_@/'
Bij mij werkt ut dus.... een u133 schijf op een u33 controller. Maar er zullen best gevallen zijn dat het niet werkt.Svzje schreef op 09 maart 2004 @ 22:03:
Het is misschien een ja, beetje té simpele vraag voor jullie, maar ik hoor in de computerwinkels en zo, dat een u100 en u133 schijf niet op een u33 aansluiting past, maar sommige mensen zeggen dat dat wel gaat. Wie moet ik geloven?
Verwijderd
Om hoger te gaan dan u33 u66 (sorry foutje mijnerzijds) heb je trouwens een ander soort IDE kabel nodig, met 80 aders ipv 40. Of je op een IDE poort die NIET hoger kan dan u33 ook een 80-aderige flatcable aan kan sluiten weet ik niet (wat in principe niet nodig is want een oudere kabel voldoet dus), misschien dat iemand anders je dat kan vertellen.
Maar het werkt sowieso wel.
/edit:
Een probleem waar je eerder tegenaan zult lopen is een te oude BIOS en een te grote harde schijf. Vandaar dat mensen misschien zeggen dat het niet gaat werken. Een moderne grote harde schijf (200GB ofzo) aansluiten op een eerste generatie Pentium2 moederbord gaat je dus niet lukken. Misschien dat het na een BIOS update wel lukt, maar dat is niet gezegd. Er zijn nog wel andere manieren maar dat is van latere zorg.
[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2004 22:09 ]
je hebt udma5 wat ata 100 is. udma6 wat ata 133 is.
u100 en u133 heb ik nog nooit van gehoort, of ligt dat aan mij??
het gaat niet zozeer om de aansluiting.
ze maken allemaal (ata 33 66, 100 en 133) gebruik van de ide poort.
Ze gebruiken alleen een andere ide kabel.
vanaf udma 66 moet je een ide kabel gebruiken met 80 aders, hier zitten (simpel uitgelegd) extra aders in om storing te voorkomen.
Je kan nou prima een ata 133 aan een ata33 kabel hangen, maar bij de meeste mobo's zal de hd het verdommen om op ata133 te draaien, hij schakelt terug naar ata 33 met een langzamer overdrachts snelheid tot gevolg.
Naast dat je hd een bepaalde ata snelheid heeft, heeft ook het mobo een bepaalde snelheid. je kan dus prima een ata 133 schijf met een 80 aderige kabel aan een moederbord met een langzamere ata snelheid hangen. de langzaamste schakel bepaalt de snelheid.
[ Voor 22% gewijzigd door job op 09-03-2004 22:09 ]
_@/'
met je bios heeft het niet echt wat te maken, het is een restrictie van je moederbord.
een hd met een hogere ata snelheid kan prima, maar zal dus niet op de optimale snelheid werken.
Two Ultra DMA-33 PCI IDE Ports
- Supports up to PIO Mode 4, Multi-word Mode 2 and Ultra DMA-33 timings
- Bus Mastering software drivers for all well known multi-tasking operating systems
Een ultra-dma 133 kabel werkt trouwens overal op, dat weet ik al wel.
Maar jullie bedoelen dus te zeggen als ik bv. een udma100 schijf koop, dat ik dan met een ultra-dma 133 kabel bv. die schijf kan aansluiten op het moederbord. Zou ik dan toch niet de bios moeten flashen?
_@/'
gewoon eraan hangen met een kabel en het werkt wel.
_@/'
Dat maakt niks uit.Svzje schreef op 10 maart 2004 @ 08:41:
Moet zeker wel een 133 kabel zijn? Of maakt dat niets uit?
Jiffy
[ Voor 6% gewijzigd door pasta op 10-03-2004 09:12 ]
Signature
Dat maakt niks uit.Svzje schreef op 10 maart 2004 @ 08:41:
Moet zeker wel een 133 kabel zijn? Of maakt dat niets uit?
Let op:
1) koop een willekeurige ATA100 of 133 schijf;
2) neem een 40 óf 80 aderige IDE kabel;
3) sluit de onder 1 genoemde hd met de onder 2 genoemde kabel aan op je oude moederbord die uitsluitend ATA33 ondersteund.
Je harddisk werkt nu. Omdat je mobo niet hoger gaat dan ATA33 zal de harddisk natuurlijk ook niet hoger gaan dan ATA33, maar dat maakt niet uit. Met je bios heeft dit _niets_ te maken.
Echter, je kúnt nog tegen het probleem aanlopen dat je harddisk vanwege de grootte niet goed herkend wordt. Dat is evt wél te verhelpen met een bios-update. De 'grens' van je bios zal in jouw geval wsl op ongeveer 32 of 128 GB liggen. Als je echter een 20 GB schijf gaat gebruiken, zul je dat probleem niet tegenkomen (van de oude 8 GB grens zal jouw mobo geen last hebben, daar is hij te nieuw voor).
Dus: kopen & aansluiten die handel. Werkt gewoon.
Grr... Wéér spuit 11!
[ Voor 6% gewijzigd door Jiffy op 10-03-2004 09:01 ]
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...
Het werkt dus niet altijd!
Mobo in kwestie is een Epox 4SSDA+
Signatures zijn voor boomers.
Dat is een ander fenomeen en heeft te maken met de grootte van de HDD. ATA100 ondersteunt over het algemeen tot 128 GB vanwege de 28 bits adressering. Bij ATA133 is men overgegaan op 48 bits adressering.Maasluip schreef op 10 maart 2004 @ 09:20:
Ik heb hier thuis ook een ATA133 schijf liggen (een seagate 160GB als ik me niet vergis) maar die wil niet op de ATA100 IDE-poort van mijn mobo werken, wel op de ATA133 (raid) poort.
Het werkt dus niet altijd!
Mobo in kwestie is een Epox 4SSDA+
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Ah! Dan zal de uitspraak van de computerwinkel ook wel zo'n soort klok-en-klepel uitspraak zijn.EXX schreef op 10 maart 2004 @ 09:36:
[...]
Dat is een ander fenomeen en heeft te maken met de grootte van de HDD. ATA100 ondersteunt over het algemeen tot 128 GB vanwege de 28 bits adressering. Bij ATA133 is men overgegaan op 48 bits adressering.
Signatures zijn voor boomers.