Toon posts:

SATA 160GB Maxtor op A7N8X Deluxe ratelt/hangt soms

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een tijdje op de forum gezocht naar mijn probleem maar kan het niet echt vinden.

Mijn probleem: Ik heb een asus a7n8x deluxe mobo en draai ik win xp op een SATA 160GB Maxtor.
Installatie allemaal perfect, windows ook perfect!

Maar nu komt het: Zodra ik een game speel een tijdje geeft me hd problemen.
Tijdens het game blijft het beeld vastzitten en je hoort de hd niet meer (zo'n 5 a 10 sec), daarna hoor ik me hd weer ratelen en kan ik weer verder spelen.
Soms komt het ook voor dat het helemaal vast blijft zitten en kan ik dus rebooten.

Misschien mijn HD kapot???

Heb de nieuwste versie bios!

Alvast bedankt! ;)

Verwijderd

Ga eens naar www.maxtor.com en download daar Powermax.

Die scant dan volledig je drive op fouten enzo

edit: http://www.maxtor.com/en/support/downloads/powermax.htm

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2004 21:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Powermax heb ik helemaal uitgevoerd maar heb geen foutmelding gekregen!

Me hd geeft zo'n soort time out.

BV: Als ik iets installeer: Hij installeerd, daarna krijg ik een time out van 10 sec ongeveer dat hij niks doet kan me muis niet bewegen enz en na de 10 sec gaat hij weer verder.
Heb me SATA Silicon Drivers naar 10040 geupdate maar die werken net zo als die andere drivers. Hetzelfde gebeurt bij een spel!

Kheb hier meerdere topic's nu over gelezen (toch gevonden).

Maar heb toch het idee dat mijn hd kapot is! :( .

• Duck
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 13-03 18:25
Er zijn dus toch mensen met hetzelfde probleem als mij lijkt het...

Wat voor foutmelding vind je in de eventviewer in het geval dat er een fout tijdens het "bevriezen" geregistreerd wordt? Heb je toevallig het SATAraid tooltje draaien en wat geeft die voor foutmelding?

Ik heb er zelf met name last van bij games en een enkele keer in windows dat de boel gewoon tientallen seconden "bevriest". Als ik dan ga kijken in de eventviewer duiken er meldingen op zoals "disk error 51". Helaas zit ik op mijn werk anders had ik de hele foutmelding bij de hand gehad. Ik herinner me ook een error die vaak tegelijkertijd verschijnt, maar dan met betrekking tot de driver van de raid controller.

Het boeltje is ondertussen al meerdere keren met verschillende drivers geïnstalleerd, maar het probleem blijft ;(

Mijn hardware betreft ook een A7N8X deluxe, maar dan met twee 80GB Maxtor schijven in raid0 eraan.

[ Voor 3% gewijzigd door Duck op 23-03-2004 09:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg geen foutmeldingen maar zoals jij het zegt bevriest het gewoon ongeveer 10 sec en gaat dan weer verder.

Ik heb het ook al met meerdere soorten drivers geprobeert maar probleem blijft bestaan.

Bij windows doet hij het ook niet vaak alleen als ik iets kopieer of installeer.
Maar ja hoe jij het zegt vooral bij games blijft het beeld bevriezen!

Maar ga me sata schijf maar omruilen misschien dat de hd kapot is!
Misschien dat een nieuwe schijf wel goed werkt. Zoja zal ik het hier melden.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Post hier eens je volledige specs. Zoiets kan ook aan een ontoereikende voeding liggen namelijk :)
Zie ook "Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?" in de FAQ van dit subforum B)

[ Voor 31% gewijzigd door BalusC op 23-03-2004 10:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mobo: asus a7n8x deluxe met AMD xp 2600+

Geforce 4 mx 440
SATA 160GB Maxtor
300 W Voeding!

Dit genoeg?

Verwijderd

ik heb ongeveer hetzelfde probleem gehad.Maar dan enkel op mijn 2de schijf.Dit was opgelost door de 2de schijf te formateren.
het probleem hoorde ik zelfs,als ik een grote file kopieerde , dan vertraagde de schijf soms na een 3 tal minuten,maakte ze een zwaarder kopieergeluid.na een 10 tal seconden verliep het weeral normaal.
strange
grt

• Duck
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 13-03 18:25
Verwijderd schreef op 23 maart 2004 @ 15:09:
Mobo: asus a7n8x deluxe met AMD xp 2600+

Geforce 4 mx 440
SATA 160GB Maxtor
300 W Voeding!

Dit genoeg?
In principe zou het wel moeten kunnen lijkt me, indien de voeding van een redelijke kwaliteit is en dus stabiele voltages afgeeft. Je zou eigenlijk de voltages van je voeding moeten nagaan met een programma zoals Asus PC Probe of simpelweg een multimeter. Als de voltages stabiel zijn en maximaal 5% afwijken kun je de voeding redelijk uitsluiten lijkt me.

BalusC heeft overigens wel een punt, want ik had hiervoor ook last van klikkende en tikkende harde schijven, maar sinds ik een Antec 480W voeding erin heb gehangen zijn die problemen iig weg en zijn de voltages rotsstabiel.

In mijn (en misschien ons) geval durf ik iig wel met zekerheid te zeggen dat de voeding het probleem niet is... Nu nog uitzoeken wat dan wel :(

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem.
De pc bevriest gewoon voor 30-60 seconden .. eerst dacht ik dat het lag aan raid0. hierna ben ik terug gegaan naar 1 enkele sata disk.... probleem was er nog steeds. toen ben ik terug gegaan naar ata133 120gb schijf: probleem opgelost.

Het probleem ontstond bij mij, wanneer er iets met directX actief was en er tegelijkertijd netwerkverkeer over 1 van mijn beide onboardnetwerkkaarten ging.

De beste oplossing is: geen spelletjes meer spelen/geen satadisks/misschien een firmware update/andere satacontroller.

• BB-2000
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-07-2021
'k zou het ook bij de voeding zoeken. 300watt is aan de krappe kant, er van uitgaande dat je nog wel wat meer devices in je pc hebt te hangen zoals cdrom/dvd speler, ethernet kaart etc etc..

Heb hier het probleem gehad dat de pc keurig op kwam en vervolgens tijdens het installeren elke keer bevroor.
Pagina: 1