Met behulp van VS 2003 (Visual studio 2003) heb ik een eigen Dataset aangemaakt. VS 2003 heeft op basis van mijn SQL Tabel Users een XSD diagram aangemaakt. Mijn users tabel bevat het volgende:
ID [INDENTITY] (laten we zeggen autonumber)
GroupID int (FK naar Group-tabel ID, mag null zijn)
Name varchar (mag null zijn)
Username varchar
Password varchar
IsActive boolean
Nu heeft VS 2003 de XSD naar C# code geconverteerd en heb ik een eigen dataset (dsUsers) waarmee ik kan werken. Het maakt statements mogelijk zoals:
dsUsers.Users.AddUsersRow(null, "Frans", "de", null, "johny", "something", true);
Helaas geeft de compiler hier een error. Het UserDataSet Object heeft een methode AddUsersRow die als eerste argument het GroupID verwacht in de vorm van een integer. Helaas mag een integer niet de waarde NULL hebben. Bij een string zoals achternaam is het geen probleem. Maar met een int pikt hij dat niet.
Daarnaast kan ik niet de waarde 0 gebruiken ipv van null, omdat SQL dan gaat tegenspurtellen, die denkt dan tenslotte dat er een Group met ID 0 bestaat (FK relatie).
Heeft iemand een mooie oplossing?
De UserDataSet wordt gegerereerd dus daar wil ik niet echt aan de code zitten.
ID [INDENTITY] (laten we zeggen autonumber)
GroupID int (FK naar Group-tabel ID, mag null zijn)
Name varchar (mag null zijn)
Username varchar
Password varchar
IsActive boolean
Nu heeft VS 2003 de XSD naar C# code geconverteerd en heb ik een eigen dataset (dsUsers) waarmee ik kan werken. Het maakt statements mogelijk zoals:
dsUsers.Users.AddUsersRow(null, "Frans", "de", null, "johny", "something", true);
Helaas geeft de compiler hier een error. Het UserDataSet Object heeft een methode AddUsersRow die als eerste argument het GroupID verwacht in de vorm van een integer. Helaas mag een integer niet de waarde NULL hebben. Bij een string zoals achternaam is het geen probleem. Maar met een int pikt hij dat niet.
Daarnaast kan ik niet de waarde 0 gebruiken ipv van null, omdat SQL dan gaat tegenspurtellen, die denkt dan tenslotte dat er een Group met ID 0 bestaat (FK relatie).
Heeft iemand een mooie oplossing?
De UserDataSet wordt gegerereerd dus daar wil ik niet echt aan de code zitten.
Any sufficiently advanced technology is equivalent to magic.