[autoradio]Massaprobleem of radio kapot?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.550 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAher
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-05-2024

MAher

.. far and free ...

Topicstarter
Ik heb een Sony MDX 790 minidisk autoradio met CD-wisselaar in m'n Golfje IV Variant.

Als ik de radio aansluit werkt alles perfect maar na een paar dagen valt de radio uit. Vervolgens moet ik de radio loshalen en weer aankoppelen om weer een paar dagen radioplezier te hebben. De minidisc speler en CD-wisselaar werken ondertussen gewoon wel OK :?

De verkoper van de radio zei dat het om een massa probleem gaat wat bekend is van de Golf IV, maar voor zover ik weet betekent een slechte aarding slechte (gestoorde) ontvangst en flikkerend display e.d. Niet een volledig uitvallen van de radiocomponent na een tijdje. En waarom werkt de minidisc wel?

Iemand ervaring hiermee, en als het een massa probleem is, volstaat dan een kabeltje van de behuizing naar een carroseriedeel?

System | Suomalaiset Lehmät.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tuurlijk wel als er een storende aarde is valt die weg.

de auto chassis is de aarde (- pool van je auto accu, oftwel de zwarte aansluiting, zwarte draad etc) als daar storing opzit oid (weet niet precies wat voor een storing het is, ben geen autotechnicus) dan is het goed mogelijk dat je autoradio wegvalt.

En wat is de oplossing volgens die garage, of konden ze dat niet vertellen?

Ja je kunt eens proberen een draad op het chassis aan te sluiten, of even onhandig (tijdelijk rechtstreeks naar je auto accu, en dan even proberen zo weet je meteen in welk deel het probleem ligt. De auto heeft verder geen problemen met starten, anders zou het probleem de accus kunnen zijn wat me eigenlijk sterk lijkt

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2004 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAher

MAher

.. far and free ...

Topicstarter
De auto heeft geen probleem met starten of wat dan ook, zowel radio als auto net een paar maanden oud ;)
En even proberen met een draad direct naar de accu; het werkt altijd een paar dagen/weken en dan is het weer zover... Helaas is dat niet zo 1-2-3 gedaan en een draadje via het raam is niet zo'n optie bij -15 (zit in Finland 8)

Ik vind het zo raar dat het een hele tijd wel werkt en dan plotseling de radio uitvalt.

Overigens zei de garage dat ze nooit problemen met de aarde hadden O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eerst nazien als je zeker bent dat het geen massa probleem is: (even je weerstand uitmeten met een ohm-meter tussen je - van de iso-connector en de massa van je wagen).

Kan volgende oorzaken hebben:

1) 12 V voeding op je isoconnector nazien, je hebt een permanente 12 V, en ook een 12 V switched op je sleutelcontact, deze even uitmeten. Het kan zijn dat de relais die zorgt voor je 12 V switched blijft kleven, of raar doet. Desnoods een draadbrugje leggen tussen permanente 12 V en je 12 switched. Zo krijgt je radio altijd spanning, en kun je zien of het probleem blijft voorvallen.

2) De radio zélf ?? kan altijd dat de interne voeding van de radio te warm krijgt, en uitschakelt door de één of de andere reden. Es proberen met een andere radio eventueel.

3) Je Golf verkopen, en een nieuwe Golf V kopen met ingebouwde standaard radio ! :+ grapje hoor

succes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAher

MAher

.. far and free ...

Topicstarter
Misschien ben ik niet duidelijk genoeg geweest: alleen de radio component doet het niet meer na een tijdje.
Zowel de minidisc-speler als de wisselaar blijven het gewoon doen. IMHO kan het de voeding niet zijn!

Dus: is het uberhaubt mogelijk dat dit aan de massa ligt of moet ik gewoon concluderen dat ze mij een 'car-audio-dinges' hebben verkocht waarvan de radiocomponent niet naar behoren werkt?
Overigens is het dus niet alleen de ontvangst die wegvalt, maar gewoon het hele radiogedeelte. Dus geen scrollen door frequenties, geen reactie op voorkeuze-zenders e.d.

1) Dat zou ik eens meoten proberen, maar hoe kan ik zien of er voldoende aarding is? Als er een lage weerstand is neem ik aan?

2) zie boven

3) Moet nog even wennen aan de V, bovendien komt de Variant niet voor 2005 uit dacht ik, enne misschien gaan we voor de volgende maar voor de A4 met 2.0 tdi :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je meet tussen de massa van de wagen en je - (zwarte draad) van je isoconnector moet je weerstand idd zo laag mogelijk zijn. zal meestal toch 0,2 ohm of zoiets zijn, wat normaal is.

Dus als ik het goed begrijp, valt je tuner/receiverfunctie weg ?, dan moet je niet langer twijfelen, snel terug naar de verkoper (prutser), en smijt die Sony naar zijn kop ! Dat hij maar es bewijst dat het aan jouw wagen ligt ! Volgens mij is dit een fabricagefout.

greetz from belgium,

fred

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

na sony stappen

fuck die finse winkel, waardeloos gewoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAher

MAher

.. far and free ...

Topicstarter
8) Kijk, dat soort advies mag ik graag horen! En inderdaad, ALLEEN de tuner/receiver-functie valt weg en ik kon me maar niet indenken dat dat iets met de massa te maken kan hebben. Maar ik heb niet veel kaas gegeten van electro duzz.

Nog even voor de zekerheid m'n massa-systemen checken... zal nog wel laten horen wat er van geworden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAher

MAher

.. far and free ...

Topicstarter
wordt helemaal blij van die zeer to-the-pointe en directe reacties :) En die finnen kunnen maar beter bij hun telefoontjes blijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patten
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-09 16:12
Pak in elk geval even een multimeter, en meet de voeding van de radio. Dit zal (onbelast) zo rond de 14 volt liggen als de motor draait. Naar beneden mag het (geloof ik) tot rond de 9,5 volt zijn.
Het kan zijn dat er in je radio spanningsgevoelige componenten zitten, waarvan net het radiodeel het af laat weten door te lage of hoge spanning.
Als de spanning binnen de norm zit, dan zou ik toch even contact opnemen met de leverancier, dan is hij waarschijnlijk niet echt lekker.
Ik heb jaren golf IV gereden, en weinig radio problemen gehad, muv de laatste bagger radio die ik had... Als ie iets te warm werd dan kapte ie er mee....

Succes.

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAher

MAher

.. far and free ...

Topicstarter
*schopje*
Even doorgeven wat waarschijnlijk het euvel was:

Bij een (garantie)beurt de garage gevraagd om er naar te kijken, doorgemeten en dus geen probleem met de auto zoals wel verwacht. (netjes 12,4 V en goede aarding)
Vervolgens terug naar de electroboer en die had nu een ander verhaal dan eerst. Geen foute massa, maar de processor van de radio kan niet tegen de zeer korte stroomonderbreking bij het starten.
Dat betekend dus dat ze er een nieuwe proc inzetten en dan moet het probleem verholpen zijn :) Een weekje wachten nog en dan maar hopen dat alles werkt!

Pagina: 1