Linux op laptop zonder floppy/cd drive

Pagina: 1
Acties:

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

Topicstarter
(overleden)
Hopelijk zit ik hiermee in het juiste forum, indien niet, mijn excuses maar het is me niet helemaal duidelijk waar dit thuishoort

Toestand:

1 Desktop met Windows 2003, geen problemen
1 IBM Thinkpad 560, Zonder Floppy drive, Zonder CD Drive, wèl een CD Drive die via LPT aangesloten is en werkt onder windows 95 op dit moment (HP CD Writer 7500 series plus)

Nu wil ik op die thinkpad graag een linuxversie zetten (grafische shell niet vereist)

Probleem is dus dat ik wel een cd'tje kan bakken en die kopiëren naar dat bakje, maar daar houdt het dan ook op want linux installeren vanop HD op diezelfe HD zal niet lukken. Linux installeren van die CD Drive volgens mij ook niet aangezien die via lpt aangesloten is en dus niet bootable zal zijn

Verder heb ik ook nog een werkende Direct Cable connection tussen de windows95 en m'n server (win 2003), en heb ik norton ghost

Nu weet ik dat je met ghost disk to disk copy kunt uitvoeren over een direct cable connection, maar dan moet ik die linux eerst geinstalleerd zien te krijgen en volgens mij gaat die DCC ook niet werken als win95 niet opgestart is...

Iemand een suggestie over hoe ik linux op die laptop krijg? Ik wil er best wel wat moeite voor doen aangezien ik het net doe om bij te leren :)

EDIT: Alle interfaces die aanwezig zijn staan dus ook vermed in deze post. Met andere woorden: Géén USB, géén netwerk (behalve dan die DCC, waarover ik zolang ik in win95 zit wel kan internetten)

[ Voor 12% gewijzigd door Yoeri op 10-03-2004 16:13 ]

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• Uiligheid
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-02 13:44

Uiligheid

alle gekheid op een stokje

hmmm. Ondersteunt de bios ook USB boot ? Dan kan je daar de basis opzetten, doe je verder een install via internet. Werkt met floppy en een degelijke internet verbinding prima.

Ceterum censeo Carthaginem esse delendam

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

Topicstarter
(overleden)
ff kleine verduidelijking
Uiligheid schreef op 10 maart 2004 @ 16:10:
hmmm. Ondersteunt de bios ook USB boot ? Dan kan je daar de basis opzetten, doe je verder een install via internet. Werkt met floppy en een degelijke internet verbinding prima.
Robbedoeske schreef op 10 maart 2004 @ 16:07:
EDIT: Alle interfaces die aanwezig zijn staan dus ook vermed in deze post. Met andere woorden: Géén USB, géén netwerk (behalve dan die DCC, waarover ik zolang ik in win95 zit wel kan internetten)

• xx77qq
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Probeer de harddisk eruit te halen en met een IDE converter dat ding aan een normale PC te hangen en dan linux erop installeren.

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

Topicstarter
(overleden)
en hoe maak ik die schijf dan bootable als ze weer in de laptop zit? me dunkt dat dat dan weer een nieuw probleem wordt?

• xx77qq
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bootable maken doe je gewoon op de andere PC. Zorg er wel voor dat je op het laatst de verwijzingen in /etc/fstab naar het goede device zet (/dev/hda).

Op de andere PC boot je bv. met Knoppix (misschien een beetje zwaar) en deze installeer je dan op de aangekoppelde laptop harddisk incl. het bootable maken van de bootsector.

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:49
Met win95 heb je ook toegang tot DOS toch?

Dan kun je gewoon loadlin gebruiken om vanuit DOS Linux op te starten.
Ik weet zo niet uit mn hoofd hoe het precies gaat, maar ik weet wel dat het redelijk simpel is.

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Verwijderd

ik zou zegge:

Haal een convertertje, hang de hd als master op de IDE0 in je gewone pc en installeer Corelinux een install van dat ding is ~80mb zonder kernel sources. Corelinux is niet grafisch is zelfs zo gestript dat het net genoeg is om een verbinding te maken met internet en bestanden te downloaden en te compileren. Daarom zou je het zelfs op een 386er kunnen installeren, op 486er heb ik al gedaan iig.
Link: http://coredistro.sourceforge.net

• Yoeri
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

Topicstarter
(overleden)
Wirf schreef op 10 maart 2004 @ 16:33:

Ik weet zo niet uit mn hoofd hoe het precies gaat, maar ik weet wel dat het redelijk simpel is.
_/-\o_ dit lijkt mij de ideale oplossing... ga ik straks uitproberen

• woutervs
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
Wirf schreef op 10 maart 2004 @ 16:33:

Volgens mij werkt loadlin niet onder windows, alleen onder dos..

Misschien staat hier wat:

http://www.eskimo.com/~praxis/loadlin.html

[ Voor 10% gewijzigd door woutervs op 10-03-2004 17:20 ]

Verwijderd

[quote]woutervs schreef op 10 maart 2004 @ 17:08:
[...]

Nevermind: zie post hieronder...

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2004 17:22 . Reden: Betere info ... ]

Verwijderd

Robbedoeske schreef op 10 maart 2004 @ 16:07:
Hopelijk zit ik hiermee in het juiste forum, indien niet, mijn excuses maar het is me niet helemaal duidelijk waar dit thuishoort
Kijk ff hier:

This is a collection of information about running Linux (and a bit about FreeBSD) on the ThinkPad 560.

http://www.arctic.org/~dean/tp560/

En:

http://www.linux-laptop.net/ibm.html
http://www.linux.org/hardware/laptop.html
http://stp.ling.uu.se/~perweij/priv/main/genhtml/tp560.html

Zo moet het echt wel lukken...

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:38

BCM

Search gebruiken was ook handig geweest:

Linux op laptop zonder cdrom of diskdrive