Toon posts:

[RAM Disk] Wie weet een goeie?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een RAM Disk aanmaken dus ik ben op zoek naar wat software.
Ik heb op een andere PC al die van SuperSpeed geïnstaleerd maar dat lukt me niet op deze PC. Als ik het op deze doe, dan reboot het systeem zich telkens tijdens het instalatie proces. Dus ben ik op zoek naar een andere.
Wie weet er één (of meerdere)?

Ik ben trouwens van plan om mijn "Tijdelijke Internet files" map in/op die RAM Disk te zetten en ik denk dat ik hem zo'n 50MB wil maken.
Is dat een goed idee of zorgt dat voor problemen?

Allah is u dankbaar _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2004 19:10 . Reden: Het was geen Speeddisk maar SuperSpeed ]

Verwijderd

Topicstarter
Helemaal niemand die een RAM disk gebruikt?

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 14:06

Tachyon

pop the glock

Met TweakXP kun je geloof ik een RAMDISK aanmaken. Ik heb het wel eens geprobeerd, maar mijn PC (op de zaak) was niet helemaal compatible en ik kreeg steeds een foutmelding als ik de drive probeerde te benaderen.

Misschien heb jij meer geluk... :)

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Verwijderd

http://www.tweakxp.com/tweak947.aspx

even gezocht op google.

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
http://www.google.nl/sear...UTF-8&q=ram+disk+download

Enne, gelieve pas na 24 uur te kicken :)

Verwijderd

Topicstarter
Sorry m'n klok liep niet goed denk ik. O-)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2004 01:38 ]

Verwijderd

nieuws: Amerikaanse overheid koopt RAM-drive van 2,5 terabyte

>:) :*) :P :Y) _/-\o_ :7 }:O

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2004 01:43 ]

• Aghilas
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
http://www.arsoft-online.de/products/product.php?id=1

Dit is een heeeeele goeie, ik gebruik m al meer dan een jaar. Heel simpel te configureren via je Configuratiescherm. In principe geen limiet qua grootte, maar bij mij (512MB geheugen) lukt het niet om hem groter dan 126MB te maken (iets met "PagedPool geheugen is op" of zo :? )

Maar goed, 't is een leuk dingetje, succes! :Y)

EDIT: je moet Operating Mode trouwens op "Emulate local harddisk" zetten, niet op "RAMDisk mode" ;) En Startup Type op Automatic ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Aghilas op 11-03-2004 03:00 ]

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:00
wat ik me trouwens afvraag nu he,. wat is nu het nut van een ramdisk voor personal use. ik bedoel kan iemand mij wat situaties van thuisgebruikers noemen waarbij een ramdrive nu echt superhandig is ?

Strava | AP | IP | AW | SM

Verwijderd

Topicstarter
AIW9800SE schreef op 11 maart 2004 @ 02:58:

EDIT: je moet Operating Mode trouwens op "Emulate local harddisk" zetten, niet op "RAMDisk mode" ;) En Startup Type op Automatic ;)
Ja ik had deze straks al geïnstalleerd.
Waarom moet hij op "Emulate local harddisk"?

Wat is het voordeel hier van?
Webgnome schreef op 11 maart 2004 @ 03:04:
wat ik me trouwens afvraag nu he,. wat is nu het nut van een ramdisk voor personal use. ik bedoel kan iemand mij wat situaties van thuisgebruikers noemen waarbij een ramdrive nu echt superhandig is ?
Ik heb er mijn tijdelijke Internet files op staan.
Scheelt een hoop geratel van mijn HDD. De sites worden nu stukken sneller geladen bij mij.
Ook wordt nu elke keer ik m'n pc uitzet die map gewist.

Scheelt trouwens ook weer een gefragmenteerde HDD lijkt mij. :)

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2004 03:16 ]

• Aghilas
  • Niet online
Verwijderd schreef op 11 maart 2004 @ 03:13:
[...]

Ja ik had deze straks al geïnstalleerd.
Waarom moet hij op "Emulate local harddisk"?

Wat is het voordeel hier van?
Nou, bij RAMDisk Mode wil het bij het accessen van de drive weleens een foutmelding geven dat de schijf niet toegankelijk is. Vooral als je de computer net aan hebt gedaan. Met Emulate local hard disk gedraagt het zich gewoon als een harde schijf, en heb ik er nooit problemen mee gehad. :)

Verwijderd

Topicstarter
Tnx, zal het eens proberen.

• Aghilas
  • Niet online
Webgnome schreef op 11 maart 2004 @ 03:04:
Ik start installatieprogramma's altijd van Ramdisk. Ze gooien meteen de files in dezelfde map (Ramdisk dus) en dat gaat allemaal veel sneller. Ook Kazaa en Internet downloads worden eerst naar de Ramdisk verzonden, alvorens gecheckt te worden, en daarna pas eventueel opgeslagen te worden. Maar denk ook aan logfiles die je na reboots toch niet nodig hebt en de TEMP/TMP directory ;) Maar vooral je Internet cache is zeer handig en veel sneller om naartoe geschreven te worden door je browser ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Aghilas op 11-03-2004 03:22 ]

• Tachyon

Tachyon

pop the glock

Ik ben trouwens van plan om mijn "Tijdelijke Internet files" map in/op die RAM Disk te zetten en ik denk dat ik hem zo'n 50MB wil maken.
Heb je dan niet het probleem dat bv een ISO die je download niet in de RAMDRIVE past?.
Als je met IE een ISO download slaat hij hem namelijk eerst op in je cache. De cache van IE is normaal gesproken dynamisch en als het nodig is wordt hij groter dan de waarde die je zelf in de settings opgeeft. Met een RAMDRIVE die een vaste grootte heeft werkt dat denk ik dan niet.

• sdomburg
Daarbij heeft het sowieso geen nut, tenzij je een internetverbinding hebt die sneller is dan je HD. Dan zou je dus een gigabitverbinding moeten hebben, 100 mbit trekt je harde schijf makkelijk, ook al is het een 4500 rpm exemplaar.

Verwijderd

Topicstarter
sdomburg schreef op 11 maart 2004 @ 12:38:
Daarbij heeft het sowieso geen nut, tenzij je een internetverbinding hebt die sneller is dan je HD. Dan zou je dus een gigabitverbinding moeten hebben, 100 mbit trekt je harde schijf makkelijk, ook al is het een 4500 rpm exemplaar.
Nou het zal misschien raar zijn dan. Maar het loopt zo toch echt sneller dan wanneer ik die tijdelijke Internet files op mijn ouwe D schijf zet.
En zo raar zal het niet zijn denk ik, anders zouden die RAM Disks niet meer gemaakt worden lijkt me. Wel?

Probeer het zelf eens.

Wat betreft die ISO's... Hmmm, nog niet uitgeprobeerd.

Weet je ergens een flink bestand te staan die snel te downloaden is?
Dan kan ik het ff uitproberen.

Verwijderd

Tweak XP Pro.....

Dit progje (je mag het geloof ik 30 x 'activeren' dus als je slim bent maak je de juiste keuzes direct in het begin en hoef je het 'nooit' meer te wijzigen) heeft een ingebouwde 'RAM-disk' een soort virtual memory in je geheugen.

De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik deze optie wel heb geactiveert maar geen hoeveelheid dedicated Mb heb geconfigureerd.
Anyway, volgens de 'Help' in Tweak XP Pro maakt dat je PC > 10%'en (of meer) sneller.

Aan jou om 's te testen, right? 8)

• Tachyon

Tachyon

pop the glock

Download gewoon een ISO van de eerste de beste Linux-distributie.... :)

deze bijvoorbeeld..

• sdomburg
Verwijderd schreef op 11 maart 2004 @ 15:07:
[...]
Nou het zal misschien raar zijn dan. Maar het loopt zo toch echt sneller dan wanneer ik die tijdelijke Internet files op mijn ouwe D schijf zet.
En zo raar zal het niet zijn denk ik, anders zouden die RAM Disks niet meer gemaakt worden lijkt me. Wel?

Probeer het zelf eens.

Wat betreft die ISO's... Hmmm, nog niet uitgeprobeerd.

Theoretisch kan het gewoon niet, de beperkende factor is je verbinding, niet je HD. RAMschijven worden voor andere toepassingen gebruikt, die veelal wel nut hebben (en niet afhankelijk zijn van je internetverbinding). Als je 2 GB RAM hebt is het bijvoorbeeld best nuttig Windows compleet op een RAM disk te installeren.

Dat jij het wel als sneller beschouwd is imho een goed voorbeeld van het placebo effect.

[ Voor 6% gewijzigd door sdomburg op 11-03-2004 16:32 ]

• Tachyon

Tachyon

pop the glock

Theoretisch kan het gewoon niet, de beperkende factor is je verbinding, niet je HD.
Hoe bedoel je dit? Volgens mij heeft het juist niet met je verbinding te maken. ;)

Immers, alle plaatjes en andere meuk die in je Temporary Internet Files staan zijn al eerder door je verbinding binnengehaald. Bij een volgend bezoek aan de website hoeft er niks meer van die plaatjes en andere zooi (Flash enzo) opgehaald te worden van het Internet en leest je browser je cache uit. En die staat dan in de RAMDRIVE in plaats van op de harde schijf en die is natuurlijk sneller dan je HDD.

Of bedoel jij dus wat anders?

Verwijderd

Topicstarter
Placebo effect?
Hij is gewoon sneller...

Eerst moest ie die ouwe HDD afzoeken naar de files die hij had opgeslagen.
En nu trekt ie dat gewoon uit zijn RAM.

Zo'n bedrijf als SuperSpeed maakt die RAM disks toch niet voor de schijn lijkt mij?!

Ik zou er haast een placenta effect van krijgen! :X

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2004 19:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tachyon schreef op 11 maart 2004 @ 11:11:
[...]

Heb je dan niet het probleem dat bv een ISO die je download niet in de RAMDRIVE past?.
Als je met IE een ISO download slaat hij hem namelijk eerst op in je cache. De cache van IE is normaal gesproken dynamisch en als het nodig is wordt hij groter dan de waarde die je zelf in de settings opgeeft. Met een RAMDRIVE die een vaste grootte heeft werkt dat denk ik dan niet.
Nou ik heb het eens uitgeprobeerd.
Mijn RAM disk is 50MB en ik heb zojuist zonder problemen een demo van 130MB gedownload.

Dacht ik...
Tot ik hem eens bekeek en hij op mijn PC maar 12MB bleek te zijn.
Dat kan wel kloppen want de RAM disk zit al met 36MB vol op dit moment.

De demo proberen te instaleren ging dus ook niet. |:(

• Tachyon

Tachyon

pop the glock

De oplossing voor dit probleem lijkt me simpel; niet langer IE gebruiken om grote bestanden te downloaden maar een downloadmanager of een FTP-proggie. :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja idd. Ik had ook mijn FTP programma moeten uitzetten om dit te testen.

• Aghilas
  • Niet online
Oh ja inderdaad vergeten te zeggen: je moet zelf voor work-arounds zorgen als je (een) bestand(en) wilt downloaden die groter zijn dan de hoeveelheid beschikbare ruimte op je RAMDisk :)

Want, het uiteindelijke bestand zal gewoon gedownload worden, en alles lijkt koek en ei, maar het bestand zal corrupt zijn, en zal alleen de grootte aannemen van de op dat moment hoeveelheid beschikbare ruimte op je RAMDisk :)

Mijn work-around is ff met een andere browser/user-account (die ik 'nooit' gebruik, en dus speciaal de cache op de HD gezet heb :)) het bestand downloaden ;)

Greetz, en moge Allah _/-\o_ je helpen met eventuele andere irritaties m.b.t. tekort aan ruimte etc. op je RAMDisk ;)

Verwijderd

www.cenatek.com heeft er ook eentje, niet gratis.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, wat ik knap vind...
Mijn PC heeft vannacht uitgestaan maar toen ik hem net opstarte was de RAM disk niet leeg. Cookies e.d. zaten er nog gewoon in.

Blijft er spanning op het geheugen staan als je de PC uit zet? :?

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:17

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op 12 maart 2004 @ 10:31:
Hmmm, wat ik knap vind...
Mijn PC heeft vannacht uitgestaan maar toen ik hem net opstarte was de RAM disk niet leeg. Cookies e.d. zaten er nog gewoon in.

Blijft er spanning op het geheugen staan als je de PC uit zet? :?
misschien dat de software hem backupped op je HD zodra je afsluit??

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1