zo opzet... maar dit snap ik niet helemaal meer...

[ Voor 30% gewijzigd door Tony diNovo op 12-03-2004 00:35 ]

• Tony diNovo
*schopje*

Niemand een idee waar het aan kan liggen?

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45

SilentStorm

z.o.z

Met die realteks komt het nog wel eens voor dat ze 100mbit/full duplex niet aan kunnen en er (via autosense) wel op staan. Als je dit terugschroeft naar 10/half zou het dan wel werken.

Je zegt echter dat het thuisnetwerk wel goed gaat dus ik verwacht niet heel veel van bovenstaande oplossing. Om te zien wat er aan de hand is, zouden we hier graag wat meer info over je connectie zien. kun je een ipconfig/all hier neerzetten tussen [code] tags?

Je had het er eerder over dat pingen wel goed ging, maar als ik even goed kijk naar de manier waarop je dit meldt, begrijp ik dat je wel binnen je netwerkje kan pingen, maar het internet nog niet geprobeert hebt. Zou je dat ook eens willen doen? Mensen die hierboven dingen met browsers wilden doen, gingen nl allemaal uit van het feit dat je wel op internet kon pingen.

Kijk ook nog even naar je router. Mogelijk accepteerd die geen verbinding(en) van jou pc om wat voor reden dan ook. Als je geen extra regels hebt ingevoerd of deze makkelijk weer terug kunt zetten, dan raad ik je ook met klem aan om deze eens te resetten.

Localhost is where the heart is

• BitByter
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-08 07:38

BitByter

Prutst dit forum

probeer 's te pingen naar een extern ip adres
ping 66.102.0.104 (www.google.com)
kijken of je response krijgt

dan kom je misschien al verder :)
als dit werkt, ligt het dus aan je dns, en heb je wel verbinding

• Tony diNovo
BitByter schreef op 13 maart 2004 @ 06:23:
probeer 's te pingen naar een extern ip adres
ping 66.102.0.104 (www.google.com)
*knip*
Google is 66.102.11.99 toch?
code:
1
2
3
4
Pinging 66.102.11.99 with 32 bytes of data:

Reply from 66.102.11.99: bytes=32 time=41ms TTL=245
*knip*

De IPconfig /all:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . : MANIAC
        DNS Servers . . . . . . . . : 195.121.1.34
                                      195.121.1.66
        Node Type . . . . . . . . . : Broadcast
        NetBIOS Scope ID. . . . . . :
        IP Routing Enabled. . . . . : No
        WINS Proxy Enabled. . . . . : No
        NetBIOS Resolution Uses DNS : No

0 Ethernet adapter :

Description . . . . . . . . : Realtek RTL8139/810x Family Fast Ethernet
NIC
        Physical Address. . . . . . : 00-C1-26-0E-4E-8E
        DHCP Enabled. . . . . . . . : Yes
        IP Address. . . . . . . . . : 192.168.40.14
        Subnet Mask . . . . . . . . : 255.255.255.0
        Default Gateway . . . . . . : 192.168.40.1
        DHCP Server . . . . . . . . : 192.168.40.1
        Primary WINS Server . . . . :
        Secondary WINS Server . . . :
        Lease Obtained. . . . . . . : 03 13 04 12:38:48
        Lease Expires . . . . . . . : 03 14 04 12:38:48

1 Ethernet adapter :

Description . . . . . . . . : PPP Adapter.
        Physical Address. . . . . . : 44-45-53-54-00-00
        DHCP Enabled. . . . . . . . : Yes
        IP Address. . . . . . . . . : 0.0.0.0
        Subnet Mask . . . . . . . . : 0.0.0.0
        Default Gateway . . . . . . :
        DHCP Server . . . . . . . . : 255.255.255.255
        Primary WINS Server . . . . :
        Secondary WINS Server . . . :
        Lease Obtained. . . . . . . :
        Lease Expires . . . . . . . :

Pingen van "www.google.nl" werkt op die PC niet... wat inderdaad op de DNS servers lijkt te wijzen. Maar wanneer je het IP direct in de browser invult (wat op de andere PC's wel werkt) doet die het evenmin, en dan heb je de DNS servers niet nodig...

Ik heb ook overigens (ja; je probeert het toch maar) even 10 Mbit half en full duplex geprobeert, en 100 half en full... helaas geen verschil...

• SilentStorm

SilentStorm

z.o.z

Als ik hier die 2 dns servers die bij jou staan ingesteld ping, krijg ik geen respons. Nou kan het natuurlijk zijn dat ze daar icmp uit hebben gezet, maar kun je voor de aardigheid eens andere dns servers proberen? (Misschien heeft planet iets gewijzigd -- deze adressen waren voorheen wel geldig als ik even in mijn lijst met dns servers kijk). Tik voordat je dat doet nog even 'ipconfig/flushdns' in.

Dus (als je dat nog niet had) de dns servers op automatisch verkrijgen zetten (dan deelt je router hetzelfde uit als bij de andere computers), of handmatig er iets inzetten.

paar random dns servers:
code:
1
2
3
4
5
194.109.6.66 en 194.109.9.99 xs4all
212.142.28.66 en 212.142.28.130 chello
212.142.28.67 en 62.108.0.66 chello
192.87.106.101 surfnet
212.120.66.195 en 212.120.66.194 @home

Wat is de precieze output van het pingen naar www.google.com?

• Tony diNovo
SilentStorm schreef op 13 maart 2004 @ 17:01:
*knip*
Wat is de precieze output van het pingen naar www.google.com?
Een time-out, dus die wil niet.
Ik ga de andere zaken eens proberen. De DNS servers krijgt ie trouwens net als alle andere PC's direct van de router.
Ik ben er trouwens ook vrij zeker van dat de IP-adressen van de DNS servers van Planet kloppen.

Maar vanaf die PC ga ik toch alles even proberen! :)

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Je zou bijna gaan denken aan een of andere vorm van filtering op mac-adres :? in de router? Router al een keer gereset?

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Tony diNovo
Je zou zoiets gaan denken ja... :/

Ik heb nu ook de andere DNS-servers geprobeert en de router gereset voor de zekerheid, maar nog steeds hetzelfde.

Ik heb trouwens ook de netwerkkaart even in een ander PCI slot gedaan.

Het blijft toch vreemd dat het netwerk wel gewoon beschikbaar is (en dan doel ik vooral op de server die hier intern staat), en dat de computer de webserver die op de server draait niet kan bereiken. Daar heeft ie geen DNS-server of router bij nodig (als ik het via het IP-adres doe - http://192.168.40.10/)...

Het ligt natuurlijk aan het feit dat ik een andere netwerkkaart in de PC heb gestopt zonder eerst de oude uit Windows te verwijderen... Maar ja; je zou verwachten dat het daarna toch een kwestie van instellen was...

[ Voor 17% gewijzigd door Tony diNovo op 15-03-2004 09:23 ]

• SilentStorm

SilentStorm

z.o.z

Je hebt intussen vrijwel alles gedaan met de computer waar het aan kan liggen. Heeft je router de pc wel goed in zn lijst staan? Je zegt al een reset te hebben gedaan en je krijgt ook netjes een ip adres, maar kan het zijn dat er nog/weer ergens een verkeerde toewijzing staat oid? Je hebt in je router waarschijnlijk wel een lijstje met leases. Controleer daar het mac adres eens van en daarna ook even of er misschien iets geblocked is om wat voor reden dan ook. Heb je een firewall staan dan zou ik daar even kijken. Misschien staan poort 53 (dns) en 80 (http) allebei dicht en kan je daarom niet een ip intikken bij je browser. (ik ga het nu wel wat ver zoeken, na een nieuwe installatie + reset, maar kom zo even niet op iets anders). Als je geen nieuwe install had gedaan kon het nog liggen aan bv new.net (zie NT faq), die nog wel eens gekke dingen wil doen met je dns querys..

• Tony diNovo
Inderdaad stond er een stukje in de FAQ waar ik overheen gelezen had (ik zocht het toch niet direct in de registry richting)..
En lees zo'n hele FAQ maar eens geconcentreerd door.. ;)
Verwijder middels REGEDIT alle sleutels waar WINSOCK2 bijstaat. Vervolgens alle adapters en protocollen verwijderen binnen netwerk eigenschappen.

Daarna het systeem opnieuw opstarten. Hierbij wordt de installatie CD van Windows'98 gevraagd. Tijdens herinstallatie van de adapters en de protocollen wordt er een nieuwe sleutel voor WINSOCK2 geïnstalleerd met de juiste waarden.

Kan zijn dat het niet werkt, dan moet je ff weer alles verwijderen, NIET herstarten maar WIN eroverheen installen.
Even alle keys die verwijzen naar winsock2 (winsock heb ik overigens ook gedaan) eruit gesloopt, kaart gedeinstalleerd, en inderdaad na het installeren ervan deed alles het wonder boven wonder weer! :)

Thanks voor de tips! _/-\o_

• SilentStorm

SilentStorm

z.o.z

hehe, graag gedaan enzo, maarre wil dat zeggen dat je met een herinstall de nieuwe windows over de oude heen zet? das namelijk best onnuttig :P

• Tony diNovo
Mwah.. zo af en toe.. ;)

Dacht alleen aan het begin hiervan dat het een iets makkelijkere kwestie zou zijn. Maar ach... where's the fun in that. :+

[ Voor 72% gewijzigd door Tony diNovo op 15-03-2004 22:53 ]

Pagina: 1