[2.6.3] Kernel update - and theen?

Pagina: 1
Acties:

• JayVee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-11-2025

JayVee

shibby++!

Topicstarter
Hey!

Deze redelijke linux n00b heeft een mooie 2.6.3 kernel voor zijn SuSE 9.0 bak gebakken. Dingen die hij niet nodig vond (hotplugging, scsi, acpid) zijn gewoon niet meegecompiled.

Nu zijn er echter een paar dingen die niet meer werken.

Voorbeelden:
De standaard geinstalleerde (2.4) kernel boot in 1024x786, de nieuwe in 800x600.
De kernel boot optie vga=0x31a is hetzelfde gebleven en toch wil hij niet. Ik kan met YaST wel in de etc/sysconfig prutsen, maar geen idee wat ik (bij de framebuffer optie neem ik aan) in moet stellen.

Bij het booten krijg ik de waarschuwing
"showconsole: Warning: the ioctl TIOCGDEV is not known by the kernel"
Staat hier en daar op internet wel wat over, maar niets waar ik iets aan heb!

Dan zijn er natuurlijk services die geladen worden maar (met opzet) niet meer door de kernel ondersteund worden. hotplugging en acpid bijvoorbeeld heb ik in de runlevel editor uitgezet. Maar de module ide_scsi kan ik daar niet uitzetten. SCSI support is echter niet meer in de kernel (gewoon niet nodig).

Ga zo maar door. Mijn vraag is ook niet een oplossing voor elk probleem maar:

Kan je als n00b dan toch maar beter de default config voor je nieuwe kernel gebruiken? Werkt dan wel alles? Of helemaal geen nieuwe kernel bakken (als je niet weet hoe je dat soort dingen op moet lossen)?
Of zijn er een paar dingen waar je op kan letten / tools die je kan gebruiken om al dat soort fouten te voorkomen?

ASCII stupid question, get a stupid ANSI!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
IDE_SCSI wordt toch ook gebruikt voor je cdrom spelers... dus een benodigt onderdeel???

• JayVee

JayVee

shibby++!

Topicstarter
Vorkie schreef op 10 maart 2004 @ 18:16:
IDE_SCSI wordt toch ook gebruikt voor je cdrom spelers... dus een benodigt onderdeel???
Als ik het niet helemaal verkeerd begrepen heb is die vanaf 2.6 niet meer nodig voor CD-ROMs. Daar is een aparte module / driver voor.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18-02 00:09
2.6 kernels hebben idd native atapi burn support (ide-scsi werkt niet eens meer goed in 2.6.3), gewoon een up2date cdrecord oid installeren en dan werkt het net zo goed als met scsi emulatie, als je die ide- scsi module laad dan moet je even opzoeken waar jou distro die modules laad, voor framebuffer moet je even kijken of je wel dezelfde framebuffer driver gebruikt als voorheen

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• JayVee

JayVee

shibby++!

Topicstarter
Okay jongens (en meisjes? :o), bedankt voor de reacties alvast. Ik heb natuurlijk graag oplossingen voor de problemen, maar dat is niet de bedoeling van dit topic.

Wat ik eigelijk wil weten is hoe je dat soort dingen kunt voorkomen!
De nieuwe kernel zo laten als in de default config?
Als n00b geen nieuwe kernels compilen?
Gewoon linux beter leren kennen?

• slager
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-02 12:18
ide-scsi wordt in ieder geval ook gebruikt voor usb mass-storage, dus als je een digicam of een usbstick wilt gebruiken ben je deze ook nodig.

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
JayVee schreef op 10 maart 2004 @ 18:32:
Wat ik eigelijk wil weten is hoe je dat soort dingen kunt voorkomen!
De nieuwe kernel zo laten als in de default config?
Gewoon linux beter leren kennen?
Om problemen met kernelupgrades te voorkomen kun je elke van de 3 opties kiezen. :)

Ik snap je probleem niet helemaal, je zegt dat alles werkt, op een foutmelding, te lage reso op je framebuffer konsole, en dat je niet weet waar je ide-scsi uit moet zetten? Dat lijken me nou niet zooooo moeilijke dingen. Voor de ide-scsi kun je bijvoorbeeld met
code:
1
grep -R ide-scsi /etc
zoeken waar die driver geladen wordt, het zal wel iets van /etc/mod* zijn.

Voor je framebuffer kun je maar eens dmesg doorspitten, misschien zie je dan een foutmelding.

Zijn er nog meer dingen die het niet doen?

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:03
JayVee schreef op 10 maart 2004 @ 18:11:
Kan je als n00b dan toch maar beter de default config voor je nieuwe kernel gebruiken?
Nee, je kunt nog beter alleen kernels gebruiken die door je distributeur (SuSE dus) gepackaged zijn. Op de CD van SuSE 9.0 staat ook gewoon een 2.6.x kernel. Misschien niet de allernieuwste, maar dan weet je in ieder geval wel dat het in principe samenwerkt met de rest van het systeem. En over een tijdje komt vast ook 2.6.3 wel een keer beschikbaar voor SuSE.

Dingen die je nu hebt gedaan zoals SCSI support helemaal weglaten etc. zijn niet erg nuttig; als je geen SCSI apparaten hebt worden de modules toch al niet geladen. Het kan ook geen kwaad, behalve dan dat je nu dus steeds foutmeldingen krijgt omdat dingen ontbreken bij het booten.
Vorkie schreef op 10 maart 2004 @ 18:16:
Zoals al gezegd: niet meer nodig dus. Ook een reden waarom je niet even een 2.6 kernel in een 2.4-based systeem kunt plempen en dan hopen dat alles werkt. De distributeur heeft zorgvuldig alles uitgezocht zodat het samenwerkt. Als je dat zelf wilt nadoen, moet je wel erg goed weten waar je mee bezig bent. Als newbie is dat waarschijnlijk vaak niet het geval ;)
Als het goed is, is het voor 'gewone' gebruikers uberhaupt nooit nodig om met nieuwe kernels te prutsen, tenzij je zulke nieuwe hardware hebt dat het niet goed ondersteund wordt (dat is altijd lastig en vervelend). Aangezien daar bij jou geen sprake van lijkt te zijn, zou ik me er gewoon verre van houden en wachten op upgrades van de distributeur, of het moet je heel erg interesseren. In dat geval moet je gewoon leren door er veel mee te prutsen 8)7

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:10
Quasily schreef op 10 maart 2004 @ 18:51:
ide-scsi wordt in ieder geval ook gebruikt voor usb mass-storage, dus als je een digicam of een usbstick wilt gebruiken ben je deze ook nodig.
Dat is niet IDE-SCSI, maar 'SCSI disk' en 'SCSI general'. Die usb-storage devices hebben weinig met IDE te maken (ook niet met SCSI, maar je kan ze blijkbaar op de SCSI manier benaderen in de linux-kernel.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:03
Eärendil schreef op 11 maart 2004 @ 16:39:
Die usb-storage devices hebben weinig met IDE te maken (ook niet met SCSI, maar je kan ze blijkbaar op de SCSI manier benaderen in de linux-kernel.
Inderdaad, want die interface bestond al (OK, IDE ook, maar SCSI past blijkbaar beter). Dus de echt lowlevel USB driver converteert SCSI requests naar datgene wat je USB-stick verwacht (en dat verschilt vast per merk enzo, maar sommige gebruiken zo te zien gewoon het SCSI-protocol zelf maar dan over een ander soort draadje), terwijl op een iets hoger niveau Linux zelf ook gewoon kan doen alsof het een random SCSI-device is. Puur praktisch dus, maar wel een beetje vaag dat je dat als gebruiker ook merkt.

Iets dergelijks was neem ik aan ook de reden dat in eerste instantie SCSI-emulatie werd gebruikt om CD's te branden.

Anyway, hier kun je er iets meer over lezen: USB Mass Storage Driver for Linux

[ Voor 6% gewijzigd door Wilke op 11-03-2004 17:23 ]

Pagina: 1