Toon posts:

P4PE-X/TE boot-problemen !

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor mijn zoon een aantal nieuwe onderdelen gekocht voor zijn pc, waaronder een moederbord, P4PE-X/TE en een P4 processor.

Oude spullen eruit, nieuwe erin, behalve netwerkkaartje en geluidskaartje omdat dit moederbord dat al aan boord heeft. Daarnaast nog een verse harde schijf erin gehangen, die overigens nog gepartitioneerd en geformateerd moet worden.

De tweede harde schijf die erin hangt als slave had mijn zoon geformatteerd omdat hij helemaal van scratch af aan alles er weer op wil zetten om weer een beetje zuivere configuratie te krijgen.

Omdat dus geen van beide harde schijven een operating systeem heeft wil ik booten met een opstart flop, maar helaas deze weigert dienst. Ik heb met de search functie op het forum gezocht en als enige mogelijke oorzaak een kabel verdraaing kunnen vinden. Da's niet het geval. In het moderbord moet-ie goed zitten, want daar zit 1 connector gaatje dicht en dat komt overeen met de connector op het moederbord. Aan de floppy drive kant heb je dat ezelsbruggetje niet, maar volgens het artikel op dit forum moet-ie bij een floppy altijd met de rode draag (1-draad) aan de linkse kant zitten als je aan de achterzijde van de drive kijkt.

Hoe dan ook hij gaat niet lezen van zijn opstart flop!!

Op een andere plaats in een nieuwsgroep gekeken, en kwam daar de verontrustende mededeling tegen dat cold boot problemen met dit moederbord, de P4PE-X/TE nogal eens een probleem vormen. Omdat het een nieuw moederbord is en de harde schijven "leeg" zijn, moet ik wel koud booten en dus van flop.

Wie heeft een oplossing of suggestie voor mijn probleem? (En hebben anderen ook wel eens problemen met dit moederbord gehad met betrekking tot booten?)

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:24
Lijkt mij niet het bekende asus cold boot probleem.

Wat is het weigeren van starten? Zie je niets? Of komt je tot de BIOS en niet verder?

Probeer eerst eens 1 harddisk aan de gang te krijgen, dus gooi al het overige eruit (ook insteekbaarten en kabels die niet gebruikt worden).

Verwijderd

Topicstarter
Wil ik best doen, maar dan moet ik de betreffende HD eerst in een andere pc hangen en voorzien van een OS.

Het probleem dat ik heb is dat de floppy disk drive niet wil lezen van zijn opstart flop.

Als ik die wel werkend krijg, kan ik gewoon vanuit dezelfde configuratie de HD's partitioneren, formateren en bij een een OS (WinXP Pro) installeren.

Of je moet bedoelen dat met het levend krijgen van een HD het floppy probleem ook opgelost zal zijn, maar dat lijkt me sterk en geen onderling verband hebben, toch?

Verwijderd

Topicstarter
Trouwens, vergeet ik je vraag nog te beantwoorden: bios info verschijnt niet op scherm, zo ver komt-ie niet eens volgens mij.

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:24
Als bios post informatie niet op beeldschem verschijnt dan heb je een ander probleem.

Gaan de fan's wel draaien? En hoor je dat de HD power krijgt een een spinn up doet?

Verwijderd

Topicstarter
De fan van de grafische kaart gaat wel draaien, de cd rom speler doet ook zijn initiele spin, maar volgens mij (hoewel geluiden in een pc kast met zoveel devices dicht naast elkaar altijd moeilijk te lokaliseren zijn) doen de harde schijven inderdaad niets. Ik heb ze een voor een van de stroom afgehaald en hoorde geen verschil in totaal geluid, dus ik neem aan dat ze tevoren ook niets deden.

De voeding is dus ook net nieuw, en wellicht is de vraag : is het mogelijk dat enkele apparaten het wel doen en enkele het niet. De verkoper verzekerde me dat mits ik de 6 devices grens niet overschrijd, het vermogen (300W) ruim voldoende moet zijn.

Gezien de smalle beurs van mijn zoon heb ik een goedkopere voedig gekocht, geen bekend merk (beschrijving was Switiching Powersupply ATX PIV/K7 300 Watt ) dus, maar doe dat ook voor mezelf al jaren en zonder problemen. Omdat de cdreader, een initiale klik van de flopdrive en de powerled indicator op het MoBo zelf wel werken, doet de powersupply het dus wel.

Ga vandaag eerst eens terug naar die leverancier, kijken of hij licht hierover kan werpen. Zo niet dan puzzelen we weer verder en meld ik me weer wel in dit topic.

Alvast bedankt in ieder geval.

Verwijderd

Topicstarter
Ondanks het feit dat ik het met poeszchte handjes gedaan heb, was er een pinnetje van de processor omgebogen. Ik geloof nog steeds niet dat dit door mij gekomen is, maar het tegendeel bewijzen richting leverancier ging ook niet.

Dus maar een loupe en wat fijn gereedschap gepakt en het pinnetje heeeel voorzichtig weer zo recht mogelijk gemaakt, wat als je mijn handen kent, een klein wondertje is geweest dat het lukte.

CPU er weer in laten zakken en heeeel voorzichtig hendeltje overgehaald, dat beest van een cpu koeling erop geklemd en verdraaid, bios komt op en alle problemen de wereld uit.

:*) We kunnen weer verder dus.
Pagina: 1