Toon posts:

Aankoop nieuwe comp- Onduidelijkheden mbt het syst

Pagina: 1
Acties:
  • 45 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi mensen ik ben een totale leek op computer gebied en ik ben van plan om een systeem te kopen online bij einstein. Het systeem is bedoeld om te gamen ( generals,zerohour,gta vice city). Na dagen revieuws lezen en sites van computerwinkels te bezoeken kwam ik tot dit (incomplete) systeem.

Sapphire ATI Radeon 9600XT 128Mb DDR €177.98 1 €177.98

LG GCC-4521B DVD combo drive €67.98 1 €67.98

ATX Middle Tower fan duct ivoor-zilver €42.87 1 €42.87

Sony Diskdrive 1.44mb 3.5 inch €12.98 1 €12.98

512 MB DIMM PC2700 €81.81 1 €81.81

AMD Athlon Thorougbred 2400+ €69.48 1 €69.48

Asus A7N8x-x lan audio €75.93 1 €75.93

Maxtor 2mb cache 120GB Fluid Bearring! Diamond Max 9 Plus €91.48 1 €91.48

eynstein Cool RedLed €22.98 1 €22.98

Assemblage Basis €34.50 1 €34.50

Totaal te betalen (incl. BTW) €677.99

Ik heb een aantal vragen voor jullie.

Wat ontbreekt hieraan behalve de monitor , speakers toetsenbord en muis ? Zit er wel een geluidskaart in (volgens mij is er een soort van geluidchip verwerkt in het moederbord dus ) en krijg ik alle bedrading voor de monitor en de boxen erbij of krijg ik die pas bij een eventuele aankoop van boxen en monitor erbij ? Moet ik eventueel een andere of extra koelers er bij doen ?

Ik kan zelf een windows versie regelen van iemand maar mijn vraag is kan je die op meerdere computers gebruiken of krijg je dan problemen met updaten ?

Ik hoor veel verhalen over het afstellen(tweaken of zoiets) van het systeem is het nodig dat ik de comp afstel voordat ik windows er op zet ?

Is het uberhaupt wel nodig om hem af te stellen ?

Is het aan te raden voor een leek zoals ik om een comp op die manier te kopen ?

Kan iemand hier een soort van stappenplan posten over waar ik moet beginnen als ik de comp moet installeren mbt windows,drivers,bios etc.

Ik heb het eerst proberen op te lossen met de faq. Ik moet zeggen dat ik weer wat comp kennis op heb gedaan maar dat mijn twijfels wel toegenomen zijn dus vraag ik het aan de experts.

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

Zit er al een koeler bij die processor? Zelf zou ik er ook nog een hd-koeler bij kopen. Netwerkkaart eventueel? (Of een inbelmodem, kweet niet wat voor verbinding je hebt...)

Wat is die assemblage basis trouwens? Dat ze 'm voor je inelkaar zetten? Als tweaker zijnde zet je je pc toch wel zelf inelkaar toch? :)

Een stappenplan voor de installatie is er eigenlijk niet. Gewoon Windows erop knallen en dan voor alle hardware up-to-date drivers downloaden. Volgorde maakt niet echt uit. Zelf download ik eerst altijd een up-to-date videokaartdriver, dat werkt wel zo prettig om de rest af te handelen.

Daarna alle Windows-updates, anders zit je binnen de kortste keren weer met 't Blaster-virus opgescheept. Tja, en dan een lijstje met essentiele software, maar da's nogal persoonlijk he.. :)

[ Voor 58% gewijzigd door Bergen op 10-03-2004 02:23 ]

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Bergen: Die RedLed is een cpukoeler volgens de eynstein site en netwerkaansluiting zit op het moederbord

• Goede stille koeler. Je wilt een stille hd dus dan is dit zeker aan te raden. Voor een goede keuze kun je misschien een GoT search doornemen om te kijken welke het beste bij je past :)
edit:
Deze koeler is wel iets voor je lijkt me: http://www.eynstein.nl/a/3088.html

• Misschien wil je een DVD-brander :? Dit is een cd-brander en dvd-speler.
• Diamondmax9 series zijn geloof ik altijd met fluid dynamic bearings. (dmax8 het het als optie).
• De 8MB Cache versie van die schijf is sneller (met name als daar je OS op staat, iets wat je dus hebt). Voor de prijs hoef je het niet te laten.
• Dit moederbord zit een AC97 "codec" op met stereo uit, line in en microfoon in. Als je de A7N8X Deluxe pakt zit daar een veel betere chip op. De soundstorm van nvidia met 5.1 geluid en verder dezelfde ingangen. Ook heb je dan SATA aansluitingen zodat je deze snellere hd's aan kunt sluiten zonder daarvoor een los kaartje te moeten kopen. Je zou dan zelfs gelijk een SATA hd kunnen kopen ipv ATA (of kan xp installatie niet met sata als boot overweg, dat weet ik zo niet?). iig is het handig als feature omdat sata de oekomst heeft en je bent dan voorbereid. (Dit moederbord kost je ongeveer 25,- meer)
• Ik zou pc3200 geheugen nemen zodat je wat "speelruimte" hebt bij een eventuele processorupgrade. Prijs maakt tegenwoordig ook niets mer uit.
• Generals vreet best veel en als je spellen als HL2 ofzo wilt gaan spelen als die uitkomen dan heb je misschien aan je 9600XT te weinig als je de eye-candy wilt. Een 9500pro zou dan imho een betere keus zijn omdat je dan 8 rendering pipelines hebt ipv 4. Maar goed, die wordt geloof ik niet meer gemaakt en volgens de pricewatch heeft nog maar 1 winkel hem. Maar een iets lagere resolutie of minder AntiAliassing kan ook nog altijd. Het hoeft niet altijd op het allerhoogste ;) (9600XT blijft wel een goede kaart hoor maar als je alles wilt in bijv. generals zal het ws te kort komen).
• Kabels heb je wel genoeg. Héél misschien nog een apparatenstekker. Die zijn vrij universeel om je pc/monitor van prik te voorzien

Drivers worden altijd bijgeleverd maar toch is het handig om van te voren de allernieuwste te downloaden. Die zijn eigenlijk altijd wel te vinden in de Meuktracker

:w wacko

[ Voor 18% gewijzigd door Oxi op 10-03-2004 03:05 ]

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• wacko
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-01 15:21
Geluidskaart zit er bij dat moederbord inderdaad er al op (consumentenmobo's zonder onboard sound zijn heel zeldzaam tegenwoordig). Kabels krijg je bij je speakers of monitor geleverd, die zijn namelijk van de speakers vaak nogal verschillend, en monitorkabel zit eigenlijk altijd in de monitor zelf vastgemaakt.

Wat betreft je configuratie heb ik nog het volgende op te merken: de harde schijf heeft maar 2 MB cache, volgens mij zijn harde schijven met 8 MB cache niet gek veel duurder en die prijs zeker wel waard. Harde schijven zijn vaak de langzaamste factor in pc's, dus dat mag best een beetje snel zijn.

Verder mist er inderdaad nog een CPU koeler (heatsink + fan combinatie). Dat moet een Socket A koeler zijn aangezien je een AMD CPU in je configuratie hebt. (Ik denk dat als je dit zo zou bestellen, zij zelf al contact zouden opnemen omdat dit toch wel een cruciaal onderdeel is.) die zit er dus wel al bij; zie post hierboven ;)

Harde schijf koeler vind ik niet noodzakelijk, als die kast inderdaad een front-intake rooster heeft en de harde schijf hierachter geplaatst wordt zal deze genoeg gekoeld worden.

Misschien dat je je Windows-installatie met alle bijbehorende stappen die erna komen kunt laten doen door een goede kennis die dat eerder heeft gedaan, die weet dan waar op gelet moet worden. Maar je kunt het ook zelf proberen, het is niet zo heel moeilijk als je een Windows XP cd hebt.

Het enige dat je aan 'afstellen' zou moeten doen is in de BIOS instellen dat je van cd wilt booten in plaats van floppy of harde schijf, dat kun je instellen bij "boot priorities" of "boot order" of iets in die trent.

Windows XP is vrij compleet met drivers mee-installeren, zodra het er op staat ben je bijna klaar. Wel is het evengoed nog aan te raden om van alles dat in je computer zit nog nieuwe(re) drivers te installeren.

Verder wilde ik nog kwijt dat Eynstein zo'n 3 jaar geleden mijn pc gedeeltelijk in elkaar heeft gezet, en die bevalt nog steeds prima ;). Prima winkel, blijkt ook wel uit de ShopSurvey.

Veel succes :)

[ Voor 4% gewijzigd door wacko op 10-03-2004 02:49 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-01 16:26
Verwijderd schreef op 10 maart 2004 @ 01:44:
...
...

Kan iemand hier een soort van stappenplan posten over waar ik moet beginnen als ik de comp moet installeren mbt windows,drivers,bios etc.

Ik heb het eerst proberen op te lossen met de faq. Ik moet zeggen dat ik weer wat comp kennis op heb gedaan maar dat mijn twijfels wel toegenomen zijn dus vraag ik het aan de experts.
Voor dit soort basic zaken (met alle respect) zit je hier op GoT niet helemaal goed; we hebben hier geen stappenplannen hoe een pc in te richten, we gaan er namelijk vanuit dat dit tot de basiskennis van de forumgebruikers behoort. Misschien dat je voor vragen als deze beter op beginnersweb.nl of zo terecht kunt.
Begrijp me niet verkeerd, we willen je graag helpen maar niet met basis zaken als hoe een pc in te richten :)

Voor vragen over bekabeling e.d. kun je beter terecht bij de leverancier/winkel/toko waar je 't spul haalt. Anyway, zoals je in de FAQ hebt kunnen lezen gaan topics als deze, waarin gevraagd wordt of dit en dat een juiste aankoop is (lijstje) dicht.

Nog een tip, kijk gerust op de sites van de hardwarefabrikenten. Zo kun je b.v. zelf de vraag over het geluid beantwoorden als je heel even zoekt ;) Succes.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Dit topic is gesloten.