Toon posts:

Computer heeft problemen met videokaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet goed in welk fora ik dit topic moet plaatsen dus hopelijk dat deze het beste is!

Ik heb een probleem met de volgende computer: Een Compaq Professional Workstation 5000 (2/27/97(de datum lijkt mij)) Ik heb laatst Windows 98 geinstalleerd dit ging heel voorspoedig en goed. Maar na elke keer opnieuw opstarten/aanzetten krijgt ik de volgende melding te zien: De Beeldschermadapters geven een conflict met een ander apparaat.

Ik heb daarna meteen gekeken in het HWprofiel en zag daar 2 keer een uitroepteken staan; ééntje bij beelschermadapters en eentje bij PCI to ISA bridge. Als ik erop klikte geeft hij de volgende eigenschappen/status: Apparaat kan geen vrije Bereik invoer uitvoer (I/O) bronnen vinden. Heb daarna de HW verwijderd en opnieuw geinstalleerd dit werkte niet hij gaf weer precies de zelfde procedures aan.

Ik heb daarna nog geprobeerd de drivers te vervangen voor nieuwere en oudere versies maar dit lukte ook niet. (gaf nog steeds de zelfde fout aan)

Uiteraard heb ik ff gekeken of de "PCI to ISA bridge" stuk was; dit was niet het geval want toen ik er een netwerkkaart installeerde werkte deze wel goed. Het gaat hierom een PCI videokaart --> MAXTOR MGA Millennium. (heb uiteraard ook andere pci sloten geprobeerd.) heb tevens ook de videokaart uit de COMPAQ in een andere computer gedaan (geen compaq) en getest en dit gaf geen enkel probleem.

Hopelijk kan iemand mij helpen dit probleem optelossen.

• Ranzy
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-10-2023

Ranzy

Live 'till You Die

Chipsetdrivers geïnstalleerd? Ik denk dat je op de site van Compaq wel ergens de naam van je pc kan intypen en dan alle drivers kan downloaden voor je pc.

Verwijderd

Topicstarter
Heb weer vanalles geprobeerd met drivers die ik had gevonden op compaq.com kon zelfs me systeem selecteren. Naar na alles wel 3x geprobeerd te hebben, heeft dit nog geen effect gehad.

Wie heeft er nu nog een oplossing??

Verwijderd

Geef eens wat meer info over de pc hardware; moederbord etc :Y)
Heb je windows 98 opnieuw geïnstalleerd, deed hij het daarvoor wel goed?

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2004 11:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat hierom een standaard Compaq moederbord (type kan ik nergens vinden :s) video kaart staat hierboven genoemd en de PCI to ISA bridje is een 1-1-3 Workstation Riser Compaq. Het gaat tevens om een Pentium Pro Processor met 64 MB-RAM

Hopelijk heb je hiergenoeg info aan!

Ik heb de computer zonder besturingssysteem gekocht dus weet niet of hij dit probleem hiervoor ook alhad.

Heb op zo'n zelfde computer wel een keer een onofficiële win98 geinstalleerd en dit gaf geen enkel probleem. Maar op deze computer moeten de officele licentie op komen te staan dus dus het is geen optie om hier een illegale versie op te zetten.

• koraks
  • Niet online
video kaart staat hierboven genoemd en de PCI to ISA bridje is een 1-1-3 Workstation Riser Compaq.
Nee, dat is alleen maar een riser kaartje om de PCI/ISA sloten op de juiste plek in de behuizing te krijgen. De daadwerkelijke PCI-ISA bridge zit verwerkt in de chipset; je kan die bridge niet daadwerkelijk onafhankelijk 'bekijken' in de pc.
Het gaat tevens om een Pentium Pro Processor met 64 MB-RAM
O jee...de P-Pro borden waren berucht om hun problemen met IO conflicten, deels omdat ze ontworpen werden in de tijd dat de pc's in een transitiefase tussen 'ouderwets jumperen' en plug&play zaten. Ik vermoed dat je de oplossing van het probleem ergens in de BIOS settings zal moeten zoeken, maar waar precies kan ik je zo niet zeggen; daar zal het overbekende fingerspitzengefühl een grote rol bij spelen. Loop in ieder geval eens alle opties in het BIOS na die (indirect) met P&P te maken kunnen hebben.

Onderzoek ook even wat voor chipset precies in dat systeem gebruikt wordt en ga op zoek naar drivers e.d.

Overigens is het geen 'MAXTOR' videokaart maar een Matrox. Maxtor maakt niet echt videokaarten (en Matrox geen harddisks ;) )

edit:
Heb op zo'n zelfde computer wel een keer een onofficiële win98 geinstalleerd en dit gaf geen enkel probleem.
Vogel dan eens uit wat precies het verschil is tussen die illegale versie en de versie van Win98 die je hier probeert te installeren. Heb je de geïnstalleerde Windows al helemaal bijgewerkt met WindowsUpdate? Misschien helpt dat ook wat (al geef ik je weinig kans).

edit2:
Waarschijnlijk was die illegale versie W98SE en de andere de gewone W98 of andersom.
Ja, dat zit er dik in, waarbij ik geneigd ben te denken dat de illegale versie SE was, maar alleen TS kan dit met zekerheid vaststellen, vandaar dat ik het vroeg. Overigens vandaar ook dat ik vroeg of de geïnstalleerde versie van Windows beschikt over alle recente updates.

[ Voor 30% gewijzigd door koraks op 11-03-2004 19:11 ]

• Ranzy
  • Laatst online: 16-10-2023

Ranzy

Live 'till You Die

Waarschijnlijk was die illegale versie W98SE en de andere de gewone W98 of andersom.

Verwijderd

Topicstarter
sorry voor late reactie had de afgelopen dagen geen internet :(

Nee dat is niet het geval het zijn alle twee windows SE dus dat kan het naar mijn idee niet zijn
Pagina: 1