Toon posts:

Kabel zou goed zijn volgens tester, maar...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Even een klein vraagje (hoop ik), ik heb dus op mijn stage vandaag vier UTP kabels gemaakt die het volgens de tester deden, maar als ik daadwerkelijk een kabel leg tussen een pc en een wand kastje doet ie het niet (de kabel die er al zat doet het wel).

Ik gebruik een LAN - 922 kabel tester, ik weet alleen het merk niet, dit is hem in ieder geval: (Weet niet of het hetzelfde merk is, heb dit plaatje ook maar via Google)

Afbeeldingslocatie: http://www.korins.co.kr/m/lut/new/M_Photo/LAN-922.jpg

De "lampjes" lopen aan allebei de kanten van één naar acht. (Rood)

De kabels zijn allemaal straight.

Verder weet ik even niet wat voor info ik nog meer kan geven, mocht er meer info nodig zijn hoor ik het wel. :)

Bedankt alvast.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

je hebt zeker aan allebei de kanten de kleurtjes op dezelfde volgorde aangesloten en verder nergens op gelet? Als dat is wat je gedaan hebt, werkt het niet en vindt een tester het soms wel ok (die kijkt dan mschien alleen naar een stroomverbinding). In de FAQ van dit forum staat een plaatje hoe je de adertjes wél moet aansluiten.

[ Voor 16% gewijzigd door JvS op 09-03-2004 23:11 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Mijn gevoel zegt me dat je wel netjes pin-op-pin hebt geknepen, maar niet de paren goed hebt gelegd. Die moeten zitten als : 1&2 - 3&6 - 4&5 - 7&8, steeds een kleur/kleur+wit draden-paar (de standaard-kleur-combinaties vindt je in een sticky topic).

Standaard Ethernet-versies gebruiken alleen de eerste 2, maar als je naief 1&2 - 3&4 - 5&6 - 7&8 knijpt, vindt deze tester het wel goed, maar FastEthernet niet. Deze tester heeft namelijk niet de mogelijkheid om de impedantie te bepalen en zo te kijken of je paren ook goed zitten.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-08 19:19

job

Wat JvS zegt.
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nt/nt_straight.gif
let dus goed op de kleuren groen en blauw. daar zit de grap.
doe je dat niet goed dan werkt het niet.

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:14
Als je de aders maar aan beide kanten op dezelfde volgorde hebt maakt het eigenlijk niet zoveel uit.

Het hoort natuurlijk wel op die volgorde, maar op een andere volgorde werkt het ook. Als ze aan beide kanten maar hetzelfde zijn.

Die kabel die er al zat. Was dat ook een straigt?

Verwijderd

Topicstarter
Ik voel me even heel stom nou :D

Ik had wit/groen - blauw en wit/blauw - groen omgewisseld :D

Dus:

1. wit/oranje
2. oranje
3. wit/blauw
4. groen
5. wit/groen
6. blauw
7. wit/bruin
8. bruin

In plaats van:

1. wit/oranje
2. oranje
3. wit/groen
4. blauw
5. wit/blauw
6. groen
7. wit/bruin
8. bruin

:D

Sorry voor deze n00b actie, toch bedankt voor jullie reacties :D

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-08 19:19

job

Verwijderd schreef op 09 maart 2004 @ 23:21:
Ik voel me even heel stom nou :D

Ik had wit/groen - blauw en wit/blauw - groen omgewisseld :D
Hmm, dat zou toch niets uitmoeten maken.
ader 3 en 6 zijn vandezelfde kleur.
My-life schreef op 09 maart 2004 @ 23:20:
Als je de aders maar aan beide kanten op dezelfde volgorde hebt maakt het eigenlijk niet zoveel uit.

Het hoort natuurlijk wel op die volgorde, maar op een andere volgorde werkt het ook. Als ze aan beide kanten maar hetzelfde zijn.
Bij korte kabels zou je het nog wel lukken. en op 10mbit.
maar als je langere kabels gebruikt en met 100mbit gaat werken gaat het snel fout.

[ Voor 47% gewijzigd door job op 09-03-2004 23:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Of dat aan mij ligt weet ik niet maar ik zal morgen in ieder geval de kabels goed maken en kijken of het dan beter gaat. Ik zal ook even het resultaat posten als het topic dan nog niet gesloten is. :D

Verwijderd

Ai, hele bekende fout :'(

Heb in het verleden ook nog wel eens fouten hiermee gemaakt, en ja dan kunnen kieskeurige NIC gaan lopen zeuren( elke NIC dus)

Maar over het algemeen is het zo dat je de paren onderling kan verwisselen, mist je de kleurvolgoode het zelfde houd aan bijde kanten. Maar niet in de aders gaan rotzooien want dat gaat idd fout B)

(heb zelf patchkabels met 2 stekkers aan iedere uiteinde; 2 paren voor 1 verbinding dus is dit af en toe een handige oplossing ;))

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2004 23:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb de kleur code nu toch echt goed maar de kabels doen het nog steeds niet goed, helemaal niet zelfs. De tester geeft weer aan dat de kabel het zou moeten doen...

Is er een bepaalde manier waarop je de kabel dicht moet knijpen?

Ik heb met dit materiaal trouwens al eens een kabel gemaakt die het deed (de eerste die ik ooit maakte 8)7 ), maar daar zat de kabel omhulzing niet goed in dus de "kleine" kabeltjes zaten er goed in, maar de omhulzing zat er niet goed in dus het witte....

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 maart 2004 @ 09:26:
Nou ik heb de kleur code nu toch echt goed maar de kabels doen het nog steeds niet goed, helemaal niet zelfs. De tester geeft weer aan dat de kabel het zou moeten doen...

Is er een bepaalde manier waarop je de kabel dicht moet knijpen?

Ik heb met dit materiaal trouwens al eens een kabel gemaakt die het deed (de eerste die ik ooit maakte 8)7 ), maar daar zat de kabel omhulzing niet goed in dus de "kleine" kabeltjes zaten er goed in, maar de omhulzing zat er niet goed in dus het witte....
ehm, krijg ik hier nou de indruk dat je het niet met een UTP-tang gedaan hebt?
dat zou eigenlijk wel moeten namelijk voor een beetje fatsoenlijke verbinding.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry dat ik nu pas kan reageren maar ik was druk met andere dingen op mijn stage gisteren, maar het is inderdaad met een UTP tang gedaan. :)

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
sja een (goedkope) tester als deze meet allen of er stroom door de adertjes kan, niet of dat dan nog helemaal volgens de regeltjes is...

Het zou kunnen dat de kabel zelf gewoon al beschadigd is (te sterke knik ofzo)

ik zou die kabel trouwens ook een met 2 andere NIC's proberen (misschien is het wandkastje wel naar de vaantjes)

[ Voor 4% gewijzigd door the_stickie op 18-03-2004 09:26 ]

Pagina: 1