_@/'
The devil is in the details.
Kijk met name even naar de minimale (en aanbevolen) eisen van het besturingssysteem wat je wilt gaan gebruiken.Svzje schreef op 10 maart 2004 @ 08:57:
Ik vroeg mij eigenlijk af of je op een PII350 mhz met 64mb ram een website zou kunnen hosten (PHP&MySql op Apache), het internet kunnen verdelen, en als fileserver gaan gebruiken. Is het dan ook slimmer om SCSI schijven er in te plaatsen?
(en is dit eigenlijk niet meer iets voor SA?)
Punctuality is the politeness of kings
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
_@/'
I'm not paid by performance, So I perform by payment!!! If you pay peanuts... you'll get monkeys!
• Webserver: SCSI of IDE RAID
• Ervaringen gevraagd: SCSI vs IDE, evt met RAID voor servers
• IDE voor file server?
• [search=server ide of scsi]
Een SCSI disk is vaak een stuk duurder dan een IDE disk, vooral als je ook nog een waardige controller erbij wil hebben. Daar staat tegenover dat de MTBF (mean time before failure) een stuk hoger is en ze command queueing hebben. Als je wil gaan voor een oudere SCSI disk (een Atlas 10kII bijvoorbeeld) is je STR vaak een stuk lager dan die van een IDE disk. (transfer rate, MB/s dus) Dat merk je tijdens het kopieren van grote files met gigabit ethernet wel, met 100MBIT waarschijnlijk niet. Zie ook: oude scsi segate sneller dan tegenwoordige IDE's??
Wat betreft de vraag of een PII350MHz voldoende is; dat hangt totaal van je eisen af. Zoals je al kan vinden met de search zijn in sommige gevalllen simpele PC's, zoals een P90, al genoeg voor dit soort taken. Ga je een website hosten als Tweakers.net op een PII350MHz zal het niet genoeg zijn, is het gewoon om te testen e.d. zou het prima zijn.
Eerst zelf wat uitzoeken dus.
[ Voor 17% gewijzigd door Laurent op 10-03-2004 12:23 ]
(Sorry, gaat wel erg hard richting SA/NOS zo, maar leek me wel relevante info...
_@/'
_@/'
Hoe ga je dan hosten ???
Pay peanuts get monkeys !
Zodra het een goed bezochte website wordt moet je echt upgraden..
I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock
_@/'
(Bij wijze van uitzondering overigens, 't is niet mijn bedoeling om NL distributeur van dat spul te worden
[ Voor 35% gewijzigd door Elwood Blues op 12-03-2004 19:35 ]
Da's alleen de ISO. Dan moet je nog updates gaan downloaden, anders wordt je misschien ook nog geroot enzo.Svzje schreef op 10 maart 2004 @ 21:59:
Wordt flink downloaden met mijnISDN
verbinding. Is ook maar 376 mb, maar ja je moet wat over hebben voor een servertje. Duurt maar 15 uurtjes. Gelukkig heb ik een download manager, dan kan ik het wat verspreiden.... Wordt dus wel langzamer internet pagina's laden maarja.
Wat die dual-Xeon betreft: verwacht je net zoveel bezoekers al GoT heeft ofzo?
[ Voor 13% gewijzigd door Bergen op 12-03-2004 19:51 ]
_@/'
4 x 25 gig of 1x 100 gig bedoel je? Ik zou zowieso 4x25 nemen. Als er eentje kapot gaat heb je nog 3x25 over. Als die 100 gig schijf stuk gaat.... (vul maar in)Svzje schreef op 16 maart 2004 @ 14:10:
Zou het ook nog wat uitmaken, of je bijvoorbeeld 4x 2,5 gieg gebruikt of 1x 100 gieg. En dat je door middel van een script mensen naar een bepaalde harde schijf stuurt?
_@/'
Ik ben spuit 1011, aangenaam!
Ik heb nu de luxe van een Dual PPro 200 met 198mb geheugen. Het apparaat heeft een IBM SCSI ServerRaid kaart kaart, met een stuk of 8 SCSI schijven, en tja, hij is inderdaad een stuk sneller, maar om eerlijk te zijn is het een overkill voor thuis. Een tijdje terug zat ik op een hit rate van 10 a 20 per dag, en dat merk ik dus echt niet...
Als je wat stats wil zien, klik dan hier
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Leuke config heb je, zal wel flink wat herrie maken, die schijven.
PS je hebt nogal wat errors op je eth0.
Wat herrie betreft, het is voornamelijk de ventilator die de processors koelt, die je hoort. De Baracuda's zijn verrastend stil.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier