Toon posts:

[w2k] Mmc rapporteerd fouten op dynamische schijf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In mijn w2k server zitten twee fysieke harddisks welke dynamische en samengevoegd zijn (software RAID). Nu rapporteert een van de schijven fouten en wil ik die schijf vervangen.

Nu is het mij onduidelijk of ik eerst die schijven moet splitsen of dat ik gewoon de kapotte disk mag vervangen met een nieuwe zonder partities e.d.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Misschien heb je hier iets aan: Microsoft Knowledgebase article

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al vanalles gelezen en er wordt gesproken over het aanpassen van de Boot.ini als ook het "breaken v.d. mirror". Ik vind dit allemaal erg gevaarlijk klinken.
Stiekem hoop ik dat ik die schijf gewoon kan vervangen maar die is dan nog niet "ge-signed" door het disk management en ik weet niet wat dan met de mirror gebeurd.

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-03 09:28
Het is toch maar 1 disk die repliceert? Je raakt dus niks kwijt als je 1 disk vervangt. Alleen de mirror opnieuw opzetten. Raid1, kijk op http://www.acnc.com/raid.html. Daar staat het uitgelegd hoe raid werkt.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik heb al vanalles gelezen en er wordt gesproken over het aanpassen van de Boot.ini als ook het "breaken v.d. mirror". Ik vind dit allemaal erg gevaarlijk klinken.
Tsja, je moet natuurlijk wel je disk durven vervangen, anders heeft het geen zin je in de hele materie te verdiepen...
Ik heb me er zelf niet echt in verdiept, maar ik begrijp dat de Microsoft methode heel simpel is: verbreek de mirror zodat je weer twee losse disks hebt; vervang de defecte disk door een nieuwe; bouw een nieuwe mirror op. En ja, daarvoor moet je eerst de mirror dus verbreken, maar je kan ook geen omeletje bakken zonder een eitje te breken, woh? ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mooie backups dus durven is iets minder aan de orde. Verder heb ik meer ervaring met hotswappable scsi arrays, nouja wat is ervaring, kapotte schijf eruit en de nieuwe erin ...
Pagina: 1