Toon posts:

win xp filesharing pas na net send

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alles gedaan om tussen twee windows xp machines een fileshare te realiseren (simple file sharing weg, policies veranderd etc etc je wordt er moe van).
De pc's kunnen elkaar dan wel vinden in network neighbourhood, maar als ik echt in een map wil kijken wordt me de toegang verboden met de mededeling dat ik geen genoeg machtigingen heb blablabla. Dit is natuurlijk helemaal niet waar, ik heb wel de machtigingen. Ook een net send naar de computer met de gedeelde map werkt niet. Als ik nu vanaf de pc met de gedeelde map een net send doe naar de pc die de map probeert te bereiken: net send ip test komt de boodschap wel over, en kan ik ineens wel in de map kijken. Als ik de verbinding zeg een half uur niet meer gebruikt, dan lukt het niet meer, en na zo'n net send werkt het pas weer...
Hoe kan dit?

Verwijderd

• Heb je de standaard firewall op beide XP-machines uitgeschakeld staan :?
• Heb je op beide machines de 'gast-account' ingeschakeld :?

Misschien een beetje basis, maar ik maakt uit jou startpost niet op wat je allemaal al geprobeerd hebt. Het beste is in dit soort gevallen om bepaalde (basis)zaken uit te sluiten. Pas dan kun je probleemgerichter te werk gaan.

Verwijderd

op welk ip adres zitten ze? ik had ze hier wel eens in de 64.0.0. range zitten.. toen kreeg ik ook geen machtingingen ofzo iets.. Als je ip 192.168.0.* zette deed hij het wel

Verwijderd

Topicstarter
ik heb alle firewalls uitgeschakeld en al het standaard werk gedaan. Aan de beveiliging ligt het niet want anders zou ik er na een net send ook niet op komen.
Ik zit in de bekende alcatel adsl range 10.0.0.*

Verwijderd

ik snap btw niet wat een Gast account er mee te maken kan hebben

Verwijderd

Topicstarter
heeft niemand enig idee? Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben geweest die dit gehad heeft. Het is vreselijk irritant... Elke keer naar die andere pc lopen en een net send uitvoeren als ik iets over het netwerk wil doen :(

• VincentVega
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-07 15:07
Probeer eens de 192.168.0.* range te gebruiken ipv 10.0.0.*

Het kan ook zin dat je firewall (als je die hebt) problemen geeft, heb ik namelijk ook gehad, probeer hem dan uit te schakelen of zelfs eens een keertje te verwijderen

0111010001110111011001010110000101101011011001010111001001110011

Verwijderd

Topicstarter
VincentVega schreef op 21 maart 2004 @ 19:04:
Probeer eens de 192.168.0.* range te gebruiken ipv 10.0.0.*

Het kan ook zin dat je firewall (als je die hebt) problemen geeft, heb ik namelijk ook gehad, probeer hem dan uit te schakelen of zelfs eens een keertje te verwijderen
alle firewalls zijn verwijderd. Ik zal die range misschien proberen, maar ik vraag me af of zoiets helpt. Logischerwijs zou je zeggen dat het daar niks mee te maken kan hebben...

Verwijderd

heeft niemand enig idee?
Er wordt je vanalles voorgekauwd en je weigert het gewoon. Waarom vraag je dan nogmaals naar hulp :?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 maart 2004 @ 20:25:
[...]
Er wordt je vanalles voorgekauwd en je weigert het gewoon. Waarom vraag je dan nogmaals naar hulp :?
ik heb alles al geprobeerd behalve de range te veranderen. Ik weiger helemaal niks, ik wil alleen liever niet heel de range veranderen. En er wordt helemaal niets voorgekauwd, alleen dat de rechten aangepast moeten worden, firewalls uit en range aanpassen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 maart 2004 @ 20:28:
[...]

ik heb alles al geprobeerd behalve de range te veranderen. Ik weiger helemaal niks, ik wil alleen liever niet heel de range veranderen. En er wordt helemaal niets voorgekauwd, alleen dat de rechten aangepast moeten worden, firewalls uit en range aanpassen.
Ja, precies, range aanpassen. Waarom doe je dat dan niet? Zoveel werk is dat toch niet?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 maart 2004 @ 20:48:
[...]
Ja, precies, range aanpassen. Waarom doe je dat dan niet? Zoveel werk is dat toch niet?
staan meerdere apparaten op aangesloten, maar ik kan natuurlijk alleen even de range aanpassen van de twee probleem pc's. Alleen als het wel werkt, ben ik nog steeds niet erg blij, maar dan weet ik idd waar het aan ligt (of misschien ook niet, ik blijf het vreemd vinden dat zoiets range afhankelijk zou kunnen zijn).
Ik doe dat wel en laat het weten of dat werkt.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de range veranderd naar 192.168.100.x maar tevergeefs.
Heeft iemand nog andere suggesties?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2004 20:13 ]

• datkanveelbeter
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-05 15:39
zou je ons niet kunnen vertellen hoe je netwerk er precies uit ziet dan > ip's, os , werkgroep , comp-naam , dhcp > router? > "bestanden- en printerdeling voor Microsoft-netwerk"ingeschakelt? > enz.

[ Voor 54% gewijzigd door datkanveelbeter op 23-03-2004 20:27 ]

• sunturion
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-08 01:16
kijk even in je local security policy: Start -> Run --> secpol.msc

Toewijzing van gebruiksrecht: -->
Deze computer vanaf het netwerk benaderen: 'Gast' erbij zetten
Toegang tot deze computer van het netwerk weigeren: 'Gast verwijderen

Dan eve wachten, en dan moet het volgens mij lukken.

In the name of God, impure souls of the living dead shall be banished into eternal damnation. Amen.

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

nvm

[ Voor 98% gewijzigd door SSH op 23-03-2004 20:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
situatie :

PC1[winxp] <----switch----------> PC2[winxp] shared map
10.0.0.150 ------------------------- 10.0.0.151

geen dhcp. Alle rechten toegekend aan gesharede folder. Ook in security policy juiste policies ingesteld zoals het hoort, wat ik op het net heb gelezen.
PC2 draait symantec vpn adapter, misschien stoort die op de een of andere manier.
PC1 ziet PC2 altijd in networking neighbourhood.

netbios is ingeschakeld. Ik heb nog geprobeerd host naam aan lcmp hosts bestand toe te voegen, geen nut. Pingen gaat altijd goed.

Eerst was het zo dat PC1--->PC2 net send een foutmelding gaf. PC2-->PC1 net send ging wel goed, en nadat ik dat gedaan had, kon ik op PC2 komen vanaf PC1.
Na wat geklooi met range verandere
is het nu zo, dat een net send van PC2 --> PC1 nu niet meer werkt zoals eerst,
nu krijg ik een foutmelding. Maar na deze mislukte poging kan ik vanaf PC1 uiteraard wel weer op PC2 8)7

Het lijkt wel of PC2 de zooi negeert totdat ik forceer iets met netbios te doen naar PC1 vanaf PC2, en PC2 dan denkt ah die PC1 kan ik vertrouwen....

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2004 20:45 ]

• datkanveelbeter
werkgroep hetzelfde?
anders probeer eens de wizard van xp > thuisnetwerken.

Verwijderd

Topicstarter
datkanveelbeter schreef op 23 maart 2004 @ 20:50:
werkgroep hetzelfde?
anders probeer eens de wizard van xp > thuisnetwerken.
werkgroep hetzelfde, ze kunnen elkaar immers zien. En na een net send gaat het dus wel goed.

• datkanveelbeter
wizard? (werkgroep hoeft niet hetzelfde te zijn om elkaar te zien)

Normaal gesproken = het super simpel om mappen te delen.
stap 1 > zelfde werkgroep +(verschillende compnaam)
stap 2 > netbios inschakelen
stap 3 > map delen

Policies hoef je (beter niet) aan kloten.

Je hebt by the way ook (vind ik) rare ip's >10.0.0.x > waarom niet 192.168.0.x ?

Je hebt dus vaste ip's ingesteld neem ik aan. Heb je hier ook de bijbehorende subnetmasker ingevuld? (255.255.255.0) (neem aan van wel :9~ )

Verder berijp ik het toch goed he > Je kunt je de twee verschillende pc's zien in verkenner, onder de zelfde werkgroep(bv MSHOME)?

[ Voor 189% gewijzigd door datkanveelbeter op 23-03-2004 21:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
datkanveelbeter schreef op 23 maart 2004 @ 20:53:

stap 3 > map delen

Je hebt by the way ook (vind ik) rare ip's >10.0.0.x > waarom niet 192.168.0.x ?

Je hebt dus vaste ip's ingesteld neem ik aan. Heb je hier ook de bijbehorende subnetmasker ingevuld? (255.255.255.0) (neem aan van wel :9~ )
Ik heb het in het begin niet gedaan met wizards, omdat ik de pest heb aan wizards :) Ik wil totale controle hebben. Helaas ben ik te laat erachter gekomen met winxp dat dit dus niet mogelijk is tenzij je alles en nog wat wil veranderen...

Ik wil geen simple file sharing, dus heb ik volgens guides op inet de stappen gevolgd voor meer controle. Subnetmask is standaard. Ik zou alles op standaard terug kunnen zetten wat policy betreft (hoop ik?) maar ik weet bijna zeker dat dat niet uitmaakt, omdat alles wel werkt na een net send. Er moet iets elementairs zijn dat de verbinding van PC1->PC2 blokkeert.

• datkanveelbeter
Zelf heb ik ook een hekel aan wizards. B) > gebruik deze ook nooit(met 1 uitzondering dan).

Verder berijp ik het toch goed he > Je kunt je de twee verschillende pc's zien in verkenner, onder de zelfde werkgroep(bv MSHOME)?

"Client voor Microsoft-netwerken" heb je natuurlijk ook aangevinkt?

[ Voor 17% gewijzigd door datkanveelbeter op 23-03-2004 21:20 ]

Verwijderd

datkanveelbeter schreef op 23 maart 2004 @ 20:53:

stap 3 > map delen

Wat is er dan toch mis met 10.0.0.x??? Dit is gewoon een private range hoor, net als 192.168.x.x of 172.x.x.x.

Verwijderd

Kan je eens kijken wat je in je registry hebt staan bij:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\lanmanserver\parameters\IRPStackSize

Als dat niet dword:0000000f is maak dan even een notitie van je huidige waarde en wijzig dan naar dword:0000000f. Even herstarten en opnieuw proberen een connectie te maken tussen beide machines.

Je kan ook onderstaande tekst copy&pasten in notepad, opslaan als test.reg en dan test.reg dubbelklikken via explorer.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Services\lanmanserver\parameters]
"IRPStackSize"=dword:0000000f

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet003\Services\lanmanserver\parameters]

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\lanmanserver\parameters]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 maart 2004 @ 21:20:
Kan je eens kijken wat je in je registry hebt staan bij:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\lanmanserver\parameters\IRPStackSize
die key heb ik helemaal niet op PC1 en ook niet op PC2, kan het geen kwaad om het zo toe te voegen?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2004 21:27 ]

Verwijderd

Nou als je die Key echt niet hebt zou ik het niet doen, deze setting is maar een onderdeel van een heleboel settings onder lanmanserver.
Beetje vreemd dat je die key niet hebt, heb je al gezocht via regedit op IRPStackSize ?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 maart 2004 @ 21:36:
Nou als je die Key echt niet hebt zou ik het niet doen, deze setting is maar een onderdeel van een heleboel settings onder lanmanserver.
Beetje vreemd dat je die key niet hebt, heb je al gezocht via regedit op IRPStackSize ?
ja, kon hem nergens vinden. Inderdaad wel erg vreemd. Misschien zit die key niet in winxp prof.

Verwijderd

Topicstarter
als ik kijk in het logboek zie ik dit: FOUT bron MRXSMB:

De masterbrowser heeft een servermelding ontvangen van computer WERK die meent de masterbrowser voor het domein te zijn op transport NetBT_Tcpip_{C09FCF86-A2F8-4905-B35C. De masterbrowser wordt gestopt of er wordt een verkiezing afgedwongen.

PC2=WERK

geen idee wat het betekent, maar misschien heeft het met dit alles te maken.

Verwijderd

Die key hoort in ieder geval wel in WinXP Pro (Home weet ik niet).
Zie ook bijv. deze link: http://www.broadbandreports.com/faq/4817

Verwijderd

Ik vind dat er wel erg diep op de zaken ingegaan wordt terwijl dit veel simpeler zou moeten werken.

Ik begrijp dat de TS voor shared folders gekozen heeft, het is dan niet echt eenvoudig om daar dan permisies aan te verbinden. .

Het lijkt me echter verstandig om te kiezen voor Simple file sharing. ( ik ga er wel vanuit dat in je router een firewall zit).

Simple file sharing kun je kiezen in de Folder options bij view of de nederlandse equivelant daarvan.

Ik denk dat je probleem dan veel simpeler op te lossen valt omdat je dan direct kunt beschikken over een gesharede folder.

:)

• VincentVega
misschien is een een service die niet draait en pas wordt geactiveerd na een net send.
Probeer eens verschillen te vinden in de services die draaien en op manual staan ipv automatic ofzo ik denk daarbij aan:

- computer browser
- DHCP client
- DNS CLient
- TCP/IP Netbios Helper

Verwijderd

Topicstarter
VincentVega schreef op 23 maart 2004 @ 22:35:
misschien is een een service die niet draait en pas wordt geactiveerd na een net send.
Probeer eens verschillen te vinden in de services die draaien en op manual staan ipv automatic ofzo ik denk daarbij aan:

- computer browser
- DHCP client
- DNS CLient
- TCP/IP Netbios Helper
goed idee, ik zal dat even checken.

UPDATE: ook helaas niets geholpen. Al deze services waren al actief en restarten hielp niets.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2004 23:07 ]

• VincentVega
mmmmm

Probeer eens de volgende key aan te passen:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Browser\Parameters\MaintainServerList van Auto of YES veranderen naar FALSE

wat je ook nog kunt proberen is de "computer browser" service te veranderen naar manual. dus op het systeem die de problemen geeft

Verwijderd

Topicstarter
Ok, gisteren tot 12 uur bezig geweest. Ik kwam er achter dat ander verkeer eigenlijk ook potdicht zat over tcp/udp, zoals ik erachter kwam toen ik een ftpserver wilde draaien: geen verbinding, maar wel na een net send. Pingen gaat wel. Dus toen wist ik het zeker: er moest ergens iets draaien wat de boel tegenhield. En na diep te hebben gezocht, was het idd. symantec vpn adapter. Dat #$(I)@ ding heeft een ingebouwde firewall die stond op restricted. Nu staat het op wide open en alles werkt. Ik had daar niet op gecheckt want ik dacht niet dat er een firewall in zou zitten, en zeker niet dat het zou werken na een net send. Bedankt voor ieders reactie iig.
Pagina: 1