Toon posts:

[VB6] Verschillende projecten met dezelfde formulieren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een gevorderde newbie in VB6. Ik ben nu bezig met het maken van meerdere applicaties die allen dezelfde huisstijl moeten krijgen.

De formulieren die er in ieder geval gelijk uit moeten zien zijn:
Splashscreen
Aboutbox
Advanced messagebox

Nu ben ik al een tijdje aan het zoeken en voorbereiden en ben ik tot de volgende oplossing gekomen:
Ik maak een dll aan waar die drie (worden er misschien meer) forms inzitten, plaats die in de 'common files' directory en gebruik ik mijn hoofdapplicaties die dll.
Eventueel kan ik ook voor elk form een eigen dll maken.
Is dit een handige oplossing of ben ik nu helemaal verkeerd bezig? :?
Uiteraard heb ik nog meer vragen maar die komen later wel.

Groeten
Paul

• muba
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-10-2013

muba

Prince of Persia!

Waarom ingewikkeld doen met DLL-bestanden?

Maak gewoon een template van die drie forms (sla ze op in [...]\VB98\template\forms\). Tijdens het maken van je app klik je dan gewoon Add New Form (oid) en dan klik je die template aan en dan stel je nog even de captions in van dingen enzo. Klaar!

Reporter: Mister Gandhi, what do you think of western civilisation?
Gandhi: I think it would be a good idea

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-05 16:53
Verwijderd schreef op 09 maart 2004 @ 14:14:
Is dit een handige oplossing of ben ik nu helemaal verkeerd bezig? :?
Uiteraard heb ik nog meer vragen maar die komen later wel.
Vind ik best wel, als je er een activex dll van maakt en die forms in hun eigen klasse giet, kun je er alle kanten mee op.

Vind ik overigens een betere methode dan die hier voor me wordt geopperd, bij die manier krijg je namelijk onherroepelijk versie problemen.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal.
Hoe meer ik er over nadenk hoe meer ik de voordelen van het gebruik van de dll's zie.
Nu wil ik de dll's in de standaard map 'Common files' plaatsen (bij mij is dat C:\Program Files\Common Files\) Nu kan ik tijdens de installatie vast wel aangeven dat de dll's daarheen moeten (ik wil voor de dll's een aparte installatie gebruiken), maar hoe geef ik in het hoofdprogramma aan waar de dll's staan?
Of moet ik de dll's tijdens de installatie al registreren zodat VB weet waar ze staan? Ik wilde ze eigenlijk pas laden als het programma wordt gestart.

Graag hoor ik ook hierover jullie advies.

Groeten
Paul

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-05 16:53
ActiveX dll's moeten worden geregistreerd met regsvr32, net zoals activex controls. Daarna is systemwide bekend waar ze staan.

Ik raad je echter aan ze niet in de system map of common map te zetten, maar een map die bij jouw applicatie hoort. ( Dus, programmamap wegpleuren is hele applicatie opgeruimd. Like in the old days ... :) )

Inmiddels is wel gebleken dat de hele opzet zoals MS die bedacht heeft ook niet de oplossing is voor de dll hell.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Verwijderd

Topicstarter
Ale je het zo bekijkt inderdaad. Ik zal een nieuwe hoofdmap maken en daar een submap met de dll's en een submap voor elke hoofdprogramma.
Dan is het inderdaad 'gewoon' de programmamap weggooien en opgeruimd staat netjes.
Bedankt voor jullie hulp.
Ik ben nu nog met het funtioneel ontwerp bezig waarin ik gelijk wat functies uitprobeer. Ik zullen dan vast wel meer vragen komen ;)

groeten
Paul

• pkouwer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10-2025
wat ook een optie is: de messagebox dll van maken (heb ik ook gedaan, werkt leuk) en voor de forms, bv eenmalig ontwikkelen en er voro zorgen dat hij in het lijstje komt te staat waar je dit form kan toevoegen in VB. Net zoals dialog, webbrowser,form,etc.
Pagina: 1