Toon posts:

[SQL Server] SQL tabellenlijst*

Pagina: 1
Acties:
  • 1.465 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag een print maken van alle tabellen die aanwezig zijn in mijn database.
Op die print wil ik ook graag zien welke velden er in de tabellen zitten.

Hoop dat dit dmv een programmatje kan ofzo want van SQL heb ik geen verstand maar gebruik de tabellen in het programma Crystal Reports.

Alvast bedankt voor de moeite

Groet Bram

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-02 14:55

dominic

will code for food

Maak in Crystal Reports een lijstje van wat er in de tabel sysobjects staat, daar staan SQL's systeem objecten in (Tabellen, procedures)..

Download my music on SoundCloud

Verwijderd

Volgende SQL geeft alle tabellen in een mssql database

code:
1
select * from sysobjects where type = 'U'

Verwijderd

Probeer een
"SELECT * FROM TAB;"

Ik weet niet of dat werkt onder jouw DBMS, maar onder Oracle werkte dat wel meen ik :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie maar helaas heb ik die tabel niet in crystal reports staan. wat ik erg raar vind want als ik de SQL Enterprise Manager open en naar de betreffende database ga en de tabellen bekijk staat hij daar wel.....

Hmmmm strange

Verwijderd

het kan zijn dat Crystal reports systeem tabellen niet laat zien. Maar dat kun je eenvoudig oplossen door een view te maken van de door mij gegeven SQL, en die in crystal te gebruiken !

Verwijderd

Topicstarter
De query van FFrenzy heeft resultaat gegeven.
Ik krijg nu een lijst met de tabellen.
Alleen zou ik nu graag nog de onderliggende velden willen zien, nog een ander idee.....iemand ??

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verwijderd schreef op 10 maart 2004 @ 09:49:
het kan zijn dat Crystal reports systeem tabellen niet laat zien. Maar dat kun je eenvoudig oplossen door een view te maken van de door mij gegeven SQL, en die in crystal te gebruiken !
^^^ Met stom ;)

Verde hoop ik voor je dat je een niet te grote DB hebt. Anders gaat dat rapport wel erg lang duren voordat het klaar is. Als het om een bedrijfsomgeving gaat (wat ik gezien de vraagstelling gok) zal je DBA daar niet vrolijk van worden. Daarnaast denk ik dat je ook ff zult moeten kijken naar hoe je het rapport precies gaat maken. Niet iedere tabel is even groot, en als je dat in Crystal doet (wat toch voornamelijk voor mooie opmaak enzo gemaakt is, kun je nog wel eens hele rare dingen krijgen.
Maar waarom doe je niet gewoon een SQL-select via je SQL tool, die je vervolgens dumpt in een flatfile? Kun je er lekker met Excel mee gaan werken, autofilter er op en klaar :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 maart 2004 @ 09:50:
De query van FFrenzy heeft resultaat gegeven.
Ik krijg nu een lijst met de tabellen.
Alleen zou ik nu graag nog de onderliggende velden willen zien, nog een ander idee.....iemand ??
code:
1
select * from sysobjects,syscolumns where syscolumns.id = sysobjects.id and sysobjects.type = 'U';

Verwijderd

Topicstarter
het is inderdaad in een bedrijfsomgeving
wat het probleem dus is is dat er in verschillende tabellen het veld ordernr voorkomt. en deze verschillende velden geven ook verschillende lijsten waar ik er maar 1 van nodig heb.

MAAR WELKE ???

Ik wil nu gewoon een lijst waar ik kan zien welke tabellen het veld ordernr bevatten. zodat ik deze inhoudelijk kan bekijken en kan zien of het de juiste is.

8)7

Snapt u hem nog ?

Zal best een snellere manier zijn maar ik ben nog niet zo'n held met sql en/of crystal reports

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:24

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Nee
Ik wil nu gewoon een lijst waar ik kan zien welke tabellen het veld ordernr bevatten. zodat ik deze inhoudelijk kan bekijken en kan zien of het de juiste is.
Genereer in EM een SQL Script van je database, open deze in notepad en ga dmv Control + F zoeken naar ordernr?

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Gewoon mijn tweede SQl een beetje aanpassen, en je krijgt een lijstje met alle tabellen die een kolom 'ordernr' bevatten...

code:
1
2
3
4
5
6
7
select 
  sysobjects.name 
from 
  sysobjects, syscolumns 
where 
  sysobjects.id = syscolumns.id and sysobjects.type = 'U' and 
  syscolumns.name = 'ordernr'

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2004 10:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja !!!

Gelukt, heel erg bedankt voor de hulp allemaal !!
Wederom bewijst GoT zijn waarde aan de mensheid.....nou ja aan een simpele gebruiker ;-)

Heren bedankt !

Verwijderd

Zijn er op deze manier ook mogelijkheden om een soort datadictionary te maken van een database van SQL server, dus compleet met tabelnaam, kolommen en data types?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2004 14:04 ]

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-05 22:23

curry684

left part of the evil twins

Verwijderd schreef op 10 maart 2004 @ 14:04:
Zijn er op deze manier ook mogelijkheden om een soort datadictionary te maken van een database van SQL server, dus compleet met tabelnaam, kolommen en data types?
Tja de queries staan hier al om aan die data te komen, dus alle materiaal is er wel he :z

Ik gaat er trouwens binnenkort ook eens naar neuzen want ik vind dit zeer interessant voor een dynamische modelbased database :)

Professionele website nodig?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 maart 2004 @ 14:04:
Dat kan toch met Crystal Reports? Developer editie ofzo.

Voor de rest is er ook een algemene ADO oplossing die dus ook werkt met andere databases.

De Openschema functie levert een resultset met de verschillende eigenschappen van de tabellen/velden.

Google: ADO + OpenSchema

• EfBe
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Geen queries op de sysobjects en andere reut doen. gewoon de INFORMATION_SCHEMA views gebruiken:

SELECT * FROM INFORMATION_SCHEMA.COLUMNS
WHERE COLUMN_NAME='ordernr'

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

Pagina: 1