Toon posts:

128GB ruimte op een 160GB schijf :S

Pagina: 1
Acties:
  • 32 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb afgelopen week een pc in elkaar laten zetten met o.a een Maxtor 160gb erin. Nu ga ik windows installeren, vraagt ie om partities aan te maken, zie ik dat er maar 131070mb vrije ruimte beschikbaar is. Ik weet dat als je een HD van 160gb koopt dat het 160gb in byte is, dus dat je zo'n 147gb overhoudt, maar 128 gb is wel erg weinig. Bedrijf waarbij ik het kocht zei dat ik opnieuw moest booten van XP cd en dat de 20 gb die daar zou staan als niet-gepartitioneerde ruimte, maar dit is niet het geval. Weet iemand hoe ik dit kan verhelpen?

Mzzl

• Symsonic
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Symsonic

Hmm... ok

kijk hier even, je moet faq lezen
OM FAQ / Beleid

Verwijderd

Als je win XP installeert, moet de installatie cd ook voorzien zijn van sp1. Geslipstreamed dus, anders ziet de setup niet meer dan 128GB.

• dCY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-01 13:16

dCY

HD Big drive enabler downloaden.
Waarschijnlijk bij de HDD fabrikant zelf op hun website. (www.maxtor.com)

• Flamestrike
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-03 15:36
ata100 ondersteund geen schijven groter dan 128gieg,
hiervoor heb je ata133 nodig.
wat heb je?

Verwijderd

dCY schreef op 10 maart 2004 @ 18:32:
HD Big drive enabler downloaden.
Waarschijnlijk bij de HDD fabrikant zelf op hun website. (www.maxtor.com)
Kan ook met MaxBlast, super programma!

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-03 10:55
http://gathering.tweakers...5Bsearch%5D=Zoek#hitstart

Als je alleen al de search had gebruikt en 128gb had ingetikt was je zelf wel achter de oplossing gekomen.

mcb1

Verwijderd

Topicstarter
Op de site van het bedrijf staat alleen dit:

160 GB 7200 rpm 8MB liquid

Niet welke ata het is.

Ow, ik bekijk net de doos van mn moederbord, een Asus P4p800 SE, en daarop staat idd dat het ata 100 is, ff dat progje draaien dan. Thnx for the help, wilde al boos naar het bedrijf toe gaan :D

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-03 21:45

nzyme

terror

Verwijderd schreef op 10 maart 2004 @ 19:01:
Op de site van het bedrijf staat alleen dit:

160 GB 7200 rpm 8MB liquid

Niet welke ata het is.
Kijk maar s op de disk zelf :)

| Hardcore - Terror |

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-03 10:55
Weet niet welke je nu precies hebt, maar denk dat ie hier wel tussen staat ???

http://maxtor.com/en/docu...max_plus_9_data_sheet.pdf

Ata-133 dus!

Maakt niet uit voor je Mobo voor zo ver ik weet.

Als je nu gewoon een partitie maakt waar je windows op installeerd en daarna SP1 installeerd dan is je probleem waarschijnlijk wel opgelost. (kijk anders eerst in de search en geef aan wat je zelf allemaal al geprobeerd hebt)

mcb1

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is inmiddels opgelost. Khad al een 4gb partities voor windows gemaakt, net ff SP1 gedownload en dat Big File Enabler ofzo gedraaid, hij herkent nu wel 153 gb, dus alles klopt weer. Nogmaals thnx voor de hulp :D

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-03 11:35
mcb1 schreef op 10 maart 2004 @ 19:15:
Weet niet welke je nu precies hebt, maar denk dat ie hier wel tussen staat ???

http://maxtor.com/en/docu...max_plus_9_data_sheet.pdf

Ata-133 dus!

Maakt niet uit voor je Mobo voor zo ver ik weet.

Als je nu gewoon een partitie maakt waar je windows op installeerd en daarna SP1 installeerd dan is je probleem waarschijnlijk wel opgelost. (kijk anders eerst in de search en geef aan wat je zelf allemaal al geprobeerd hebt)
JUIST het mobo maakt wel uit; Die bepaald namelijk of de ATA133 interface van de HDD benut kan worden. Een mobo met ATA66 IDE poorten, zal nooit een ATA133 schijf op 133MB/sec kunnen laten lopen. (En daarmee de limiet van 128GB doorbreken).

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:28
Verwijderd schreef op 10 maart 2004 @ 19:01:
Thnx for the help, wilde al boos naar het bedrijf toe gaan :D
Je wil niet weten hoeveel mensen ik al boos/pissig te woord heb moeten staan die ervan overtuigd waren dat hun zojuist aangeschafte 160GB schijf ook echt 160GB is en niet 128GB....... :/

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Xandrios schreef op 10 maart 2004 @ 20:39:
[...]

JUIST het mobo maakt wel uit; Die bepaald namelijk of de ATA133 interface van de HDD benut kan worden. Een mobo met ATA66 IDE poorten, zal nooit een ATA133 schijf op 133MB/sec kunnen laten lopen. (En daarmee de limiet van 128GB doorbreken).
Niet helemaal :P Niet het 133 MB/s gedeelte zorgt voor het aan kunnen spreken van schijven groter dan 128GB, maar de 48 bits adressering :)

Er zijn fabrikanten die 48bit adressering in hun bios programmeren maar slechts ATA100 of zelfs 66 interfaces hebben, bijvoorbeeld Tyan met de Tiger MPX :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Er zijn fabrikanten die 48bit adressering in hun bios programmeren maar slechts ATA100 of zelfs 66 interfaces hebben
Bij mijn weten ondersteunen _alle_ Intel chipsets maar ATA100 voor P-ATA, maar ook _alle_ recente borden hebben 48bit LBA ondersteuning. De ovderdrachtssnelheid heeft dus geen r*k met de adresseringstechniek te maken.

• jotheman
  • Laatst online: 13-03 18:47

jotheman

Was like that when I got here!

Flamestrike schreef op 10 maart 2004 @ 18:34:
wat heb je?
Op welke planeet leef jij? Da's onzin :)

I see dead pixels...

• Paul
  • Nu online
jotheman schreef op 10 maart 2004 @ 23:15:
[...]

Op welke planeet leef jij? Da's onzin :)
Nee hoor :) De orininele ATA100-specs konden inderdaad geen schijven groter dan 128GB aan :) Dat fabrikanten die nu nog een ATA100-controller uitbrengen er 48bits adressering inbakken is iets anders :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Flamestrike schreef op 10 maart 2004 @ 18:34:
wat heb je?
:+

Verwijderd

ik heb dat ook gehad met extreem groote schijven gewoon windows erop gooien via windows update upgraden naar de nieuwste service pack en je hebt gewoon je 160 gb weer...

je kan m eventueel later partitioneren met partitionmagic

suc6

edit:

tikfoutjes dr uit

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2004 23:29 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Alle antwoorden staan in de FAQ van dit subforum, ook die voor de misverstanden over ATA100/ATA133 en de daarbijbehorende schijflimieten.

Nemesis, ik verzoek je bij deze vriendelijk doch dringend om de [faq]registratievoorwaarden[/] en dan met name het forumgedrag eens aandachtig door te nemen. Zodoende kun je jezelf een beter beeld verschaffen van hetgeen wij hier op GoT van de gebruikers verwachten :)

Dit omdat het op geen enkele manier uit je topicstart blijkt dat je überhaupt ook maar iets hebt uitgezocht danwel geprobeerd om het probleem te verhelpen. Met een beetje zoeken had je het antwoord allang gevonden namelijk. Dit staat niet alleen in de FAQ, maar het is ook nog een behoorlijk uitgekauwd probleem. Jaag eens de door jou verzonnen titel van dit topic, afgezien van die vreemde smile, door de GoT-search heen (titels zijn normaliter uitstekende searchkeywords): [search=128gb ruimte op een 160gb schijf] B)

[ Voor 15% gewijzigd door BalusC op 11-03-2004 01:45 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.