[C#] DataAdapter geeft foutmelding

Pagina: 1
Acties:

• DrDelete
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:37
Nadat ik via server-explorer een tabel uit SQL Server's Northwind DB drop op mijn webform, wordt automatisch een SQLConnection en een SQLDataAdapter gemaakt. Tevens wordt de query aangemaakt via "configure data adapter". Prima zo. Ik kan ook netjes via preview data de data zien door op de knop "fill dataset" te drukken.

Echter.. nu wil ik een dataset maken en krijg elke keer de foutmelding
"there were problems generating dataset x. To resolve this problem, build
the project, fix any erros, and then generate the dataset again".

Ik heb me suf zitten zoeken, maar niks helpt. Ik heb geen SQLsysteemnamen in
mijn veldnamen zitten (ik heb prefixes gebruikt voor de zekerheid). Mijn
project compileert ook prima. Ik heb XP Prof. SQL Server 2000 + updatepack3, MDAC 2.8. Ook gebruik ik geen & tekens in mijn DB path.

Toch wordt de dataset wel in mijn solution gezet. Als ik dan toch probeer opnieuw de data te bekijken met "preview data" krijg ik de foutmelding "Visual Studio could not create an instance of dataset x. Confirm the class name is a valid DataSet class".

Wat is hier gaande ?

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:40
Is je SELECT query goed?
Is je connectie naar de DB goed ? Kan je een SqlConnection openen naar die databank (met dezelfde connectiestring dus), zonder gebruik te maken van een DataAdapter?

zo dus:
code:
1
2
SqlConnection conn = new SqlConnection (".....");
conn.Open();

https://fgheysels.github.io/

• DrDelete
whoami schreef op 09 maart 2004 @ 12:50:
Is je SELECT query goed?
Is je connectie naar de DB goed ? Kan je een SqlConnection openen naar die databank (met dezelfde connectiestring dus), zonder gebruik te maken van een DataAdapter?

zo dus:
code:
1
2
SqlConnection conn = new SqlConnection (".....");
conn.Open();
yep, werkt in de pageload helemaal goed, geen exception. Dit is mijn connectionstring

"workstation id=PCPPSKG;packet size=4096;integrated security=SSPI;data source=PCPPSKG;persist security info=False;initial catalog=Northwind"

• whoami
misschien heb je hier iets aan.

• EfBe
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Komt wellicht erg lullig over, maar dit soort sleur-pleur 'programmeren' werkt gewoon niet in ASP.NET. Is het mogelijk dat je in de code-behind gewoon de dataset instantiate en vult met een data-adapter en dan met 2 regels de dataset bind aan een grid?

Hoe ziet de code er nu uit dan?

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

• DrDelete
EfBe schreef op 09 maart 2004 @ 13:51:
Komt wellicht erg lullig over, maar dit soort sleur-pleur 'programmeren' werkt gewoon niet in ASP.NET. Is het mogelijk dat je in de code-behind gewoon de dataset instantiate en vult met een data-adapter en dan met 2 regels de dataset bind aan een grid?

Hoe ziet de code er nu uit dan?
je hebt helemaal gelijk, dit is ook niet "Final". Ben een newbie op .NET gebied, ben een tutorial aan het doornemen, maar ik begin netjes met wat sleur en pleur-zaken ;-)

Ik heb geen enkele code geschreven, wel heb ik getest of dezelfde connectie die gemaakt is door de sleur-en-pleuractie runtime de test doorstaat, dat ging goed. Het enige wat fout gaat is een typed dataset aanmaken door middel van Generate DataSet op de DataAdapter.

• DrDelete
whoami schreef op 09 maart 2004 @ 13:23:
misschien heb je hier iets aan.
Ik heb natuurlijk ook het web afgezocht, en deze kwam ik dus ook tegen. Het geeft mij alleen geen antwoord op het probleem, alle zaken voldoen want ik gebruik de Northwind DB uit SQL Server, lijkt mij toch een goed doordacht DB-schema.

• whoami
Mjah, probeer misschien toch eerst eens om een DataSet via code te vullen, met een SqlDataAdapter en SqlCommand:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
SqlCommand cmd = new SqlCommand();
cmd.Connection = conn;
cmd.CommandText = "SELECT .....";

SqlDataAdapter da = new SqlDataAdapter ();
da.SelectCommand = cmd;

DataSet ds = new DataSet();

da.Fill (ds);

Je hebt dan wel geen typed dataset.

• DrDelete
whoami schreef op 09 maart 2004 @ 15:09:
Mjah, probeer misschien toch eerst eens om een DataSet via code te vullen, met een SqlDataAdapter en SqlCommand:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
SqlCommand cmd = new SqlCommand();
cmd.Connection = conn;
cmd.CommandText = "SELECT .....";

SqlDataAdapter da = new SqlDataAdapter ();
da.SelectCommand = cmd;

DataSet ds = new DataSet();

da.Fill (ds);

Je hebt dan wel geen typed dataset.
hmmm, runtime lukt mij alles wel hoor, echter in design time geeft VS2003 de foutmelding, terwijl de dataset wel gemaakt is. De XSD file is ook te zien in designtime.
Pagina: 1