Ik vraag mij dus af welk toerental goed is. Ik had laatst zelf een vierkant gat voor een radiator uitgesneden met 13000 rpm, maar merkte bij deze operatie dat de slijpschijfjes wel errug hard wegslijten, ik had er vier nodig. Is dat veel, of is het juist gebruikelijk? We hebben het dus over standaard staalplaat van de computer, ik geloof dat die 1 mm dik is. Ik ben ook eigenlijk nergens geadviseerde toerentallen tegengekomen. Mijn dremel haalt overigens van 5000 tot 25000 rpm.
Check de manual, daar staat het netjes in. Welk materiaal, welke tool en welke snelheid.
Maar die schijfjes vliegen erdoor ja. Ik raad je aan om andere, duurdere schijfjes te kopen (die vezelversterkte gevallen die lijken op 'slijptolschijfjes'). Die zijn wat groter en gaan een stuk langer mee EN breken niet zo snel
Maar die schijfjes vliegen erdoor ja. Ik raad je aan om andere, duurdere schijfjes te kopen (die vezelversterkte gevallen die lijken op 'slijptolschijfjes'). Die zijn wat groter en gaan een stuk langer mee EN breken niet zo snel
wat ook scheelt is als je continu dunne baantjes maakt, dus niet op 1 plek stilhoud om hem erdoor te laten zakken, en vervolgens vooruit te duwen. Maar begin gewoon met een baan te trekken, en ga daar dan meerdere keren overheen, net zolang totdat de baan zo diep is uitgesleten dat het een kier is geworden.
Verwijderd
Ik ben zelf niet tevreden over die schijfjes, een keer klem of te veel kracht en ze breken meteen, en het schiet voor geen zak op. Gaten boren moet je gewoon bij een redelijk laag toeren tal doen, en goed door drukken. Maar met die dremel die ik heb heeft hij minder vermogen bij een laag toerental, dus moet het wel hoger, wil hij doorgaan.
Als ik jouw was zou ik voor de gaten een gewone accuboor ofzo nemen want met de dremel schiet het niet op.
Voor grotere gaten ben ik achter gekomen dat je beter een frees kan gebruiken ipv een zaagje. Zo'n frees gaat zo heerlijk snel door dat metaal heen, alleen laat hem niet vast zitten, want dan kunnen er rare dingen gebeuren!
succes!
Als ik jouw was zou ik voor de gaten een gewone accuboor ofzo nemen want met de dremel schiet het niet op.
Voor grotere gaten ben ik achter gekomen dat je beter een frees kan gebruiken ipv een zaagje. Zo'n frees gaat zo heerlijk snel door dat metaal heen, alleen laat hem niet vast zitten, want dan kunnen er rare dingen gebeuren!
succes!
ik doe het op stand drie en voor mijn window heb ik maar 2 schijfjes gebruikt (diegene die erbij zaten) dus ik denk dat je veel te hard duwt, neem je tijd ervoor
if it is not broken, don't fix it!
Met kleine vertanding natuurlijk. Gaat iig een HEEEEEEL stuk sneller
Wat is stand drie voor toerental? Ik heb een pro, die kun je in stapjes van 1000 rpm instellen. Ik denk dat ik dus om te beginnen inderdaad eens bie de gereedschappenboer ga kijken voor een ander soort slijpschijfjes, erg hard duwen heb ik juist niet gedaan vanuit de opvatting dat de machine het werk moet doen. Die suggesties over frezen en zagen zijn leuk, maar niet haalbaar. Frezen heb ik geen ervaring mee, maar zagen weet ik uit ervaring dat je snel met een lelijke braam zit die je daarna moet wegvijlen. Verder kun je met een dremel naar mijn persoonlijke smaak makkelijker nauwkeuriger werken.white modder schreef op 10 maart 2004 @ 22:58:
ik doe het op stand drie en voor mijn window heb ik maar 2 schijfjes gebruikt (diegene die erbij zaten) dus ik denk dat je veel te hard duwt, neem je tijd ervoor
Gewoon eerst netjes met een kraspen het te zagen gat aangeven, daarna liefst zagen (evt met een decoupeerzaag met een kleine vertanding).
Zaag vooral (ruim) binnen de lijntjes en vijl daarna het metaal weg tot aan het lijntje.
Wordt zo echt het allermooist.
Zaag vooral (ruim) binnen de lijntjes en vijl daarna het metaal weg tot aan het lijntje.
Wordt zo echt het allermooist.
wat is stand drie, ik heb hier een dremel multipro (grijs met zwart) kzal rap es opzoeke
als ik mij niet vergis heeft men ook een soort van diamantschijfjes
is wel vrij duur maar gaat naar het schijnt enorm lang mee
oei do not use on metal staat erbij
als ik mij niet vergis heeft men ook een soort van diamantschijfjes
is wel vrij duur maar gaat naar het schijnt enorm lang meeoei do not use on metal staat erbij
[ Voor 7% gewijzigd door Yoshi op 11-03-2004 18:22 ]
if it is not broken, don't fix it!
Je kunt ook proberen zelf van koolstof diamant te maken en daar weer slijpschijfjes van
. Stond laatst in de "natuur & techniek" een artikel hoe ze van koolstof diamanten maakten (diamant is C(nog wat)), ze kregen niet "zuivere" diamanten die voor juwelen gebruikt kunnen worden, maar ze hadden wel de hardheid van echte diamanten.
[ Voor 6% gewijzigd door Quadro! op 11-03-2004 18:52 ]
ik heb een gat geslepen van 12cm doorsnee met 1 dremel glasvezelschijfje zitten in een pakje van 5 en kosten 10 euro. Wel duur, maarja, dat schijfje heeft 1 heel gat kunnen maken en heeft het overleeft
ik gebruik de dremel ook alleen maar als 't niet anders kan.
decoupeerzaag voor het grove werk, gaat heerlijk snel.
figuurzaagje voor wat fijner werk, maar je moet er wel bijkomen met die boog.
dremel voor ander fijn werk waar je met een figuurzaagje niet bijkomt.
decoupeerzaag voor het grove werk, gaat heerlijk snel.
figuurzaagje voor wat fijner werk, maar je moet er wel bijkomen met die boog.
dremel voor ander fijn werk waar je met een figuurzaagje niet bijkomt.
Ik weet niet wat voor schijfjes of kast jij had(titanium kastVerwijderd schreef op 10 maart 2004 @ 22:15:
Ik vraag mij dus af welk toerental goed is. Ik had laatst zelf een vierkant gat voor een radiator uitgesneden met 13000 rpm, maar merkte bij deze operatie dat de slijpschijfjes wel errug hard wegslijten, ik had er vier nodig. Is dat veel, of is het juist gebruikelijk? We hebben het dus over standaard staalplaat van de computer, ik geloof dat die 1 mm dik is. Ik ben ook eigenlijk nergens geadviseerde toerentallen tegengekomen. Mijn dremel haalt overigens van 5000 tot 25000 rpm.
Het toerental hoog zetten lever aleen afgebladderde verf op. Op een gegeven moment ben ik onder een laage water gaan sijnden op het alu koel te houden.
Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje
"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori
Pagina: 1