Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Tuimelschakelaar

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik had een vraagje over een tuimelschakelaar. Ik kan namelijk kiezen tussen een
1x UM on-on en een 2x UM on-on (nee het zijn er dan geen twee :P ) Het is een voor een baybus om een 12v - off functie te maken. Er zitten aan beide 3 pootjes. Waar moet ik dan mijn 12v en mijn ground aanvast maken?

edit:

hier een pic:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/fjnrykee/sc.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2004 22:07 ]

• RubenJ
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-11 10:13
je hoeft de ground niet aan de schakelaar te verbinden, als je dat doet krijg je waarschijnlijk kortsluiting met je 12v lijn.
Je zet um als het ware tussen de 12v lijn in dus knip um door en verbind de ene kant met het middelste pootje en de andere met een van de 2 buitenste pootjes

Afbeeldingslocatie: http://www.rubenj.nl/GOT/sc.jpg
Phear My paint skillzz 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door RubenJ op 10-03-2004 22:16 . Reden: Plaatje toegevoegd ]

• neevedr
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-11 22:35

neevedr

Dat was ik niet!

Ik denk dat dan aan de 2x UM on-on 6 pootjes zitten, dat je twee draden kan schakelen met 1 schakelaar.

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03:37
Ground hoef je niet vast te maken.
De middelste is "IN", buitenste zijn "uit", je kan dus 2 kanten op.

dot.blaat

Verwijderd

als de schakelaar wisselt tussen de twee buitenste verbindingen dan kun je op die de 5 en 12 volt lijn zetten tog? en dan de middenste naar je fan? dan kun switchen tussen 5 en 12 volt toch? correct me if i'm wrong

Verwijderd

Topicstarter
is het niet zo dat hij maar 2 standen heeft? Dit was mijn idee:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/fjnrykee/jaja.jpg

Verwijderd

Met die schakelaar laat je het middelste pootje met één van de twee buitenste pinnetjes verbinden; voor jouw schema hoef je dus maar twee pootjes te gebruiken (twee pootjes die naast elkaar zitten)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 maart 2004 @ 23:45:
Met die schakelaar laat je het middelste pootje met één van de twee buitenste pinnetjes verbinden; voor jouw schema hoef je dus maar twee pootjes te gebruiken (twee pootjes die naast elkaar zitten)
kan ik dus beter een wipschakelaartje gebruiken... het schema klopt wel?
Oja, weerstandjes voor een rode led op 12v is tussen de 500 en 1000 Ohm toch?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2004 23:49 ]

Verwijderd

Je schema klopt ja, de waardes van de weerstanden weet ik niet.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11 18:01

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Volgens mij is het verschil tussen de 2 schakelaars dat de 1x UM OF de ene kant op kan staan OF de andere kant. Bij de 2x UM verwacht ik dat hij 3 standen heeft; dezelfde twee als de 1x UM maar ook nog een neutrale 0-stand tussenin. Check dat eens. Als dat zo is, maakt de manier van aansluiten in feite geen barst uit. Alleen heb je met de 2x UM de mogelijkheid om OF het linker en middelstse pootje te verbinden OF de rechter en de middelste OF helemaal geen verbinding (uit) terwijl de ander dus die uitstand niet heeft.

ALS dat klopt, heeft die 2x UM het voordeel dat je bijvoorbeeld met 1 schakelaar een FAN uit kan zetten, op 12V of op 7V maar ook uit, 5V en 12V.:
12V/7V/uit
12V/5V/uit
7V/5V/uit
EN alle combinaties hierna:
Bij de 1x UM kan je dan alleen kiezen uit één van de volgende opties:
5V/12V
7V/12V
7V/uit
5V/uit
12V/uit

Jij wil dus de laatste optie als ik je verhaal zo lees. Dus kan jij af met een 1x UM

[ Voor 5% gewijzigd door WFvN op 11-03-2004 00:09 ]

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Die weerstanden moeten allemaal 500 Ohm zijn, als je ervan uitgaat dat ze werken op 2v @ 20 mAh (zie http://www.metku.net/inde...th=mods/ledcalc/index_eng)
Pagina: 1