Toon posts:

XP start niet meer op na PC schoongemaakt te hebben

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Oke heren/dames het volgende DRASTISCHE probleem :

ik krijg Windows XP niet meer opgestart.

Wanneer ik mijn pc opstart wordt alles herkend op de IDE poorten,
het POST scherm loopt vloeiend en normaal gesproken krijg je dan het
Windows XP logo scherm.Nu krijg ik alleen een knipperend streepje
linksboven in het scherm.

Wat ik geprobeerd heb :

Alle PCI kaarten verwijderd, en alleen het onderstaande systeem in/buiten de kast zitten.
Hdd in een ander systeem gehangen, XP start goed op en alles werkt.
Geheugen vervangen door een ander 512MB reepje, werkt ook niet.
Andere schijf aan mijn systeem gehangen, start ook niet op.
Moederbord maakt geen kortsluiting, heb em al uit de kast gehaald en
op 2 kartonnen blokjes gezet, zelfde probleem.
Andere VGA kaart erin gezet, zelfde probleem.
Andere IDE bekabeling gebruikt, zelfde probleem
HDD op de Secundaire IDE poort gehangen, zelfde probleem.
Dvd speler werkt wel goed op de secundaire IDE poort.
Bios gereset, batterij eruit gehaald, zelfde verhaal.
CPU wordt ook gewoon herkend

Voeding lijkt goed te werken, aangezien de Sysfan en de CPU fan gewoon draaien
en alles stroom krijgt.

Ik geloof er niet helemaal in dat me MOBO compleet dood is, aangezien ik normaal
de Bios kan benaderen, deze ook hierin mijn schijfen herkend etc...

Ik heb het gevoel dat mijn IDE Poorten toch niet helemaal vlekkeloos werken,
is er een tooltje dat dit test oid ?

Mijn "uitgeklede" systeem :

=================================
350W voeding
Asus A7M266
Athlon XP 1700
80GB Western Digital 7200RPM HDD
Sapphire 9600 XT
512mb DDR Geheugen
=================================

Wie O Wie kan mij helpen, ik ben ten einde raad en voor mij is een nieuw moederbord
kopen al een behoorlijke uitgave!

Alvast bedankt voor de reacties.

Verwijderd

weet je wat de aanleiding was?
is er iets geks gebeurd toen de pc het nog deed?

Verwijderd

Topicstarter
Nee ik heb de pc uit elkaar gehaald, om hem schoon te maken, wilde em weer in elkaar zitten en heb nu dit probleem....

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 20:40

Xof

Als je bijv. de windows setup gaat draaien ziet hij dan wel een harde schijf? (of sterker nog vindt de bios een schijf?). Misschien dat de master boot record niet helemaal goed is en die kun je proberen te repareren dmv fdisk /mbr :)

Edit: hmm ik lees net dat dit na het schoonmaken is gebeurd.. niet de hdd een tik gegeven oid (wat die btw toch best moet kunnen hebben)

[ Voor 24% gewijzigd door Xof op 09-03-2004 23:17 ]

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:23
Controleer of je HD ingesteld staat als primary boot device, wellicht zoekt je mobo naar iets anders. Wat gebeurt er als je de cd-rom drive aansluit en windows setup probeert te draaien, worden je partities / HDs nog steeds goed herkent?

En loop natuurlijk ook even na of je HD wel op 'primary' of 'cable select' staat, zou niet uit mogen maken als'ie goed herkent wordt maar toch... Oh, en waarmee heb je precies je systeem schoon gemaakt? Emmertje sop? ;)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Topicstarter
fdisk /mbr ook al geprobeerd, en de schijf start wel op in een andere pc :S..
knoppix start ook perfect op, en hiervanuit is ook de hdd perfect te benaderen, :S

schoongemaakt met compressor en een stofzuiger, me schijf was eerst ook niet helemaal vlekkeloos, maar na een format en een nieuwe xp install werkte deze weer perfect in een ander systeem.

• Kvn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-08 17:28

Kvn

Verwijderd schreef op 10 maart 2004 @ 08:55:
fdisk /mbr ook al geprobeerd, en de schijf start wel op in een andere pc :S..
knoppix start ook perfect op, en hiervanuit is ook de hdd perfect te benaderen, :S

schoongemaakt met compressor en een stofzuiger, me schijf was eerst ook niet helemaal vlekkeloos, maar na een format en een nieuwe xp install werkte deze weer perfect in een ander systeem.
Hmm een gewone stofzuiger lijkt me ook verre van verstandig om te doen. Statische elektriciteit ofzo :?

Verwijderd

Topicstarter
k heb net een nieuw mobo gekocht ( a7v8x-x ) maar krijg nog steeds niets opgestart :S ....

heb ook nog een reepje 256 mb geheugen erin gedaan en dat geprobeerd!werkt ook niet, maar wordt wel allemaal herkend in de BIOS,

kan nu trouwens ook geen bootable cd's etc opstarten, ook niet zonder hdd aangesloten :S...

teringzooi k wordt echt helemaal gek !!!
wie heeft er nog een sublieme suggestie?!!?!

Verwijderd

Als de PC wel opstart vanaf een CD,zou ik ALLE kabels nakijken of ze er goed inzitten en kijk dan meteen of alle pinnetjes nog recht zijn.Probeer ook eens een ander geheugen slot en kijk tenslotte eens na of alle jumpers er nog op zitten en default staan.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Heb je de ide-kabels er wel op de goede manier inzitten, dus niet pin 1 aan de verkeerde kan oid?

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Verwijderd

Heb je al eens andere IDE-kabels geprobeerd? Daar heb ik ook al een keertje meegemaakt...

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-08 22:12
Probeer ff in aflopende volgorde;
* Doe een bios reset dmv jumper of batterijtje uithalen/insteken.
* Je zegt dat je niet kan booten via cd, staat je "boot primary" op cd?
* Sluit je hdd en cd speler aan op 1 ide kabel, hdd master, cd slave (check jumpers). Nu test je beide ide channels uit.
* Als je een fdd hebt probeer dan eens op te starten met een bootdisk.
* Als je nu kan booten met iets bootable :P , kan je windows repair uitvoeren (alles proberen hé).
* Kan je met geen mogelijkheid meer booten is er vast iets stuk, probeer de minima vereiste boot onderdelen uit in een andere pc of probeer een ander onderdeel (dus hdd, ram, cpu, als deze het doen is je mobo vast stuk).
Hoop dat je er wat aan hebt.

Verwijderd

Topicstarter
oke * UPDATE *

nieuw mobo gekocht : "a7v8x-x"

volgende problemen :

opstarten fdd: loopt vast bij vraag : cd-rom ondersteuning ja/nee ?
opstarten hdd: loopt vast bij vraag: veilige modus/normaal opstarten ?
opstarten cd-rom: knoppix loopt vast bij vraag "boot.." waar ie normaal doorgaat bij een Enter, loopt ie nu vast.

ik hoop dat deze conclusies leiden tot een antwoord!

alvast bedankt!!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 maart 2004 @ 22:57:
oke * UPDATE *

nieuw mobo gekocht : "a7v8x-x"

volgende problemen :

opstarten fdd: loopt vast bij vraag : cd-rom ondersteuning ja/nee ?
opstarten hdd: loopt vast bij vraag: veilige modus/normaal opstarten ?
opstarten cd-rom: knoppix loopt vast bij vraag "boot.." waar ie normaal doorgaat bij een Enter, loopt ie nu vast.

ik hoop dat deze conclusies leiden tot een antwoord!

alvast bedankt!!
Raar heh dat windows XP vastloopt na het kopen van een nieuw moederbord, misschien is het slimmer om windows XP opnieuw te installeren.

Heb je installatie angst ? of staan er nog belangrijke documenten/data op de pc, die kun je terug krijgen door de schijf in een andere pc te zetten als extra schijf.

Hmm na beter lezen is er toch waarschijnlijk iets defect aan de hardware van de pc, de enige manier om het probleem uit te sluiten is het spulletje 1 voor 1 te testen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2004 23:03 . Reden: na 2x lezen 8)7 ]

Verwijderd

Topicstarter
krijg nu na een beetje gekloot het volgende scherm wanneer ik knoppix wil opstarten :

http://home.wanadoo.nl/graftonline/knoppix.jpg

betekend dit dat me cpu verrot is ??

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-08 22:12
Je had eerst alles apart moeten testen ipv op het mobo te gokken.
Aangezien het nu blijkbaar de mobo niet is zal het ofwel de cpu zijn of je ram.
Koop in ieder geval geen nieuwe onderdelen alvorens je ze apart getest hebt.
Als je niet beschikt over een 2e systeem kan je nog altijd je pc binnenbregen bij een goeie dealer, die checked dan wel ff wat er stuk is (voor 20€ ofzo).
Btw is er geen brokje van je core ofzo?

Verwijderd

Zeg heej, je hebt je PC schoongemaakt? Heb je toevallig wel een anti-statisch polsbandje gebruikt ofzo? Anders heb je idd best kans dat je het een en ander flink vern**kt hebt in je PC... :/ Heb het zelf nl. ook eens meegemaakt dat daarna me cpu + mobo de vuilnisbak in konden... Die fout maak ik dus ook nooit meer ;)
Pagina: 1