Toon posts:

[Phase-change] Mijn volgende project, wat te doen?

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik beschouw mijn cascade als 'af', en dan is opeens de lol er vanaf. Maar ik ben het koelsystemen bouwen nog lang niet zat, en ik twijfel wat ik zal gaan doen:

1) Een nog ziekere setup maken. 100K @ 100W klinkt als een leuk doel :). Je zou er zelfs je eigen LN2 mee kunnen maken. Nadelen: geluid, gewicht en vermogensconsumptie.

2) Een koelsysteem ter grootte van een Prom. Klein, stil. Maar dan wel -70C .. -80C enkele verdamper, of -60C .. -70C op 2 verdampers (CPU/GPU).

Systeem 1 is leuk voor de bragging rights. Systeem 2 is wat beter praktisch bruikbaar, en eventueel zijn er nog wat GoTters blij mee te maken als het inderdaad goed uitpakt (maar tot nu toe presteren al mijn PC systemen boven verwachting). Die prijs van een Mach2 / Vapo is wel erg hoog.

Allebei de systemen hebben zo hun charmes. Welke zal ik eens gaan ontwerpen en bouwen, en waarom? :P

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2004 15:58 ]

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:21
Doe ze gewoon alletwee. Eentje als bling, bling, en de andere gewoon om te gebruiken? ;)

• GuuZ
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-08-2021

GuuZ

is liev

Het is allebei leuk natuurlijk. Maar alles tot nu toe was behoorlijk kolosaal. Ik zou gaan voor de meest compacte oplossing die ook nog in je PC-kast te proppen is voor dagelijks gebruik.

DFI Lanparty NFII Ultra B | AMD XP-M 2400+ | 2x Twinmos 512MB PC3200 | Sapphire Radeon 9800 Pro
Hitachi Deskstar 160GB S-ATA 8MB | NEC ND-3540

• dj_dysaster
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:01

dj_dysaster

Stoom \o/

Ik zou de tweede wel leuk vinden om te zien gebouwd worden. Reden: weet ik waar ik bij mijn phase change op moet letten :P

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-01 14:50

Jack

MHz Matters

dj_dysaster schreef op 09 maart 2004 @ 16:00:
Ik zou de tweede wel leuk vinden om te zien gebouwd worden. Reden: weet ik waar ik bij mijn phase change op moet letten :P
ja dan lijkt me die tweede optie ook gaaf :)
als je er dan een soort how-to van kan maken..
met veel uitleg waar alles voor dient, wat het effect is als je er iets aan verandert en dat soort dingen :)
een begrijpelijk en toegankelijk verhaal voor iedereen in het Nederlands
dat zou ik wel erg kunnen waarderen :9

[Specs]

Verwijderd

Duidelijk optie 2.. Als hij klaar is test ik hem wel even ;)

Edit:
Ow en dual evaps he!! 8)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2004 16:08 ]

• JWR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-02 23:01

JWR

Verwijderd schreef op 09 maart 2004 @ 15:56:
Ik beschouw mijn cascade als 'af', en dan is opeens de lol er vanaf. Maar ik ben het koelsystemen bouwen nog lang niet zat, en ik twijfel wat ik zal gaan doen:

1) Een nog ziekere setup maken. 100K @ 100W klinkt als een leuk doel :). Je zou er zelfs je eigen LN2 mee kunnen maken. Nadelen: geluid, gewicht en vermogensconsumptie.

2) Een koelsysteem ter grootte van een Prom. Klein, stil. Maar dan wel -70C .. -80C enkele verdamper, of -60C .. -70C op 2 verdampers (CPU/GPU).

Systeem 1 is leuk voor de bragging rights. Systeem 2 is wat beter praktisch bruikbaar, en eventueel zijn er nog wat GoTters blij mee te maken als het inderdaad goed uitpakt (maar tot nu toe presteren al mijn PC systemen boven verwachting). Die prijs van een Mach2 / Vapo is wel erg hoog.

Allebei de systemen hebben zo hun charmes. Welke zal ik eens gaan ontwerpen en bouwen, en waarom? :P
Ik zou het het mooiste vinden als je een koelsysteem zou ontwerpen dat praktisch is dus proberen weinig gewicht en dan met 2 verdampers dus voor CPU / GPU 8) .

Succes iig :D

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:04
Systeem 2 lijkt mij wel wat, zit op dit moment te kijken of ik nu wel of niet ga waterkoelen. Phase-Change is eigenlijk een leukere stap (wel flink heftiger though)

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

Wimo.

Shake and Bake!

Zo'n koelsysteem in een shuttle systeem bouwen ... dan ben je de man

• willy83
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-06-2024
Een zeer klein systeem proberen te maken???

Verwijderd

Ik stem voor 2 verdampers in een klein systeem, dan zet je misschien eens een keer een overclock neer voordat je het alweer stript voor onderdelen :p

Ik ben bezig met mijn eigen controller te maken voor de prom omdat ik het display van de Mach 1 dus 3x niets vind. Hopelijk komen volgende week de LCD's binnen dan rond ik het af en komen er natuurlijk pics van de gemodde prom. (Hoewel ik nog geen kast heb gekozen voor erop maar goed)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Ik zou ook voor optie 2 gaan..

Waarom: Beetje uitdaging (autocascades zijn nou eenmaal niet zo simpel), bruikbaar, verkoopbaar.
Als het een beetje meezit ben je er nog mee klaar voordat de eerste commerciele autocascades zullen komen :P

En de optie 1/2 verdampers? Hmm.. Maak het ontwerp voor beiden.. Ik zou persoonlijk meer interesse hebben in een enkele verdamper die meer capaciteit heeft voor de cpu :)

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-02 21:10

Exigence

dnkroz

Bouw gewoon een derde trap aan je huidige systeem :Y) >:)

• Apen-nootjes
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ik zou ook gaan voor optie 2.. is wat bruikbaarder zoals hierboven al een aantal keer aangehaald is...

Echter....

Een doel als bij 1 is natuurlijk wel heeeeel bruut waarmee je natuurlijk het koelgebeuren in Nederland wel weer een beetje op de kaart zet ...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Misschien ook een goed idee:

Waterkoeling op de condenser met een flink grote radiator zodat de boel met een paar stille fans gekoeld kan worden. Eventueel ook de compressor waterkoeling geven om te zorgen dat je niet 2 grote fan's nodig hebt die een enorm lawaai maken zoals bij de prom.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 maart 2004 @ 16:49:
Misschien ook een goed idee:

Waterkoeling op de condenser met een flink grote radiator zodat de boel met een paar stille fans gekoeld kan worden. Eventueel ook de compressor waterkoeling geven om te zorgen dat je niet 2 grote fan's nodig hebt die een enorm lawaai maken zoals bij de prom.
Ik vind een prom best stil anders..

• Av3ng3rtje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-01 22:08
Ik zou kiezen voor optie 2, als dit goed uitpakt zou je eventueel een productielijn kunnen starten. Net zoals tha mafkees, maargoed zo ver ben je nog lang niet. Ik zou er dan wel entje willen hebben :P

Optie 1 lijkt me eigenlijk overbodig , want als ik het goed heb neemt bij de -100 of kouder de supergeleiding af..

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-02 16:14
ik zou sys 2 wel willen zien.
Dan kan ik ook leren om voor mezelf een waterchiller in elkaar te zetten. Maar eerst mn wc maar even op orde brengen ;)
Bij deze:

Poll: Wat moet het nieuwe project worden?
Xtreme cpu koeling
Dual evap koeling
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=7580&layout=2&sort=prc

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Verwijderd

100K klinkt heel leuk maar ik denk dat het voor cpu cooling niet erg nuttig is vergeleken met -100C. Verder is het verschil tussen een cascade met 2 comps en een cascade met 3 comps niet gigantisch(voor zover ik weet alleen grotere warmtewisselaars en wat speciale olieën gebruiken die niet bevriezen). zou wel een kunst zijn trouwens als je het flink stil krijgt, die FUGGER heeft voor zijn gpu cascade 2 1/7HP compressortjes gebruikt dacht ik. Dat zal wel een stuk minder lawaai maken dan die 1,5HP die jij gebruikt.
(als je trouwens nog lager gaat heb je flinke plassen vloeistoffen in je kast :+ rond de 80K condenseeren zuurstof en stikstof ook dus dat zou wel melig zijn.)

persoonlijk vind ik een autocascade een stuk leuker aangezien je die niet vaak ziet. zelfs op xtreme is er nu volgens mij maar 1 iemand mee bezig. Het lijkt mij ook een wat grotere uitdaging voor jou. als je er ook nog is 2 evaps opzet is het helemaal een stunt.

@Thorry, lijkt me nuttiger om dan een grotere condensor te nemen. ik snap de drang van veel mensen niet om een condensor te waterkoelen, een condensor heeft al een groot oppervlak met de lucht. Waterkoeling zorgt alleen maar voor meer verlies waardoor je condensor uiteindelijk warmer is.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2004 17:31 ]

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Lijkt mij ook de tweede optie (uit de startpost) Een lekker stil compact apparaatje wat ook nog eens goed koelt, beter dan de prom. En natuurlijk wordt het helemaal leuk als 't ding 2 verdampers heeft.

Leef je uit zou ik zeggen.... :9

• Gipsy King
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-01 09:55
optie 2 lijkt me ook wel wreed idd

wat je ook kan doen is op je cascade voor het volgende project , gewoon een prometiakit compatible evap head maken , zodat ie gewoon op bestaand prom kit kan worden gemonteerd... ;)

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:33

Epsilon

Iig iets met een wat kleinere evap ;)

Dual evap is wel meesterlijk trouwens als je een cascade hebt.

Een autocascade (2 stuks dan natuurlijk !!!) is een nog mooier systeem. Maar wel met een extra doel: Naast dat het natuurlijk klein moet zijn, moet het er bijna "factory made" uit zien. Dus mooi clean :). Die testsetups van CC halen wel hele lage temps, maar ligt verspreid op een 4m2 :).

Eventueel zou je het kunnen combineren als het je te makkelijk wordt >:) dus:

Cascade system met een autocascading lowstage met 2 evaps :) (3 evaps, nog moeilijker, maar volgens bowman het werk niet waard).

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 maart 2004 @ 16:53:
[...]

Ik vind een prom best stil anders..
Niet als je WC gewend bent :p

Waterkoelen van de condenser is idd niet zo nuttig, maar het waterkoelen van de compressor lijkt me dan wel redelijk handig.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2004 18:07 ]

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Optie 3: Een goed verslag van de cascade maken en op GoT posten, waarna je er ff mee gaat overklokken :P

serieus: Lagere temps zijn leuk, alleen vermogensconsumptie is niet leuk meer.
Misschien als een project samen met Haeg, maar zeker niet geschikt voor 24/7 gebruik.

Een autocascade lijkt mij interessanter voor praktisch gebruik, en het ook iets dat nijgt naar subtiliteit ipv brute kracht (x hp compressoren ed)

offtopic:
Autocascade @ 100 K @ 100 W kan natuurlijk ook >:)

[ Voor 9% gewijzigd door ANdrode op 09-03-2004 18:15 ]

Verwijderd

Ik zou gaan voor optie 2 en dan een Xeon kit voor maken :9~
Dat zou pas leuk zijn :)

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-02 13:01

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Verwijderd schreef op 09 maart 2004 @ 18:37:
Ik zou gaan voor optie 2 en dan een Xeon kit voor maken :9~
Dat zou pas leuk zijn :)
En dan in een 8U rack ophangen? :?
* Demo ziet het nut van phase-change op een Xeon niet echt..

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Bernd
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-08-2022
Ik zou de 2e doen! Laat die überlage temperaturen maar aan de japanners over.

Frogstar#2151

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:42
Demoniac schreef op 09 maart 2004 @ 19:12:
[...]
En dan in een 8U rack ophangen? :?
* Underground75 ziet het nut van phase-change op een Xeon niet echt..
Op www.2cpu.com is een topic te vinden over de ASUS PL-DL DeLuxe. Deze kan je bios kan je flashen met een andere asus bios 875P chipset waardoor je de PCI kan locken en ver kan overklokken. Al zou ik dat niet zo snel doen, het kan wel. Het grote wachten is op een bios met PCI fix van ASUS zelf. Maar goed dat is een andere discussie die hier verder niet aan de orde is en hier dan ook verder niet dient te worden besproken. Ik ben voor de tweede optie.

Verwijderd

Anders kun je misschien een LOW budget oplossing voor een soort vaporizer proberen is een hele uitdaging denk ik zo. Alle ingredienten erbij en uitleg enzovoorts.

Gefeliciteerd met je cascade trouwens _/-\o_ _/-\o_

Verwijderd

nummer 1 ! en dan die opp en macci flink aars kicken })

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Koeltechnisch gezien zou het een prestatie zijn voor jou om een werkend systeem te bouwen dat de -170 haalt .
Aan de andere kant is het ook een uitdaging om op de wens van de tweaker in te gaan en dat is 1 systeem met twee verdampers 1 voor de cpu en een voor de gpu
en dan simpel in gebruik {lees hufterproof} en dan ook in temp instelbaar zoals nu jou cascade is .
Ik ben benieuwd of je dat zal lukken {eventueel met mijn hulp} ;)

Verwijderd

Haeg schreef op 09 maart 2004 @ 20:36:
Koeltechnisch gezien zou het een prestatie zijn voor jou om een werkend systeem te bouwen dat de -170 haalt .
Aan de andere kant is het ook een uitdaging om op de wens van de tweaker in te gaan en dat is 1 systeem met twee verdampers 1 voor de cpu en een voor de gpu
en dan simpel in gebruik {lees hufterproof} en dan ook in temp instelbaar zoals nu jou cascade is .
DaBit kan alles! _/-\o_ We weten allebei hoe ongelooflijk slim die gozer is..dit gaatie zeker voor mekaar krijgen (met wat hulp van de pro natuurlijk :P )

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

-273c :P ik zou eerst eens beginnen met wat OC prestaties, en genieten van die -109c :)

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-12-2025

t!mP

is inflatie gevoelig

optie 2 en dan 'scores' neerzette

Verwijderd

Ik zie optie 2 wel zitten :)
Het liefst eigenlijk voor 2 CPU's zodat iemand (lees mijzelf ;) ) met een dual bak ook eens met PhaseChange kan klooien :9

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

Nr. 2 zou wel heel 'cool' zijn. En als je het een beetje commercieel aanpakt kunnen we binnenkort allemaal een duo-chill bij Dabit kopen! :9~ ;)

Use the Search Luke...

Verwijderd

Topicstarter
Nouwweuhhh, dat lijkt me wel duidelijk. Optie 2 dus.

'k heb contact opgenomen met Baker18 voor een paar evapblokjes. Zo 100% geweldig zijn ze nou ook weer niet, maar je kunt het tenminste wel gewoon standaard kopen. En 't is al beter dan dat onding op een Prom.
Haeg schreef op 09 maart 2004 @ 20:36:
Dat is inderdaad zo :)
Jouw hulp heb ik zowiezo nodig ;)

Overigens: ~ -70C CPU en ~ -25C GPU, is dat acceptabel? 2x lage temp is waarschijnlijk te zwaar voor de (stille) compressoren die ik in gedachten heb.

• Tazzy
Klinkt goed, neem aan dat -70 en -25 de temps zijn die op het blok los te halen zijn?

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

tja ik zou voor 2 gaan, goh wat origineel :P.
IIg als je ooit Commercieel gaat dan heb ik ckers intressen :D suc6 met je project DaBit!!

Gabriël AM5

• RommelD
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05-2022

RommelD

Stargate overheerscht!

[quote]Verwijderd schreef op 10 maart 2004 @ 09:22:
Nouwweuhhh, dat lijkt me wel duidelijk. Optie 2 dus.

'k heb contact opgenomen met Baker18 voor een paar evapblokjes. Zo 100% geweldig zijn ze nou ook weer niet, maar je kunt het tenminste wel gewoon standaard kopen. En 't is al beter dan dat onding op een Prom.
quote]

Er zijn volgens mij nog wel een paar personen geinteresseerd in baker blokken waaronder ik :*) Misschien kunnen we gezamenlijk een paar blokken kopen? :9

X2 3800+@2700@1.67 volt@WC, 2*512 mb G-Skill PC3500 @ 245 2-2-2-5, Sparkle 7800 GTX@515-1400

Verwijderd

Topicstarter
Tazzy schreef op 10 maart 2004 @ 09:44:
Klinkt goed, neem aan dat -70 en -25 de temps zijn die op het blok los te halen zijn?
Yup...

[quote]RommelD schreef op 10 maart 2004 @ 11:16:
Verwijderd schreef op 10 maart 2004 @ 09:22:
Er zijn volgens mij nog wel een paar personen geinteresseerd in baker blokken waaronder ik :*) Misschien kunnen we gezamenlijk een paar blokken kopen? :9
Ik wil zowiezo 5 bakerblokken laten komen met isolatie enzo. Eentje voor op de cascade, eentje voor mijn testsetup, en 3 voor geinteresseerden. Dan evalueer ik ze wel en kijk ik hoe goed ze zijn.

• Epsilon
  • Laatst online: 12:33

Epsilon

Verwijderd schreef op 10 maart 2004 @ 11:45:
Ik wil zowiezo 5 bakerblokken laten komen met isolatie enzo. Eentje voor op de cascade, eentje voor mijn testsetup, en 3 voor geinteresseerden. Dan evalueer ik ze wel en kijk ik hoe goed ze zijn.
Ik ben ook geinteresseerd. Voor de zomer ga ik nl met een projectje beginnen. Hier komt uiteraard geen bakerblock op omdat ze daar nou net ff iets te duur voor zijn. Maar ik wil er zeker mee doorgaan en dan maak ik een systeem met nieuwe onderdelen. Hiervoor wil ik een evap hebben. Ik heb dat geloof ik al een keer verteld op XS btw ;).

Verwijderd

sorry dat ik je topic ermee vervuil maar aangezien jullie het over verdampers hadden kon ik het niet laten. ik was van plan om in de toekomst een direct die gpu systeempje te maken en vroeg me daar bij af of het mogelijk was om mobo verticaal te houden (vga dus horizontaal). Probleem wat je hierbij snel zal krijgen is dat koelgas niet tegen de warmte bron komt en dat veel koelgas in vloeistof vorm de suction weer in gaat. Mijn oplossing:
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~w.vsoest/gpuevap1.jpg

de bovenkant raakt dan de gpu. onderin komt de suction+cappilair binnen, cappilair gaat door naar het bovenste compartiment en spuit daar het koelgas in. De roze holle buisjes verbinden het onderste met het bovenste compartiment en fungeren dus als suction. de blauwe staafjes zijn koperen stafen die zorgen voor warmtegeleiding en contactoppervlak. Wat vinden jullie ervan?

ps.eerste keer dat ik een evap ontwerp en dat ik werk met een 3d proggie dus niet al te streng graag :+

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 maart 2004 @ 16:07:
sorry dat ik je topic ermee vervuil maar aangezien jullie het over verdampers hadden kon ik het niet laten. ik was van plan om in de toekomst een direct die gpu systeempje te maken en vroeg me daar bij af of het mogelijk was om mobo verticaal te houden (vga dus horizontaal). Probleem wat je hierbij snel zal krijgen is dat koelgas niet tegen de warmte bron komt en dat veel koelgas in vloeistof vorm de suction weer in gaat. Mijn oplossing:
[afbeelding]

de bovenkant raakt dan de gpu. onderin komt de suction+cappilair binnen, cappilair gaat door naar het bovenste compartiment en spuit daar het koelgas in. De roze holle buisjes verbinden het onderste met het bovenste compartiment en fungeren dus als suction. de blauwe staafjes zijn koperen stafen die zorgen voor warmtegeleiding en contactoppervlak. Wat vinden jullie ervan?

ps.eerste keer dat ik een evap ontwerp en dat ik werk met een 3d proggie dus niet al te streng graag :+
Aan welke kant komt nou de videokaart? Bij de meeste kaarten zit de core aan de onderkant en zit je dus tegen de zwaartekracht in te werken wat niet handig is.

Je zou een dun blokje met veel oppervlakte aan de binnenkant kunnen gebruiken, dan maakt het niet meer zoveel uit wat de onderkant en wat de bovenkant is. De suctielijn kun je dan best bovenin plaatsen, eventueel een extra bocht erin zodat er geen vloeistof meer mee kan komen.

• stunter
  • Laatst online: 10:18
Kwam toevallig de blokken van baker tegen in een webwinkel zowel gpu als cpu

Verwijderd

Kun je niet eens een blokje op een koelsysteem uit een sloop-koelkast solderen? Dus enkel de koelplaten vervangen door een blokje; gesoldeerd aan het eind van de buis?

Ik ben benieuwd wat de resultaten met zo'n (80Watt?) systeem kunnen zijn - maar heb zelf het gereedschap (en de durf :) ) niet om het te proberen.

Misschien is dit een oplossing voor de koelkast-afvalberg: cheap ass PC-koeling.

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:56
optie 2 is idd de leukste oplossing.

Misschien projectje voor erna:
onder het vriespunt (0 graden dus) en dan toch zo zuinig mogelijk met energie

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-02 12:48
Ik mis nog een blokje voor de Northbridge })

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 maart 2004 @ 16:55:
[...]

Aan welke kant komt nou de videokaart? Bij de meeste kaarten zit de core aan de onderkant en zit je dus tegen de zwaartekracht in te werken wat niet handig is.

Je zou een dun blokje met veel oppervlakte aan de binnenkant kunnen gebruiken, dan maakt het niet meer zoveel uit wat de onderkant en wat de bovenkant is. De suctielijn kun je dan best bovenin plaatsen, eventueel een extra bocht erin zodat er geen vloeistof meer mee kan komen.
de gpu komt op de bovenkant van het blok, daarom heb ik dit ontwerp ook gemaakt, om er voor te zorgen dat vloeistof niet regelrecht in de suction komt maar voldoende mogelijkheid heeft om te koken. Ben alleen beetje bang voor olie met dit ontwerp blijft denk veel achter in het blok.

Dun blokje kan inderdaad ook. maar dan heeft het gas wat minder ruimte om te koken. en vond het wel leuk om is wat te ontwerpen

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 maart 2004 @ 22:13:
[...]

de gpu komt op de bovenkant van het blok, daarom heb ik dit ontwerp ook gemaakt, om er voor te zorgen dat vloeistof niet regelrecht in de suction komt maar voldoende mogelijkheid heeft om te koken. Ben alleen beetje bang voor olie met dit ontwerp blijft denk veel achter in het blok.

Dun blokje kan inderdaad ook. maar dan heeft het gas wat minder ruimte om te koken. en vond het wel leuk om is wat te ontwerpen
Als je flink wat oppervlakte hebt (zoals bijvoorbeeld een spiraal met geribbelde ondergrond en ongeveer 5mm diep) dan heeft dat gas ruimte zat om te koken, omdat het blok vrij dun en klein kan zijn zal de tempratuur over het hele blokje prima zijn. Als je spiraal lang genoeg is en aflopend dan zul je ook weinig last hebben van olie.

Probleem is echter, designen is simpel, kosten en haalbaarheid is heel iets anders.

Edit:

Shit we gaan wel erg offtopic... ff iets ontopic posten

Go Dabit go! :+

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2004 00:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 maart 2004 @ 16:07:
sorry dat ik je topic ermee vervuil maar aangezien jullie het over verdampers hadden kon ik het niet laten.

..

Wat vinden jullie ervan?
Zou opzich wel zo kunnen, maar mij lijkt een maze-ontwerp toch beter werken. Maja, da's mijn mening :)
Verwijderd schreef op 10 maart 2004 @ 21:13:
Kun je niet eens een blokje op een koelsysteem uit een sloop-koelkast solderen? Dus enkel de koelplaten vervangen door een blokje; gesoldeerd aan het eind van de buis?
Jawel, alleen als je dat doet dan kom je erachter dat je toch eigenlijk die grote passieve verdamper niet wilt hebben, enzovoorts.
Ik ben benieuwd wat de resultaten met zo'n (80Watt?) systeem kunnen zijn - maar heb zelf het gereedschap (en de durf :) ) niet om het te proberen.
Mwoah, onder nul is goed te halen.
PASware schreef op 10 maart 2004 @ 21:38:
Misschien projectje voor erna:
onder het vriespunt (0 graden dus) en dan toch zo zuinig mogelijk met energie
Nee, dat is niet mijn straatje. Zo koud mogelijk, da's leuk. Zo zuinig mogelijk is niet leuk.
Mythrill schreef op 10 maart 2004 @ 22:01:
Ik mis nog een blokje voor de Northbridge })
Als ik die dingen ooit commercieel ga bouwen, en jij wilt er een northbridge-ding bij, dan kan dat :P

• _Droopy
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-08-2019

_Droopy

Tweaken of school?,....Hmmm..

Verwijderd schreef op 11 maart 2004 @ 09:42:
[...]

[knip]

Als ik die dingen ooit commercieel ga bouwen, en jij wilt er een northbridge-ding bij, dan kan dat :P
Zie ik je daar de boot afhouden, of weet je dat echt nog niet? :Y)

Life is but a joke,.... But i see nobody laughing. Specs 3DMark2k1se 21671 3D Mark03 7195

• bredend
  • Laatst online: 11:18
Is het niet een idee om iets te maken dat lucht helemaal droogt en dan afkoeld zodat je je hele moederbord kan koelen? Of bijvoorbeeld een verdamper ter grootte van een A4 zodat je een moederbord van de achterkant kan koelen. Leuk om een processor op -80 te hebben, maar als het mobo geen hogere frequentie's aankan...
Het is idd niet zo extreem en bruut, maar het maakt je set wel compleet: een martelbank voor moederborden >:)

• Twynn
_Droopy schreef op 11 maart 2004 @ 09:47:
Ik verwacht dat hij eerst moet kijken of zoiets haalbaar is. Als je een mooi systeem neer kunt zetten, maar de uiteindelijke verkoopprijs komt uit op 2500 euro, dan is het niet interessant natuurlijk :)

• Tazzy
Al een beetje een idee van prijs?

Zag net een topic over de Mach II ST dat die ongeveer 480 (dolar denk?) gaat kosten. Dat device koelt alleen je CPU en niet de GPU maar toch ;)

Heb eigenlijk geen idee van prijzen als je phase-change kijkt 8)

• Twynn
Tazzy schreef op 11 maart 2004 @ 10:22:
Zag net een topic over de Mach II ST dat die ongeveer 480 (dolar denk?) gaat kosten. Dat device koelt alleen je CPU en niet de GPU maar toch ;)
stond een prijs van rond de 480 euro.. En dat zou de inkoopsprijs zijn.. Uiteindelijke verkoopsprijs zal dus nog een stuk hoger liggen :)
Heb eigenlijk geen idee van prijzen als je phase-change kijkt 8)
Tja, phase-change is nou eenmaal niet goedkoop.. Onderdelen zijn duur (zeker omdat je bijvoorbeeld geen kleine compressoren gebruikt welke in elke standaard koelkast zitten), en het maken van dat spul is handwerk. Vandaar de hogere prijzen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Twynn op 11-03-2004 10:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
_Droopy schreef op 11 maart 2004 @ 09:47:
Ik weet het nog niet. 't zal niet veel duurder moeten worden dan een Prom of Vapo, maar wel met betere specs. Het bouwen is handwerk, en een stuk meer dan een Prom.

Uiteindelijk moet alles in een Excel spreadsheetje, en dan komt er een bedrag uitgerold. Als dat interessant genoeg is, dan merk je dat vanzelf :P
Tazzy schreef op 11 maart 2004 @ 10:22:
Al een beetje een idee van prijs?
Nope....

• theshatter
  • Laatst online: 08-02 19:02
Misschien is het een idee om een soort doe-het-zelf kit te maken, waarin alle benodigde onderdelen zitten. En dat je dit zelf in elkaar kunt zetten, er moet immers iets te prutsen overblijven.

• Twynn
theshatter3 schreef op 11 maart 2004 @ 16:55:
Misschien is het een idee om een soort doe-het-zelf kit te maken, waarin alle benodigde onderdelen zitten. En dat je dit zelf in elkaar kunt zetten, er moet immers iets te prutsen overblijven.
Gaat niet werken :)

Je hebt te maken met gassen die je zelf niet mag verwerken (tenzij je een stek-licentie hebt en bij een bedrijf werkt wat een stek-licentie bezit).
Verder moet alles in elkaar gesoldeerd worden. Dan moeten diegenen die zo'n bouwpakket willen dus zelf een brander hebben/kopen, en bovendien moet het soldeerwerk ook nog eens degelijk gebeuren. De drukken in een phase-change systeem kunnen behoorlijk hoog oplopen, en je wilt niet dat dingen gaan lekken of uit elkaar gaan knallen ofzo. :)

Bouwpakket lijkt me dus geen strak plan :D

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:36
Nou, geen beter vermaak dan leedvermaak toch? }>

• theshatter
Twynn schreef op 11 maart 2004 @ 17:14:
[...]

Gaat niet werken :)

Je hebt te maken met gassen die je zelf niet mag verwerken (tenzij je een stek-licentie hebt en bij een bedrijf werkt wat een stek-licentie bezit).
Verder moet alles in elkaar gesoldeerd worden. Dan moeten diegenen die zo'n bouwpakket willen dus zelf een brander hebben/kopen, en bovendien moet het soldeerwerk ook nog eens degelijk gebeuren. De drukken in een phase-change systeem kunnen behoorlijk hoog oplopen, en je wilt niet dat dingen gaan lekken of uit elkaar gaan knallen ofzo. :)

Bouwpakket lijkt me dus geen strak plan :D
Dat je met gassen te maken hebt snap ik ook wel, maar dat wil toch niet zeggen dat je daar een stek licentie voor nodig hebt, propaan voldoet bijvoorbeeld ook prima (en anders kun je het natuurlijk laten vullen bij een aircoboer).
En is het je verdere al opgevallen hoeveel mensen plannen hebben om hun eigen phase-change te gaan bouwen ??, die mensen hebben dus sowieso al de beschikking over een fatsoenlijke brander, of zijn van plan er een te kopen.

Verwijderd

theshatter3 schreef op 11 maart 2004 @ 16:55:
Zo'n bouwpakket bestaat, dat heet de sloop (of recyclingscentrum). Ga erheen, haal alle onderdelen, eventueel zelf nog wat onderdelen maken zoals een evap kop. Dan de boel in elkaar solderen, dan een aircobedrijf in de buurt lief aankijken of zelf illegaal gas erin stoppen (als je daar de mogelijkheden tot hebt zoals een vacuumpomp ed) anders ff naar Haeg gaan en hem lief aankijken.

Op zich kan iedereen het, het enigste wat je nodig hebt is een goede werkplaats, veel ruimte, een grote achterbak of aanhanger om de spullen van de sloop af te halen, wat geld voor speciale onderdelen, soldeertools (dus geen 10 watt soldeerboutje), goed gereedschap, iemand die em kan vullen, een hoop tijd, veel geduld en natuurlijk skillz.....

Makkelijk toch :+

• theshatter
@thorry: Tuurlijk kun je een oude airco of diepvries gebruiken, en dat zal allemaal best wel werken, maar het zou natuurlijk ideaal zijn als je alle spullen nieuw zou kunnen kopen

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-01 14:50

Jack

MHz Matters

theshatter3 schreef op 11 maart 2004 @ 18:10:
@thorry: Tuurlijk kun je een oude airco of diepvries gebruiken, en dat zal allemaal best wel werken, maar het zou natuurlijk ideaal zijn als je alle spullen nieuw zou kunnen kopen
ik weet niet of jij al wel eens heb gekeken hoeveel geld je ongeveer kwijt bent aan allemaal nieuwe spullen, maar dat valt echt tegen :'(
tamelijk dikke portemonnee is wel nodig

bovendien is lang niet alles makkelijk verkrijgbaar voor iedereen...

[ Voor 5% gewijzigd door Jack op 11-03-2004 19:08 ]

[Specs]

• Twynn
theshatter3 schreef op 11 maart 2004 @ 18:06:
Dat je met gassen te maken hebt snap ik ook wel, maar dat wil toch niet zeggen dat je daar een stek licentie voor nodig hebt, propaan voldoet bijvoorbeeld ook prima (en anders kun je het natuurlijk laten vullen bij een aircoboer).
Mjah, voor standaard systemen kan dat inderdaad..
Niet voor een systeem zoals DaBit beschrijft. Zoiets werkt namelijk niet met een standaard gas.
En is het je verdere al opgevallen hoeveel mensen plannen hebben om hun eigen phase-change te gaan bouwen ??, die mensen hebben dus sowieso al de beschikking over een fatsoenlijke brander, of zijn van plan er een te kopen.
Ik geloof dat het me wel ooit is opgevallen jah :+
Maar dan nog.. Dit soort projecten is niet geschikt voor zelfbouw.
theshatter3 schreef op 11 maart 2004 @ 18:10:
Ik zou zeggen: Neem hier eens een kijkje: http://www.gafco-altron.nl/templates/page.asp :)
Pagina: 1