Toon posts:

CPU-usage van processen begrenzen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste vrienden,

Vraag: Is het mogelijk om met behulp van een of andere utility de CPU-usage van een bepaald process aan banden te leggen? (Bijvoorbeeld een instelling van PID 3848: max usage 25%)

Als iemand dit kan ontzenuwen ben ik wel benieuwd waarom dit dan bijvoorbeeld technisch niet mogelijk zou kunnen zijn...

Waarom wil ik dit weten? Het volgende is het geval. Als ik Kazaa heb aanstaan, gebruikt het normaal zo'n 20% van de CPU-tijd. MAAR elke anderhalve minuut ofzo (ja ik heb even zitten tellen) heeft ie zo'n 95% van de CPU-tijd nodig gedurende 5 seconden... Needless to say dat dit anoying is als je ook nog andere dingen aan het doen bent. :Z

Een andere manier om de vraag te beantwoorden is om de oorzaak weg te nemen, maar ik heb geen idee wat ik dan aan kazaa-instellingen moet veranderen. Heb wel het een en ander geprobeerd (shares uit, geen supernode...)

Het kan me niet schelen dat mijn kazaa er trager op wordt door de begrenzing van het proces. Ik vind het voor de rest eigenlijk best een geweldig progje. Ik share ook alles behalve grote films en mp3's. Ik ben niet paranoide, maar wat dat betreft stiekem toch. O-)

Kon op andere topics alleen iets vinden over gevallen dat kazaa continu 100% draait...

Wouter

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-08 15:41

BLN

Bij de taskmanager->processes en dan met je rechter muisklik op het process en dan kiezen voor een pagere prioriteit(net zo lang tot kazaa instabiel wordt)

If it ain't broken, don't fix it

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Inderdaad. Dan pakt het niet max. 25 maar geeft het het grootste deel van de tijd alle 'hoger liggende' processen voorrang. Dus krijgt het nog 90% als niets anders het nodig heeft maar als pak-em-beet een spelletje bezig is zal die de meeste tijd van de CPU krijgen.

Je kan het trouwens via een VBScriptje (google op task priority) of via start /LOW automatisch aanpassen een lagere prioriteit geven.

edit:
Oeh, welkom op GoT :* :)
PSexec van Sysinternals doet het trouwens wat mooier dan start.

[ Voor 18% gewijzigd door F_J_K op 09-03-2004 22:12 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Bix,

Hmmm, het proces laat zich niet lager prioriteren.
"Unable to change priority - Access denied."

Mocht het via een andere manier wel werken om de priority te verlagen, kan een proces met lagere prioriteit dan geen 95% CPU halen?

Wouter

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Kan je kazaa niet lager zetten? Weird, heb je wel sysadminrechten?

offtopic:
Heb je Kazaa of Kazaalite? De originele Kazaa heeft nogal wat spyware aan boord. Niet aan te raden :P

Overigens is groeten niet nodig op GoT :) Doe je in een "echt" gesprek ook niet elke keer als de ander wat heeft gezegd O-)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

het proces behoort met een lagere prioriteit gestart worden, niet slechts een lagere prioriteit naderhand toegewezen krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
/naief aan...

Als ik onder "Run..."
"C:\Program Files\Kazaa\kazaa.exe" /LOW
intyp, start het kazaa op, in de taskmanager heeft het proces echter gewoon priority Normal. Ook al doe ik /HIGH. :'(

Bij mijn weten heb ik wel sysadmin rechten. Ik ben de enige user en onder mijn 'Programs' staan ook de 'Administrative Tools'.

Wat doe ik vaud?

Wouter

PS. F_J_K. Dat psexec moet ik nog een beetje mee stoeien (nog geen resultaat), maar als het zo al niet lukt is er wellicht wat anders aan de hand?

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

kazaa /low doet ook niets, het is start /low c:\etc\kazaa :)

psexec: psexec -i -low notepad levert hier keurig een kladblok in lage prioriteit.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, het lijkt wel of kazaa zich niet met low of high priority wil laten draaien.

Vanuit een cmd dosprompt laat kazaa zich wel starten met het commando
start /low c:\progra~1\kazaa\kazaa.exe (of met /high). Het proces heeft daarna echter wel gewoon prioriteit Normal :?

Notepad is onder dezelfde omstandigheden wel gewillig.

Psexec ( -i ) krijgt kazaa niet aan de gang (ook niet zonder -low). Psexec geeft ook een error terug met de volgende melding: c:\progra~1\kazaa\kazaa.exe exited on SYNDICATE with error code 0. Het resultaat is een continu zichzelf opstartende kazaa. Dit is alleen in de taskmanager zichtbaar als een kazaa.exe proces wat steeds van PID veranderd. De CPU-belasting van dat gebeuren is 100%.

Een andere manier (ALS DIE BESTAAT?) is een UTILITY te vinden die het proces binnen bepaalde bandbreedtes (van cpu-usage) laat opereren. Maar zo'n utility is jou of anderen blijkbaar niet bekend?

---
Offtopic: F_J_K bedankt voor de nazorg... Kazaalite schijnt niet meer te bestaan. Maar wat betreft spyware ben ik niet zo paranoide (zoals eerder gezegd :) ). Het enige wat kazaa nodig schijnt te hebben is Spyware van Cydoor en Gator. Ad-aware en Spybot smijten bij mij overigens wel de rest weg. Voordat ik kazaa opstart, na het installeren, de-installeer ik meteen de MySearch-bar en de Altnet Peer Points manager.

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
je kan natuurlijk ook bv je media player in een above normal priority draaien
(via taakbeheer doe ik dat vrij vaak)

Verwijderd

Topicstarter
Hey, dat is best een slimme creatieve work-around. Werkt nog goed ook! Thx!
Pagina: 1