Toon posts:

Router probs (DrayTek Vigor 2900G)

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb laatst de nieuwe DrayTek Vigor 2900G aangeschaft. (http://www.draytek.nl/vigor.php?show=2900g) samen met 2 Vigor 540 (http://www.draytek.com.tw...40/vigor540_html_spec.php) voor mijn wlan.

Ik heb zelf een kabel van Chello (Chello Classic) met het modem Com21 (Model: CP1100D)

Ik heb dit aangesloten en ingesteld zoals beschreven staan in de handleiding en op het eerste gezicht lijkt alles het te doen. De lan en wlan (secure) werkt alles. Dus ik ga internetten, e-mails ophallen (via MS Outlook Xp) en na 10 minuten doet mijn internet het niet meer. Ik alles nagekeken, maar alles leek het gewoon te doen.

De online status pagina van de router gaf gewoon aan dat de wan status intact was. Dus ik mijn modem en mijn router opnieuw aangezet en alles doet het weer. Maar na 10 minuten ligt alles er weer uit.

Dus ik heb DrayTek gee-mailt.

--- Begin e-mail ---
Vrijdag heb ik de Draytek Vigor 2900G en de twee Vigor 540 ontvangen. De

installatie en alles ging goed. Ik kon zonder moeite met het internet
verbinden. Maar daar begon het probleem.

In eerste instantie leek het zo te zijn dat als ik met mijn laptop mijn
e-mail met Microsoft Outlook wilde ophalen dat het internet signaal (van

chello) wegviel. Maar na een tijdje bleek dit ook zo te zijn op de laptop
van mijn vader.

Dit is alleen als er e-mails word opgehaald met Microsoft Outlook en niet
als we met Internet Explorer op het internet zitten.

Nu is mijn vraag, ligt dit aan de instellingen van de router / Wlan kaartjes
of ligt dit echt aan het internet van Chello en zou ik dan contact op moeten
nemen met Chello?

--- Einde e-mail ---

Reactie van Draytek:

--- Begin e-mail ---
- controleer via ftp.draytek.nl of je de laatste firmware hebt
- reset de router naar defaults en programmeer eea opnieuw
- De e-mail toepassing probeert nog via een inbel verbinding de e-mail op te halen i.p.v. via een LAN verbinding.
- Interferentie en reflectie. Echter, dit zou niet verklaren waarom e.e.a. met Internet Explorer wel goed gaat en
met Microsoft Outlook niet. Via http://www.draytek.nl/extra/wireless.html vind u o.a. meer informatie over interferentie
en reflectie.
- heb je dezelfde problemen als je de laptop met een kabel aansluit op de router?

- Nog even voor mijn info, wanneer valt de verbinding uit alleen bij ophalen van e-mail of ook bij verzenden, heb je toevallig alleen met Outlook of ook met Outlook Express getest?
--- Einde e-mail ---

Dus ik dit alles uitgevoerd maar hielp niet. Dus ik weer DrayTek mailen:

E-mail van mij naar DrayTek (2):

--- Begin e-mail ---
Het firmware upgraden, resetten en opnieuw instellen van router, alle iterferentie en reflectie mogelijkheden controleren en verwijderen, heeft niet gehoplen. Ook heb ik dit probleem als ik gewoon mijn laptop aansluit met de kabel. Ik heb dit getest met zowel MS Outlook xp als met Outlook express 6.0

Misschien heb ik nog wel wat voor je, want ik heb eens gekeken, maar ik behou wel mijn netwerkverbinding en ook mijn router geeft wel aan dat ik internet verbinding heb (192.168.1.1 --> Online Status) , maar ik kan alleen niets doen op het internet (connecten naar een website, e-mail ophalen ed.)
--- Einde e-mail ---

Ik kwam toen op het idee om op een andere locatie (wel met Chello Classic maar andere modem (com21 (Model: CP2100)) te testen. Maar hier ook hetzelfde probleem.
Ondertussen had ik een andere router van DrayTek opgestuurd gekregen (DrayTek Vigor 2200X) die het wel gewoon doet en nog een andere DrayTek Vigor 2900G die het ook niet deed. Dus ik weer DrayTek gee-mailt

--- Begin e-mail ---
Ik heb de nieuwe geleverde DrayTek Vigor 2900G ook getest, En ben tot de conclusie gekomen dat bij deze router ook telkens het internet wegvalt.

Het ligt dus hoogstwaarschijnlijk aan de router, tenzij ik iets fout doe met het instellen, maar dat zal haast niet, want de router DrayTek Vigor 2200X die is hetzelfde ingesteld en werkt wel gewoon.

Alles wat ik heb gedaan op de DrayTek Vigor 2900G staat beschreven in het bijgevoegde excel bestandje.
--- Einde e-mail ---

--- Begin excel bestandje ---
http://members.chello.nl/n.roper/got/DrayTekVigor2900G.xls
--- Einde excel bestandje ---

Reactie van DrayTek:

--- Begin e-mail ---
Om verder te kunnen bepalen wat er waar misgaat moeten er wat log bestanden aangemaakt worden (zowel op de 2200X als op de 2900G). Je moet eerst het log wissen in de router, verbinding maken, gaan werken totdat de router vastloopt etc.

1. Open een Telnet sessie naar de DrayTek Vigor 2200X / 2900G
2. Wis de log met het commando: log -F a
3. Maak internet verbinding
4. Na het vastlopen de volgende commando's uitvoeren:
log -w
log -c
--- Einde e-mail ---

Dit heb ik dus gedaan. De resultaten zijn hier te vinden:

--- Begin Telnet logs ---
DrayTek Vigor 2900G: http://members.chello.nl/n.roper/got/2900G.txt
DrayTek Vigor 2200X: http://members.chello.nl/n.roper/got/2200X.txt

--- Einde Telnet logs ---

Dit heb ik naar DrayTek gemailt
Verder heb ik ook nog geen reactie gehad. Maar ik dacht bij mezelf dat jullie eventueel mij zouden kunnen helpen.
Bij deze vraag ik dus ook jullie hulp.

Als jullie wat gegevens missen dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt

Verwijderd

Topicstarter
Ik was wat gegevens vergeten:

Firmware:
DrayTek Vigor 2200X: v2.3.6
DrayTek Vigor 2900G: v2.5rc2

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
heb je al met een andere mail client geprobeert eudora of m2 van opera oid zodat het probleem gebied specifieker word?
heb je verschillende mail servers geprobeert, chello en bijvoorbeeld van werk/school (anders evt gratis acountje bij www.gmx.net maken, die kon je ook via pop3 openen)

Verwijderd

Topicstarter
Jah heb ik geprobeerd (met hotmail, execs2k en van school) en het blijft hetzelfde probleem.

• y2kbug
hmm dus bij iedere pop3 poging gaat via wlan gaat dat ding min of meer onderuit?

en kan je op het moment dat je niet meer via wlan kan internetten nog wel via lan internetten, of slaat het hele router gedeelte vast en blijft het apperaat alleen nog switcht/ap functies uitvoeren?

Verwijderd

Topicstarter
Bij alle pop3, dus zowel wlan als lan. Ik behoud wel mijn netwerk status. Ik kan gewoon mijn netwerk accessen.

Dus router web-config accessen gaat ook gewoon.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2004 16:41 . Reden: extra info adden ]

• y2kbug
en websites doen het dan dus niet meer?

lijkt erop dat je router dan iets blokkeert, internet op slot zet ofzo
kan je nog wel pingen naar tweakers.net als je niet meer kan browsen/mail lezen

Verwijderd

Topicstarter
Website/Browsen, Pingen, en alle andere internet related dingen doen het niet meer. Het lijkt idd op een soort internet slot.

Maar het vreemde is dat de router wel aangeeft dat hij internet connectie heeft (WAN)

Verwijderd

Topicstarter
En wat nog vreemder is, is dat DrayTek er niets van snapt. Uit de logs en wat ik ze vertel kunnen ze niets halen.

Ik denk daarom zelf dat het op aan de router moet liggen of aan de combinatie van Com21 en Vigor 2900G moet liggen. Want de Vigor 2200X doet het wel gewoon. Dies dan wel niet draadloos, maar met de Vigor 2900G als je die gewoon met draad aansluit en je pop3 gebruikt valt het internet signaal ook weg.

(I love this stuff :P )

Verwijderd

Topicstarter
Aan de Vigor 540 (Wlan kaartje) kan het ook niet liggen want die werkt wel goed op een DrayTek Vigor 2200 We.

En met mijn interne Toshiba kaartje in mijn laptop geeft de Vigor 2900G hetzelfde probleem. Ook als ik 1 van de 2 eruit haal dan helpt dit niet.

Verwijderd

Lijkt me een probleem met je chello spul (of XP) daar ik ook een vigor2900g heb echter icm adsl en 2000. Hier alles in half uurtje up and running en geen problemen met internet of email zowel op vaste pc als via wireless laptop.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2004 21:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Maar dat verklaard niet waarom een DrayTek Vigor 2200We of een 2200X op dezelfde aansluiting en OS het wel gewoon doet.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2004 22:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb contact gehad met DrayTek en ze weten er geen raad mee. Ze zijn hun routers aan het doorzoeken.

Tot die tijd wil ik aan jullie vragen of jullie echt geen oplossing weten?

Verwijderd

Hier (Eindhoven) vergelijkbare problemen met een Vigor2900 (dus niet wireless). Gisteravond gekocht, geinstalleerd en alles werkte. Na een uurtje niet meer, maar toen was het bedtijd. Vanochtend kon ik wel gewoon op de router komen, maar pingen naar de 1e router van chello (ken dat ip van traceroutes) lukt al niet. Chello modem (Terayon) resetten en het werkte weer. Vanmiddag toen ik thuis kwam weer niet, Terayon uit/aan en het werkt weer.
Ik verdenk mijn donkey clients, die genereren nogal wat verbindingen naar buiten. Daarom ook een Draytek gekocht, ter vervanging van mijn Linux486-je die nu toch echt dood aan het gaan is. Had eerst even zo'n SMC routertje maar dat liep na een paar uur vast. Maar zo te horen draai jij geen edonkey/mldonkey?

• Vincent17
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-07 00:20
Ik heb ook een soort van gelijkwaardig probleem met de normale 2900. Als ik gewoon aan het browsen valt kan die ook op een gegeven moment geen pagina's meer ophalen. Kijk ik in de router dan zegtie dat er gewoon nog een connectie is. Ik hoef maar 1 min te wachten en ik kan weer pagina's ophalen. Dit in samenwerking met het alcatel 510 home adsl modem.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Com21 en Vigor 2900 is een bekend probleem, dat zou opgelost moeten zijn met de laatste firmware (wan poort gaf problemen). Ik heb vergelijkbare problemen gehad icm een speedtouch 510. De laatste firmware hielp bij mij wél.
Volgens mij hebben ze gewoon een lading gare routers ofzo.

Verwijderd

Nog even een update:
- Na installeren firmware 2.5.1 van www.draytek.nl bleef het probleem.
- En ook na aanzetten ping optie onder 'Keep WAN connection' (elke 10 minuten naar mijn Chello gateway).
- En na Terayon ruim 45 minuten uitzetten zoals op Draytek website geadviseerd wordt voor Chello.

Maar nu werkt het al ruim een dag goed zonder dat ik verder iets aangepast heb?! Ik blijf duimen...

Verwijderd

ik heb het zelfde probleem na een bepaalde tijd valt de verbinding even weg en dan doet hij het weer, ik ondervind ook probleemen met de dhcp servers van chello na een paar uur of dagen (ligt er maar net aan) valt mijn verbinding weg (ik had dit ook met mijn linksys befw11s4 ver3) daarom heb ik deze draytek 2900 gekocht maar maar mijn mening tot nu toe was die linksys beter, daarmee hoefde ik aleen maar elke dag een release en een renew te geven

en nog een raar iets is dat ik http:\\192.168.100.1 niet meer kan zien (dit is mijn surfboard) moterola 5200e leel vreemd allemaal

ik hoop dat ze vlug met een firmware update komen voor al die problemen

iok heb gisteren wel gebeld met upc voor een ander ip adres, mischien is het probleem met de dhcp dus opgelost ?
het provisioneeren kan gewoon met de router ertussen dit gaat sneller wand de router is sneller opgestart als een pc :d

weet iemand een oplossing voor mijn probleemen ????

• Vincent17
  • Laatst online: 19-07 00:20
Het lijkt erop dat bij mij de problemen weg zijn na het updaten van de firmware naar 2.5.1

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:05
Ook een 2900G met problemen; verbinding is OK. Als ik vervolgens Edonkey opengooi valt ie sowieso weg, maar dit had ik de laatste paar weken geloof ik ook al met een SMC router (?)....

edit: Motorola Router

Volgens mij loopt Chello te kutten.

Ff een vraagje voor de zekerheid: de 2900G ondersteunt toch L2TP?
Ik had ooit een E-Tech router die geen L2TP ondersteunde en die verbrak ook om de zoveel tijd de verbinding....

Overigens gebruik ik de wireless verbinding. Ik heb al een paar keer gehad dat ik dacht "nu werkt het", maar na een uurtje of wat was het weer niks; verbinding is opeens zo traag dat internetten niet leuk meer is. En ook het openen van 192.168.1.1 duurt erg lang; reboot van het router zorgt er wel voor dat alles weer gewoon werkt. Maar om nou een paar keer per avond de router te gaan resetten
:(

Dat kreng heeft 220 euro gekost, dan mag je toch aannemen dat het zal werken? De SMC had eigenlijk (bijna) nooit problemen...

Heeft Draytek nog een omruilservice ofzo? Dat je dit ding om kunt ruilen voor een ander model wireless dat wel werkt met Chello? Had eigenlijk deze gekocht omdat ie ook ADSL ondersteunt, met oog op eventuele toekomstige overstap ivm Chello gejank over downloadlimieten })

Haters everywhere but I don’t really care

• Douwe63
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-06 20:56
Hebben jullie ook deze problemen op XP icm IE? Ik heb hetzelfde met een speedtouch 510 adsl modem en een linksys wrt54g router/wireless lan. Sommige websites laden gewoon super snel, andere (hotmail, webmail van m'n werk) weigeren gewoon binnen te komen, slaan helemaal vast en timen out.

Ondertussen kan ik nog wel gewoon van de newsserver downloaden enzo. Heel vreemd en irritant ondertussen :(

Deze verschijnselen komen ondertussen met allerlei soorten en merken routers voor, ben benieuwd wat het nu echt is.....

• matthijst
XP met IE6, alle updates etc via windowsupdate.com.

Ik zet mijn geld op een L2TP probleem: exact dezelfde symptomen als ik eerder met een E-Tech router had.

Van routershop.nl:
"NIET geschikt icm met Motorola Eurodocsis modem voor de kabel!!
Ondersteunt geen L2TP!! "

Op routershop.nl staat bij de Vigor 2200WE (waar de 2900G toch een opvolger van is): "Werkt ook met het Motorola kabel modem!!"

• matthijst
Ik ben eruit (hoop ik, nu al 5 uur verbinding).

Heb het volgende gedaan:

- Chello gebeld, andere netwerkkaart in PC laten registreren (dus modem geflushed)
- Netwerkkaart geregistreerd
- Modem uitgezet (45 minuten uit laten staan, zie draytek site)
- Router geconfigureerd zoals aangegeven op de site
- Netwerkkaart vast IP adres gegeven
- Modem aangezet -> verbinding met internet

- Vervolgens de wireless kaarten geinstalleerd, MET RTS en Fragmentation Treshold. Nu werkt alles.

Ik denk dat het in die RTS / Fragmentation settings zat bij mij.

Maar ik heb al eerder gedacht dat het gefixed was, dus pin me er niet op vast...

• WerkLoont
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-12-2025
Ook hier allerlei problemen met de Vigor2900g, in combinatie met Chello.
Ik heb het ding al een keer naar Draytek teruggestuurd, omdat ik dacht dat de WLAN-poort defect was .... ik kreeg geen verbinding meer met internet, de statusinformatie gaf 0.0.0.0 als IP-adres en het WAN-lampje brandde niet meer.
Later bleek dat een forced-firmware-updat de router weer online had gekregen, maar toen was die al door Draytek onderzocht.

Nu ik het ding net terug heb, lukt het me echter niet meer mijn WiFi aan de praat te krijgen. Laptop en router zien elkaar, router deelt ook een IP-nummer aan de laptop uit (via DHCP), maar laptop ontvangt 0 packets van router. De connectiekwaliteit is prime (excellent, 54 Mbps), maar wat ik ook doe (drivers van laptop al geherinstalleerd, met en zonder beveliging geprobeerd etc), niks lukt.

Ik gebruik fimrware 2.51. Volgens de changelog zou die ook WPA moeten ondersteunen, maar in mijn setup is alleen maar WEP64 of WEP128 te activeren.... ik heb net draytek-support gemailed met het verzoek om eens na te gaan wat er aan de hand kan zijn..... ik dacht een firstrate router gekocht te hebben, maar op dit moment functioneert de reserve SWEEX-router nog beter dan die Draytek.....

Als er iemand is die een idee voor een oplossing heeft, hoor ik dat natuurlijk erg graag....

• matthijst
WPA update wel gedownload van MS?
Was een 25MB update ofzo, heb ik eergisteren gedownload. Kan natuurlijk zijn dat je die al had :)

• matthijst
matthijst schreef op 25 maart 2004 @ 23:27:
WPA update wel gedownload van MS?
Was een 25MB update ofzo, heb ik eergisteren gedownload. Kan natuurlijk zijn dat je die al had :)
edit, ff opgezocht:
Geslaagd zondag 21 maart 2004 KB826942: Update voor Microsoft Windows XP

Verwijderd

Tilburg 25-03,

Sinds een paar dagen werkt het Internet (@HOME) hier dramatisch. Ik heb ook een COM21 (cp2100) en heb hieraan (al heel lang) een Draytek Vigor gekoppeld. E.e.a. heeft altijd feiloos gewerkt (tot afgelopen weekend).

Het probleem: Internet reageert niet meer. Na reset van de router (soms meerdere en soms alles uit en aan) werkt het een en ander weer een tijdje.

Nu trok ook een klant aan de bel, wonend in dezelfde wijk, met dezelfde problemen. Gezien het feit dat deze klant de router gebruikt om een VPN te realiseren met hun kantoor, was dit een cruciaal probleem. Dus de nodige tijd besteed om de volgende zaken (feiten) boven tafel te krijgen.

1. Bel met @HOME en je wordt niet geholpen, routers worden niet ondersteund! (Jaren geleden kreeg je er een (dezelfde!) cadeau wanneer je langdurende problemen met @HOME had!)

2. PC rechstreeks aansluiten op de COM21 werkt prima.

3. Wanneer Internet eruit ligt branden alle 5 de lampjes op de COM21 continue.

4. Nogmaals met @HOME bellen vanwege punt 3, nu een slimmere aan de lijn gehad en deze melde dat de router (vigor) ARP (Ethernet Address Resolution Protocol) pakketjes ontvangt, die die niet kan afhandelen, waardoor er heel veel verkeer wordt gegenereerd, maar daar kunnen zij niets mee doen.

5. In de online status (vigor) heeft de router verbinding en genereerd verkeer.

6. Onder System Management > Diagnostic Tools, Ethernet ARP Cache Table
Zie je de ipees van andere systemen op het segment die ARP paketten versturen. Echter viel mij 1 address op waarvan het MAC address wijzigde bij elke refresh. Dit was gelijk ook het moment dat de vigor op hol sloeg.

7. @HOME wederom gebeld. Wilde in eerste instantie niet helpen, vanwege de router. Maar na aangeven dat ik geen hulp zoek voor de router, maar etters met een (bewuste) verziekende machine niet op het netwerk wil hebben, werd mij medegedeeld dat zij ernaar zullen kijken. Het ip-address heb ik verstrekt. Enige minuten later werkte alles weer naar behoren, echter ben ik nog niet definitief overtuigd.

Wanneer iemand hier meer van weet, hoor ik dat graag. Een manier om alle ARP requests te droppen, die door de COM21 doorgestuurd worden, lijkt mij de oplossing.

Ik hoop dat iemand hier iets mee kan om mij en ik denk ook vele anderen, te helpen.

Cheers,

Dennis van Lunteren. :O

• SeeSharp.nl
  • Laatst online: 03-07 15:40
Verwijderd schreef op 26 maart 2004 @ 00:06:
Tilburg 25-03,

Sinds een paar dagen werkt het Internet (@HOME) hier dramatisch. Ik heb ook een COM21 (cp2100) en heb hieraan (al heel lang) een Draytek Vigor gekoppeld. E.e.a. heeft altijd feiloos gewerkt (tot afgelopen weekend).

Het probleem: Internet reageert niet meer. Na reset van de router (soms meerdere en soms alles uit en aan) werkt het een en ander weer een tijdje.

Nu trok ook een klant aan de bel, wonend in dezelfde wijk, met dezelfde problemen. Gezien het feit dat deze klant de router gebruikt om een VPN te realiseren met hun kantoor, was dit een cruciaal probleem. Dus de nodige tijd besteed om de volgende zaken (feiten) boven tafel te krijgen.

....
Ik woon ook in Tilburg (reeshof) en heb sinds enkele dagen ook het probleem.
Heb nog niks concreets kunnen vinden wat helpt, daarom ben ik erg benieuwd of het bij jou heeft geholpen.

Ik heb ook een COM21 modem in combinatie met een Draytek Vigor 2200e.

Gr.
JP

www.seesharp.nl

Verwijderd

Beste JP,

Ik woon dus ook in de Reeshof.

Gegroet,

Dennis van Lunteren.

• SeeSharp.nl
  • Laatst online: 03-07 15:40
Verwijderd schreef op 26 maart 2004 @ 19:36:
Beste JP,

Ik woon dus ook in de Reeshof.

Gegroet,

Dennis van Lunteren.
Dennis,

Ik heb contact gehad met draytek, en ze hebben mij geadviseerd om en aantal versies terug te gaan met mijn firmware, enwel versie 2.00a om precies te zijn.
En na de firmware flash merkte ik gelijk dat mijn snelheid een stuk stabieler is en dat ik weer de snelheden haal van 400KB/s en meer.

Ik werk nu 3 dagen met deze firmware en ben pas 1 keer echt de connectie verbroken.
Helemaal tevreden ben ik nog niet, omdat er vooral naar 20:00 uur s'avonds behoorlijk vaak een terugval is in snelheid.
Mijn zoektocht gaat dus verder.

Gr.
JP

www.seesharp.nl

Verwijderd

Nou, dat gaat weer lekker. Telkens als ik denk het ultieme aparaat gevonden te hebben blijken er problemen mee te zijn :'( !

Ik dus gisteren een acer centrino laptop gekocht en wil dus mijn @home breedband kabel i-net verbinding gaan delen met een router. Ik heb een Motorola modem en sinds ik @home heb (nu ruim 4 maanden) is die pas 1 keer down geweest, maar ja ik ben ook de enige in dit dorp met internet :7 .

Nu dacht ik eerst om een Linksys draadloos-G AP + DSL Router 54MBps + 4 poorts switch te kopen die rond de € 90 ligt. Feit is dat ik dan nog een aparte printserver moet kopen voordat ik mijn USB printer in het netwerk kan hangen.

Alleen nu kwam ik erachter dat Draytek dus een nieuw model heeft en dat beviel mij op papier enorm veel. USB aansluiting voor de printserver, megaveel instelling voor lan&Wlan, VPN-router ingebouwd, heel veel beveiligingsopties en ga zo maar door. En ik dacht, voor €160 MOET je ook wel kwaliteit krijgen!

Maar wie kan mij er nu nog van overtuigen dat dit een juiste aankoop zal zijn?

Verwijderd

Kickje, want kwil één van de twee nu wel graag snel gaan aanschaffen anders valt er weinig te internetten met mijn laptop :+ !Mijn voorkeur gata nog steeds uit naar die Draytek alleen twijfel ik of het goed gaat werken :?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 maart 2004 @ 11:49:
[...]

Kickje, want kwil één van de twee nu wel graag snel gaan aanschaffen anders valt er weinig te internetten met mijn laptop :+ !Mijn voorkeur gata nog steeds uit naar die Draytek alleen twijfel ik of het goed gaat werken :?
Echt helemaal niemand die hier wat over kan vertellen?

:? :'(
Pagina: 1