[cisco vlan's] welke configuratie bestanden?

Pagina: 1
Acties:

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hoi

Ik ben bezig om wat te veranderen aan de VLAN's op onze cisco's.
Het gaat om 3 switches (3750, 3550, en 2950), waarvan de 3750 de VTP server is. De andere twee zijn VTP client.
Dus op de 3750 definieer ik vlan's en dan worden die getrunkt naar de anderen. Dus niet op alle 3 hoef je dan vlan's in te kloppen.
Dit werkt op zich goed.
Nou was ik altijd gewend om nadat ik iets veranderd had en het werkte goed, de config file van een switch te tftp-en naar een server. Die server wordt gebackuped, zodat in geval van nood (cisco dood) ik de config file er zo weer in kan zetten en klaar.
Nu kom ik erachter dat dit waarschijnlijk niet genoeg is.
Want in de startup config staan de volgende gegevens niet:
-vtp mode (server, client, )
-vtp domain naam

Die kan ik wel uitlezen met show vlan, maar ik zie geen plaintext file staan waar deze informatie in zit. Er staat echter wel een binairy file genaamd vlan.dat.

Gelukkig zijn het maar twee kleine commando's maar toch....
Weet iemand hoe je de vlan config saved naar een tftp server?

• Maarten @klet.st
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-07 14:37
usr-local-dick schreef op 09 maart 2004 @ 19:47:
Nu kom ik erachter dat dit waarschijnlijk niet genoeg is.
Want in de startup config staan de volgende gegevens niet:
-vtp mode (server, client, )
-vtp domain naam
Die kan ik wel uitlezen met show vlan, maar ik zie geen plaintext file staan waar deze informatie in zit. Er staat echter wel een binairy file genaamd vlan.dat.
Gelukkig zijn het maar twee kleine commando's maar toch....
Weet iemand hoe je de vlan config saved naar een tftp server?
Ik weet zo gauw ook niet iets, er zijn helaas wel meer instellingen die niet in je config zichtbaar worden, je VTP config kan inderdaad wel een lastige zijn.

Gebruik je geen VTP password ?? Lijkt me tricky.

Als je de VTP server 'kwijt' bent kan je een van de andere switches in 'VTP server' modus brengen; zo uit mijn hoofd houdt de switch de huidige vlan's vast. Ik heb zo ff geen twee switches bij de hand om het te testen, maar wellicht kun je via Google zekerheid vinden.. Als ik http://mindforums.com/forums/showthread.php?threadid=230 lees dan klopt het, maar ff verder zoeken lijkt me handig.

Ik zou trouwens ff de vtp config zelf in een textfile zetten, in de trand van:
vlan database
vtp domain voorbeeld
vtp password wachtwoord
vtp mode server

En daarbij uiteraard eventueel de config van je vlans. Dan kun je dat altijd copy-pasten in geval van problemen.

Verwijderd

als het goed is staat er een vlan.dat file in je Flash of NVRAM

Cat2950#dir flash:

2 -rwx 2487439 Mar 11 1993 01:25:32 c2950-i6q4l2-mz.121-9.EA1d.bin
3 -rwx 840 Mar 20 1993 09:20:09 vlan.dat
4 -rwx 2491435 Mar 08 1993 16:14:13 c2950-mvr.bin
6 -rwx 42 Mar 01 1993 00:07:35 env_vars
7 -rwx 109 Mar 11 1993 01:23:56 info
8 drwx 640 Mar 11 1993 01:26:35 html
19 -rwx 109 Mar 11 1993 01:26:35 info.ver

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2004 20:38 ]

• usr-local-dick
  • Niet online
als het goed is staat er een vlan.dat file in je Flash of NVRAM
jawel die heb ik staan maar ik vroeg me af of je die gewoon kon kopieren en terugzeten...
hij is namelijk binary.

en de 'gewone' config is text.

wat zijn trouwens nog meer dingen die niet in de config staan?

Wil nl. dit even uitzoeken *voordat* ik het nodig heb ;)

Verwijderd

De VTP mode server is default en zal dus niet in je config staan. De VTP domain name zou wel in je config moeten staan (tenzij die 'null' is - maar ik betwijfel of het dan werkt), wat geeft "show vtp" of "show vtp status"?

• usr-local-dick
  • Niet online
De VTP mode server is default en zal dus niet in je config staan. De VTP domain name zou wel in je config moeten staan (tenzij die 'null' is - maar ik betwijfel of het dan werkt), wat geeft "show vtp" of "show vtp status"?
De VTP domain name staat *niet* in de running config.
Echter wel in "show vtp status"...
Dus ik heb vanmiddag een andere config erin geladen. Maar daarbij pakt ie het VTP gebeuren niet mee.... Die moet je iedere keer met de hand inkloppen (net zoals welke vlan er actief zijn).
De support mensen zeiden vanmiddag dat dit misschien te maken had dat die info te 'gevoelig' was om in de config te zetten. Als je bij een VTP server kan komen kan je dus ook op alle slave switches VLANs veranderen.
Die theorie klinkt aannemelijk op het eerste gezicht maar toch vindt ik het maf, je moet toch eenvoudig iets kunnen restoren zonder tig commando's in te typen :?

• Routed
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-01 18:22
drom voeg ik boven in de gebackupte config files ook alle relevante vlan info in, dit staat bovenaan in de client config files:

!
vla dat
vtp clien
exit
!
conf t
!
!!!
rest van de config
!!!
!
als je dan de inhoud van de config paste in je terminal venster loopt het vanzelf door.

De servers richt ik altijd handmatig in maar die beginnen altijd als een client, daarna bouw ik hem om.

Slash Care
Mementô

Pagina: 1