[centrino] Eindelijk WLAN drivers

Pagina: 1
Acties:
  • 395 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:52

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Voor iedereen die een Centrino laptop heeft zijn er nu opensource drivers voor het WLAN gedeelte, hier te vinden:

http://ipw2100.sourceforge.net/

Het is allemaal nog redelijk basic, en nog zonder WEP support, maar men zegt dat dat binnen enkele weken opgelost moet zijn....

Succes ermee zou ik zeggen. Ik heb zelf (nog) geen Centrino laptop, maar ik denk dat er genoeg mensen blij zijn met deze drivers :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Eindelijk! Heb al een jaar een Centrino notebook en wilde vandeweek ndiswrapper maar eens gaan proberen, maar dit is toch beter.
Zodra ik tijd heb meteen proberen :9

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Sweet, krijg morgen mn nieuwe lapper binnen. Goed om te weten dat ik iig meteen met wlan aan de slag kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18-09 16:47
Yes, ik kan het eens zeggen!:
Oud :Z
nieuws: Intel introduceert Linux-driver voor Centrino WLAN

:P

Ik heb al een tijdje een Centrino laptop en wacht ook al een tijdje op die drivers (al heb ik er zonder WEP-encryptie nog niet zo heel veel aan, maar goed), maar ik heb nu geen tijd om ze te proberen (tentamens enzo)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:21

Nakebod

Nope.

Martin Sturm schreef op 11 maart 2004 @ 18:12:
Yes, ik kan het eens zeggen!:
Oud :Z
nieuws: Intel introduceert Linux-driver voor Centrino WLAN

:P

Ik heb al een tijdje een Centrino laptop en wacht ook al een tijdje op die drivers (al heb ik er zonder WEP-encryptie nog niet zo heel veel aan, maar goed), maar ik heb nu geen tijd om ze te proberen (tentamens enzo)...
Mag ik dan zeggen dat dit topic van gister is en de newspost van vandaag? :P

Het is dat ik op dit moment even geen Linux meer op mijn laptop heb staan, anders had ik deze versie direct getest.
Had het destijds wel werkend met DriverLoader, werkte op zich wel redelijk, maar niet ideaal.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin Sturm
Mag ik dan zeggen dat dit topic van gister is en de newspost van vandaag?
hm, shit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Tja, je kunt niet altijd "on top of things" blijven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin Sturm
Wat ik me nou trouwens afvroeg: Wat heeft Intel nou eigenlijk afgelopen jaar gedaan? Begin vorig jaar meldde een woordvoerder van Intel namelijk al dat er in hun laboratorium al een Linux-driver getest werd voor de WLAN-kaart... en nu hebben ze een open-source driver die nog maar vrij weinig ondersteunt? Volgens mij hebben ze vorig jaar gewoon een bull-shit verhaal op zitten hangen tegen de gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:21

Nakebod

Nope.

Nadat ik denk, ja.
Het lijkt mij dat, vooral als Intel devver zijnde, met alle tech docs en alle inside info, je er echt geen jaar over doet om een driver te bakken die op dit moment pas versie 0.3 heeft.

Alleen waarom ze nu "half" open source werken, terwijl tijdje terug nog gezegd werd dat er geen open source zou komen voorlopig :?
Rare jongens, die Intel devvers :)

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:55

Stoney3K

Flatsehats!

Hoe lang duurt het nog voordat IEEE802.1x auth geïmplementeerd wordt? Op de TU/e kunnen we niet zonder en zitten we vooralsnog dus aan Windows vast.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Martin Sturm schreef op 11 maart 2004 @ 22:19:
Wat ik me nou trouwens afvroeg: Wat heeft Intel nou eigenlijk afgelopen jaar gedaan? Begin vorig jaar meldde een woordvoerder van Intel namelijk al dat er in hun laboratorium al een Linux-driver getest werd voor de WLAN-kaart... en nu hebben ze een open-source driver die nog maar vrij weinig ondersteunt? Volgens mij hebben ze vorig jaar gewoon een bull-shit verhaal op zitten hangen tegen de gebruikers.
Intel is toch al niet zo'n ster in het coden van software. Als je de open source UPnP implementatie van Intel bekijkt dan springen de tranen in je ogen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:29
Stoney3K schreef op 11 maart 2004 @ 22:36:
Hoe lang duurt het nog voordat IEEE802.1x auth geïmplementeerd wordt? Op de TU/e kunnen we niet zonder en zitten we vooralsnog dus aan Windows vast.
Dat werkt tegenwoordig redelijk met xsupplicant. Enige wat je kaart niet moet doen is resetten na het setten van een WEP key, op dit moment weet ik zeker dat prism en Atmel kaartjes goed ondersteund worden door xsupplicant.

http://www.open1x.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Hopelijk gaat knoppix dan ook standaard dit soort wifi kaartjes ondersteunen. Wifi onder linux heb ik echter nooit heel lekker aan de gang gekregen, omdat ik de basale instellingen of tools niet echt kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkools24
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-05-2021
Ik heb ze net installed onder kernel 2.4.25

Ze werken perfect wat dat betreft alleen is het natuurlijk
kut dat ze geen WEP supporten, wat heb je er dan in godsnaam aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

mkools24 schreef op 12 maart 2004 @ 13:09:
kut dat ze geen WEP supporten, wat heb je er dan in godsnaam aan.
Je kunt beter vragen wat je aan WEP hebt. Heel weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 12:10
Wat ik me nou trouwens afvroeg: Wat heeft Intel nou eigenlijk afgelopen jaar gedaan? Begin vorig jaar meldde een woordvoerder van Intel namelijk al dat er in hun laboratorium al een Linux-driver getest werd voor de WLAN-kaart...
Ik denk allerlei juridische oplossingen bedacht hoe ze zo min mogelijk hieraan konden werken, maar toch hun implementatie niet vrij hoeven te geven.
Oplossing: Echte gebruik closed met een (goede?) API erbij, de rest Open Source :)

Hoe lang gaat het duren voordat de implementatie onder Linux beter is dan onder Windows :) :+

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 16:46
Exirion schreef op 12 maart 2004 @ 13:13:
[...]

Ik zelf ben van mening dat je dan 99% van de scriptkidies tegen houd die aan het 'wardrive' zijn.

SSID Broadcast helpt daar ook wel tegen, en Mac adres filtering ook wel, met deze technieken hou je heel erg veel tegen, maar als iemand echt naar binnen wilt lukt het toch wel.

Je voorkomt alleen dat je netwerk open en bloot staat voor bijv. je buurman :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Icey schreef op 12 maart 2004 @ 13:28:
SSID Broadcast helpt daar ook wel tegen, en Mac adres filtering ook wel
My point exactly. WEP is toch al zo lek als een mandje. Als iemand de andere blokkades kan omzeilen dan weet ie er genoeg vanaf om nog verder te komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkools24
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-05-2021
Icey schreef op 12 maart 2004 @ 13:28:
[...]

Ik zelf ben van mening dat je dan 99% van de scriptkidies tegen houd die aan het 'wardrive' zijn.

SSID Broadcast helpt daar ook wel tegen, en Mac adres filtering ook wel, met deze technieken hou je heel erg veel tegen, maar als iemand echt naar binnen wilt lukt het toch wel.

Je voorkomt alleen dat je netwerk open en bloot staat voor bijv. je buurman :P
Agree daar is het mij dus ook om te doen :)

[ Voor 7% gewijzigd door mkools24 op 12-03-2004 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
Overigens, wellicht kan ik dat hier gelijk vragen:

Ik heb enkele dagen geleden voor mijzelf een nieuwe laptop gekocht, Inspiron 510m, kost wat, maar dan heb je ook wat ;). Hele mikmak zit erin, 6cell accu ipv 4 etc etc.

Intel® Centrino(tm) Mobile Technology which includes:
* Intel® Pentium® M Processor
* Intel® PRO/Wireless Network Connection 802.11b
* Intel® 855GME Chipset

Mijn vraag is, hoe zit het uberhoud met het centrino platform en Linux op dit moment? Kan ik een willekeurige distro pakken en gaan? Is het bijv. zo dat op dit moment ferdora beter ermee om kan gaan dan bijv. debian?

Ik bedoel, ik betaal als 17 jarige een heleboel euros voor een goede laptop, en als ik er daarna achter kom dat linux er niet lekker op gaat draaien is dat wel 'minder' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Icey schreef op 12 maart 2004 @ 14:11:
Ik heb enkele dagen geleden voor mijzelf een nieuwe laptop gekocht, Inspiron 510m, kost wat, maar dan heb je ook wat ;). Hele mikmak zit erin, 6cell accu ipv 4 etc etc.

* Intel® 855GME Chipset
Leuk dat je zo enthousiast over je aankoop bent, maar het spul wat in jouw 510m zit, zit in elke Centrino notebook ;)
Mijn vraag is, hoe zit het uberhoud met het centrino platform en Linux op dit moment? Kan ik een willekeurige distro pakken en gaan? Is het bijv. zo dat op dit moment ferdora beter ermee om kan gaan dan bijv. debian?

Ik bedoel, ik betaal als 17 jarige een heleboel euros voor een goede laptop, en als ik er daarna achter kom dat linux er niet lekker op gaat draaien is dat wel 'minder' ;)
Je moet wireless draaiend krijgen en ACPI. Dat is allemaal prima te doen. Je kunt eens kijken op http://www.linux-on-laptops.com/ en soortgelijke sites. Ik heb een jaar geleden 1500 ballen voor een Asus M2N neergeteld en ben blij dat ik nu fatsoenlijk Linux met wireless support kan draaien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin Sturm
Icey schreef op 12 maart 2004 @ 14:11:
Overigens, wellicht kan ik dat hier gelijk vragen:

* Intel® 855GME Chipset

Het werkt perfect. Je hoeft niet perse ACPI aan te hebben (werkt volgens mij alleen goed met 2.6.x-kernel). Ik heb m'n Centrino lappie al sinds oktober vorig jaar en heb sindsdien nog niets anders dan Linux erop gedraait en dat werkt perfect. Alleen het standby-gebeuren werkt standaard niet (goed?) en de wireless tot op heden niet. Standby werkt afaik wel met 2.6 (nieuwere distro's dus) en wireless dus ook nu :)
Ik heb alleen een issue met m'n display, die 1400x1050 ondersteunt, maar wat wegens een brak vesa-bios niet in Linux werkt op 1400x1050 maar op 1280x1024.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:29
Exirion schreef op 12 maart 2004 @ 13:13:
[...]

Mja, ooit van IEEE 802.1X gehoord?
Is een manier van authentificeren waarbij dynamisch steeds een andere WEP key geset wordt, voor de client specifiek. Op het moment dat WEP keys elk halfuur veranderen heeft een scriptkiddie er al niets meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IEEE 802.1X heeft niks met het veranderen van de WEP key te maken. Echter met deze authenticatie methode kan een dynamisch gegenereerde WEP key meesturen en om bijv het half uur laten veranderen. De techniek IEEE 802.1X is Port-Based Authentication en zorgt er voor dat op layer 2 niveau geautoriseerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
Martin Sturm schreef op 12 maart 2004 @ 21:08:
[...]
Ik heb alleen een issue met m'n display, die 1400x1050 ondersteunt, maar wat wegens een brak vesa-bios niet in Linux werkt op 1400x1050 maar op 1280x1024.
Die dell die ik besteld heeft heeft een standaart 1024*785 scherm, ik had ook voor zo'n (x)ga o.i.d scherm kunnen kiezen, maar ik was een beetje bang dat dat weer te klein word op een 15" schermpje. Ik heb nu een 15"tft @ desktop, met 1024*786, dat werkt perfect dus dat wou ik niet veranderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Dam, dat gaat snel zeg, binnen een paar dagen zitten ze al op 0.32 (start bij 0.29) :D Als dat zo door gaat is er WEP support tegen de tijd dat ik een Centrino laptop heb :P

Pagina: 1