[XP] eigenaar veranderd van opstart partitie*

Pagina: 1
Acties:

• wittekat
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-04 15:59

wittekat

tja denk je dan

Topicstarter
beste mensen,

gisteren was ik eens aan het kloten met m`n windows xp prof.. Ik dacht laat ik eens de eigenaar van m`n c: (en alle submappen) veranderen van \\computer\administrator naar \\computer\ik.

Alles ging goed totdat ik m`n pc opnieuw opstarte... halverwege kreeg ik een blauw scherm en kan het systeem niet meer doorstarten.

ik heb de schijf ook al in een andere pc gehangen, hij vind de schijf alleen is de schijf niet benanderbaar (geen toegang tot de mappen).

iemand een idee hoe de administrator weer eigenaar kan worden of dat ik m`n belangrijke bestanden (mijn documenten) eraf kan krijgen !?

tja denk je dan

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:32
Take ownership doen.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Een Windows herinstallatie zal je rechten resetten :)
Je zou ook (als je toevallig nog Partition Magic hebt liggen) je partitie kunnen converteren naar bv. FAT :)

Oh - en ik pas je topic titel even aan zodat het OS in je topic titel staat - probeer daar voortaan zelf op te letten :)

[ Voor 28% gewijzigd door elevator op 10-03-2004 13:56 ]

• wittekat

wittekat

tja denk je dan

Topicstarter
als ik windows opnieuw installeer blijven dan m`n bestanden in mijn documenten staan ?

windows geeft de melding tijdens de her-installatie dat er al een windows is gevonden en dat m`n mijn documenten gewist ZOU KUNNEN WORDEN.

ik heb partition magic op een andere pc staan. zou ik daar dan de schijf aan kunnen hangen en dan conferteren van ntfs naar fat32 en dan als de schijf weer kan opstarten terug conferteren naar ntfs ??

ik dacht dat je nooit terug kon van ntfs naar fat maar dit kan met partion magic dus wel ??

tja denk je dan

• CSB
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 20:46

CSB

:D

Ja, je kunt van FAT naar NTFS, maar andersom volgens mij niet. Tenminste, niet met de windows setup. En hoogstwaarschijnlijk worden je docs overschreven. Bummer...

Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...

• Genghis Khan
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dit heb ik ook een keer gehad, ook ik was NTFS-rechten aan het managen en had op de hele C:\ alleen mezelf toegang gegeven wat natuurlijk opzich logisch is maar SYSTEM heb ik daar niet bijgezet en dan heb je een probleem, je eigen computer heeft dan namelijk geen rechten meer om die bestanden te lezen en dat verklaard jouw blauwe scherm.

Ik zou je adviseren de harde schijf eens als slave in een andere computer te hangen en met die Windows ownership taken (zoals iemand anders al zei) en vervolgens "Everyone" of "Iedereen" (ligt aan de taal van je OS) Full Access geven en de harde schijf weer terughangen zodat je weer normaal op kunt starten.

Als je Windows eenmaal weer werkt, kun je de rechten weer naar je hand zetten maar vergeet dit keer niet SYSTEM ook read-access te geven :).

Verwijderd

CSB schreef op 10 maart 2004 @ 14:51:
Ja, je kunt van FAT naar NTFS, maar andersom volgens mij niet. Tenminste, niet met de windows setup. En hoogstwaarschijnlijk worden je docs overschreven. Bummer...
Windows kan alleen upgrade ;) maar met partitionmagic gaat het lekker.
Ikzelf heb hetzelfde gedaan (rechten na mij gewijzigd op de boot) maar geen problemen, maar eu... je hebt toch niet de gebruiker 'system' eruit geknikkerd hoop ik?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2004 15:02 ]

• wittekat

wittekat

tja denk je dan

Topicstarter
hmz...

het enigste wat ik heb gedaan is de eigenaar van de gehele c: partitie van administrators naar mij gezet dus \\computer\administrators werd \\computer\ik de eigenaar (ik) heeft wel gewoon administrator rechten

ik heb de schijf al als slave in een andere bak gehangen maar die had xp home edition....

als ik dan op de schijf klikte kreeg ik de foutmelding dat de schijf niet toegankelijk was en als ik rechter muis klikte kreeg ik alleen de tabs: algemeen, extra en hardware... dus geen mogelijkheid om de share of ntfs rechten te wijzigen.

of komt dit doordat ik hem aan een xp home edition heb gehangen !?

[ Voor 21% gewijzigd door wittekat op 10-03-2004 15:06 ]

tja denk je dan

Verwijderd

wittekat schreef op 10 maart 2004 @ 15:00:
hmz...

jah ik heb de schijf al als slave in een andere bak gehangen maar die had xp home edition....

als ik dan op de schijf klikte kreeg ik de foutmelding dat de schijf niet toegankelijk was en als ik rechter muis klikte kreeg ik alleen de tabs: algemeen, extra en hardware... dus geen mogelijkheid om de share of ntfs rechten te wijzigen.

of komt dit doordat ik hem aan een xp home edition heb gehangen !?
Heb je de schijven aangekoppeld via de 'Disk Management' en stations toegewezen?

• wittekat

wittekat

tja denk je dan

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 maart 2004 @ 15:03:
[...]

Heb je de schijven aangekoppeld via de 'Disk Management' en stations toegewezen?
dat heeft windows zelf gedaan neem ik aan... als ik opstart met die schijf als slave krijgt die autmatisch de letter f: toegewezen.

schijfbeheer geeft aan dat de schijf in orde is aan laat de grote en vrij ruimte zien hij is alleen niet benaderbaar (i.v.m. de rechten)

de computer waar ik hem aan heb gehangen heb ik ook al gerenamed naar \\computer en het account ik aangemaakt maar dan is de schijf alsnog niet toegankelijk

tja denk je dan

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-05 21:49
de computer waar ik hem aan heb gehangen heb ik ook al gerenamed naar \\computer en het account ik aangemaakt maar dan is de schijf alsnog niet toegankelijk
Nee, klopt.
windows maakt gebruikt van een zogenaamde SID. Die is voor elke computer en gebruiker (hopelijk) uniek. Dus als je een andere gebruiker aanmaakt (ookal hebben ze dezelfde naam), dan hebben ze een ander SID, dus krijg je er geen toegang toe.

Misschien dat je in disk management naar de eigenschappen van de disk kan gaan en dan bij rechten de permissies naar iedereen veranderen (evt. door eigenaar te worden).
Als dat niet werkt kun je de schijf nog een map laten zijn onder een map van je lokale computer. En dan de rechten veranderen (incl. onderliggende mappen) naar iedereen.

Hopelijk werkt/lukt dat :)

let the past be the past.

Verwijderd

wittekat schreef op 10 maart 2004 @ 15:11:
[...]

dat heeft windows zelf gedaan neem ik aan... als ik opstart met die schijf als slave krijgt die autmatisch de letter f: toegewezen.

schijfbeheer geeft aan dat de schijf in orde is aan laat de grote en vrij ruimte zien hij is alleen niet benaderbaar (i.v.m. de rechten)

Als je aan de eigenschappen komt van de hardeschijf en daar het tabblad rechten zie je als het goed is voor iedere gebruiker die je op de andere pc hebt gemaakt een tekenreeks ipv naam. Daar kan je gewoon een gebruiker toevoegen die op jou XP home pc zit dan krijgt die wel toegang.

oei ben sloom vandaag....

• wittekat

wittekat

tja denk je dan

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 maart 2004 @ 15:49:
[...]

Als je aan de eigenschappen komt van de hardeschijf en daar het tabblad rechten zie je als het goed is voor iedere gebruiker die je op de andere pc hebt gemaakt een tekenreeks ipv naam. Daar kan je gewoon een gebruiker toevoegen die op jou XP home pc zit dan krijgt die wel toegang.

oei ben sloom vandaag....
bij de eigenschappen van de schijf krijg ik alleen de tabbladen algemeen, extra en hardware. dus de delen en beveilging tab zijn gewoon verdwenen. of komt dit doordat er xp home edition op staat (met dat makkelijk bestands delen gedoe)

ik zal het is proberen om die schijf naar een map te slepen op de computer waar die nu aan hangt en kijken of ik zo wat kan doen (ben nu op m`n werk namelijk)

en anders ga ik even met partion magic aan de slag en anders installeer ik xp wel weer opnieuw

tja denk je dan

Verwijderd

wittekat schreef op 10 maart 2004 @ 15:59:
[...]

bij de eigenschappen van de schijf krijg ik alleen de tabbladen algemeen, extra en hardware. dus de delen en beveilging tab zijn gewoon verdwenen. of komt dit doordat er xp home edition op staat (met dat makkelijk bestands delen gedoe)

[...]
Volgens mij is dat het niet, ik vind iig nix wat daarop lijkt in XPpro misschien wel in home?

Verwijderd

hoe zit dat dan als je converteert van NTFS naar FAT32. :? verdwijnen dan alle rechten van gebruikers en administrators?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 maart 2004 @ 16:21:
hoe zit dat dan als je converteert van NTFS naar FAT32. :? verdwijnen dan alle rechten van gebruikers en administrators?
Jip alle rechten verdwijnen dan, fat32 ondersteunt geen rechten en gebruikers.

• wittekat

wittekat

tja denk je dan

Topicstarter
mensen !

ik heb op de andere computer partion magic 8.0 geinstalleerd, schijf eraan gehangen, geconverteerd naar fat32, schijf terug gehangen in m`n originele systeem.

gewoon normaal opgestart alles draaide toppie

nog even via cmd terug geconverteerd naar ntfs en hij is weer helemaal goed !!

whoeoe

thnxz voor al het meedenken

tja denk je dan

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

wittekat - gebruik voor de zekerheid nog wel even de 'Security Configuration and Analysis' tool en apply ten minste de setup security :)

Je kan die opstarten door "mmc" op te starten (start -> run -> mmc), en vervolgens via Add/Remove Snapin je 'Security Configuration and Analysis' snapin te selecteren, je hebt nu namelijk NTFS zonder rechten ge-applied, en dat is niet handig :)
Pagina: 1