[XP] 2 PCs netwerk via Router

Pagina: 1
Acties:

• kjeldsanders
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-03 14:09
Ik heb het volgende probleem:

ik heb 2 PC, beide met Windows XP, in een netwerk over een D-link router. Dit werkt allemaal goed, beide hebben over de router toegang tot internet, de printer wordt goed geshared, en filesharing werkt ook goed van de ene PC naar de andere.

Het probleem is dat ik op mijn computer geen netwerkomgeving te zien krijg. Op de andere PC werkt het wel, die ziet gewoon alle shares en de printer enzo. Maar ik zie geen shares, terwijl die op de PC van mijn vriendin zeker wel aangemaakt zijn.

Ik heb gewoon alle protokollen draaien (TCP-IP en Netbios), alle diensten draaien ook (Computerbrowser, Server, en "arbeitsstationsdienst", geen idee hoe die in het engels heet), bij de TCP-IP setting heb ik "netbios over TCP-IP" aanstaan. Internet werkt op beide PC dus goed, incl. Kazaa en realplayer enzo. Maar de shares werken niet, ik heb bij netwerkomgeving zelfs geen toegang tot de shares op mijn eigen computer.

Kan het aan de router liggen, die voor de ene PC andere regels hanteert dan voor de andere? lijkt me eigenlijk niet toch? Ik kan wel een beetje hulp gebruiken....

:: AMD Athlon XP 1700+ (T'bred B) :: EPOX 8RDA+ :: 512 MB :: GF4 4200 ::

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:09
kjeldsanders schreef op 09 maart 2004 @ 11:33:
Ik heb het volgende probleem:

ik heb 2 PC, beide met Windows XP, in een netwerk over een D-link router. Dit werkt allemaal goed, beide hebben over de router toegang tot internet, de printer wordt goed geshared, en filesharing werkt ook goed van de ene PC naar de andere.

Het probleem is dat ik op mijn computer geen netwerkomgeving te zien krijg. Op de andere PC werkt het wel, die ziet gewoon alle shares en de printer enzo. Maar ik zie geen shares, terwijl die op de PC van mijn vriendin zeker wel aangemaakt zijn.

Ik heb gewoon alle protokollen draaien (TCP-IP en Netbios), alle diensten draaien ook (Computerbrowser, Server, en "arbeitsstationsdienst",geen idee hoe die in het engels heet)
workstation :P
, bij de TCP-IP setting heb ik "netbios over TCP-IP" aanstaan. Internet werkt op beide PC dus goed, incl. Kazaa en realplayer enzo. Maar de shares werken niet, ik heb bij netwerkomgeving zelfs geen toegang tot de shares op mijn eigen computer.

Kan het aan de router liggen, die voor de ene PC andere regels hanteert dan voor de andere? lijkt me eigenlijk niet toch? Ik kan wel een beetje hulp gebruiken....
heb je de ge-intregeerde firewall van xp op beide machine's uitstaan?

kun je wel naar elkaar pingen?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Verwijderd

staat op allebei de pc's bij de eigenschappen van je lan file and printersharing for Microsoft networks aangevinkt?
wat staat er bij je default gateway?
en bij je dns server
wins nog iets ingevuld?

• kjeldsanders
ja, de firewalls zijn beide uit, en ik kan ook pingen. Wat ik wel raar vond is dat het pingen met 0 ms vertraging gaat, maar dat komt misschien doordat het "maar" lan is, niet Internet. Maar ik had 0% packet loss.

• HyperDevil
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-12-2025
wel allebei in dezelfde werkgroep? 8)7

probeer eens \\xxx.xxx.xxx.xxx naar de pc met de shares :9

• kjeldsanders
ja, allebei in dezelfde workgroup (msheimnetz :-)), file & printer sharing staat op beide PCs aangevinkt.
DNS en Wins zijn verder allebei leeg, behalve dus dat netbios over tcp/ip. Verder staat tcp/ip filtering aan. Zou dat iets kunnen zijn?

== edit ==

en als ik \\xxx.xxx.xxx.xxx doe, dan zie ik die shares gewoon staan!! Alleen die shares op die andere PC natuurlijk.

[ Voor 23% gewijzigd door kjeldsanders op 09-03-2004 11:43 ]

Verwijderd

kjeldsanders schreef op 09 maart 2004 @ 11:41:
ja, allebei in dezelfde workgroup (msheimnetz :-)), file & printer sharing staat op beide PCs aangevinkt.
DNS en Wins zijn verder allebei leeg, behalve dus dat netbios over tcp/ip. Verder staat tcp/ip filtering aan. Zou dat iets kunnen zijn?
packet filtering is niet nodig, zet maar uit.
is je def gateway het ip adres van je router?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2004 11:43 ]

• HyperDevil
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-12-2025
lama >:)

[ Voor 84% gewijzigd door HyperDevil op 09-03-2004 11:44 ]

• kjeldsanders
sorry, packet filtering stond helemaal niet aan, dat had ik ff verkeerd gezien...

== edit ==

hoe zie ik wat mijn default gateway is, waar vind ik die instelling?

== edit ==

default gateway wordt automatisch toegewezen geloof ik.

[ Voor 53% gewijzigd door kjeldsanders op 09-03-2004 11:47 ]

Verwijderd

properties van je lan, tcp-ip advanced

• sunturion
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-08 01:16
bij TCP/IP instellingen bij eigenschappen voor LAN verbinding

te laat

[ Voor 17% gewijzigd door sunturion op 09-03-2004 11:47 ]

In the name of God, impure souls of the living dead shall be banished into eternal damnation. Amen.

• kjeldsanders
default gateway wordt automatisch toegewezen geloof ik. Sorry dat ik een duitse windows XP heb, maar in die instelling van de default gateway staat "automatische metrik" ...

• sunturion
Verander het voor de zekerheid naar het adres van je router

In the name of God, impure souls of the living dead shall be banished into eternal damnation. Amen.

Verwijderd

kjeldsanders schreef op 09 maart 2004 @ 11:48:
default gateway wordt automatisch toegewezen geloof ik. Sorry dat ik een duitse windows XP heb, maar in die instelling van de default gateway staat "automatische metrik" ...
ja, dat klopt. da's goed. daarboven heb je add....(zufugen?? ;) )
als je daar nou eens het ip-adres van je router invult op beide machines, en ff rebooten

• kjeldsanders
alright momentje

• kjeldsanders
ok, instellingen voor default gateway zijn nu goed, maar het probleem bestaat nog steeds...

• kjeldsanders
maar er is nu wel verbetering, als ik in netwerkomgeving op "arbeitsgruppencomputer anzeigen" klik, dan zie ik wel die twee PCs in het netwerk, dat was eerst nog niet zo...

Verwijderd

je ziet in network neighbourhood ook geeneens 2 pc'tjes staan dus op 1 machine??

edit: aha. wel dus.
dubbelklikken op dat pc'tje geeft geen shares? geef everyone eens full control op die shares.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2004 12:01 ]

• sunturion
gebruik voortaan de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif knop.

De modjes vinden het niet leuk als je zomaar je topic omhoog blijft kicken.

zitten jullie eigenllijk ook op het zelfde subnet.

dus 255.255.255.0

• kjeldsanders
nee, het scherm is gewoon helemaal leeg. Als ik dan op "show workgroup Computers" (of hoe dat ook heet in het engels) klik dan zie ik wel de twee PCs.

Ja, we zitten op hetzelfde subnet, we hebben nu dus ook dezelfde standardgateway, en we hebben allebei een eigen IP-adres, over dhcp toegewezen gekregen...

[ Voor 38% gewijzigd door kjeldsanders op 09-03-2004 12:04 ]

• sunturion
kijk even in je local security policy:

User Right Assignments: -->
z.n. Access this computer ftom the network: 'Guest' erbij zetten
z.n. Deny access to this computer from the network: 'Guest verwijderen

(geen idee hoe dit in het duits heet)

Verwijderd

kjeldsanders schreef op 09 maart 2004 @ 12:02:
nee, het scherm is gewoon helemaal leeg. Als ik dan op "show workgroup Computers" (of hoe dat ook heet in het engels) klik dan zie ik wel de twee PCs.
da's normaal, maar dubbelklikken geeft niets???

• Jappo112
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01-08 12:03
Staat simpel file sharing op beide pc's wel aan? Dit maakt namelijk automatisch shares aan voor printers en standaard mappen (shared documents). Waarom zou je trouwens een vast IP willen gebruiken? Neem aan dat er wel een DHCP in die D-link router zit gebakken.

• kjeldsanders
is dat normaal? Als ik op "show workgroup computers" klik, dan zie ik die twee computers. Dan kan ik inderdaad op allebei de PCs klikken, en dan zie ik de shares. Maar op die manier kan ik dus nooit vanuit explorer iets naar die PC kopieren, of vanuit een programma een bestand vanaf de PC van mn vriendin openen ofzo...

ik gebruik ook dhcp vanaf de router, en printer & file sharing staat ook aan. Die standaard shares heb ik ook gewoon.

[ Voor 18% gewijzigd door kjeldsanders op 09-03-2004 12:11 ]

Verwijderd

jappo112 schreef op 09 maart 2004 @ 12:09:
Staat simpel file sharing op beide pc's wel aan? Dit maakt namelijk automatisch shares aan voor printers en standaard mappen (shared documents). Waarom zou je trouwens een vast IP willen gebruiken? Neem aan dat er wel een DHCP in die D-link router zit gebakken.
read my friend........read........ :)

Verwijderd

kjeldsanders schreef op 09 maart 2004 @ 12:10:
is dat normaal? Als ik op "show workgroup computers" klik, dan zie ik die twee computers. Dan kan ik inderdaad op allebei de PCs klikken, en dan zie ik de shares. Maar op die manier kan ik dus nooit vanuit explorer iets naar die PC kopieren, of vanuit een programma een bestand vanaf de PC van mn vriendin openen ofzo...
natuurlijk kun je nu wel kopieren.....copy paste.....
als je dit vanuit je verkenner wilt doen, zul je een drive letter aan moeten maken dmv:
net use j: \\pcvriendin\share
t is dus opgelost. :)

• kjeldsanders
je hebt gelijk, daar was ik ook net achter gekomen, ik moet die network resources met de hand aanmaken en dan werkt het. Cool onwijs bedankt allemaal...

Pagina: 1