[HOWTO] Installeren van Sata Raid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KI2000
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-11-2024
Hallo,

Ik heb een vraagje: Ik heb pas een Asus P4C800-E Deluxe aangeschaft met twee SATA harde schijfjes van WD.

Nu zou ik graag weten hoe je precies die SATA raid het beste kan instellen met gebruik van de fasttrak controller.

Ik weet dat er min of meer een beschrijving staat in de handleiding, maar toch volstaat die niet echt vind ik. Waarschijnlijk zullen meerdere mensen baat hebben bij een beschrijving voor het correct instellen van een SATA Raid.

Ik schrijf dit topic in eerste instantie ook omdat ik de handleiding gevolgd heb en problemen heb bij het installeren van XP.

Hopelijk geen slotje op dit topic. Ik heb reeds gebruik gemaakt van de search maar geen enkel topic voldeed echt aan mijn vraag.

One Man Can Make A Difference.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:31
Wat zijn specifiek je problemen met de installatie, als we daar op in kunnen gaan heeft dit topic nog enige potentie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackangel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:54
Als je problemen hebt met het raid installeren, dat staat duidelijk in de manual. Je moet hem ten eerste enable in het bios en vervolgens op een knop drukken, bij mijn p4p800-d is dat <tab> (voor ide-raid). Aangezien er redelijk wat overeenkomsten zijn tussen mijn en jouw moederbord denk ik dat dat voor jouw ook geldt, maar dat zul je nog even moeten opzoeken. Vervolgens even instellen welke raidconfig je wilt (0,1,(0+1?)) en dan de volgende stap:

Je rost de cd van xp in de cddrive. Zodra er onderin beeld komt te staan "press F6 for installing a scsi/raid-controller" (ongeveer) druk je op F6. Er wordt dan uiteindelijk gevraagd voor een diskette met de drivers. Deze stop je erin en vervolgens kies je welke driver je wilt installeren. (ik had met mijn p4p800-d de keuzen uit winNT4.0, win2k en winXP). Vervolgens wordt de raidconfig herkent als een gewone schijf :)
Hopelijk geen slotje op dit topic. Ik heb reeds gebruik gemaakt van de search maar geen enkel topic voldeed echt aan mijn vraag.
hoef je er niet bij te zetten. Als je het er toch bij wilt zetten zul je bijvoorbeeld erbij moeten zetten waar je op het gezocht en waarom je er niet uit bent gekomen. Als je logischerwijs eerst de raidconfig had gemaakt (zie manual van je mobo) en daarna xp proberen te installeren (gewoon de stappen goed volgen) zou het niet zo'n groot probleem kunnen zijn denk ik :)

edit:
[OM] FAQ/beleid: Hoe installeer ik Windows op een SATA schijf?
ook leuk ;)

[ Voor 10% gewijzigd door blackangel op 09-03-2004 16:18 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Het instellen van een S-ATA RAID is wezenlijk niet anders dan dat van een 'normale' RAID-Configuratie.
Ik schrijf dit topic in eerste instantie ook omdat ik de handleiding gevolgd heb en problemen heb bij het installeren van XP.
En wat is nu het probleem?

[ Voor 65% gewijzigd door Guardian Angel op 09-03-2004 16:21 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-03 06:28

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Op mijn p4p800 deluxe geen enkel probleem gehad met behulp van het boekje dus moet jij ook kunnen met een p4c :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KI2000
Spijtig genoeg heb ik toch problemen.

Goed wat heb ik gedaan:

Ik heb de twee sata schijven aangesloten op de raid aansluitingen.
Vervolgens kreeg ik de melding: no array defined -> ctrl-f
Daar heb ik een raid aangemaakt met de auto config tool voor performance (striping)

Vervolgens heb ik via de laptop een disketje aangemaakt met de raid driver die ik heb afgehaald van de asus website.

Dit disketje heb ik ingevoerd en vervolgens de pc opnieuw gestart vanaf cd-rom.
Bij installatie van Windows XP heb ik op F6 gedrukt en de drivers ingeladen.

Vervolgens geeft hij aan dat de totale grootte 240 gig is. Het zijn twee schijven van 120 gig. Is het normaal dat hij dan 240 gig aangeeft als er een raid is ingesteld?

Ik formatteer een partitie voor het installeren van Windows en kies een grootte van 40 gig.

Het formatteren duurde twee uur!!! Vond ik ook al niet echt normaal.

Bij het booten van XP voor de eerste keer krijg ik de melding: ntoskrnl.exe is missing

Ik heb daarna geprobeerd om een quick format uit te voeren via de setup van windows, maar deze geeft na 20% een blue screen.

edit:

De faq heb ik reeds gelezen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door KI2000 op 09-03-2004 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:31
Dat het 240 Gig wordt is logisch, hierop kun je naar hartelust partities op aanmaken ;)

Verder is het niet normaal dat je bleu-screens krijgt bij de installatie.
Probeer eens de irrelevante devices in je bios uit te zetten, misschien dat je zo het probleem kunt isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80204

Ik weet neit of dit werkt, maar goed. Ik had ook problemen en had volgens de omschrijving van mijn moederbord beide HHD´s aan gesloten in de stand master. Echter toen ik na meerdere keeren prutsen, formatteren (wat inderdaad retelang duurde) ed de stand Cable Select gekozen had waren alle problemen voorbij en had ik eindelijk mijn Raind 0 configuratie in de lucht en kon ik eindelijk alles installeren.

Groeten

Jeroen

WinXP Pro Sp2
ASUS P4S8X 1024Mb
ATI Radeon 9600 XT 128Mb
2 x Maxtor 80Gb 8Mb 7200RPM
SATA RAID 0
LiteOn 163D
LiteOn 851S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KI2000
hey,

al bedankt voor jullie reply's, maar een sata disk in cable select zetten gaat niet. Een serial ata disk heeft een kanaal voor zich alleen, en kan dus niet master of slave zijn.
Ik heb zopas de bios terug op default gezet, en de array gecleared en opnieuw aangemaakt. Ik ga nu proberen windows te installeren. Ik hou julie op de hoogte

edit:
Bij quick format nog steeds blue screen op 20% :'(

edit 2:
Ik heb de harde schijven aangesloten als single sata, dus niet meer op raid. Ik krijg volgende melding: 4th master hard disk:SMART . Status BAD, backup and replace...

Brakke harde schijf dus? Is pas een nieuwe.

[ Voor 33% gewijzigd door KI2000 op 09-03-2004 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackangel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:54
KI2000 schreef op 09 maart 2004 @ 18:04:
edit 2:
Ik heb de harde schijven aangesloten als single sata, dus niet meer op raid. Ik krijg volgende melding: 4th master hard disk:SMART . Status BAD, backup and replace...

Brakke harde schijf dus? Is pas een nieuwe.
Alles kan vanaf het begin brak zijn :(
Als er nog geen data kun je het ook proberen op de ICH5R, veel performanceverschil zal er niet zijn.
Nog steeds fouten? Dan ligt het iig niet aan de controller en mag je de hdd echt de schuld geven. Maar de hdd zal denk ik wel bagger zijn. Je kan de hdd eventueel ook testen met OM FAQ / Beleid: Vage hdd :)

offtopic:
Met zulke errors uit winxp zou ik niet het risico willen lopen in een raid0 config en dus zelfs als de tests geen errors geven kijken wat de winkel kan doen voor je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.B.
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Probeer je kabels ns, die SATA kabels zijn erg gevoelig :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KI2000
@Blackangel:
Toen hij op de promise fasttrak was aangesloten kreeg ik geen smart foutmeldingen, maar ging er dus wel niets zoals het moest. Om een test uit te voeren heb ik de array verwijderd en hem aangesloten op de gewone sata aansluiting, maar dan niet meer in raid. Hierbij kreeg ik de smart foutmelding.

Ik ga dadelijk nog even proberen met een andera sata kabel, maar ik vrees voor de zaak.
Je denkt niet meteen aan een brakke hd wanneer hij nieuw is natuurlijk.
Jammer, want ik had een ata harde schijf van wd 120 gig die ook problemen heeft gekregen na een jaar. Dat is trouwens de reden geweest van een volledige computer upgrade :o
Het is begonnen met een harde schijf die stuk was. Daarom had ik maar meteen twee nieuwe sata schijven besteld, een nieuw mobo, nieuwe processor, 1 gig matched pair geheugen, en voor de aardigheid een dvd brander
lol :o

edit:
andere sata kabel geprobeerd, maar zelfde resultaat
Data Lifeguard laten draaien: SMART ok, fout bij random test
Momenteel draait hun quick repair progje, maar ik weet niet of ik het ga laten afwerken. Staat hier al 20 minuten op 1% ....

[ Voor 13% gewijzigd door KI2000 op 09-03-2004 20:57 ]

Pagina: 1