Toon posts:

[Debian] Instabiel systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een servertje draaien, maar na gemiddeld 5 dagen klapt ie eruit, terwijl je er vlak van tevoren niks aan merkt. Als ik er dan een beeldscherm/muis/tobo aan knoop, blijft het scherm zwart en je kunt niks anders dan resetten.

Als ik dan op de reset druk, dan gaat het scherm naar de standby stand, dus opzich is er nog wel signaal.

Wat me wel opvalt is een hoog geheugengebruik (100%) en swap-gebruik (97%). De server is pas sinds een week of 2-3 instabiel. Omdat het hoge geheugengebruik mij al vaker opviel heb ik er 256 mb ingedrukt, maar daarmee ging het maar 2 dagen goed, ook daarmee loopt het geheugen vol en klapt ie eruit, terwijl het geheugen foutloos door de memtest komt. Zowel de 1x 256 mb als de 2x 32 mb die erin zaten. ( 2x 32 voor de problemen). Ik heb het oude geheugen weer teruggeploaatst, maar de instabiliteit blijft, terwijl de server ook zonder problemen een half jaar draaien kan.

Specs:

- Own made
- Duron 1300
- EOA soltek bordje
- 2x 32 mb 100 mhz sd-ram
- 1x 30 gb hdd
- 2x safeway/sweex nic a 7 euro
- NoName 350 watt voeding

Voor resourcegebruik: http://stats.computerdokter-groenlo.nl

Gebruikte software:

- Debian stable
- Apache 2.0.48
- PHP 4.3.4 met exif support
- Postfix uit debian stable
- Spamassassin uit debian stable
- Proftpd uit debian stable
- SSHD uit debian stable

Ik kan in logs niks raars ontdekken, maar mss is het wel raar terwijl ik dat niet vind. Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen of wat ik er aan kan doen ?

Verwijderd

Mooi plaatje, maar je zou graag willen weten welke processen voor die bewuste load zorgen.

Verder ben ik benieuwd of je uit je /var/log/messages en /var/log/dmesg (staan deze logfiles bij debian wel op deze plek?) nog zinvolle informatie kunt terugvinden.

Zomaar rebooten/het bos in is bijna altijd een hardware probleem.

Maak je verder om dat hoge geheugengebruik maar geen zorgen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 maart 2004 @ 22:03:
Mooi plaatje, maar je zou graag willen weten welke processen voor die bewuste load zorgen.

Verder ben ik benieuwd of je uit je /var/log/messages en /var/log/dmesg (staan deze logfiles bij debian wel op deze plek?) nog zinvolle informatie kunt terugvinden.

Zomaar rebooten is bijna altijd een hardware probleem.

Maak je verder om dat hoge geheugengebruik maar geen zorgen.
Hij reboot niet uit zichzelf, ik moet echt op reset drukken. Zeg maar het blauwe scherm van windows maar dan zwart zonder foutmeldingen

voor de logs: http://www.computerdokter-groenlo.nl/logs/

Maar nogmaals, ik kan er niks raars ontdekken

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2004 22:20 ]

Verwijderd

Dat realiseerde ik me, vandaar dat ik mijn posting geedit heb.

sorry

De belangrijkste vraag als je systeem zolang wèl stabiel is geweest:"What has changed?".Systeem een update gegeven? Iets bijgeinstalleerd? Nieuwere kernel?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 maart 2004 @ 22:19:
Dat realiseerde ik me, vandaar dat ik mijn posting geedit heb.

sorry

De belangrijkste vraag als je systeem zolang wèl stabiel is geweest:"What has changed?".Systeem een update gegeven? Iets bijgeinstalleerd? Nieuwere kernel?
Wat ik heb gedaan:

-Geheugen verwisseld van 2x 32 mb naar 1x 256 mb.
- Systeem instabiel, memtest erover
-Geen fouten
- Oude geheugen terug
- Nu zijn beide instabiel

Verwijderd

Dus:

- Je systeem is stabiel, maar gebruikt veel geheugen (is normaal maar goed)
- Omdat je systeem veel geheugen gebruikt prik je er meer geheugen bij => machine wordt instabiel.
- Terug naar af => machine blijft instabiel.

Of werd je systeem al instabiel vóór je met geheugen ging rommelen?

Verwijderd

Topicstarter
Dus:

- Omdat je systeem veel geheugen gebruikt prik je er meer geheugen bij => machine wordt instabiel.

voor de tijd was ie stabiel, en de memtest geef tnu nog steeds geen fouten

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2004 22:55 ]

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-02 13:22

Bergen

Spellingscontroleur

Verwijderd schreef op 10 maart 2004 @ 22:15:
[...]

Hij reboot niet uit zichzelf, ik moet echt op reset drukken. Zeg maar het blauwe scherm van windows maar dan zwart zonder foutmeldingen
Als je scherm plotseling zwart wordt en je pc dan vast zit zou ik zeggen dat je videokaart niet meer 100% is.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 maart 2004 @ 22:55:
Dus:

voor de tijd was ie stabiel, en de memtest geef tnu nog steeds geen fouten
Dus je kunt jezelf wel voor je kop slaan dat je uberhaupt met geheugen bent gaan knutselen?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 maart 2004 @ 23:04:
[...]

Dus je kunt jezelf wel voor je kop slaan dat je uberhaupt met geheugen bent gaan knutselen?
Ja

Verwijderd

Topicstarter
Bergen schreef op 10 maart 2004 @ 22:57:
[...]
Als je scherm plotseling zwart wordt en je pc dan vast zit zou ik zeggen dat je videokaart niet meer 100% is.
Ik kan niet beoordelen of het plotseling is, want het is een headless servertje (wel gewoon bij mij aanwezig) en als ik dan opeens niet meer kan internetten dan kijk ik maar ff bij de server en dan zie ik dat hij zwart is

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-02 08:02

Arno

PF5A

Waarom draai je eigenlijk nog de install kernel :?

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Verwijderd

Die cpu usage, welk proces veoorzaakt dat nou?

Verwijderd

Vind dat er behalve die "-- MARK --" meldingen maar erg weinig info in je logfiles staat.

Heb je reeds een update van je OS gedaan?

Een 2.4.18 kernel is niet zo heel nieuw meer, geldt dat ook voor je packages?

Verwijderd

Topicstarter
Arno schreef op 10 maart 2004 @ 23:14:
Waarom draai je eigenlijk nog de install kernel :?
Ik ga mezelf hier tegenspreken, maar waarom veranderen als het werkt ?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 maart 2004 @ 23:20:
Die cpu usage, welk proces veoorzaakt dat nou?
F@H, maar ook zonder dat proces crasht ie

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 maart 2004 @ 23:28:
Vind dat er behalve die "-- MARK --" meldingen maar erg weinig info in je logfiles staat.

Heb je reeds een update van je OS gedaan?

Een 2.4.18 kernel is niet zo heel nieuw meer, geldt dat ook voor je packages?
Apt-getten is goed bijgehouden, belangrijk deel van de beveliging toch wel

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09-2025
Verwijderd schreef op 10 maart 2004 @ 21:53:
Omdat het hoge geheugengebruik mij al vaker opviel heb ik er 256 mb ingedrukt

Voor resourcegebruik: http://stats.computerdokter-groenlo.nl

Gebruikte software:
mmm, Je zegt dat je er 256 mb er bij heb gezet, maar de stats laten maar 59.95 MB zien, hier gaat dus al wat fout.

He lees ik net dat je 2x 32 had terug gezet |:(

[ Voor 7% gewijzigd door eth0 op 10-03-2004 23:37 ]

• Bas!
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
Sommige geheugensystemen in linux willen het geheugen gecopieerd hebben in je swap file. Als ik het zo zie is je swap partitie niet erg groot. Lijkt me niet verstandig. Maatstaf is sowieso buiten welk memory systeem je gebruikt 2,5x physical memory (ikzelf hou meestal 2 aan).

[ Voor 10% gewijzigd door Bas! op 11-03-2004 00:29 ]

• Arno

Arno

PF5A

Verwijderd schreef op 10 maart 2004 @ 23:32:
Ik ga mezelf hier tegenspreken, maar waarom veranderen als het werkt ?
Kernel source wordt ook verbeterd en ik meen me te herinneren dat in (bijna) elke kernel update wel een root exploit verholpen is, IMO reden genoeg voor een 2.4.25 ;)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik zal ff de 2.4.25 binnenhalen, eerst ff de .config van de huidige opzoeken want het draait verder prima allemaal. Ander videokaartje wordt aan gewerkt. Zijn er verder nog suggesties ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 maart 2004 @ 20:23:
Oke ik zal ff de 2.4.25 binnenhalen, eerst ff de .config van de huidige opzoeken want het draait verder prima allemaal. Ander videokaartje wordt aan gewerkt. Zijn er verder nog suggesties ?
Wat moet je met de .config van je huidige kernel? Je gebruikt niet de standaard RedHet kernel? Je hebt je Uniprocessor-kernel zelf gebakken?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 maart 2004 @ 22:16:
[...]

Wat moet je met de .config van je huidige kernel? Je gebruikt niet de standaard RedHet kernel? Je hebt je Uniprocessor-kernel zelf gebakken?
Vertaal ? Lees: dit gaat mn 2e kernel worden, ben nog aan het experimenteren met 2.6.4 op mn laptop die niet lekker werkt, dus het liefst gebruik ik de .config van mn huidige 2.4.18 kernel voor een 2.4.25.

Het moet zeg maar niet echt te moeilijk worden anders heb ik 15 klanten aan de telefoon hangen :).

Die 2.4.18 is de debian-standaard kernel

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2004 23:03 ]

• Arno

Arno

PF5A

Die 2.4.18-bf2.4 kernel is degene die op de CD stond met wat geselecteerde opties tijdens de install. Ik zou gewoon eens rustig op het gemak die kernel source wgetten en eens make menuconfig doen en op het gemak door de opties heenlopen. Het meest belanrijke dat moet kloppen is CPU architectuur en netwerkkaart(en). Ook makkelijk is chipset support. Welke je allemaal moet hebben staat in je sysinfo, of op te vragen via lspci op de prompt.

Jeremy Clarkson

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-02 14:35
Arno schreef op 12 maart 2004 @ 07:23:
Die 2.4.18-bf2.4 kernel is degene die op de CD stond met wat geselecteerde opties tijdens de install. Ik zou gewoon eens rustig op het gemak die kernel source wgetten en eens make menuconfig doen en op het gemak door de opties heenlopen. Het meest belanrijke dat moet kloppen is CPU architectuur en netwerkkaart(en). Ook makkelijk is chipset support. Welke je allemaal moet hebben staat in je sysinfo, of op te vragen via lspci op de prompt.
En wat is daar beter aan dan gewoon de debian kernel-image gebruiken? Daar zitten (vrijwel) alle modules bij, dus tenzij je ontzettend krap in je hd-ruimte zit, zie ik geen reden om die niet te gebruiken. Tenzij je natuurlijk rare dingen aan het doen bent, moet patchen ofzo. Maar gezien TS nog steeds een debian kernel-image gebruikt, lijkt me dat niet het geval hier.

In ik heb dezelfde software config draaien op een P133 met 32 MB ram, en dat draait al jaren stabiel, dus meer geheugen is niet perse nodig. Niet dat het overdreven snel is, of veel users heeft, maar het werkt uitstekend. Hoewel ik wel 500 MB swap heb ofzo, maar daar gebruikt'ie maar heel weinig van.

Verwijderd

Ik sluit me dus aan bij mijn bovenbuurman.

Je moet een hele goede reden hebben om zelf je kernel te gaan bakken.

1. Hobbyisme: Je wil gewoon uit nieuwsgierigheid een kernel kunnen maken (dan mag je het lekker zelf uitzoeken).

2. Noodzakelijk modificaties aanbrengen in je huidige kernel om bepaalde hardware of functionaliteit te kunnen gebruiken (LUN-support bijvoorbeeld).

in andere gevallen kun je echt het beste gewoon de meeste recente kernel gebruiken die vanuit de apt-repository wordt aangeboden als package. Verder vraag ik mij af of je een .config van een 2.4.x kernel wel kunt gebruiken voor het configureren en bakken van een 2.6.x kernel, ik schat van niet.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:03
Bas! schreef op 11 maart 2004 @ 00:27:
Sommige geheugensystemen in linux willen het geheugen gecopieerd hebben in je swap file.
Huh? Dat zou nogal nutteloos zijn he...
Als ik het zo zie is je swap partitie niet erg groot. Lijkt me niet verstandig. Maatstaf is sowieso buiten welk memory systeem je gebruikt 2,5x physical memory (ikzelf hou meestal 2 aan).
Dit is al lang niet meer zo, het is geen 2.2.x-kernel!

Mijn systeem heeft bv. net zoveel swap als geheugen, en dat werkt prima.

[ Voor 15% gewijzigd door Wilke op 12-03-2004 11:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Arno schreef op 12 maart 2004 @ 07:23:
Ik ben op mn laptop met een 2.6.4 aan het proberen met make menuconfig maar ik krijg het geluid niet aan de gang. Nu is dat voor een servertje geen enkel probleem, maar stel dat mn nics het niet meer doen en ik weet niet precies waar ik het moet zoeken dan is dat ook zo lullig. Je kunt wel weer booten in de oude kernel, weet ik maar dan heeft het nog geen zin. En in de 2.6.4 zie ik ook niet de pinguin in de linker hoek met alle postings die de kernel op het scherm doet, ook wel irritant.

Maar zoals ik al zei, ik zal ff een 2.4.25 binnenhalen en daar eens mee gaan spelen, mss gaat dat beter.

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Verwijderd schreef op 12 maart 2004 @ 15:13:
[...]

Ik ben op mn laptop met een 2.6.4 aan het proberen met make menuconfig maar ik krijg het geluid niet aan de gang. Nu is dat voor een servertje geen enkel probleem, maar stel dat mn nics het niet meer doen en ik weet niet precies waar ik het moet zoeken dan is dat ook zo lullig. Je kunt wel weer booten in de oude kernel, weet ik maar dan heeft het nog geen zin. En in de 2.6.4 zie ik ook niet de pinguin in de linker hoek met alle postings die de kernel op het scherm doet, ook wel irritant.

Maar zoals ik al zei, ik zal ff een 2.4.25 binnenhalen en daar eens mee gaan spelen, mss gaat dat beter.
ehm, je kunt toch een kernel bakken, booten met de nieuwe kernel, als t werkt lekker laten draaien, en zo niet dan booten met de oude, en de nodige aanpassingen doen. Kost je toch niet zoveel?

Die "pinguin in de linker hoek" is trouwens gewoon framebuffer support (en logo) die je ff aan moet zetten...

It sounds like it could be either bad hardware or software

• QuarkuS
what about:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
mark@mn-2:~$ apt-cache search kernel-image 2.6
kernel-image-2.6-386 - Linux kernel image for version 2.6 on 386.
kernel-image-2.6-686 - Linux kernel image for version 2.6 on PPro/Celeron/PII/PIII/PIV.
kernel-image-2.6-686-smp - Linux kernel image for version 2.6 on PPro/Celeron/PII/PIII/PIV SMP.
kernel-image-2.6-k7 - Linux kernel image for version 2.6 on AMD K7.
kernel-image-2.6-k7-smp - Linux kernel image for version 2.6 on AMD K7 SMP.
kernel-image-2.6.3-1-386 - Linux kernel image for version 2.6.3 on 386.
kernel-image-2.6.3-1-686 - Linux kernel image for version 2.6.3 on PPro/Celeron/PII/PIII/PIV.
kernel-image-2.6.3-1-686-smp - Linux kernel image for version 2.6.3 on PPro/Celeron/PII/PIII/PIV SMP.
kernel-image-2.6.3-1-k7 - Linux kernel image for version 2.6.3 on AMD K7.
kernel-image-2.6.3-1-k7-smp - Linux kernel image for version 2.6.3 on AMD K7 SMP.
kernel-tree-2.6.3 - Linux kernel tree for building prepackaged Debian kernel images
pcmcia-modules-2.4.22-686 - PCMCIA Modules for Linux (kernel 2.4.22-686)
pcmcia-modules-2.4.22-686-smp - PCMCIA Modules for Linux (kernel 2.4.22-686-smp)
mark@mn-2:~$

Wat is er mis met 2.6.3? Als je toch perse 2.6 wilt draaien op een server...

Verwijderd

Topicstarter
QuarkuS schreef op 12 maart 2004 @ 15:33:
what about:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
mark@mn-2:~$ apt-cache search kernel-image 2.6
kernel-image-2.6-386 - Linux kernel image for version 2.6 on 386.
kernel-image-2.6-686 - Linux kernel image for version 2.6 on PPro/Celeron/PII/PIII/PIV.
kernel-image-2.6-686-smp - Linux kernel image for version 2.6 on PPro/Celeron/PII/PIII/PIV SMP.
kernel-image-2.6-k7 - Linux kernel image for version 2.6 on AMD K7.
kernel-image-2.6-k7-smp - Linux kernel image for version 2.6 on AMD K7 SMP.
kernel-image-2.6.3-1-386 - Linux kernel image for version 2.6.3 on 386.
kernel-image-2.6.3-1-686 - Linux kernel image for version 2.6.3 on PPro/Celeron/PII/PIII/PIV.
kernel-image-2.6.3-1-686-smp - Linux kernel image for version 2.6.3 on PPro/Celeron/PII/PIII/PIV SMP.
kernel-image-2.6.3-1-k7 - Linux kernel image for version 2.6.3 on AMD K7.
kernel-image-2.6.3-1-k7-smp - Linux kernel image for version 2.6.3 on AMD K7 SMP.
kernel-tree-2.6.3 - Linux kernel tree for building prepackaged Debian kernel images
pcmcia-modules-2.4.22-686 - PCMCIA Modules for Linux (kernel 2.4.22-686)
pcmcia-modules-2.4.22-686-smp - PCMCIA Modules for Linux (kernel 2.4.22-686-smp)
mark@mn-2:~$

Wat is er mis met 2.6.3? Als je toch perse 2.6 wilt draaien op een server...
In debian stable zit ie nog niet in

Sources.list bevat bij mij http.us.debian.org en security.debian.org

Maar ik ben nu met een 2.4.25 kerneltje bezig waarbij als basis de .config van de 2.4.18 dient, eens kijken hoe dat gaat

Verwijderd

Topicstarter
smokalot schreef op 12 maart 2004 @ 15:17:
[...]

Die "pinguin in de linker hoek" is trouwens gewoon framebuffer support (en logo) die je ff aan moet zetten...
De pinguin maakt me niet uit, maar de logging eronder :)

• QuarkuS
Met pinguin doet'ie niet meer logging dan zonder hoor, bij mijn weten. De manier waarop hij het weergeeft verandert niet wat hij weergeeft. En het staat altijd nog in dmesg / bootlog.

En als je server in NL staat, zou ik een NL mirror gebruiken, of in ieder geval niet eentje die specifiek in de US staat.

Verwijderd

Topicstarter
QuarkuS schreef op 12 maart 2004 @ 16:18:
Met pinguin doet'ie niet meer logging dan zonder hoor, bij mijn weten. De manier waarop hij het weergeeft verandert niet wat hij weergeeft. En het staat altijd nog in dmesg / bootlog.

En als je server in NL staat, zou ik een NL mirror gebruiken, of in ieder geval niet eentje die specifiek in de US staat.
Meen me uit een grijs verleden te herinneren dat niet alle non-free pakketten op alle buiten de us geplaatste mirrors staan, vandaar de us mirror.

Heb net een 2.4.25 kernel gebakken en hij bootte ook nog :P. Ik druk er zometeen ff die 256 mb ram er bij in en dan is het gewoon afwachten of het probleem verholpen is

Verwijderd

Topicstarter
QuarkuS schreef op 12 maart 2004 @ 16:18:
Met pinguin doet'ie niet meer logging dan zonder hoor, bij mijn weten.
Maar ik zag helemaal niks, ik dacht dat die beide dingen bij elkaar hoorden

Op mn laptop ben ik nu een kernel aan het bakken nu met beeld als het goed is.

Heb inmiddels het geheugen vervangen ( 133 en 100 mhz wil niet echt samen denk ik) en het ziet er nu iets gezonder uit op http://stats.computerdokter-groenlo.nl, nu maar hopen dat ie stabiel blijft

--edit--

de kernel is er eentje geworden met smp support 8)7
Ik bak nog maar een nieuwe zonder smp want er zit maar 1 processor in, en wat er niet inzit kan de boel ook niet verzieken

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2004 16:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Met de 2.4.25 kernel is het geheugengebruik een stuk aangenamer :) 100 mb ram vrij en de gehele swap. In combinatie met het te killen proces selecteren denk ik, dat het probleem wel verholpen is.

Bedankt allemaal !

• Arno

Arno

PF5A

Dat is dus de reden dat ik altijd zelf een recente kernel bouw ;)

Jeremy Clarkson

Pagina: 1