Toon posts:

Onderzoek naar Behavioral Intentions tov betalen voor MOG's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig een wetenschappelijk onderzoek te maken. Ik ben momenteel een theoretisch kader aan het opstellen en daarin ga ik uit van de theory of behavioral intentions.

Ik wil onderzoeken welke elementen van Massive Online Games de bereidheid tot betalen (maandelijks of anders periodiek) beinvloeden. Onafhankelijke variabele als:
-content
-anti-cheat
-service quality
-betaalmogelijkheden
-community
-etc etc.

Een van dingen waaraan ik me kan storen bij een MOG (bijvoorbeeld starwars galaxy) is dat je een hoge aanschaf waarde betaald +/- 50 euro en dan ook nog vanaf maand 1 de maandelijkse bijdrage moet betalen. Ik zou dit wel willen, maar dan zouden er 3 maanden bij inbegrepen moeten zijn, er offline single player content moeten zijn, of een tryout periode. Kortom er moet extra voor worden geboden.

Ik wil in een multi-level item onderzoeken hoe men tegenover dit onderwerp staat. Dit kan ik bijvoorbeeld doen door een item van scale 1 tot 7 met daarin aan de linker kant weinig offline content lage aanschaf en rechts veel offline content en hoge aanschaf (uiteraard verwerkt in meerdere vragen voor het meten van cronbach's alfa). Echter kan nu niet worden aangegevens of men het er uberhaupt mee eens is dat het zo gebeurt.

Iemand enig idee hoe ik deze variabele zou kunnen meten?

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Verwijderd schreef op 10 maart 2004 @ 12:04:
Ik ben bezig een wetenschappelijk onderzoek te maken. Ik ben momenteel een theoretisch kader aan het opstellen en daarin ga ik uit van de theory of behavioral intentions.
Kun je die theorie toelichten? Ik denk niet dat iedereen hier gedragswetenschappen bestudeert. Het is misschien niet direct relevant, maar ik ken de theorie zelf in elk geval niet (iig niet onder die naam).
Ik wil in een multi-level item onderzoeken hoe men tegenover dit onderwerp staat. Dit kan ik bijvoorbeeld doen door een item van scale 1 tot 7 met daarin aan de linker kant weinig offline content lage aanschaf en rechts veel offline content en hoge aanschaf (uiteraard verwerkt in meerdere vragen voor het meten van cronbach's alfa). Echter kan nu niet worden aangegevens of men het er uberhaupt mee eens is dat het zo gebeurt.
Dus concreet wil je gaan meten hoe mensen staan tegenover de zaken die je hierboven beschrijft? Dat zijn volgens mij geen onafhankelijke variabelen, want je manipuleert geen afhankelijke variabele. Het zijn enkel de 'variabelen' waarop je gaat meten. Wat is het doel hiervan met betrekking tot de theorie die je hierboven noemt? Dus hoe wordt die theorie gekoppeld aan de resultaten? Het lijkt op dit moment meer op een marketingonderzoek dan op een gedragswetenschappelijke studie namelijk.

Cronbach's alfa wil je gebruiken om de ondergrens van de betrouwbaarheid van de test te bepalen. Dat begrijp ik. Ik kan je in elk geval aanraden op te letten op response sets. Je suggereert echter dat je op een soort Likert schaal wil gaan meten, en daarbij twee dimensies combineert (hoge aanschaf / veel offline content versus lage aanschaf / weinig offline content). Is dit wel verstandig, want weet je zeker dat die twee dimensies altijd samenhangen? Of wil je meer keuzen voorleggen: "Wat wil je het liefst?" en dan de twee opties?
Iemand enig idee hoe ik deze variabele zou kunnen meten?
Ik begrijp niet precies wat je met 'deze variabele' bedoelt.

[ Voor 14% gewijzigd door Christiaan op 10-03-2004 13:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Christiaan schreef op 10 maart 2004 @ 13:27:
Je suggereert echter dat je op een soort Likert schaal wil gaan meten, en daarbij twee dimensies combineert (hoge aanschaf / veel offline content versus lage aanschaf / weinig offline content). Is dit wel verstandig, want weet je zeker dat die twee dimensies altijd samenhangen?
Dit is hetgene ik dus wil weten. Is het mogelijk deze te meten met twee schalen.

De variabele (wel of niet willen betalen) moet gemeten worden. Deze is afhankelijke van de onafhankelijke vragen als de qualiteit van de service etc. Deze onafhankelijke vragen zijn dus je constructs waarop je multilevel gaat meten. Zoals je altijd in een enquete ziet, stellen ze wel 5 vragen (die redelijk veel op elka lijken ) om een waarde te meten. Over deze 5 bereken je de cronbach alfa, oftewel de betrouwbaarheid van het antwoord. Deze moet in ieder geval hoger 0.6 anders is het verkeerd gemeten.

De Behavioral Intentions theorie is wel op internet te vinden. In essentie gaat het erom dat je niet kan meten of men wil betalen voor online gaming (ze moeten dat immers dan doen voordat je het zeker weet), maar dat je alleen kan meten waardoor een intentie word opgewekt om te gaan betalen.