Win98 start niet op bij dual boot win98/win2k

Pagina: 1
Acties:

• lavaterrorr
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-02-2025
Ik heb de search functie en de faq functie uitvoerig gebruikt, ik heb zelfs urenlang op het internet gezocht naar oplossingen, maar het mocht allemaal niet baten helaas.
C:\Win2k (HD1) NTFS
D:\Win98se (HD2) FAT32

Zo heb ik het geinstalleerd op dit moment, en dan win98se ná win2k geinstalleerd. En dus win98se níet op de C:\ maar op D:\ Ik weet dat dit niet zo aangeraden wordt, maar ik zit hier nu al eenmaal mee en het gaat echt heel veel tijd kosten om de hele boel opnieuw te gaan installeren. Geen optie dus! Ik hoop dat ik het binnen de huidigde configuratie oplossen. Weet iemand hier raad mee?

Mijn boot.ini (staat op C:\ ) ziet er als volgt uit:

[boot loader]
timeout=5
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect
C:\="Microsoft Windows 98 Second Edition"

Omdat dit niet werkte, en ik had gelezen over een mogelijk ontbrekende bootsect.dos , ben ik hiernaar op zoek gegaan en heb ik deze opnieuw aangemaakt met behulp van het commando sys c:

Ik heb alles geprobeerd, maar in geen enkele combinatie wil windows 98 opstarten.
Wanneer ik "C:\="Microsoft Windows 98 Second Edition" heb staan in boot.ini en de bootsect.dos in de C:\ heb staan, dan krijg ik bij het opstarten van win98 uit het bootmenu een leeg zwart scherm met knipperende cursus. Verder gebeurt er niets.
Wanneer ik 'D:\="Microsoft Windows 98 Second Edition"' heb staan in boot.ini en de bootsect.dos in de D:\ heb staan, en ook wanneer ik in dit geval de bootsect.dos in de C:\ heb staan, dan reboot m'n PC spontaan na het selecteren van windows 98 uit het bootmenu.

Ik krijg met geen mogelijkheid windows 98 aan de praat via het bootmenu. Windows 2000 werkt wel prima. Kan iemand me vertellen wat eraan moet gebeuren?

Alvast heel erg bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door lavaterrorr op 09-03-2004 19:04 ]

• Ye Greate'96
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-08-2021
Volgens mij is het niet mogelijk om windows 98 vanaf een andere partitie op te laten starten dan een primaire partitie.

Dus je zou een bootloader zoals xosl kunnen gebruiken, maar dan pas nadat je je D schijf opnieuw gepartitioneerd hebt als een primaire partitie met bijv. gdisk van Symantec Ghost.
Of je moet Windows 98 op je C: zetten en 2000 op D:

...voor zover ik weet!

• lavaterrorr
Hmmm kijk ik heb in andere topics gelezen dat bepaalde dingen los van elkaar wel mogelijk waren:
1. win 98 op D:\ i.p.pv. op C:\
2. win 98 ná win2k geinstalleerd

Ik heb alleen met alle 2 tegelijk te maken. Dat moet dan toch ook op een of andere manier op te lossen zijn?

BTW. win98 staat net als win2k op een primaire partitie, alleen staan ze niet op dezelfde fysieke harde schijf dus.

[ Voor 18% gewijzigd door lavaterrorr op 09-03-2004 18:31 ]

Verwijderd

Syntax in boot.ini moet volgens mij het volgende zijn met de bootsect.dos file op C:

C:\bootsect.dos="Windows98"

• lavaterrorr
Ik heb het net geprobeerd.... maar ook dit mocht helaas niet baten :(
Na het selecteren van win98 uit het bootmenu krijg ik een leeg zwart scherm met knipperende cursus bovenin en vervolgens niks! |:(

[ Voor 52% gewijzigd door lavaterrorr op 09-03-2004 19:09 ]

• lavaterrorr
Zo, ik ben gisteren, nadat alles mislukt is, toch maar begonnen met het helemaal opnieuw (schoon) installeren van windows 2000 professional.
Het zit nu zo:
C:\ Win2k (NTFS)
D:\ Win98se (FAT32)

Maar ik heb nog steeds niet dat bootmenutje dat ik zou moeten krijgen na de installatie van win2k. Hoe krijg ik dat nu alsnog?

• ajouin
  • Laatst online: 20-11-2025
ik denk dat je herinstallatie nutteloos was:

waar het hier om gaat is dat je het echte probleem nog niet gezien hebt:

dat win98 op D: staat is NIET het probleem
dat je eerst w2K had geinstalleerd is lastig, maar valt op te lossen, is dus ook NIET het probleem

jouw probleem is dat de bootende partitie NFTS is!
je kan win9X niet opstarten als je boot van een nfts partitie, toch niet als je de bootloader van w2k of xp gebruikt.

met een andere bootloader kan het misschien wel (zoals xosl , nog niet zelf geprobeerd...)
een andere oplossing is de bootvolgorde van de HDD om te draaien en dus van de FAT schijf te booten

• lavaterrorr
Wow! Kijk, dat is een nuttige reply!
Ik heb het idd wel eens kort door m'n gedachten laten gaan of het booten vanaf een NTFS partitie kwaad kan, maar het is nooit in me opgekomen dat dát het probleem kan zijn hierin.
Superbedankt.... ik ga ff zo'n bootmanager/ bootloader proberen; kijken of het dan wel lukt!

• lavaterrorr
Het zal anders ook wel ff meezitten |:(

XOSL zegt dat m'n display controller niet ondersteund wordt. Dus dit schiet ook niet op.
Nog meer goede bootmanagers bekend?

Verwijderd

DOS moet alrijd van een primaire partitie geboot worden. Alleen staat er bij jou dus win2 op. Je kunt wel mbv masterbooter en efdisk een primaire hidden partitie aanmaken in het extended gedeelte. Daarna hierop windows 98 installeren waarna het volgens mij te booten is ism met een boot loader natuurlijk.

http://www.pcworlddownloa...sk-tools/MasterBooter.htm

Verwijderd

Ik heb even voor je gegoogled en heb het volgende gevonden:

http://forum.computertotaal.nl/phpBB/viewtopic.php?t=93702

Bekijk punt 14 maar.. gaat wel over XP en 9x draaien maar oke.. NTFS en FAT32 :)

• ajouin
  • Laatst online: 20-11-2025
als je de nfts als bootende partitie behoudt ,
kan je win9x alleen gestart krijgen ,
als je met een third party bootloader deze nfts partitie hidden maakt.

DOS moet alrijd van een primaire partitie geboot worden. Alleen staat er bij jou dus win2 op. Je kunt wel mbv masterbooter en efdisk een primaire hidden partitie aanmaken in het extended gedeelte. Daarna hierop windows 98 installeren waarna het volgens mij te booten is ism met een boot loader natuurlijk.
/quote

nou zijn win98 staat op een tweede fysieke schijf ,dus die is al primair (bootable) hoor

[ Voor 59% gewijzigd door ajouin op 11-03-2004 10:42 ]

Pagina: 1