Toon posts:

[delphi] kan ik ook gewoon pascal gebruiken ?

Pagina: 1
Acties:
  • 73 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik vroeg me af, ik heb borland delphi enterprise studio 7 en daar wil ik nu wat mee gaan spelen.

Ik heb een hele lange tijd geprogrammeerd in pascal, want dat kregen wij op school, en ik was daar ook best goed in, het was leuk om te doen.

Maar nu wil ik het weer gaan oppakken, en ik vraag me af hoeveel van pascal ik kan gebruiken in delphi ?
Is delphi niet heel anders dan pascal, want pascal is niet eens OOP, endelphi alleen maar lees ik hier op het forum.

hoe zit dit ?

En heeft iemand ook een website voor me met een goed forum waar ik kan gaan zitten ?
waar veel delphi beginners zitten zodat ik hen en zei mij strax kunnen helpen, tutorials heb ik gevonden maar die zijn allemaal in het engels....

-Galo

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

volgens mij kun je met dcc32.exe gewoon je .pas compileren op de commandline
Verwijderd schreef op 10 maart 2004 @ 19:38:
waar veel delphi beginners zitten zodat ik hen en zei mij strax kunnen helpen, tutorials heb ik gevonden maar die zijn allemaal in het engels....
wat wil jedan?
code:
1
2
3
4
programma Hallo;
begin
  SchrijfRegel('Hallo?');
einde.

:?
want pascal is niet eens OOP
object orientatie zit tussen je oren, tenslotte wordt het allemaal vertaald naar eentjes en nulletjes.

[ Voor 89% gewijzigd door PipoDeClown op 10-03-2004 19:45 ]

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:40
Delphi gebruikt Object Pascal. Dat is idd een OO versie van Pascal.
Echter, je kan in Delphi ook console apps maken, en als jij geen OO functionaliteit gebruikt, dan kan dat ook perfect gecompileerd worden.

Net zoals een C++ compiler die ook met C code overweg kan.

https://fgheysels.github.io/

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

TP was overigens vanaf 5.5 ook OOP - wil je een compiler die meer TP compatible is, kan je overigens ook eens kijken naar www.freepascal.org :)

Verwijderd

Topicstarter
PipoDeClown schreef op 10 maart 2004 @ 19:39:
volgens mij kun je met dcc32.exe gewoon je .pas compileren op de commandline

[...]

wat wil jedan?
code:
1
2
3
4
programma Hallo;
begin
  SchrijfRegel('Hallo?');
einde.

:?
jah,....leuk, luister jij bent waarschijnlijk best een delphi goeroe en ik wil er alleen mee beginnen, ik stel gewoon een normale vraag, geef gewoon normaal antwoord....sjit man...ik vroeg om een forum, geen ultra domme code.

anyway, ik ga ff verder spelen :D

Verwijderd

Topicstarter
elevator schreef op 10 maart 2004 @ 19:43:
TP was overigens vanaf 5.5 ook OOP - wil je een compiler die meer TP compatible is, kan je overigens ook eens kijken naar www.freepascal.org :)
neej dat hoeft niet, ik wil gewoon weten of ik bijv deze code in pascal kan zetten en compileren ?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
PROGRAM TYPE_1;
USES CRT;

VAR GETAL : Byte;

BEGIN
ClrScr;
GETAL := 65;
GotoXY(20,10);
Write('De waarde van getal = ', GETAL);
END.

dit haalde ik ff snel uit mijn boek :) maar kan ik dit zo in pascal zetten, m.a.w, kan ik mjin oude kennis nog toepassen in het vernieuwde delphi ?

• whoami
Probeer het eens zo ik zeggen?
Maak een console app, en try it out.....

• BoomSmurf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:42

BoomSmurf

Am-Ende!

Een heleboel dingen die onder TP/BP draaiden compilen nu nog steeds prima, met een paar wijzigingen. Een aantal hiervan zijn:

- Wat je normaal onder DOS zou draaien (simpele in/output) moet je als 'console application' compilen.
- Direct geheugen/poort toegang is niet meer mogelijk (alhoewel er hier nog wel wat te hacken valt ;))
- CRT unit bestaat niet meer, wat ingewikkeldere text output is dus ook niet meer mogelijk (zonder de vervangende CRT32 unit)

Het grootste verschil met in Delphi en TP/BP is dat Delphi idd door het visuele vooral eventbased is ipv procedural code. De keuze om iets met OO of in oude stijl te doen is echter geheel aan jou. Als je trouwens een beetje met TurboVision bekend bent (volgens mij BP6+) dan gaat het Delphi'en nog een stuk makkelijker zijn dan je zo zou denken :)

• BoomSmurf

BoomSmurf

Am-Ende!

Verwijderd schreef op 10 maart 2004 @ 19:51:
[...]

neej dat hoeft niet, ik wil gewoon weten of ik bijv deze code in pascal kan zetten en compileren ?

<snip code>

dit haalde ik ff snel uit mijn boek :) maar kan ik dit zo in pascal zetten, m.a.w, kan ik mjin oude kennis nog toepassen in het vernieuwde delphi ?
Nee dus. Lees mijn andere reactie. GotoXY en volgens mij ook ClrScr kunnen niet meer zonder vervangende CRT unit. Verder moet je onder 'program' effe '{$APPTYPE CONSOLE}' neergooien en je .pas file .dpr noemen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door BoomSmurf op 10-03-2004 19:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
BoomSmurf schreef op 10 maart 2004 @ 19:54:
Een heleboel dingen die onder TP/BP draaiden compilen nu nog steeds prima, met een paar wijzigingen. Een aantal hiervan zijn:

- Wat je normaal onder DOS zou draaien (simpele in/output) moet je als 'console application' compilen.
- Direct geheugen/poort toegang is niet meer mogelijk (alhoewel er hier nog wel wat te hacken valt ;))
- CRT unit bestaat niet meer, wat ingewikkeldere text output is dus ook niet meer mogelijk (zonder de vervangende CRT32 unit)

Het grootste verschil met in Delphi en TP/BP is dat Delphi idd door het visuele vooral eventbased is ipv procedural code. De keuze om iets met OO of in oude stijl te doen is echter geheel aan jou. Als je trouwens een beetje met TurboVision bekend bent (volgens mij BP6+) dan gaat het Delphi'en nog een stuk makkelijker zijn dan je zo zou denken :)
dank je man, kijk..... goede informatie is altijd welkom.
Ik heb inderdaad nog even met Turbovision gewerkt maar daar kan ik me niets meer van te boven halen nu.

Ik heb deze site gevonden weet niet of iemand die kent ?

http://www.nldelphi.com/

is het een goed forum ?
weet iemand een goed forum ?
waar zitten alle delphi-addicts van dit forum op ? behalve dan op dit forum voor de minder intelectuelen onder ons O-)

-Galo

• BoomSmurf

BoomSmurf

Am-Ende!

Verwijderd schreef op 10 maart 2004 @ 19:58:
[...]

http://www.nldelphi.com/

waar zitten alle delphi-addicts van dit forum op ? behalve dan op dit forum voor de minder intelectuelen onder ons O-)
Ken NLDelphi wel, matige site, wel redelijk om op de hoogte te blijven van nieuwtjes. Delphi addicts pakken hun news reader en wijzen die naar forums.borland.com. De plek voor alles wat je moet weten. (Deze wordt trouwens ook bijgehouden door Google Groups.... - érrug Nickelodeon!)

[ Voor 10% gewijzigd door BoomSmurf op 10-03-2004 20:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Okay dan, net delphi voor het eerst in mijn leven geopend en ik moet zeggen dat de interface erg prettig is, het feit dat je een knopje kunt neerzetten, daar op kunt klikken en dan een scherm krijgt voor dat event.

leuk hoor, begint goed.

Ik ga even.... jah.... knopjes maken :D

iemand nog tips voor wat leuk is om mee te beginnen zovan "galo, doe dit ff das vet..."?

-Galo

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Overgens kan je in het Borland Museum een oude, maar werkende versie 5.5 van TurboPascal vinden. Voor als je echt in de teletijdmachine wilt :)

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

• whoami
Hmmm, misschien had je beter eerst eens Delphi geopend en er wat mee gespeeld voordat je hier een topic opende.
Je kan misschien even eea op internet vinden qua tutorials voor Delphi / Pascal, of je boek, maar dit topic is een beetje nutteloos aan het worden.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.