Pa woofer gebruiken voor home/car sub

Pagina: 1
Acties:
  • 434 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FX16
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-06 12:06
Project blafkast V 0.1

Ik heb altijd al eens een actieve subwoofer willen maken die zowel in de auto als thuis bruikbaar is ,een behoorlijke eis maar misschien niet onuitvoerbaar. ( de nadruk ligt overgens wel op de auto ) van belang is dat het HARD en zuiver gaat.

ik heb een oude 4 kanaals longmill versterker liggen ( deze levert een watt of 60 RMS per kanaal ) en ik ben van plan om deze uitelkaar te halen en deze versterker in de kast in te bouwen ,probleem daarbij is natuurlijk de koeling,zeker als ie in de kofferbak ligt en het zomer is.Om dit probleem op te lossen wil ik met actieve koeling gaan werken,er komt dus een apart compartiment in de subwoofer waarin de versterkerprint met het koelprofiel komt.Dit compartiment zal met een in en outtake fan van koele lucht voorzien worden ( papst 120 MM temparatuurgestuurt )

Op de achterkant van de kast komen de aansluitingen voor de hoedenplank speakers. de aansluitingen voor de aan en uit schakeling van de versterker via de autoradio.de audio van de autoradio en last but not least,de elektriciteitsvoorziening,hoe ik die wil gaan uitvoeren is me nog niet bekend,dit zal vrij zwaar uitgevoert moeten zijn daar er een behoorlijke stroom kan lopen.Ook wil ik nog onafhankelijk van de autoradio de subwoofer aan en uit kunnen zetten,er zal dus een extra schakelaar nodig zijn,dit IVM de werking zonder autoradio thuis ( geen relais aansturing vanuit de autoradio )

Om de subwoofer thuis te gebruiken heb ik de beschikking over een zware gestabiliseerde netvoeding.

Ik wil de kast ook een beetje mooi maken,daarvoor wil ik de voorkant van de kast met traanplaat gaan bedekken,boven dit traanplaat komt nog een perspex plaat,de afstand tussen het traanplaat en het perspex zal ongeveer een milimeter of 5 gaan worden ,dit met mooie afhouders,wat ik ook nog wil realiseren zijn 2 grote Led bars ter indicatie van het uitgestuurde vermogen voor respectievelijk de sub zelf en de hoedenplank of in het geval van thuisgebruik de Grundig Bolvormige speakers die ik heb. natuurlijk bedek ik de rest van de kast met mooi zwart fineer ofzo.

De ledbars wil ik graag even hoog maken als de doorsnede van de geluidswand van de woofer,dat gaat dus 28,5 CM worden en dat zijn natuurlijk een heleboel leds en leds kosten geld ,zeker als je ook blauwe leds wilt gebruiken. Om dit probleem te ondervangen heb ik de volgende oplossing bedacht: Ik laat ze schuin naarboven schijnen en laat ze tegen een niet helder maar wel doorzichtig stuk plastic schijnen ,het licht word dus gespreid en is difuus,als ik leds gebruik met een hoge licht opbrengst moet dat werken lijkt me,mochten hier nog andere oplossingen voor zijn hoor ik dat graag

Op de voorkant van de kast komen tevens de regelingen van de versterker , per 2 kanalen : gain , bass en trieble , dat zijn dus 6 potmeters.

Een laaste probleem met deze versterker is het feit dat er geen laagdoorlaatfilter opzit,ik ben dus op zoek naar een actief stereo laagdoorlaatfilter (of een schema daarvan) dat ik op een van de line ingangen van de versterker kan aansluiten , dus tussen de audio die uit de autoradio komt en de versterker,dit omdat ik het zonde vind om het volledige frequentie gebied te versterken en daardoor netto minder minder vermogen overhoud in het geval van een filternetwerk aan de uitgang van de versterker.

De woofer die ik op het oog heb is een PA woofer van conrad,wat me aan deze woofer bevalt is de hoge werkingsgraad

Ik ben van plan de kast ongeveer B X H X D 60CM X 35CM X D , D is afhankelijk van de optimale inhoud van de kast.

Ik heb een aantal vragen ,ik heb al meer subjes gefabriceert maar heb daar nooit ook maar een keer een rekenmachien bij gebruikt.
Nu wil ik het een keer goed doen en daar wil iki graag jullie hulp bij hebben.

De vragen die ik heb zijn de volgende

Wat is de beste inhoud van de kast,volgens de specificaties van de speaker en LTR of 60 maar moet dit ook?

Hoe lang moet de bassreflexpoort zijn en wat is de optimale doorsnede?

Is het handiger een crossover te kopen en die in de kast in te bouwen of zelf een lowpassfilter bouwen,dat schijnt niet al te moeilijk te zijn ,

meer info over het projectje is te vinden op.

http://members.chello.nl/w.derooy/subwoofer

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-06 16:23
PA woofers zijn over het algemeen niet zo geschikt als carsub. De meeste PA woofers zijn geoptimaliseerd om boven de 50 .. 60 Hz keihard te kunnen stampen met hoog rendement, maar voor diepere bas zijn ze echt niet geschikt. Ook is de maximale uitwijking (xmax) meestal vrij laag, waardoor je bij diepere bassen rap in de problemen geraakt qua uitwijking van de woofer.

Wat de woofer betreft die jij opgeeft, die heeft een resonantiefrequentie van 55Hz, en is erg geschikt om keihard te beuken in kleine basreflex kastjes tot 60Hz, niet daaronder.

Ik hoop overigens dat je ook wat gaat rekenen aan de basreflex afstemming, en niet zomaar het conrad-lulpraatje gelooft van "met deze basreflexbuis bereikt u optimale geluidsafstemming! " ? Bij een basreflex kast moeten kastgrootte, woofer en basreflexbuis optimaal op elkaar afgestemd zijn, dat kan je simuleren met programma's als WinISD.

[ Voor 24% gewijzigd door subsonik op 10-03-2004 20:39 ]

• @baddon
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:46
Strak en HARD hmmm: http://www.adireaudio.com...drivers/brahma_series.htm

Wel ander versterkertje nodig 8)7

• FX16
subsonik schreef op 10 maart 2004 @ 20:36:
PA woofers zijn over het algemeen niet zo geschikt als carsub. De meeste PA woofers zijn geoptimaliseerd om boven de 50 .. 60 Hz keihard te kunnen stampen met hoog rendement, maar voor diepere bas zijn ze echt niet geschikt. Ook is de maximale uitwijking (xmax) meestal vrij laag, waardoor je bij diepere bassen rap in de problemen geraakt qua uitwijking van de woofer.

Wat de woofer betreft die jij opgeeft, die heeft een resonantiefrequentie van 55Hz, en is erg geschikt om keihard te beuken in kleine basreflex kastjes tot 60Hz, niet daaronder.

Ik hoop overigens dat je ook wat gaat rekenen aan de basreflex afstemming, en niet zomaar het conrad-lulpraatje gelooft van "met deze basreflexbuis bereikt u optimale geluidsafstemming! " ? Bij een basreflex kast moeten kastgrootte, woofer en basreflexbuis optimaal op elkaar afgestemd zijn, dat kan je simuleren met programma's als WinISD.
Kijk,daar heb je het al ,als de resonantie freq te hoog ligt kan je het amper SUB noemen
.
Nu moet ik dus op zoek naar een andere woofer maar ik heb echt geen enkel iedee welke ik zou moeten nemen ,ik kan ongeveer 150Eur aan de woofer uitgeven ,geen hoog bedrag maar het is maar een expiriment dit hele gebeuren.

Wat ik erg belangrijk vind is dat het geluid strak is en dat was voor mij een van de redenen om een Pa speaker te pakken ,deze hebben vaak een wat lagere responstijd heb ik ergens gelezen.
Dit vloekt vaak met woofers die een grote uitslag kunnen maken ,natuurlijk hoeft dat niet altijd het geval te zijn maar dan komen de kosten weer om de hoek kijken.
en ja ,ik weet het ,dit vloekt ook met een basreflexbehuizing maar ja ,bassreflex geeft natuurlijk wel een stevige gain.

Wat me totaal niet boeit is hoe de speaker eruitziet ,het gaat mij erom hoe het klinkt ,het mooie moet de behuizing zelf worden.

De versterker zal op kanaal 3 en 4 in bridge modus gaan werken en levert dan 150 watt RMS aan 4 OHM dat moet de speaker dus aankunnen.( en ja ik weet dat de speaker die ik had uitgezocht 8 ohm is maar daar is ook een 4 ohm versie van te vinden )

Ik weet dat ze bij conrad veel kunnen vertellen maar zoals je al zag in mijn vragenlijstje ben ik me bewust van het feit dat de basreflexpoort wel getweakt moet worden,ik wil dus wel degelijk gaan rekenen aan deze kast.
Ja OK ,strak en hard maar waarom moet er nou zoveel vermogen die speaker in ?
heb je de werkingsgraad gezien,die is niet al te best ,logisch dat je er zoveel power in moet pompen!

84.4 dB @ 1W, 1m tegenover de 98 dB van de Conrad ( lees RCF ) woofer

[ Voor 11% gewijzigd door FX16 op 10-03-2004 21:11 . Reden: extra quote toegevoegd + edit typo's ]

Verwijderd

Ja das allemaal leuk en aardig maar die conrad speaker is natuurlijk niet te vergelijken met de adire brahma. Das net ff een andere klasse. En waarom moet ie zoveel vermogen? Omdat dit motor ontwerp gebouwt is met een gigantische Xmax en een bijbehorend BL product en daar is vermogen voor nodig om dat onder controle te houden. We hebben al eens een discussie gehouden over pa woofers versus hifi woofers en de uikomst was: optimaal weergeven <40Hz = Speaker met lager rendement en lange slag. >40Hz pa speaker met hoog rendement en een kortere slag.
De 150 euro kostende adire shiva is wel een optie. 12"er met grote xmax. Verder heb je van ground zero leuke woofers voor een schappelijke prijs.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2004 21:47 ]

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

De shiva is wel wat duurder dan 150 euro hoor :P

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Ik heb in de auto (de kofferbak) een sub, en een 600 watt (240 RMS) versterker.
Eerst had ik een 250watt subwoofer, de versterker had ik dus op minder dan de helft staan. Er kwam opzich wel mooi hard geluid uit, als de achterklep open was.
Maar niet genoeg om het in de auto te horen. Op gegeven moment zet je de versterker dus harder... omdat je wel wat wilt horen ;)
Totdat de woofer een beetje opgeblazen was ... :|

Nu heb ik er een 1100W (300W Nominaal vermogen) woofer van sony in zitten.
En die durf ik ook nog niet helemaal op z'n max te zetten dus de versterker staat net iets over de helft. Maar nu heb ik wel een heel mooi geluid in de auto (die ik dus ook gewoon hoor als ik in de auto zit).

Wat ik dus wil zeggen :*) :
Ik weet natuurlijk niet wat voor auto je hebt, maar ik denk dat je wel wat meer vermogen nodig hebt (jup, de speaker bedoel ik dan). En natuurlijk moet je dan ook een redelijke versterker hebben anders komt er nog geen drol uit.

(versterker heb ik overigens van conrad RAVELAND XA 600 2KANAALS TRAP Artikelnr.: 379308 - 8B)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2004 17:05 ]

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Ik zou uit jouw verhaal een andere conclusie trekken, namelijk dat een goede driver (speaker) veel meer uitmaakt dan veel vermogen!

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Trouwens je kan eens het freeware programma "Windows loudspeaker design" proberen. Daarmee kun je eenvoudig boxen ontwerpen. Je kunt dan eenvoudig de parameters invoeren, boxtype kiezen, zodat je kunt zien wat de inhoud of freq. wordt. incl. maatvoering.
Succes

• FX16
Hee ,mooi ,ik zal dat programma eens opzoeken,en eens gaan kijken wat me dat oplevert met een aantal verschillende speakers,ik wil toch met de versterker blijven werken die ik nu heb en ik weet zeker dat 150 watt RMS zat power is om een sub mee aan te sturen ( koppig ben ik he >:) )

Ik denk toch wel dat het mogelijk moet zijn om een speaker te vinden die tussen PA en CAR specs inzit,voor mij hoeft het niet echt superdiep te gaan en bovendien kan ik wel wat compenseren DMV een EQ of nog beter een harmonnic exiter zoals je die van Behringer hebt.
Natuurlijk gaat daar dan wel weer wat extra vermogen inzitten maar alles heeft zijn voor en tegens.

Zodra ik wat meer concrete gevens heb leg ik ze aan jullie voor .

Ik ga nu met de Ground zero GZRW 12S-AL aan het rekenen maar daar heb je het weer ,die kan 400 watt aan en ik maar 150 watt tot mijn beschikking hoewel dit wel RMS is en ik weet niet of dat voor deze speaker zo is.

http://www.ground-zero-audio.com/en/woofer.html

eerste plotje met de GZRW 12S-AL met de standaard parameters en een vented case ( 60 LTR optimale maten van de bgehuizing )

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/g.rooy3/plot.gif

Nog een plotje met dezelfde speaker maar dan met een 80 LTR behuizing en wederom de optimale maten van de behuizing ,dit heeft een behoorlijke invloed op de weergave in de diepste regionen van het spectrum.

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/g.rooy3/plot2.gif

[ Voor 21% gewijzigd door FX16 op 11-03-2004 18:56 ]

Pagina: 1