Ik moet een Windows 2003 SBS server opzetten, nu ben ik alleen nog maar bezig met de planning op papier, het betreft een netwerk van ong 10 PC's, maar wel ongeveer 80(tot 160 in de toekomst) Users, ik ben nu bezig de Server harddisks te verdelen, en aangezien ik die verdeling ergens op wou baseren, wil ik graag weten wat een gemiddelde profile size is van een gebruiker excl Homedirectory, iemand die me daar een indicatie in kan geven, we willen dus een enkele domain controller opzetten, maar hoeveel MB's moet ik per gebruiker reserveren voor de Profiles op de server.
Verwijderd
Dat hangt er nogal vanaf wat die gebruikers gaan doen he. Ga je gebruik maken van een policy dat er niets op de desktop geschreven kan worden? Komt er anderzijds veel data in de mappen die gesyncht worden bij de profiles? Maken ze veel gebruik van internet?
Dit is echt veel te mager om hier iets van te maken. Je zult echt meer moeten vertellen.
Dit is echt veel te mager om hier iets van te maken. Je zult echt meer moeten vertellen.
Er komen 2 typen gebruikers
1. gebruikers die een standaard desktop voor zich krijgen waar ze niet op mogen schrijven, krijgen alleen een homedir waarin ze wat mogen, verder niet(alleen dus shares waar ze rechten op hebben).
Deze gebruikers moeten standaard een paar programma's voorzich krijgen:
Office 2003 pro
Norton 2004 pro
standaard software van windows minus een aantal.
standaard achtergrond, geen uitvoeren zien etc.
2. En een aantal gebruikers die wel programma's mogen installeren enzow.
verder zelfde software pakketten, achtergrond etc.
wat ze verder mogen en niet laat ik van de gebruikersgroep waarin ze zitten afhangen.
de vraag moet ik eigenlijk anders stellen, hoeveel ruimte moet ik voor de NTDS reserveren? het gaat dus alleen om de active directory. de programma's zelf komen lokaal te staan.
1. gebruikers die een standaard desktop voor zich krijgen waar ze niet op mogen schrijven, krijgen alleen een homedir waarin ze wat mogen, verder niet(alleen dus shares waar ze rechten op hebben).
Deze gebruikers moeten standaard een paar programma's voorzich krijgen:
Office 2003 pro
Norton 2004 pro
standaard software van windows minus een aantal.
standaard achtergrond, geen uitvoeren zien etc.
2. En een aantal gebruikers die wel programma's mogen installeren enzow.
verder zelfde software pakketten, achtergrond etc.
wat ze verder mogen en niet laat ik van de gebruikersgroep waarin ze zitten afhangen.
de vraag moet ik eigenlijk anders stellen, hoeveel ruimte moet ik voor de NTDS reserveren? het gaat dus alleen om de active directory. de programma's zelf komen lokaal te staan.
Om JSS wat te steunen. Ik heb vrije profielen. Geen gekke gebruikers die van alles op hun desktop zetten. Ook de .pst file wordt apart buiten het profiel weggeschreven, niemand laat zooi op zijn desktop staan (meer lering die ze van mij kregen omdat het aanmelden dan alleen maar langer duurt). Toch varieert het bij mij van 2 (een ongeveer kaal profiel) tot 30 mb. De meeste zullen ergens van 0-5 mb gebruiken.
edit:
hmm toch wel gebruikers met zooi op hun bureaublad, maar zelfs zonder dat zijn profielen van meer ervaren gebruikers ergens rond de 15 mb
hmm toch wel gebruikers met zooi op hun bureaublad, maar zelfs zonder dat zijn profielen van meer ervaren gebruikers ergens rond de 15 mb
[ Voor 16% gewijzigd door Bas! op 10-03-2004 16:51 ]
Mijn gebruikers hebben een profiel van 0,5 t/m 2 mb. Echt groter wordt het niet. Alle temp (internet) files worden weggemikt en gebruikers kunnen niks op het bureablad opslaan. .PST en mijn documenten worden omgeleid.
SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier
anvulling op Meph
SBS kan geen extra server hebben, SBS kan max 75 clients hebben. Als jij denkt op termijn naar 80 of zelfs 160 gebruikers te gaan vrees ik dat SBS niet voor jou is tenzij deze dus allemaal op die zelfde 10 workstations gaan inloggen. Ga na als je groeiverwachting klopt, zo ja begin je best niet aan SBS.
SBS kan geen extra server hebben, SBS kan max 75 clients hebben. Als jij denkt op termijn naar 80 of zelfs 160 gebruikers te gaan vrees ik dat SBS niet voor jou is tenzij deze dus allemaal op die zelfde 10 workstations gaan inloggen. Ga na als je groeiverwachting klopt, zo ja begin je best niet aan SBS.
You don't need eyes to see, you need vision
Misschien een idee om de desktop te redirecten naar de home folder. Dan ben je van al dat gezeur af.
Het wel/niet installeren is een policy gebeuren.
Het wel/niet installeren is een policy gebeuren.
Copyright and left by SED...
zo te lezen zijn die 160 toekomstige gebruikers geen gelijktijdige gebruikers (als je er nu 80 hebt op 10 pc's), maar ook 160 gelijktijdige gebruikers kunnen best op 1 server mits de hardware stevig genoeg is en je niet teveel serverapplicaties draait.
een profile varieert tussen 2MB (met policies geminimaliseerd) tot 20 MB (geen GPO's/regels). Bij 30 MB gaat de gebruiker vanzelf klagen dat in- en uitloggen lang duurt.
een profile varieert tussen 2MB (met policies geminimaliseerd) tot 20 MB (geen GPO's/regels). Bij 30 MB gaat de gebruiker vanzelf klagen dat in- en uitloggen lang duurt.
|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|
Op NT4/win2k/XP kan je altijd nog good old proquota inzetten + de bijbehorende GP (scheelt vaag zoekwerk als ze weer aan de foon hangen van "hij is zo traaaaaag" ).paulhekje schreef op 11 maart 2004 @ 07:51:
ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device
sbs kan prima een extra server hebben, het kan alleen geen 2e sbs server zijn en het mag ook geen std edition server zijn als DC, hij mag wel als 'member server' in je sbs domain hangen das geen probleemleffe_blond schreef op 10 maart 2004 @ 20:37:
anvulling op Meph
maw: ts kan prima sbs gaan gebruiken als domain controller en die memberserver (later dus) gaan gebruiken om wat meer data op te zetten
alleen exchange 2003 wat in sbs2003 zit kan je dan natuurlijk niet op die memberserver draaien, 75 users is dan echt de max
A wise man's life is based around fuck you
Bij ons is de limiet 10Mb voor het profiel incl. desktop. excl pst files. Meer dan genoeg.
Pagina: 1