Toon posts:

[linux-fedora]php draait niet, geeft warning op phpinfo

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht eens een apache webserver op linux te zetten. Nu kende ik vorige week nog helemaal niets van Linux dus ik zit dus zeg maar nog op beginnersniveau en ken dus ook nog nauwelijk commando's.

Ik heb Linux Fedora geïnstalleerd. Dat is een soort variant van Redhat waar ze niet gebonden zijn aan consessies die ze hebben gemaakt met bedrijven ofzo (http://fedora.redhat.com).

Voor de installatie en configuratie had ik hulp van frans online, een website met een stap voor stap beschrijving.

Nu zit ik bij het php-gebeuren een beetje vast. In feite zou dat gewoon in één keer moeten werken, maar dat doet het dus helaas niet helemaal. Athans, niet bij mij.

De webserver draait op wanja.demon.nl. Volgens mij kunnen jullie daar ook gewoon bij.
Nu heb ik een php bestandje gemaakt met phpinfo(); Ook voor de zekerheid wat html er omheen gebouwd, het zou moeten werken (het script werkte in ieder geval wel onder WinXP met IIS). Maar onder linux werkt het niet, zie maar: phpinfo().

Mocht mijn site opeens niet meer te benaderen zijn vanaf internet of wil je niet op het linkje klikken:
code:
1
2
3
Warning: Unknown(/var/www/html/phpinfo.php): failed to open stream: Toegang geweigerd in Unknown on line 0

Warning: (null)(): Failed opening '/var/www/html/phpinfo.php' for inclusion (include_path='.:/usr/share/pear') in Unknown on line 0

Ik heb vervolgens nog eens alle php-dingen in software installeren/deïnstalleren verwijderd, de nieuwe gedownload van de fedora update pagina. Die geïnstalleerd via de terminal (rpm -i php.xxx.xxx.rpm). Dat ging goed, maar de fout is nog steeds hetzelfde.
Ik heb niet php van de php.net gedownload om dat nog eens te proberen, want daar staan geen rpm-bestanden, en dan raak ik helemaal het overzicht kwijt. Volgens mij is het ook een configuratiefout.

Ik heb het php.ini en het httpd.conf gelocaliseerd, maar ik zou niet weten wat ik eventueel zou kunnen veranderen voor een baanbrekend succes.
Verder kun je in fedora op het hoedje klikken, naar systeeminstellingen, serverinstellingen en dan daar naar http of je kunt via webmin, wat ik heb gedownload en geïnstalleerd, maar ik kan nou niet zeggen dat het er daarmee duidelijker op werd.

Nouja, ik dacht, misschien zien jullie de foutmelding en weten jullie direct mij de goede kant op te sturen.
Ik begin er een beetje gaar van te worden. Wellicht ook omdat ik zit ook nog eens te googelen en te kutten op zo'n 14" scherm wat piept

edit:
Niet echt boeiend waarschijnlijk, maar het is een PIII 500 met 128 mb

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2004 20:31 ]

• Tux
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-02 18:12

Tux

Heeft de gebruiker waaronder Apache wel leesrechten voor /var/www/html/ enzo?

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

Verwijderd

Topicstarter
Tux schreef op 09 maart 2004 @ 20:31:
Heeft de gebruiker waaronder Apache wel leesrechten voor /var/www/html/ enzo?
Ik zit nu even met root ingelogd, anders kon ik dat php-bestand ook niet in /var/www/html krijgen.
Ik ga eens kijken naar de rechten...
Bestandseigenaar en bestandsgroep staan op root.
Ik kan ze wel op apache zetten, maar het geeft geen verschil.
Overigens doet een gewoon html bestand het wel: http://wanja.demon.nl/test.html, maar dat is denk ik ook niet zo spectaculair.

De eigenaar van de map html mag lezen, schrijven en uitvoeren, de rest alleen lezen en uitvoeren (rest is groep, anderen).

edit: ik heb ook nobody geprobeerd bij bestandseigenaar en bestandsgroep, maar dat geeft ook niet echt verschil.

edit2: ook nog eens geprobeerd bij usr/share/pear, maar ook daar kan ik niets spectaculairs veroozaken met het wijzigen van de rechten

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2004 20:44 ]

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 23:50

igmar

ISO20022

Verwijderd schreef op 09 maart 2004 @ 20:30:
[code=php-fout]
Warning: Unknown(/var/www/html/phpinfo.php): failed to open stream: Toegang geweigerd in Unknown on line 0
Een x aantal keer te vinden op GoT, nog vaker op Google : De webserver heeft geen rechten om het bestand te lezen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik had gezocht op GoT op php Warning unknown of iets dergelijks, maar ik vond alleen maar opsom- en andere niet relevante topics. Op google heb ik inderdaad niet zo zeer naar de fout toe gezocht, meer algemeen.

Dan nog snap ik eerlijk gezegd niet waarom de server geen rechten heeft om het bestand te lezen. Ik ben ingelogd als root, maar het gaat meer om apache neem ik aan. Als ik in fedora met de rechter muisknop op de map klik en naar eigenschappen ga, zie ik een tabblad rechten. Ik heb net nog geprobeerd daar iedereen te laten lezen, schrijven, uitvoeren of apache eigenaar of groep maken, maar het maakt geen verschil.

Hmm, misschien moet ik dan even de apache service opnieuw starten... nope, ook geen succes.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 23:50

igmar

ISO20022

Verwijderd schreef op 09 maart 2004 @ 21:00:
Hmm, misschien moet ik dan even de apache service opnieuw starten... nope, ook geen succes.
code:
1
2
3
su -s /bin/sh apache_user
cd /var/www/html
cat phpinfo.php

Indien de cd al fouten geeft : Per directory, kijken welke dir foutgaat, en dan de permissies aanpassen.

Verwijderd

Topicstarter
igmar schreef op 09 maart 2004 @ 21:04:
[...]

code:
1
2
3
su -s /bin/sh apache_user
cd /var/www/html
cat phpinfo.php

Indien de cd al fouten geeft : Per directory, kijken welke dir foutgaat, en dan de permissies aanpassen.
Hebbes, je kan onder linux ook rechten per bestand instellen. De rechten op de map stonden dus wel goed, maar dus niet op het bestand :)
Bedankt. hij doet het nu :)
Pagina: 1