Toon posts:

Access database koppeling met Workgroup Information File

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De situatie:

We hebben hier een netwerk (met windows98 machines) waar verschillende gebruikers een MS Access database (Access97) gebruiken. Nu moeten er een aantal gebruikers met rechten worden gespecificeerd. Deze gebruikers worden bijgehouden in de Workgroup Information File (standaard de system.Mdw in de system directory van Windows).

Mijn vraag:

Is het mogelijk om in de database de locatie van de Workgroup Information File aan te passen, zodat je aanpassingen in 1 file kan doen?

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Nee, en ja. Een mdw bestand is niet gekoppeld aan een bepaalde database. Ja, je doet alle aanpassingen in een bestand. In het mdw bestand definieer je gebruikers en groepen gebruikers en per database geef je aan welke rechten die gebruikers hebben. En er is niets op tegen om dat mdw bestand op een share te zetten.
ALs je access op wilt starten met een bepaald mdw bestand dan geef je dat aan in de snelkoppelling. Meer daarover lees je in de help ;), staat er nogal uitgebreid in beschreven.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ondertussen al heel wat help gelezen, maar toch bedankt voor de tip.

Het probleem ligt echter in het volgende; bij deze organisatie werken honderden mensen, met meerdere databases. Als je nou je een .mdw bestand op het netwerk zet bij de database en de mensen die laat 'gebruiken' krijgen ze een probleem wanneer ze ook andere databases gebruiken. Je zult dan uiteindelijkvoor alle gebruikers in deze organisatie 1 werkgroep moeten maken, wat totaal niet werkbaar is.

Zoals ik het op dit moment zie is Access een aardig programma, maar voor mulli-user omgevingen niet erg geschikt. Maar wellicht zijn er andere oplossingen?

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-09 09:20

Boss

+1 Overgewaardeerd

Access is prima geschikt, maar met rechten en veel verschillende databases wordt het wat lastiger.
Misschien kan je met bestandsrechten al instellen wie welke db wel/niet kan zien?

En anders moet je toch per database een mdw bestand aanmaken. In de opstartparameters kan je opgeven welke mdw bestand access moet gebruiken. Moet je alleen per database weer een apart batch bestandje maken om met de juiste parameters te starten.

Ik zou, als rechten echt belangrijk is voor je, misschien ook eens ergens anders naar kijken...

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Topicstarter
Met de methode DBEngine.SetOption kun je de in het register voor 1 sessie een andere workgroup aanroepen kwam ik zojuist achter.
Toch vraag ik me nog steeds af waarom gekozen is voor deze constructie; users worden bijgehouden in de werkgroep en rechten worden bijgehouden in de database zelf. Waarom niet alles in de database zelf?
(voor menigeen vast een open deur, maar niet voor mij :+ )

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2004 15:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als iemand hetzelfde probleem tegenkomt; je kunt in de snelkoppeling naar MSAccess.exe bij "eigenschappen" en dan "pad" verschillende opstartopties meegeven. Onder andere welke *.mdw gebruikt moet worden (/wrkgrp "pad/naam.mdw").
Deze werkgroep wordt tijdelijk geladen en wanneer hierna een andere database wordt geopend zal (tenzij anders aangegeven) gewoon de 'standaard' user file weer worden geopend (die in de windows/sytem).
Antwoord gevonden dus :)

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-09 09:20

Boss

+1 Overgewaardeerd

Antwoord reeds gegeven op 10 maart, door ondergetekende :)

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Boss schreef op 25 maart 2004 @ 18:27:
Antwoord reeds gegeven op 10 maart, door ondergetekende :)
Ditto, een uur eerder ;)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1