Verwijderd schreef op 10 maart 2004 @ 16:20:
Ok ik snap dat er niemand echt gecharmeerd is van deze oplossing, maar nu zou het theoretisch een P4 2.0 ghz @ 2.6 kunnen koelen... mijn huidige stockkoeling doet dat namelijk wel!! Serieus. Voor de ongelovigen heb ik een screenshotje. Mijn huidige stress temp is 55 graden na een hele dag gamen

Hij is loopt vast met 2.9

iig bedankt voor de replies
Een brommerrad is prima hoor, ze zijn lekker compact waardoor ze gemakkelijk in een 5 1/4" drivebay te proppen zijn.
P4 2.0 is waarschijnlijk een Northwood en die zijn zonder problemen veel verder te clocken als 2.6
Ook lopen er al vaker topics over hoe nuttig WC koeling helemaal is, omdat er tegenwoordig veel keuze is uit goede luchtkoelers. Ikzelf heb mijn A64 op de max van het mobo gekregen met een simpel Zalman koelertje en YoupY had die van hem bijna net zo ver met de boxed koeler.
Het grote voordeel is dat een WC meer oppervlakte heeft als een luchtkoeler en je dus minder airflow nodig hebt om de boel te koelen (dus stiller) en je kunt er zo ongeveer alles mee koelen van videokaart tot hdd tot voeding.
Nadeel is dat het flink wat duurder is als een goede luchtkoeler en toch voor het gros van de mensen (niet van de tweakers) te ingewikkeld is. Ook moet je zorgen dat je goed spul hebt wil je echt een high-performance systeem neerzetten.
Je kunt koper en alu dus niet gebruiken in een WC systeem, het water vormt een ionen brug waardoor er dus een redox reactie kan onstaan.
Dit is niet alleen met gedestilleerd water maar bij bijna alle wateroplossingen. Anti-corrosie shit helpt dus ook niet hiertegen, ook al helpt het wel een beetje.
Verwijderd schreef op 10 maart 2004 @ 16:29:
Waarom zou je niet gewoon in plaats van gedemineraliseerd of gedestilleerd water, koelvloeistof gebruiken. Dit heeft betere eigenschappen als water en het laat geen kalkresten achter omdat het zelfreinigend is?
Het is dikke troep en neemt ook niet al te best warmte op. Water in een dicht systeem is prima, kalkaanslag vormt zich alleen als het water verdampt. Wat op zich wel zou gebeuren, maar als je systeem goed dicht is zal dat niet meer zijn als een paar druppels per week.
Demi-water is dus het beste omdat het goedkoop, niet giftig (hoewel je het niet moet drinken, maar das een ander verhaal) en overal te verkrijgen is. Gebruik wel anti-corrosie vloeistof want als je demi-water langs een metalen blokje of rad haalt is het in no-time geen demi-water meer. Het voordeel van demi-water ten opzichte van normaal water is dat je minder aanslag krijgt bij demi-water en ook minder snel kans op bacterie en alg-groei.
Laat in ieder geval nooit een bak water open staan voor een tijdje, daar kun je flink ziek van worden (hoewel er in het Nederlandse kraanwater wel een flinke lading chloor zit, maar dan nog)
Je kan met je mond niets koudblazen, de lucht uit je mond is ongeveer 37 graden, dit is dus zo'n 15 graden hoger als de gemiddelde kamertempratuur. Als ik jou in een bad zet van 37 graden dan zul je zien dat dat niet echt koud is.
De reden waarom je bijvoorbeeld thee en soep sneller koud kan laten worden door te blazen is omdat het aan het verdampen is, bij verdampen neemt het energie op (phase-change). Als je blaast gaat de damp sneller weg als door de normale convectiestroming en kan er dus meteen meer verdampen (wat dus nog meer energie afneemt)
Dit is dezelfde reden waarom dat het koud is in de wind, ons eigen phase-change koelsysteem dat ingebouwd zit in de huid werkt dan efficienter waardoor je het dus koud krijgt. En je het ook koud kan hebben als je op een hete dag uit een zwembad komt, het vocht verdampt en maakt je koud. Daarom moet je na het zwemmen goed afdrogen, anders wordt je verkouden.
Een P4 northwood 2.0 @ 2.6 verstookt ongeveer 80 watt, ga jij maar eens een 80 watt gloeilamp koud blazen... zal je echt niet lukken.
[
Voor 46% gewijzigd door
Verwijderd op 10-03-2004 16:46
]