[ALG] netwerk configuratie advies

Pagina: 1
Acties:

• codemann
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-01 15:04
Ik heb thuis een klein netwerkje en ben meer en meer op linux aan het overschakelen. Nu draai ik sinds een week of 2 gentoo op een tweede pc (als desktop) en ik gebruik nu mijn windows xp nog maar nauwelijks. Ik ben nog aan het kijken of alles wat ik wil kunnen mogelijk is in linux, maar de kans is heel reëel dat ik op mijn desktop pc een dual boot systeem linux/gentoo (applicaties) en windows xp (games) ga draaien.

Dus in mijn hoofd zit ik al wat na te denken of alles mogelijk is in mijn huidige netwerkconfiguratie. Ik heb nog een bakje als router, firewall, dhcp server (debian), een windows 2003 server als file/web server, domain controller, terminal server en een HTPC.

Ik zou op die windows 2003 server windows willen laten staan, om verschillende redenen: bijv. ik programmeer op het werk asp/mssql/... en met terminal services heb ik dan nog altijd de mogelijkheid om een windows applicatie te draaien op die pc. Er zit een schijf van 160GB in deze server, geformatteerd met NTFS. En daar zit het grootste probleem, dit is enkel read-only in linux, het schrijven is nog zeer experimenteel. Nu zou ik toch graag mijn fileserver op die pc houden aangezien ik op die pc ook dingen afhaal, ik die pc wel eens meeneem naar een lan party, enzovoort. Bovendien is er geen andere pc beschikbaar om als fileserver te dienen. De router is slechts een heel oude pentium 1 en mijn desktop pc staat niet 24/7 op. De PC waar ik nu gentoo op heb staan is ook al gereserveerd voor andere doeleinden dus dat is ook geen oplossing. Ook heb ik een HTPC (home theater pc) waar ik NTFS op heb draaien aangezien ik daar regelmatig met grote bestanden zit te werken, en dus zou deze ook alleen maar read-only toegankelijk zijn...

Ik weet het, ik zit een beetje in een doodlopend straatje, maar ik hoop hier toch ergens een of ander advies te krijgen, misschien bekijk ik het allemaal wat te ingewikkeld ofzo. Maar ik wil een goede combinatie linux/windows hebben, anders zie ik deze omschakeling naar linux echt niet zitten. En langs de andere kant zou het te stom zijn om me voor dit kleine probleem in te houden om linux te gaan gebruiken...

Er moet toch een oplossing zijn waarbij ik probleemloos aan de bestanden op m'n windows 2003 server en htpc probleemloos kan met bestanden > 4GB (dat is de reden dat ik geen FAT32 gebruik).

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:03
Nu is het me niet helemaal duidelijk: de fileserver die win2k3 draait heeft 160 GB harddisk, en er is een andere computer waarop je WinXP en Linux draait?

Als ik dat goed heb gelezen, wat heeft dan de read-only NTFS-support van Linux hier mee te maken? Die HD zit dan toch in een fysiek ander systeem? Of lees ik het nu niet goed...

[ Voor 4% gewijzigd door Wilke op 09-03-2004 15:48 ]

• codemann
Momenteel draai ik linux op een aparte PC, maar deze PC zal in de toekomst niet meer beschikbaar zijn.

Dus dan heb ik :
- Pentium 1 o.a. router (te weinig voor die 160GB)
- Windows 2003 Server o.a. fileserver (zit momenteel die 160GB in)
- HTPC ook met 160GB met Windows XP, dit zou misschien nog een linux distro (MythTV) kunnen worden
- Client PC met momenteel Windows XP, in de toekomst zou ik hier linux op willen draaien

Maar die Client PC zou op de schijven van de 2003 Server en de HTPC ook moeten kunnen schrijven aangezien beide toch ook wat fileserving op zich gaan nemen. Als ik dan alleen kan lezen vanuit m'n Client PC ben ik direct heel beperkt.
Maar het enige degelijke FS onder Windows is NTFS, wat read-only is...

Mijn excuses voor de verwarrende intro, ik wou zo veel zeggen dat het een chaos is geworden :?

[ Voor 14% gewijzigd door codemann op 09-03-2004 15:56 ]

• Bas!
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
Dit alles gaat toch via een netwerk?
Wat Wilke wil zeggen is dat een fysieke schijf en een netwerkgedeelde schijf erg verschillen. Zodra je iets over een netwerk gaat delen wordt er een meta laag tussen gebouwd en wordt de schijf (of liever share) virtueel. Er zijn wel filesystemene naar ik meen die over verschillende fysieke schijven over een netwerk werken maar dat valt buiten ons verhaal.
Het komt er dus op neer dat het geen reet voor windows of voor linux uitmaakt hoe je je schijven formatteert als je wilt sharen over een netwerk.

Wat je wilt is dat windows file sharing gaat werken. Om die shares vast te mounten (dus zeg maar dat het net lijkt of ze locaal werken) heb je smbfs (of in de toekomst cifs) support nodig in de kernel. Dit zit in nagenoeg alle kernels dus daar hoef je je niet druk om te maken. Verder heb je libsmbclient nodig wat standaard bij het samba package of de smbmount tools zit.
doe eens man smbmount en man smbclient en je weet genoeg. Ook zit er bij samba genoeg documentatie (een van de krachten van samba is nu juist dat het wel aardig goed gedocumenteerd is tot op het punt dat ook zij niet weten hoe Microsoft het een en ander doet)
Kijk maar eens op /usr/share/doc/samba

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:03
codemann schreef op 09 maart 2004 @ 15:53:
Maar die Client PC zou op de schijven van de 2003 Server en de HTPC ook moeten kunnen schrijven aangezien beide toch ook wat fileserving op zich gaan nemen. Als ik dan alleen kan lezen vanuit m'n Client PC ben ik direct heel beperkt.
Maar het enige degelijke FS onder Windows is NTFS, wat read-only is...
Het zijn en blijven dus fysiek verschillende systemen. Dus begrijp ik niet waarom je het hebt over NTFS-support van Linux. Alsof het je Linux client-PC iets uitmaakt wat voor bestandssysteem je NT-server gebruikt. Je kunt gewoon gebruik maken van Samba shares om bij de gegevens op de NT-server te komen (deze kun je onder Linux gewoon read/write mounten mits je smbfs support in je kernel hebt, hoe dit moet staat ergens in de NOS FAQ), of je zou een NFS-server voor windows kunnen gaan draaien en de NFS-shares mounten onder Linux.

• codemann
Aaaaaaaaaaaah zooooooooooooo.
Een linux newbie leert weer iets bij, een misverstandje van mezelf dus. Bedankt voor de wijze uitleg !

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Voor het geval dat je de schijven in de computers wilt verplaatsen, ook dat gaat cross-platform. Er is namelijk weldegelijk NTFS read/write support voor Linux, zie http://www.jankratochvil.net/project/captive/ . Captive gebruikt gewoon de Windows driver, dus je moet even een ntfs.dll (oid) uit een windows Installatie kopieren.
De standaard kernel support voor NTFS is inderdaad nog experimenteel en erg onveilig (in 2.4) of erg incompleet (2.6).

Voor netwerkshares speelt dit uiteraard allemaal geen rol, zoals boven al aangegeven.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Pagina: 1